Flacăra Moinestiului, 1963 (Anul 10, nr. 653-755)

1963-07-24 / nr. 710

îndemn puternic pentru a crește mai multe animale încă din primăvara anului trecut țăranii muncitori din comuna noastră, o dată cu colectivizarea întregii agriculturi, și-au pus mari nădejdi in dezvoltarea sectoarelor de producție aducătoare de mari cantități de produse și venituri bănești. Astfel, ei s-au străduit să folosească, cu ajutorul consiliului de conducere și al organelor tehnice agricole raionale, în modul cel mai judicios creditele bănești acordate de către stat pentru dezvoltarea sectorului creșterii animalelor. Folosind gospodărește fondurile bănești, în valoare de cîteva sute de mii de lei, primite de la stat pe termen lung și fără dobindă, pina la sfirșitul anului trecut gospodăria colectivă, cu sprijinul sfatului popular comunal și al organelor tehnice de specialitate, și-a format un sector zootehnic care se află în plină dezvoltare. De exemplu, omul trecut gospodăria colectivă a avut un efectiv de 103 bovine din care 31 vaci cu lapte, 440 de ovine, 39 de porcine și alte animale, de la care a obținut multe produse, pe care le-a valorificat prin contracte cu statul. Rezultatele bune obținute încă din primul an de muncă unită in gospodăria colectivă au întărit încrederea țăranilor noștri colectiviști în avantajele mari pe care le aduce sectorul zootehnic și i-a determinat să muncească cu eforturi înzecite — ■ ■ — pentru creșterea efectivului de animale și a producției de lapte, briază, carne etc. Așa, de exemplu, în prima jumătate a acestui an, consiliul de conducere al G.A.C., cu sprijinul permanent al sfatului popular comunal și al consiliului agricol raional, a investit o parte din fondurile proprii pentru procurări de animale de producție și ridicarea de noi adăposturi. Preocuparea manifestată în această direcție și folosirea intr-un chip mai gospodăresc a creditelor bănești acordate de stat au avut ca rezultat creșterea numerică a efectivelor de animale cu încă 63 de bovine din care 19 vaci cu lapte, aproape 1.000 de ovine, 66 de porcine din care 29 scroafe de reproducție și altele. O dată cu creșterea numerică a efectivelor de animale a crescut și producția acestora, prin îngrijirea și furajarea lor mai bună în tabere de vară și sâni printr-un pășunat rațional. Măsurile gospodărești luate în acest an de consiliul de conducere, cu participarea efectivă a colectiviștilor, în frunte cu membrii de partid, au condus la obținerea unor rezultate bune. De exemplu, pina la sfirșitul lunii iunie a. c. gospodăria noastră colectivă a livrat statului prin contractele încheiate, încă de la începutul anului, circa 3,5 vagoane lapte de la ferma de vaci, 6.500 kg brinză de la turma de oi, 1.470 de kg lină de la un număr de 520 de oi și alte produse care au adus un venit de peste 180.000 de lei. Creșterea numerică a sectorului zootehnic și a producției animalelor se datorește organizării mai bune a muncii de îngrijire și furajare a animalelor prin repartizarea unui număr de membri și candidați de partid să muncească in cadrul acestui sector important. Printre aceștia numără Vasile C. F. Dospinescu, Nicolae Gh. Măciucă, Dumitru Popa, Iordache Toma și alții, care, împreună cu cei 21 de colectiviști îngrijitori de animale, muncesc cu hărnicie pentru a obține, în medie, zilnic cite 10 litri de lapte pe vacă furajată. De asemenea, ei mobilizează și pe ceilalți colectiviști să-i ajute la asigurarea bazei furajere, situindu-se in fruntea muncilor pentru recoltarea și stringerea finului in stoguri de pe cele 220 de hectare. Datorită muncii depuse in asigurarea