Flacăra Moinestiului, 1961 (Anul 8, nr. 471-548)

1961-10-14 / nr. 526

> PROLETARI DIN TOATE TARILE,^UNITI-VĂI ANUL VIII — NR. 526 (727) SIMBATA 14 OCTOMBRIE 1961 4 PAGINI 20 BANI Să folosim la maximum timpul optim de insămînțare Ne aflăm în plină campanie de însămînțări de toamnă. Pe întinsul satelor și comunelor raionului nostm colectiviștii, întovărășiții și țăranii individuali muncesc de zor pentru reușita acestei campanii de însămînțări de grîu, orz și secară. Mobilizați de către organizațiile de partid, colectiviștii și țăranii muncitori folosesc timpul optim însămînțărilor de toamnă la maximum, întreaga capacitate de muncă a mașinilor și întregul utilaj agricol. G.A.C.-urile, întovărășirile agricole, precum și țăranii muncitori și-au propus ca în acest an să însămînțeze suprafețe mult mai mari față de anii trecuți, ajungînd la o suprafață de 3.540 ha care va fi însămîmțată numai cu grîu. Pînă în ziua de 10 octombrie a. c. s-a însămânțat suprafața de peste 550 la teren, situîndu-se în fruntea acestei campanii colectiviștii din Tescani, Scorțeni și Grigoreni. Aceste unități socialiste sînt într-un stadiu înaintat. Pînă la data de 20 octombrie a. c., perioadă optimă de însămînțări, campania va fi încheiată. Deși timpul nu este favorabil datorită faptului că s-a evaporat o mare cantitate de apă din sol, aplicîndu-se toate cerințele agrozootehnice acestei culturi, pe unele suprafețe însămînțate de colectiviștii din Tescani griula și răsărit. Respectarea regulilor agrotehnice trebuie să stea în fața conducerilor unităților socialiste cit și a țăranilor muncitori. Trebuie respectată perioada optimă de însămînțare care nu trebuie să depășească data de 20 octombrie a. c. Față de această perioadă raionul nostru este rămas în urmă. Iată de ce în aceste zile care au mai rămas pînă la data de 20 octombrie organelor agricole ale sfaturilor populare comunale, organizațiilor de partid, le revine sarcina de mare răspundere de a desfășura o muncă politică și organizatorică în așa fel încît să mobilizăm întreaga masă de colectiviști și întovărășiți, precum și de țărani muncitori pentru a folosi din plin întreaga capacitate a mașinilor și utilajelor respective pentru ca însămînțările din cadrul raionului să fie cît mai grabnic terminate. Lipsuri în ce privește rămînerea în urmă nejustificată’ în această campanie au și conducerile întovărășirilor agricole care au însămînțat pînă în prezent doar 23 ha de teren. Unitățile rămase în urmă trebuie să ia exemplu de la unitățile socialiste fruntașe din raza raionului nostru care, cu toate condițiile nefavorabile, au însămânțat suprafețe mari, au folosit timpul optim la maximum și întreaga capacitate de lucru a mașinilor și utilajelor agricole ceea ce a făcut ca multe din suprafețele însămînțate cu grîu să fie de o calitate bună. Eliberarea terenului pentru însămînțare să fie urgentată ""'-Se știe cît de importantă este efectuarea la timp și în condiții optime a lucrărilor agricole. Toamna aceasta, în mare parte lipsită de ploi, a determinat pe unii lucrători din agricultură să amîne unele munci agricole, legate de actuala campanie agricolă de toamnă, cum ar fi însămînțările, sub pretextul așteptării ploilor în care caz aceste lucrări s-ar efectua mai ușor și în condiții mai bune. Mai mult, unii folosesc lipsa ploilor pur și simplu pentru a argumenta rămînerea lor în urmă la unele lucrări în actuala —O— A în cinstea alegerilor U.T.M. Peste puțin timp, în organizațiile U.T.M. din unitățile socialiste ale agriculturii și din satele comunei Ardeoani vor avea loc adunările generale de dări de seamă și alegeri pentru noile organe U.T.M. Acest eveniment