Flacăra Moinestiului, 1959 (Anul 6, nr. 241-342)

1959-10-14 / nr. 320

< Pentru întreprinderea minieră Comănești anul 1959 a fost încheiat La încheierea lunii septembrie a. c., planul anual la producția de cărbune extras a fost îndeplinit de către harnicii mineri din Comănești, în proporție de 103,4%. Colectivul de muncă de aici, în cele 9 luni trecute din acest an, a dat peste plan cantitatea de 3.516 tone de cărbune, în obținerea acestui deosebit succes, s-au remarcat minerii de la Leorda, care au extras peste plan 1.288 de tone de cărbune, precum și cei de la mina Rajkra, prin depășirea planului cu 1111 tone de cărbune. Succese importante au fost obținute și in ceea ce privește reducerea prețului de cost. Sprijinind realizarea planului de măsuri tehnico -organizatorice, îmbunătățind calitatea producției și aplicînd cu mai multă consecvență măsurile cu privire la îmbunătățirea disciplinei, întreprinderea a reușit să obțină pe primele 8 luni, o reducere la prețul de cost de un leu pe tona de cărbune. S-a reușit, de asemenea, să se obțină o creștere a productivității muncii de 6,5% și, implicit cu aceasta, o creștere a valorii producției, globale, de 4,9%. La data de 1 octombrie a. c., întreprinderea minieră Comănești își realizase angajamentul anual și avea un avans de producție egal pentru cinci zile. La această dată, membrii brigăzii de abataj nr. 20, condusă de Iov. C. Mocanu, scoteau cărbune în contul zilei de 16 februarie 1962, iar minerii altor nouă brigăzi lucrau în contul anului 1961. SANDU TRAIAN Și recoltele bogate rodesc întovărășirea „30 Decembrie“ din satul Petricica, comuna Strugari, și-a creat faima unei unități agricole care obține recolte din cele mai frumoase. Anul acesta, de exemplu, producția medie de grîu la hectar a depășit cantitatea de 2.400 kg iar la porumb se prevede o producție care să întreacă considerabil cifra de 2.000 kg. Date fiind rezultatele, în întovărășire cer să intre membri noi. Astfel, recent au fost primiți 2 membri noi, cu 2 ha de teren. Anul VI nr. 320 (521) -----★ ^ ★-----J MIERCURI 14 OCTOMBRIE 1959 4 PAG. 20 BANI — ★ ^ ★ — Programe zilnice la stația de radioficare Stația de radioficare de la Zemeș este larg folosită pentru popularizarea succeselor Uniunii Sovietice. Zilnic, prin difuzoarele acestei stații sunt transmise conferințe și diferite materiale care vorbesc despre progresele în domeniul științific și tehnic, despre prietenia care leagă poporul nostru de poporul sovietic. Totodată, la stație sínt transmise buletine de știri privind succesele cu care muncitorii intîmpină ziua de 7 Noiembrie. O frumoasă manifestare de prietenie Sala căminului cultural „Ion Creangă“ din Solonț a fost gazda unei frumoase manifestări, închinată Lunii prieteniei româno-sovietice. Tov. Constantin Marian, ziarist, a vorbit numerosului public prezent despre realizările Uniunii Sovietice în domeniul științei și tehnicii, despre premisele de pace pe care le-a creat vizita lui N. S Hrușciov în S.U.A., precum și despre ajutorul multilateral acordat de Uniunea vietică țării noastre. N. ANDREI corespondent Să corespondăm cu pionierii sovietici După ce tovarășul Pompiliu Oprea, director adjunct al Școlii medii mixte Moinești, a arătat celor peste 100 de elevi importanța sărbătoririi Lunii prieteniei romîno-sovietice, a dat cuvînttul tov, Gheorghe Catrina, secretar al Comitetului orășenesc U.T.M. Moinești. Acesta a vorbit elevilor despre prietenia poporului român cu poporul sovietic și a subliniat necesitatea ca tot mai mulți pionieri și școlari să corespondeze cu pionierii sovietici. So- S-a împlinit voința celor 37 de familii De o bună bucată de vreme, țăranii muncitori din satul Pîrjol se străduiesc să întemeieze o întovărășire agricolă. Acest