bazei furajere, pină săptămina trecută a fost cosit și strins final de pe o suprafață de 40 de ha, a fost executată prima coasă pe o suprafață de 45 ha cultivate cu trifoi, nutreț care a fost depozitat în stoguri. Acum colectiviștii s-au pornit să execute a doua coasă pentru recoltarea trifoiului de pe suprafața amintită care s-a făcut bun pentru furaje. ★ Incepind de săptămâna trecută colectiviștii din gospodăria noastră colectivă și în primul rind cei din sectorul zootehnic, in frunte cu membrii și candidații de partid, și-au înzecit eforturile pentru dezvoltarea și mai puternică a sectorului zootehnic, in așa fel ca acesta să devină principalul furnizor de produse și venituri bănești. Pentru aceasta a fost organizată o largă acțiune de masă, sub îndrumarea comitetului de partid și cu sprijinul sfatului popular comunal, in lumina Hotăririlor Consiliului de Miniștri cu privire la cointeresarea producătorilor in creșterea și îngrășarea de animale pentru carne cu mai multe. Luind cunoștință de prevederile acestor Hotăriri ale Consiliului de Miniștri, care vin in sprijinul și ajutorul G.A.C. și al tuturor crescătorilor de animale, colectiviștii noștri și îndeosebi cei din sectorul zootehnic s-au angajat să obțină rezultate și mai bune in creșterea tineretului bovin. Astfel, ei se vor strădui să obțină o creștere în greutate la tineretul pină la 6 luni de la 750 gr la 800 gr zilnic, iar la cel de peste 6 luni de la 400 gr la 450 gr. NATALIA GH. TODERAȘ secretara Comitetului de partid de la G.A.C., comuna Strugari Cronică cinematografică ,„Dracul și cele 10 porunci“ .Dracul și cele 10 porunci“ este un film-scheci. Realizatorul francez Julien Duvivier este socotit un specialist al acestui gen, care reunește o suită de schițe cinematografice legate între ele de un pretext dramatic: un carnet de bal din tinerețe regăsit, un frac care trece de la un personaj la altul sau, cum este cazul de asta dată, diavolul care se străduiește din răsputeri să saboteze îndeplinirea celor zece porunci. Istorisite cu spirit, povestirile cinematografice devin — mai mult poate decât în intenție — uneori satire ale unor racile sociale. Vizita „bunului dumnezeu“, în casa în care doi bătrîni își duc traiul greu, prilejuiește rostirea unor gînduri amare : bătrîna refuză .,minunea“ pe care dumnezeu se oferă să o facă readucînd-o la tinerețe, deoarece o singură viață mizeră i se pare de ajuns. încurcătura nostimă a prețioasei bijuterii — pentru care o femeie frumoasă își înșeală soțul, fără ca totuși s-o poată obține — este totodată plină de ironie la adresa moravurilor societății burgheze. O poveste tragică, interpretată admirabil de Charles Aznavour, aruncă o lumină asupra unei lumi în care bogații traficanți de stupefiante se joacă cu viața oamenilor, trimițînd fetele la prostituție, răspîndind viciu și moarte... Schițele sînt inegale. Adeseori rîsul în cascadă este oprit de secvențe lungite. In unele povestiri nu este exploatat filonul umoristic (așa e cazul întîmplării cu dumnezeu — Fernandel), în altele întîmplarea e amplificată artificial și completată cu explicații de prisos (povestea fiului care-și caută mama). O distribuție strălucită este însă chemată să mascheze insuficiențele scenariului și ne permite să asistăm la o adevărată paradă a vedetelor : Françoise Arnoul, Charles Aznavour, Jean Claude Brialy, Danielle Darrieux, Alain Delon, Claude Dauphin, Mel Ferrer, Fernandel, Louis de Funds, Micheline Presle, Michel Simon, Lino Ventura, George Wilson... Deși tributar cerințelor comerciale, filmul lui Duvivier este amuzant. Iar diavolul care pune