deosebit de important în activitatea organizațiilor U.T.M. este așteptat cu mult interes. Tinerii, desfășurînd o bogată activitate, întîmpină alegerile U.T.M. cu rezultate frumoase în muncă. ’■rDin primele ore ale dimineții, pînă seara tîrziu, priceperea și elanul tineresc își spun cuvîntul. Tinerii din cadrul G.A.C. „8 Mai“ din Leontinești și cei de la „1 Mai“ Ardeoani se întrec pentru obținerea de rezultate tot mai bune în întărirea și dezvoltarea unităților socialiste. De asemenea, tinerii din cele două G.A.C. din Ardeoani au participat activ la acțiunea de însilozare a furajelor. In cinstea alegerilor U.T.M. tinerii pregătesc un frumos program artistic care va fi prezentat în satele comunei. Dintre tinerii colectiviști din Ardeoani care se străduiesc ca în cinstea alegerilor U.T.M. să obțină cele mai bune rezultate și reușesc să facă acest lucru, se numără și Maria Munteanu, Aneluța Balău, Gheorghe Gh. Bîntu, Maria Vîrlan și alții. Organizațiile U.T.M. din Ardeoani acordă o mare atenție bunei desfășurări a alegerilor pionierești. La Școala de 7 ani din Leontinești au început alegerile la grupe. Tov. Elena Atanase, instructoare superioară, se îngrijește ca toți pionierii să-și aducă contribuția în măsură tot mai mare la colectarea fierului vechi, strîngerea porumbului de pe lotul experimental al școlii și la acțiuni care sînt întreprinse de organizațiile U.T.M. secretarul Comitetului comunal U.T.M. Ardeoani campanie agricolă de toamnă. De modul cum vor fi făcute însămînțările în toamna aceasta depinde în mare măsură recolta anului viitor. Care este situația pregătirii terenurilor pentru însămînțări în raionul nostru la această dată ? Destul de slabă. De pe o mare parte din terenurile care trebuie pregătite pentru însămînțări nici nu s-a recoltat încă porumbul. Din cele 10.284 ha porumb existente în raionul nostru nu s-au recoltat decît 3.720 ha. Această suprafață este destul de mică în raport cu cît trebuia recoltat pînă în prezent. Facem această afirmație în special avînd în vedere faptul că din viitoarea suprafață însămînțată cu grîu în actuala campanie agricolă de toamnă (3.540 ha) s-a realizat abia pregătirea pentru însămînțarea a 1.460 ha. In fruntea Celor care au recoltat o mare parte din suprafețele cu porumb se află țăranii muncitori din gospodăria agricolă colectivă „A 40-a aniversare a P.C.R.“ din Scorțeni, cît și cei de la G.A.C. „Octombrie Roșu“ din Grigoreni. De pe o mare parte a ogoarelor acestor gospodării agricole colective a fost recoltat deja porumbul făcîndu-se astfel un prim pas în pregătirea terenurilor planificate pentru însămînțări. Totuși, în ceea ce privește pregătirea terenurilor pentru însămînțări și mai ales însămînțările, situația în raionul nostru nu este prea bună. Prin urmare secția agricolă a sfatului popular raional cît și sfaturile populare comunale din raion, consiliile de conducere ale gospodăriilor agricole colective și ale întovărășirilor cît și țăranii cu gospodărie individuală trebuie să ia de urgență toate măsurile necesare pentru pregătirea terenurilor planificate pentru însămînțări și însămînțarea lor la timp și în condiții bune. C. GABOR Noi purtători ai insignei „Prieten al cărții“ . Pe piepturile tinerilor muncitori și elevi care au îndrăgit în cel mai înalt grad cartea strălucește acum insigna de „Prieten al cărții“. O poartă cu mândrie acum mecanicii de la Stația de motocompresoare Tazlău (Acurmuloaie Gheorghe, Petre Voinicov, Mînzală Toma), elevii de la Școala elementară Zemeș (Marica Viorica, Ene Iulia, Alupi Elena, Apostol Maria, Lăcătușii Filofteia, Iosub Elena și alții), care au răspuns zilele trecute în fața