lucru a fost înfăptuit în ziua de duminică, 11 octombrie. Cele 37 de familii, care s-au constituit în noua întovărășire, au adus 20,39 ha de teren. Cinstind marea sărbătoare pe care o intîmpină, ei au numit noua unitate agricolă socialistă „7 Noiembrie“ Printre noii întovărășiți se numără Pavel Manolache, Iosif Barna, Vasile Matei, Constantin Maftei și alții. Tovarășul Constantin Dinu, secretar al Comitetului raional de partid Moinești, a vorbit noilor întovărășiți și i-a îndemnat să-și unească mai mult forțele, pentru a obține succese cit mai mari. Alte 130 de Sectorul socialist al agriculturii, sporește pe zi ce trece. Mereu, alte zeci și sute de familii din raion se hotă cereri noi răsc să lepede obiceiurile moștenite din părinți, lichidînd cu munca de unul singur și trecînd îi formele socialiste de muncă a pământului. Acest fapt este confirmat de numărul mare de cereri pentru întovărășire, depuse de țăranii muncitori, în decursul săptămânii trecute. Numărul acestora se ridică la 130, dintre care 29 la Berești-Tazlău, 24 la Ardeoani, 27 la Moinești, 28 la Tescani etc. Echipa se descurcă S-a stricat un troliu. Va sta el mult în afara producției ? Nu! Mecanicii din echipa de reparații, condusă de tov. Ion Rău de la întreprinderea transporturi extracție Moinești, se descurcă foarte bine cină este vorba de vreo reparație. S-a intimplat vreodată ca un troliu reparat de ei, să nu funcționeze bine ? Nu s-a intimplat. Acest lucru îl confirmă mulți muncitori. Și apoi, pentru a face un lucru bun, mai intîi trebuie să cunoști bine meseria. Tov. Ion Rău, aflîndu-se tot timpul in mijlocul oamenilor din echipa pe care o conduce, îi ajută mult. Deseori le spune: — Vedeți, băieți, așa cumrrație unui om bolnav, tot la fel trebuie să lucrăm și noi. Montînd fiecare piesă cu atenție și la locul ei, punem cu siguranță în funcție orice tractor, în clișeu, echipa de reparații, condusă de tov. Ion Rău, formată din mecanicii Alexandru Vîlcu, Petru Olaru și Gheorghe Popa, executind o reparație la troliul nr. 23. in Ziua petrolistului Spectacol pe scena clubului în cinstea Zilei petrolistului, formația de teatru a muncitorilor de la Schela și întreprinderea de foraj Zemeș, in ziua de 11 octombrie a. c. a prezentat un frumos spectacol pe scena clubului muncitoresc din Zemeș. Piesa de teatru „Ecaterina Teodoroiu“ a fost jucată cu mult patos, lucru care a fost răsplătit cu aplauze furtunoase. Republici unionale din U. S. S. S. Republica Socialistă Nativă Sovietică Rusă Fedecea mai mare republică este din U.R.S.S. Ea ocupă 17.077.000 de kilometri pătrați și are o populație de 113.225.000 de locuitori. Capitala este Moscova. Republica Socialistă Federativă Sovietică Rusă este un stat multinațional, care cuprinde 14 republici autonome, 7 regiuni autonome și 10 districte naționale. După anul 1913 producția industrială a R.S.F.S.R. a crescut de peste 30 de ori. Colhozurile și sovhozurile acestei republici livrează U.R.S.S. importante cantități de cereale și de plante industriale. ÎN CLIȘEU : Moscova, capitala R.S.F.S.R., care este și capitala Uniunii Sovietice. 18.307.100 de tone. Cea mai această republică dispune de o industrie foarte dezvoltată. Iată două cifre care oglindesc creșterea volumului industrial: in 1913 industria siderurgică ucraineană dădea 2.441.600 de tone de minereu; in 1956 ea a livrat deja mare parte din cantitatea de fontă a U.R.S.S. provine din R.S.S. ucraineană. ÎN CLIȘEU , frumosul și istoricul oraș Kiev, capitala R.S.S. Ucrainiene, Republica Socialistă Sovietică Ucraineană din punct de vedere al importanței și al suprafeței este a doua din U.R.S.S. Ea are un teritoriu de 601.000 kilometri pătrați. Capitala R.S.S. Ucraineană este orașul Kiev. Republica Socialistă Sovietică