la cale mișelii te face să te gândești nu la vechea legendă biblică, ci la tarele organice ale societății în care trăiesc personajele filmului. . Filmul „Dracul și cele 10 porunci“ rulează la cinematograful „23 August“ din Moinești în zilele de 27—28 iulie a. ,c. =■OB=— Crește numărul abonaților Datorită unor meniuri cît mai variate, a preparatelor de mîncăruri, la cantina constructorilor moineșteni numărul abonaților crește de la o zi la alta. Datorită intensei preocupări în prepararea mîncărurilor și unei bune deserviri, constructorii de la lotul 1 Moinești au numai cuvinte de laudă la adresa personalului de la această cantină. Cei peste 80 de abonați, care servesc zilnic masa la această cantină, își găsesc rezolvarea propunerilor ce le fac printr-o intensa preocupare a personalului cantinei din aceasta întreprindere care depune mult interes în îndeplinirea sarcinilor ce-i revin în buna deservire a muncitorilor. „PLACARĂ MOINEȘTIUUi ANUL X Nr. 710 (‘ill) Pagina 2-a www .WWV WIV O dată cu venirea verii, majoritatea spațiilor verzi din orașul nostru au îmbrăcat haina diferitelor culori ale florilor. Crinii, trandafirii și multe, multe alte specii de flori atrag prin frumusețea și mirosul lor mai mult pe acei care s-au îndrăgostit de... flori. (Foto : Fl. Prisecaru) SUCCESE ALE AUTOBAZEI NOASTRE încă din prima zi de activitate a acestui an, muncitorii și tehnicienii din cadrul Autobazei de transport auto Comănești au pornit hotărîți la treabă, pentru a da viață hotăririlor celui de-al IlI-lea Congres al P.M.R., care trasează și muncitorilor din transporturile auto sarcini de o deosebită însemnătate, împletind în mod armonios activitatea pe linia îndeplinirii planului de transport cu cea a obținerii de economii la: prețul de cost, colectivul de salariați al autobazei, sub îndrumarea organizației de partid și conducerea întreprinderii, a reușit să obțină, lună de lună, rezultate remarcabile, deși în timpul iernii, în special în ianuarie și februarie, s-au întîmpinat multe greutăți din cauza intensității acesteia. Bilanțul primelor 6 luni de activitate este cel mai concludent în această direcție, realizările pe care le cuprinde constituind dovada afirmațiilor tăcute, respectiv a unei activități bogată în rezultate. Astfel, planul la tone kilometrice a fost realizat în proporție de 124,8 la sută, ceilalți indici, respectiv planul la tone nete expediate, la călători etc. fiind, de asemenea, îndepliniți. Utilizarea mașinilor la întreagă lor capacitate, a parcului de remorci, lupta dusă de către conducătorii auto în scopul reducerii consumului de carburanți și lubrifianți, prelungirea duratei de funcționare între reparații au făcut posibilă și obținerea unei economii însemnate la prețul de cost, aceasta ridicînduse la suma de 113.000 lei. S-a reușit astfel, nu numai să fie îndeplinit angajamentul la acest capitol, pe întregul an, ci să fie și depășit. Munca politică desfășurată de către organizația de bază, antrenarea tuturor muncitorilor în întrecerea socialistă, organizată pe coloane de transport și pe echipe, în cadrul atelierului de reparații, au fost factorii hotărîtori ai bunei desfășurări a procesului de transport, din nudul muncitorilor ieșind în evidență o serie întreagă de fruntași: Axinte Bălan, Nicolae și Mihai Arhip, Ștefan Dabija, Vasile Felea, Iacob Vizitiu, conducători auto, mecanicii auto Traian Roșca, Iacob Hazaparu, Nicolae Cojocaru și mulți alții sunt doar cîteva nume desprinse din rîndul celor care și-au adus contribuția cea mai însemnată la realizarea planului, a tuturor obiectivelor sale. Un ajutor prețios