comisiei de examinare a concursului „Iubiți cartea“ organizat în fiecare lună de către Comitetul U.T.M. petrol Zemeș în colaborare cu activul bibliotecii. La ultima examinare organizată pe data de 2 octombrie a. c., am mai înscris la numărul celor care poartă insigna de „Prieten al cărții“ un mare număr de cititori care și-au manifestat dorința evidentă de a citi, de a aprofunda operele înscrise în bibliografia concursului. In organizarea concursului un ajutor prețios am primit din partea cadrelor didactice de la școala serală, din partea profesorilor de limba română — Elena Chira și Elena Popescu — care au înscris cărțile pentru concurs în bibliografia obligatorie pentru elevii de la cursurile serale. Vrem ca pe viitor să pregătim și mai mulți sondori, mecanici, elevi pentru concursul „Iubiți cartea“ — formă eficientă pentru răspîndirea în masele cele mai largi a cărții politice, tehnice, beletristice sau de știință popularizată. ȘT. D. ȘTEOALFA bibliotecar /www La Trustul de extracție Moinești * i s-a deschis învățămîntul de partid Miercuri 11 octombrie a. c., în sala de ședințe a Trustului de extracție Moinești a avut loc în cadru festiv, deschiderea învățământului de partid din acest an. Prima lecție predată de tov. ing. Mitrița Moraru a fost ascultată cu mult interes de către cursanți. De remarcat este faptul că față de anul trecut numărul cursanților a crescut de la 15 la 24. Aceasta confirmă interesul care se manifestă tot mai mult pentru însușirea învățăturii marxist-leniniste și politicii partidului nostru. BEGHER tehnician la Trustul de extracție Moinești Sarbatoarea succesului Sala de lectură de pe lîngă cinematograful „23 August“ din Moinești a găzduit în după-amiaza zilei de 11 octombrie a. c. ședința de analiză a desfășurării concursului de invenții și inovații pe anul 1961. (De la început trebuie să arătăm că din inițiativa Consiliului local al sindicatelor Moinești, între toate întreprinderile din raionul nostru a fost creat un concurs de invenții și inovații în lumina unui regulament întocmit de comun acord). La lucrările ședinței au luat parte președinți ai comitetelor sindicale, responsabili ai cabinetelor tehnice, inovatori, muncitori fruntași în producție și alții. Din partea organelor de partid au fost prezenți tov. Toma Manole, secretar al Comitetului raional al P.M.R. Moinești și tov. Teodosie Teodorescu din partea Comitetului regional de partid Bacău. In fața celor prezenți, tov. inginer George Giurgiu a prezentat un referat asupra desfășurării concursului și procesul verbal întocmit de comisia pentru analiza rezultatelor obținute în munca de invenții, inovații și raționalizări de către întreprinderile angajate în concurs. Din cele două documente a reieșit faptul că la acest concurs a participat un număr de 17 întreprinderi din raionul nostru la ale căror cabinete tehnice s-au înregistrat în total, în primele 8 luni, ale acestui an, un număr de 292 propuneri. Dintre acestea, au fost acceptate și aplicate în procesul de producție 170, conducînd la înregistrarea unei economii antecalculate în valoare de peste 1.000.000 lei. Concursul — a arătat referatul — a fost inițiat pentru a mobiliza în mișcarea de invenții, inovații și raționalizări mare din ce în ce mai largi de oameni ai muncii și în bună măsură a reușit să facă acest lucru. In multe întreprinderi din raionul nostru muncitorii, inginerii și tehnicienii în frunte cu comuniștii, au conceput și aplicat numeroase și eficace inovații. Astfel, a fost scoasă în evidență munca plină de roade depusă în cadrul întreprinderii de transporturi, ateliere și baze tubulare Moinești, I. M. Comănești, Termocentrala