Ucraineană este membră a O.N.U. Dispută pentru „Cupa petrolistului“ Tot în aceeași zi, la clubul „1 Mai“ din Comănești a avut loc o întrecere de popice, dotată cu „Cupa petrolistului“. S-au întrecut echipele „Steagul roșu“ Moinești, „Minerul“ Comănești și „Silvolemn“ Comănești. Echipa „Silvolemn“ dovedind mai multă omogenitate, a cîștigat „trupa petrolistului“ situîndu-se pe locul I. Pe locul II s-a situat „Minerul“ Comănești, iar pe locul III „Steagul roșu“ Moinești. I ® Duminică, 11 octombrie a. c., pe stadionul „Petrolul“ din Moinești, a avut loc întîlnirea de fotbal din cadrul campionatului regional dintre „Steaua roșie“ Bacău și „Petrolul“ Moinești. Victoria a revenit echipei din Bacău, care a marcat un gol în prima repriză. în deschidere, juniorii din Moinești au întîlnit formația juniorilor din Onești, fiind învinși cu scorul de 1-2. La Zemeș s-a disputat întîlnirea de fotbal între „Gloria“ Zemeș și „Oituz“ Tg Ocna. Petroliștii au învins cu scorul de 3-1, în vederea deschiderii bienalului de teatru, secția de învățământ și cultură a Sfatului popular regional Bacău și Casa de creație regională au organizat la clubul „M. Eminescu“1 din Lucăcești un instructaj cu instructorii de teatru din regiune. Au participat peste 50 de instructori. Să se realizeze viteza zilnică la însămînțările de toamnă Campania agricolă de toamnă se desfășoară pretutindeni într-un ritm din ce in ce mai viu. Țăranii muncitori se grăbesc să facă recoltările, pentru a elibera terenul, necesar arăturilor și insămînțărilor de toamnă. Cu toate eforturile care se fac, cu toate măsurile luate de secția agricolă a sfatului popular raional, raionul nostru se situează codaș pe regiune in ceea ce privește efectuarea însămînțărilor de toamnă. Aceasta, pentru că în unele comune nu se folosesc suficient forțele existente pentru desfășurarea campaniei. Așa, de exemplu, comuna Strugari, care dispune de suprafețe agricole întinse, in comparație cu alte comune din raion, are de efectuat un volum mare de lucrări. Pentru ca aceste lucrări să fie terminate în timp optim, s-au luat, e drept, unele măsuri. Cele 120 de pluguri s-au reparat la timp, s-au recoltat complet sfecla, cartofii și floarea-soarelui. Sunt deputați harnici, ca tov. Mihai Ciser din satul Cetățuia sau Dumitru I. Plăcintă, din satul Răchitișul de Sus, care antrenează masele de țărani să-și efectueze cit mai grabnic lucrările agricole. Totuși, la Strugari, ritmul însămințarilor se desfășoară prea lent, în funcție de numărul atelajelor, viteza zilnică ar trebui să fie de 90 ha. Nu se realizează decit o viteză de 15-20 ha. Ceva mai bine se situează satul Nadișa, în schimb, satul Petricica este mult rămas în urmă. Motivele pentru care se însămânțează încet, constau, desigur în insuficienta preocupare a comitetului executiv, al sfatului popular comunal, care înclină să creadă că această situație persistă din cauza recoltărilor masive de porumb și lasă ca lucrurile să se Îndrepte singure. Consultînd, însă, situațiile scriptice, constatăm că în prima decadă a lunii nu s-a recoltat nici a 4-a parte din eec6oseoe&&s&9&60os60&sos> suprafețele însămînțate cu porumb, In timp ce cu grîu o s-au însămînțat abia 147 ha, a iar cu orz 5 ha. si Ritmul însămînțărilor de 8 toamnă trebuie neapărat iu- atensificat, însă ca să se însămînțeze mai repede, trebuie să se accelereze și ritomul arăturilor pentru însă fimînțările de toamnă. Situația actuală, cînd s-a arată numai o treime din supra-gfața necesară, este nemulțumitoare, și Țăranii muncitori din co- fimuna Strugari, pot aduce o contribuție serioasă la imb bunătățirea situației pe ragion. Pentru aceasta, trebuie să are și să însămințeze mai fi repede, căci acesta este timpul optim pentru asemenea lucrări. | gr. &^ "1