l-a primit autobaza noastră și din partea multor beneficiari, cum ar fi T.C.M.E. Borzești, C.I.L. Comănești, întreprinderile petrolifere din Moinești, care au respectat cu strictețe planul operativ de prestații, prin încadrarea în timpul de încărcare-descărcare, distanța medie de transport etc. In contrast cu aceste lucruri, însă, este bine de amintit că, în perioada primului semestru al acestui an, au existat și unii salariați, în special conducători auto, care în mai puțină măsură s-au străduit sa-și îndeplinească sarcinile de plan, nerespectînd programul de lucru și de transport, manifestînd indisciplină, încâlcind regulamentul interior de funcționare. Printre aceștia sunt Viorel Hăineală, Vasile Manole, Alexandru Țimiraș, Iordache Țîncu, Nicolae Bîlbîie, conducători auto care deși au în primire mașini bune, cu norma de rulaj neîndeplinită, prin felul în care se exploatează măresc costul cheltuielilor de transport, aducînd astfel greutăți autobazei. Este drept că s-au stabilit multe măsuri de remediere a acestor deficiențe de către organizația de bază și conducerea autobazei, dar nu s-a urmărit felul în care sunt aplicate în practică, lucru care va trebui făcut, neapărat, de acum încolo. In perioada care a mai rămas pînă la sfirșitul anului, colectivul nostru de salariați este hotărit să înlăture deficiențele care se mai manifestă în munca sa, aceasta pentru a putea obține rezultate și mai frumoase. TRAIAN NECȘOIU secretarul organizației de baza Autobaza de transport Comănești Atenți la îndrumările șefului de sector In pauză, o discuție despre muncă, despre rezultatele ei este întotdeauna binevenită. UN CLIȘEU : o parte din brigada cu acord global din parchetul 6 Merișor, sectorul Valea Asăului —I.F. Comănești, condusă de comunistul Ion Adiaconiței, ascultă îndrumările pe care le dă șeful sectorului, Iov. Simion Huluță, pentru ca obiectivele planului să poată fi îndeplinite in termen si in totalitatea lor; Cîteva din realizările minerilor Cu multă perseverență și inițiativă, minerii comăneșteni continuă să desfășoare larg întrecerea social lista pentru îndeplinirea exemplară a planului de măsuri tehnico-organizatorice. Preocupați continuu de ridicarea nivelului muncii în schimbul de noapte la nivelul muncii schimbului de zi, după metoda petroliștilor de la sonda 1109, majoritatea minerilor din brigăzile de la abataje și lucrările de pregătire obțin rezultate deosebit de valoroase în creșterea vitezei de înaintare. Ca urmare a aplicării acestei metode și a măsurilor tehnico-organizatorice, cu privire la extinderea mecanizării operațiilor de tăiere și transport a cărbunelui, viteza de avansare la abatajele frontale a fost depășită cu 2 la sută pe primul semestru din acest an. Totodată și ritmul de avansare la executarea ingerărilor de pregătire pe galerii a fost depășit cu 2,5 la suta. Datorită eforturilor depuse și a metodelor avansate de lucru aplicate în perioada amintită și minerii de la lucrările de susținere a galeriilor cu elemente metalice au obținut realizări importante. Acestea au avut ca rezultat mărirea indicelui de mecanizare a transportului în abataje și reducerea consumului de lemn de mină pentru armături cu 0,3 la sută, iar al celui de cherestea pentru bandaje cu 5,8 la sută. Pentru realizările obținute în această perioadă a fost evidențiat în mod deosebit colectivul de mineri din cadrul raionului Rafila. * II2 WWW: Legume și zarzavaturi suficiente și de bună calitate Legume și zarzavaturi în cantități suficiente și de calitate câ mai bună pe piețele de desfacere ale raionului nostru. Aceasta este una din