Comănești, Schela Zemeș, Rafinăria nr. 8 Dărmărțești și altele. Totodată referatul prezentat de tov. ing. George Giurgiu a scos în evidență cauzele care au dus la obținerea unor rezultate nesatisfăcătoare în unele întreprinderi din raion ca: întreprinderea de foraj Moinești. F. Dărmănești, Schela Moinești, I. F. Agăș, unde numărul de inovații propuse în raport cu numărul de salariați este foarte mic. Comitetele sindicatelor din aceste întreprinderi nu au muncit la nivelul sarcinilor trasate, nu au analizat periodic activitatea cabinetelor tehnice și de aceea, rezultatele muncii sînt sub posibilități. In urma controlului făcut în întreprinderi de către membrii comisiei pentru analiza rezultatelor obținute în mișcarea de invenții și inovații și în urma documentelor verificate, s-a constatat că: LOCUL I în întrecere este cîștigat de către colectivul cabinetului tehnic al întreprinderii de transporturi, ateliere și baze tubulare Moinești care a aplicat în procesul de producție un număr de 45 inovații și care conform regulamentului de desfășurare a concursului a realizat un punctaj mediu pe salariat de 4,88. Pe LOCUL II, întreprinderea minieră Comănești unde în perioada amintită au fost aplicate 35 de inovații și s-a realizat un punctaj de 2,2. Pe LOCUL III, Termocentrala Comănești unde au fost aplicate în procesul de producție un număr de 8 inovații și unde de asemenea s-a realizat un punctaj mediu pe salariat de 1,24. In numele colectivului întreprinderii fruntașe, tov. Ștefan Vlădoiu, responsabil cu invențiile și inovațiile, a prezentat un amplu referat prin care a împărtășit celor prezenți metodele bune de muncă folosite pentru lărgirea mișcării de invenții, inovații și raționalizări. El a arătat cum s-a muncit cu inovatorii și cu ceilalți salariați pentru a le trezi interesul în munca de creație, cum s-a procedat în cazul cînd un salariat a făcut o propuneile inacceptabilă pentru a nu-l descuraja și cum se procedează în această întreprindere la studierea, acceptarea și aplicarea propunerilor de inovații. Aici, în întreprinderea de transporturi, ateliere și baze tubulare Moinești — a aratat vorbitorul — a fost creat un număr de trei brigăzi complexe de inovatori care-și desfășoară activitatea în lumina unui plan tematic de inovații. De asemenea, pentru a stimula moral și material pe inovatori au fost create două panouri ale inovatorilor, o fotogazetă, li s-au plătit recompense bănești și altele. Pe marginea referatelor prezentate au discutat mulți participanți. In cuvîntul lor au aratat că inițiativa Consiliului local al sindicatelor Moinești de a organiza un astfel de concurs s-a dovedit foarte utilă. Pretutindeni munca de invenții și inovații s-a desfășurat față de anii precedenți cu o intensitate mai accentuată și totodată volumul economiilor obținute prin aplicarea în procesul de producție a propunerilor de inovații primite din partea salariaților a crescut simțitor. Mulți vorbitori au criticat unele aspecte negative constatate în munca cabinetelor tehnice și au împărtășit din experiența muncii lor. Indicații prețioase despre felul cum trebuie să se desfășoare munca în viitor pentru lărgirea mișcării de invenții, inovații și raționalizări, s-au desprins în special din cuvîntul tovarășului Toma Manole, secretar al Comitetului raional al P.M.R. Moinești și tovarășului Nicolae Consiliului local Luca, președintele al sindicatelor Moinești, care au precizat că, comitetele sindicatelor întreprinderilor trebuie să intensifice și mai mult munca de control și îndrumare a cabinetelor tehnice, să ia cele mai potrivite măsuri pentru mobilizarea tuturor salariaților în munca de