Flacăra, septembrie-noiembrie 1952 (Anul 1, nr. 5-7)

1952-09-01 / nr. 5

REVISTĂ 1954) Nr. 5 Septembrie 1952 LUNARĂ SOCIA L-PO LITICA ŞI Proletari din toate ţările, uniţi-vă! ANUL I LITERA R-A R TI S T I CĂ T R AI A SC A 23 AUGUST M A REATA SARBATOARE A ELIBERĂRII PATRIEI NOASTRE DE CĂTRE GLORIOASA ARMATA SOVIETICA • In tribuna oficială din Piaţa Generalissimul Stalin, la parada militară şi demonstraţia oamenilor muncii din Capitală cu prilejul zilei de 23 August, conducătorii partidului şi ai guvernului, în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, tovarăşul dr. Petru Groza şi membrii delegaţiilor din ţările prietene, în frunte cu delegaţia sovietică, condusă de V. V. Kuzneţov. MAREAŢA ŞI IUBITA SARBATOARE 23 August! Măreaţă şi iubită zi, când întregul popor muncitor sărbătoreşte eliberarea patriei noastre de sub jugul fascist, de către glorioasa Armată Sovietică! Bucureştii au căpătat în ajun un aspect sărbătoresc : drapele roşii şi tricolore, portrete uriaşe ale marelui Stalin, portrete ale tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej şi ale altor conducători ai partidului nostru împodobesc faţadele întreprinderilor, instituţiilor şi caselor de locuit. Gândurile tuturor oamenilor muncii se îndreaptă astăzi, pline de încredere şi recunoştinţă, către marea Uniune Sovietică, eliberatoarea patriei noastre, care zi de zi ne acordă un nepreţuit ajutor în toate sectoarele construcţiei socialiste; ele se îndreaptă cu dragoste şi încredere către Partidul Muncitoresc Român sub a cărui conducere poporul nostru este hotărît să meargă înainte, pe drumul construirii socialismului. Şuvoaie vesele de oameni ai muncii, uriaşe fluvii însufleţite de cântece şi lozinci, se îndreaptă din toate cele opt raioane ale Capitalei spre Piaţa Generalissimul Stalin. Alături de ei păşesc voioşi ţăranii muncitori veniţi din satele regiunii Bucureşti. Strălucind in lumina razelor de soare, uriaşa statuie a tovarăşului Stalin domină întreaga piaţă unde va avea loc demonstraţia. Tribunele sunt împodobite cu steaguri, portrete şi ghirlande de flori. In anul acesta au participat la marea sărbătoare a poporului nostru numeroase delegaţii din ţările prietene. Cu ovaţii Îndelungate, a fost salutată delegaţia guvernamentală sovietică având in frunte pe V. V. Kuzneţov precum şi delegaţiile din celelalte ţări frăţeşti: R. P. Chineză, R. P. Polonă, R. Cehoslovacă, R. P. Ungară, R. P. Bulgaria, R. P. D. Coreeană, R. D. Vietnam, R. P. Mongolă, R.P. Albania, R.D. Germani. In tribune se aflau membri ai C. C. al P. M. R., miniştri şi conducători ai instituţiilor centrale, generali şi ofiţeri, reprezentanţi ai organizaţiilor de massă, oameni ai artei, culturii şi ştiinţei, ziarişti români şi străini, activişti de partid şi numeroşi oameni ai muncii, stahanovişti şi fruntaşi in producţie. Au fost de faţă membri ai corpului diplomatic. Aclamaţii puternice au întâmpinat urcarea în tribuna oficială a tovarășilor : Gh. Gheorghiu-Dej. dr. Petru Groza, V. V. Kuzneţov, general-colonel F. I. Golikov, A. I. Lavrentiev, I. Chişinevschi, Van Iupin, Al. Moghioroş, V. Jarosinski, Miron Constantinescu, V. Kopecky, Gh. Apostol, Nagy Imre. Chivu Stoica. Kim Ik Sen, general de armată Emil Bodnăraș, general It. K. S. Melnik. Heinrich Rau, Petre Borilă. Karlo Lukanov, Const. Pârvulescu. Nidenhughin Idamiab. Gh. Stoica. Nguyen Luong Bang, L. Răutu. V. Nathanaili, general It. L. Sălăjan, generalmaior N. Ceaușescu, Al. Drăghici. A luat loc deasemenea în tribuna oficială R. Palme Dutt, vicepreşedinte al Comitetului Executiv al Partidului Comunist Englez. Ora opt treizeci. Fanfara intonează «onorul la general». După ce trece în revistă trupele, tovarăşul general de armată Emil Bodnăraş, ministrul Forţelor Armate ale R. P. R., rosteşte o cuvântare, salutând în numele Comitetului Central al partidului şi în numele guvernului, pe ostaşii, ofiţerii, oamenii muncii şi prietenii de peste hotare, prezenţi la marea sărbătoare a poporului nostru. Douăzeci de salve de tun anunţă inceperea parăzii militare. Cu vii aclamaţii, cu dragoste şi mândrie sunt intâmpinaţi bravii ostaşi şi ofiţeri ai armatei noastre dragi, fii ai poporului muncitor. Rând pe rând prin faţa tribunelor defilează detaşamentele infanteriei, sprintenii vânători de munte, grănicerii, — neclintiţi apărători ai frontierelor sacre ale patriei — cavaleria, artileria-moto, blindatele şi alte unităţi ale Armatei noastre Populare. Ţinuta lor ce exprimă vigoare şi bărbăţie, feţele lor pline de sănătate, precizia şi vioiciunea mişcărilor, dau imaginea disciplinei de fier şi a înaltei lor pregătiri de luptă. Pe chipurile lor citeşti neclintita hotărire de a apăra cu orice preţ cuceririle poporului muncitor, citeşti dragostea fierbinte faţă de Partidul Muncitoresc Român — făuritorul Armatei Populare. Ei sunt pavăza de neclintit a scumpei noastre patrii, sunt o pavăză a păcii, Împotriva planurilor sângeroase ale imperialiştilor americani şi englezi, şi a slugilor lor titoiste. In sunetele marşului partizanilor, trec apoi, ovaţionate Îndelung, găr-