sarcinile principale ale activității U.R.C.C. Moinești, mai ales acum în perioada de vară. finind seamă de necesitățile de consum ale populației raionului, și avînd experiența anilor trecuți, consiliul de conducere al U.R.C.C. Moinești, prin serviciile sale, respectiv planificare și aprovizionare, a intrat în anotimpul călduros bine pregătit în ceea ce privește încheierea contractelor cu unități din cadrul raionului, al regiunii Bacău, precum și din alte regiuni, urmărind în mod permanent preluarea cantităților, în funcție de cerințele pieții. O pondere mare, în ceea ce privește aprovizionarea cu legume și zarzavaturi, o au în acest an gospodăriile agricole colective din raionul Moinești care, ținînd seamă de faptul ca sectorul egumicol este aducător de mari venituri, au destinat acestui scop suprafețe mult mai mari față de cele din anul trecut. Numai contractele încheiate pînă în prezent cu aceste gospodării cuprind : 174 tone de roșii, 347 tone de varză, 61 tone de rădăcinoase, 42 tone de ceapă, 164 tone diverse legume, cantități din care deja au fost preluate : 9 tone de ceapă, 4,8 tone de varză, 7,5 tone diverse legume. O serie de alte unități producătoare de legume și zarzavaturi, din regiunea Bacău, printre care G.A.S. Sănduleni, oficiile de legume și fructe din Bacău, Piatra Neamț și Roman, U.R.C.C. Bacău vor livra și ele însemnate, cantități de produse legumicole. De asemenea, legume și zarzavaturi vor mai fi preluate din localitățile Făurei, Fetești, Urziceni, Oltenița, unități cu care U.R.C.C. Moinești a încheiat din timp contracte. x Vremea racoroasa, cu ploi abundente, care s-a menținut o bună bucată de timp, a făcut ca produsele de sezon — roșii, varză, ceapă și altele, să apară mai tîrziu pe piețele de desfacere și în cantități care nu reușesc să satisfacă pe deplin necesarul. Cu toate acestea, manifestînd preocupare în direcția preluării produselor din contracte, în ultimul timp s-a reușit ca unitățile de desfacere să pună la dispoziția oamenilor muncii cantități din ce în ce mai mari de legume, fructe, zarzavaturi. Numai în perioada II —16 iulie a. c., spre exemplu, au fost preluate : 30 tone de cartofi, 29,6 tone de roșii, 40 tone de varză, 0,7 tone de fructe, 5,2 tone de ceapă, 13 tone diverse legume. In depozitele U.R.C.C. Moinești în seara zilei de 17 iulie se găseau alte însemnate cantități : 25,5 tone varză, 13,5 tone cartofi, 1 tone fasole, 0,5 tone ceapă, 1 tonă diverse legume etc. Accentul trebuie pus, însă, aceasta ținînd seamă de consumul mare, pe preluarea de cantități cit mai mari de roșii, ceapă, vinete și alte produse mult solicitate. Este adevărat, produsele puse în vînzare însumează cantități mari, dar cerințele le depășesc. In scopul unei și mai bune deserviri a populației, conducerea U.R.C.C. Moinești a luat măsura de a se înființa 3 noi unități de desfacere a legumelor și zarzavaturilor , 2 în orașul Comănești și unul în Moinești, iar alte trei sunt în curs de amenajare. Deși contractele încheiate cuprind, în linii mari, cantități suficiente, cu sprijinul Centrocoop se vor primi produse legumicole și din alte mari centre producătoare din țară. Aceasta pentru a satisface pe deplin cerințele de consum și asigura o calitate corespunzătoare produselor. -f RADIO VINERI 26 IULIE (Spicuiri) JOI 25 IULIE Programul I : 5.07 Ciută orchestra populară a Uzinelor „Grivița Roșie“ din București ; 5.20 Emisiunea pentru sate ; 6.07 Piese pentru acordeon: 6.35 Cîntece; 6.45 Muzică distractivă de estradă; 7.10 Melodii populare ; 7.30 Sfatul medicului ; 8.00 Sumarul presei centrale: 8.06 Muzică vocală și