introducere a noului în procesul de producție în scopul creșterii neîncetate a productivității muncii și reducerii prețului de cost. In continuare tov. Ion Frațila, secretar al Consiliului local al sindicatelor Moinești, în aplauzele celor prezenți, a procedat la înmînarea drapelului de cabinet tennic fruntaș pe raion reprezentanților întreprinderii de transporturi, ateliere și baze tubulare Moinești, în numele cărora tov. Sabin Achimiloaie, inginer șef, a arătat că salariații acestei întreprinderi sînt mîndri de faptul că prin munca lor neobosită au reușit să cucerească acest înalt stimulent și că se angajează, ca pe viitor să muncească cu și mai multă eficiență. S-a angajat să muncească în așa fel încît rezultatele muncii lor să fie dintre cele mai bune, iar drapelul pe care l-au cucerit astăzi să fluture neîncetat la sediul întreprinderii lor, îndemnîndu-i ca zi de zi să lupte pentru găsirea unor noi și valoroase inovații care să contribuie activ la vasta operă de desăvîrșire a construcției socialismului în patria noastră dragă. C. SECAREANU Inna prieteniei romîno-sovietice |R|e||C||U|N|D|S|T|S[NT A — 1 |___ — * ........| —........... * — Sub magica baghetă a muncii creatoare Ne rînduim viața și calea viitoare. Sîntem făptuitorii a tot ce plănuim Și cu sudoarea noastră nou trai ne făurim. In tot ceea ce facem, în tot ce azi zidim, Simțim umăr de frate, de care sprijinim Eforturile noastre spre piscul luminos, Spre comunism, spre pace, spre tot ce-i grandios. Poporului sovietic inchin acum în vers: Recunoștința noastră pentru splendidul mers Spre buna stare a celor ce muncesc, Din patria iubită în care eu trăiesc. I. TUDOR Petroliști sovietici — oaspeții noștri ...11 octombrie 1961. Ora 9 dimineața. Pe strada principală a orașului Moinești domnește forfota obișnuită a dimineților. Trecătorii, de toate vîrstele, circulă cu graba oamenilor preocupați de treburi, de interese matinale, făcînd ca această masă compactă, mișcătoare și pestriță, să alunece continuu. Numai soarele, nemișcat parcă, își proiectează pieziș razele blinde, care în aceste zile de toamnă luminează, nu ard. Dinspre Comănești apar trei mașini „Volga“, purtînd numere de București. Ele înaintează, în zumzetul specific limuzinelor elegante, stopînd la intrarea în sediul Trustului de extracție Moinești. „Volgile“ pătrund în fața birourilor alunecînd lin. Gazdele, în fruntea cărora se află tov. ing. Iulian Cohn, director al trustului de extracție, înaintează în întîmpinarea celor care coboară din mașini, petroliști din Azerbaidjan, ingineri și tehnicieni sovietici, veniți în republica noastră în schimb de experiență. Intîlnirea provoacă multe emoții , oaspeți și gazde își string mâinile, se salută în cuvintepornite din inimă, înțelese fără intervenția traducătorului. Oaspeții sînt conduși în spațioasa sală a cabinetului tehnic, unde urmează sa înceapă schimbul de experiență, încep prezentările: un tovarăș din partea Consiliului Central al Sindicatelor prezintă petroliștilor moineșteni pe delegații petroliștilor sovietici, după care, în numele petroliștilor romîni, tov. ing. Iulian Cohn urează oaspeților tradiționalul „Bine ați venit“ pe șantierul petrolifer moineștean. Șeful delegației petroliștilor sovietici, un bărbat între două vîrste, de statură potrivită dar impunătoare, mulțumește gazdelor de primirea prietenească, transmițînd salutul petroliștilor din Azerbaidjan. Relațiile prietenești dintre cele două delegații petroliste se statornicesc îndată. Petroliștii sovietici se interesează amănunțit de activitatea cabinetelor tehnice din raionul nostru, de munca de inovații, de felul cum sînt rezolvate propunerile