instrumentală : 8.30 Muzică ușoară: 9.00 Vreau să știu: 10.00 Soliști ai Operei de stat din Iași : 10.30 Muzică populară : 11.28 Muzică de estradă; 12.00 Program susținut de orchestra de mandoline a Complexului de industrializare a lemnului din Rîmncu-Vîlcea; 12.30 „Săptămina culturii poloneze“; 13.10 Muzică din operete ; 14.00 Concert de prînz ; 15.00 Cîntece și jocuri populare din țări socialiste ; 16.00 Recital Emilia Petrescu-Cironeanu ; 16.15 Vorbește Moscova 1 ; 16.45 Cîntece pionierești; 17.10 Din creația de operă a compozitorului Charles Gounod ; 17.45 Medalion : „William Makepeace-Thackeray“ ; 18.00 Muzică ușoară de compozitori români ; 18.30 Lecția de limba franceză (pentru începători) ; 19.10 Muzică populară cerută de ascultători; 19.40 Muzică instrumentală; 21.15 „Ce știm despre cărți“ ; 21.30 Muzică ușoară interpretată de Gloria Lasso; 22.55 Muzică de dans. Programul I ; 5.07 Cîntece ; 5.20 Emisiunea pentru sate ; 5.30 Cîntece din folclorul nou și jocuri populare cerute de ascultători ; 6.07 Dansuri de estradă; 6.45 Jocuri interpretate de fanfară; 7.10 Uverturi din operete ; 7.30 Sfatul medicului ; 8.00 Sumarul presei centrale ; 8.06 Muzică ușoară; 9.00 Muzică din opere ; 9.30 Melodii populare ; 10.39 Muzică de estradă; 11.30 Pagini orchestrale din opere; 11.52 Reportaj; 12.00 Cîntece și jocuri de pe plaiuri bănățene ; 12.30 Valsuri ; 13.10 Suite simfonice de Rameau și Teleman ; 14.00 Concert de prînz ; 15.00 Muzică ușoară de Mișu Iancu; 15.15 Concertul în Re major pentru vioară și orchestră de Beethoven ; 15.59 Soliști și formații artistice de amatori; 16.15 Vorbește Moscova ; 16.45 Muzică din opereta „Crai nou“ de Ciprian Porumbescu ; 17.10 Recital Petre Maticiuc ; 17.30 In slujba patriei ; 18.00 Pagini orchestrale din muzica ușoară; 18.30 Lecția de limba engleză; 18.40 Muzică populară din R.S.S. Ucraineană; 19.00 Din creația compozitorului Anatol Vieru; 19.35 Cîntă formația de muzică ușoară a Casei de cultură a tineretului din raionul „30 Decembrie" — București ; 20.15 Cîntece patriotice ; 20.30 Noapte bună, copii ; 20.40 Melodii populare cerute de ascultători; 21.15 Jurnalul satelor ; 21.40 Cîntăreți romîni de operă din trecut ; 22.25 Muzică de dans; 23.03 Simfonia a IlI-a în Do major de George Enescu. SIMBATA 27 IULIE Programul I : 5.07 Jocuri populare ; 5.20 Emisiunea pentru sate ; 5.30 Muzică ușoară; 6.07 Muzică interpretată de fanfară; 6.35 Dansuri instrumentale ; 6.45 Muzică de estradă; 7.10 Melodii populare ; 7.30 Sfatul medicului ; 8.00 Sumarul presei centrale; 8.06 Cîntă corul de pionieri al Ansamblului de cîntece și jocuri din Tg. Mureș; 8.30 Variațiuni pe teme rusești pentru chitara și orchestră de Ivanov Kramskoi ; Patru dansuri de Laos Janacck ; 9.00 Roza vânturilor ; 9.25 Cîntece și jocuri de pe întinsul patriei ; 10.00 Muzică din opera „Paiațe“ de Leoncavallo; 10.30 Muzică ușoară; 11.30 Muzică populară; 12.00 Scene din operete ; 12.20 în săli și pe stadioane ; 12.30 Muzică ușoară; 14.00 Concert de prînz ; 15.00 Din muzica popoarelor ; 15.28 Muzică corală de Paul Constantinescu ; 15.45 Actualitatea editoriala: 16.00 Recitalul violonistei Gaby Grubea ; 16.15 Vorbește Moscova ; 16.45 Muzică ușoară; 17.10 Muzică de estradă; 17.30 Muzică diin operete ; 18.00 Program muzical pentru fruntași în producție ; 18.30 Ciclul „George Enescu — interpret" ; 19.00 In pas cu știința ; 19.20 Concert de operă; 20.10 Concertul în Re major pentru vioară și orchestră de Beethoven ; 21.00 Din repertoriul cîntărețului Benone Sinulescu ; 21.15 Carnet plastic ; 21.25 Muzică populară cerută de ascultători. 22.25 Muzică de dans.