oamenilor muncii. Rînd pe rînd, tovarășii Iulian Cohn, Ștefan Tache, responsabilul cabinetului tehnic la Trustul de foraj Moinești, Gheorghe Hîlcu, responsabilul cu inovațiile la întreprinderea de foraj Moinești. Nicolae Luca, președinte al Consiliului local al sindicatelor precum și alți responsabili ai cabinetelor tehnice răspund la întrebările puse de oaspeți remarcînd realizările importante obținute de inovatorii din raionul Moinești care, sub conducerea organizațiilor de partid, luptă pentru traducerea în viață a sarcinilor celui de-al III-lea Congres al P.M.R., privind ridicarea nivelului tehnic al producției. Oaspeții, mulțumiți de explicațiile privind frumoasele realizări obținute de inovatorii și raționalizatorii moineșteni, împărtășesc petroliștilor noștri metodele de lucru ale inovatorilor și raționalizatorilor sovietici, succesele importante obținute de ei. Se remarcă astfel, ca o formă cu totul nouă în desfășurarea la noi a muncii de inovații, formarea brigăzilor tehnice, care au un caracter permanent. Oaspeții spun că la ei aceste brigăzi sînt constituite numai în scopul soluționării și rezolvării totale a unei singure teme legată de procesul de producție. „.Aceste brigăzi, formate din muncitori, tehnicieni și ingineri, preiau tema, o discută și rezolvă în colectiv, elaborează schițele și documentația, confecționează prototipuri și te aplică în producție. Efectul acestoor brigăzi este dovedit de exempsul citat de oaspeți, la uni din întreprinderile sovietice, cu un personal de 300 salariați direct productivi, au fost aplicate în producție anul acesta 94 inovații, avînd ca efect economic zeci de mii de ruble economisite. Oaspieții au arătat de asemenea,ca o propunere, pentru a fi înaintată la cabinetul tehnic, trebuie să fie studiată amănunțit și avizată de șeful secției care-și dă seama de utilitatea și posibilitățile de aplicare sau de eventualele lipsuri ale propunerii, ajutînd pe autor să o îmbunătățească. In acest fel la cabinetele tehnice toate propunerile de inovații ajung într-un stadiu de soluționare avansat. Prima parte a schimbului de experiență se încheie. Membrii delegației sovietice oferă în dar petroliștilor moineșteni o frumoasă miniatură din partea petroliștilor azerbaidjani precum și numeroase insigne, întovărășiți de tov. Constantin Moroșanu, secretar al Comitetului raional al P.M.R. Moinești, Anghel Moise din partea consiliului regional sindical, Traian Moraru, inginer șef al trustului de foraj, Iulian Cohn, Nicolae Luca, președinte al Consiliului local al sindicatelor Moinești, precum și de responsabilii unor cabinete tehnice, petroliștii sovietici se opresc la Întreprinderea de transporturi, ateliere și baze tubulare Moinești. Cei patru oaspeți sovietici își continuă vizita la Schela Moinești, examinează instalații și sonde în producție, participînd și la fisurarea hidraulică a unei sonde. După schimbul de păreri, în care oaspeții sovietici au remarcat realizările importante obținute de oamenii muncii din raionul Moinești, tehnica nouă, avansată, care se întîlnește la tot pasul (cum este instalația de foraj „4 S. D.“, ultramodernă de la sonda 4 C.), entuziasmul și priceperea petroliștilor noștri care, alături de întregul popor român obțin importante succese sub conducerea partidului, delegația petroliștilor azerbaidjani a plecat spre alte localități din patria noastră. Prietenia sinceră, înfiripată în decursul unei singure zi, va rămîne mereu neștearsă pentru petroliștii moineșteni, întrucît a reprezentat și un bun prilej pentru însușirea unor metode noi și eficace din bogata experiență a petroliștilor sovietici. ȘTEFAN VLADOHJ tehnician