Flacăra, iulie-septembrie 1963 (Anul 12, nr. 27-39)

1963-07-13 / nr. 28

12 actualităţi cin AL lll-LEA FESTIVAL INTERNATIONAL AL FILMULUI DE LA MOSCOVA O participare fără precedent caracterizează cel de-al III-lea Festival international al filmului de la Moscova. Intr-adevăr, aproape 50 de steaguri străjuiesc Palatul Congreselor din Kremlin care, incepînd din ziua de 7 iulie, găzduieşte cea mai largă manifestare cinematografiei de pină acum. Alături de ţările cu o îndelungată tradiţie in arta filmului, intîlnirea de la Moscova prilejuieşte apariţia pe ecranul international a unor cinematografii nationale noi sau mai slab dezvoltate. Au trimis pentru prima dată filme la Festivalul de la Moscova țări ca: Tanganyika, Ciprul, Islanda, Dahomey, Siria, Turcia etc. Un juriu international de prestigiu, în rîndul căruia au luat loc regizorii Grigori Ciuhrai (U.R.S.S.) și Stanley Kramer (S.U.A.), Kichiko Ishihara (Japonia) şi Jan Rybkovfski (R.P. Polonă) sau scenariştii Sergio Amidei (Italia) şi Jan Prohazka (R.S. Cehoslovacă) pentru filmele de lung metraj, iar pentru scurt metraje Ilia Kopalin şi Feodor Hitruk (U.R.S.S.), Tomas Gutierez Alea (Cuba), Ion Popescu Gopo (R.P.R.) şi Mohammed Afifi (Maroc), va distinge cele mai bune din filmele prezentate in competiţie. Desfăşurată sub deviza „Pentru umanism in arta cinematografică, pentru pace şi prietenie între popoare", intîlnirea mondială a cineaştilor de la Moscova va prilejui fără îndoială un fructuos bilanţ al succeselor celei de-a şaptea arte în slujba marilor idealuri ale omenirii. 1. Cinematografia rorgînească participi la competiţie cu filmul regizorului Mircea Drăgan „Lupeni 29". în fotografie, interpreta principalului rol feminin, Lica Gheorghiu. 2. „Gol printre lupi", ecranizare a cărţii romancierului german Bruno Apitz, reprezinţi în competiţie cinematografia din R.D. Germani. Imn adus solidarităţii umane care s-a manifestat în lagirele de exterminare naziste, filmul regizorului Frank Bayer foloseşte o distribuţie internaţionali, din care se remarcă actorii germani Erwin Geschonneck, Armin Mueller-Stahl şi actorul polonez Krystyn Wojcek (ultimii doi, în fotografie). 3. Realizat de regizorii Jan Kadar şi Elmar Klos, filmul ceh „Moartea se numeşte Engelchen" adaptează un renumit roman al scriitorului Ladislav Mnacko, zguduitoare evocare a rezistenţei împotriva ocupanţilor hitlerişti. 4. „Vi-l prezint pe Baluev", filmul care reprezintă pe ecranele festivalului cinematografia sovietici, adaptează cunoscutul roman cu acelaşi nume al scriitorului Vadim Kojevnikov. Actorul I. Pereverzev (dreapta) diviaţa figurii captivante a unui conducător de şantier din zilele construcţiei comuniste. Regia filmului este semnată de Viktor Komissarjevski. 5. Claudia Cardinale şi Alain Delon într-o scenă din filmul lui Luchino Visconti „Ghepardul", încununat cu Marele premiu al Festivalului de la Cannes şi prezentat la Moscova în afara competiţiei. 6. Mexicul prezintă filmul „Omul de paie" (Semnul zodiacului) al regizorului Ismael Rodriguez, în rolul principal, acel al unei prostituate din cartierele mizere ale Mexico-ului, apare cunoscuta actriţă italiană Alida Valii. Imaginea filmului este semnată de operatorul Gabriel Figueroa. 7. Pierre Etaix, regizorul şi protagonistul comediei „Le soupirant" (în traducere aproximativă „Amorezul"), susţine la festival culorile Franţei. Povestind păţaniile unui tînăr timid şi naiv care nu-şi poate cuceri dragostea, autorul filmului face apel la limbajul comediei burleşti. 8. „Minunata călătorie a lui Nils Holgersson“, film adaptat de regizorul Kenne Fant după cunoscuta carte a scriitoarei Selma Lagerlöf, a fost trimis la festival de cinematografia suedeză. 9. Printre filmele prezentate la concursul de scurt metraje suscită un deosebit interes desenul animat „Urme roşii", purtînd un puternic mesaj antirăzboinic și realizat în studiourile cehoslovace de către regizorul ceh Zdenek Miler. Aşa cum s-a publicat în presă, printre oaspeţii ce şi-au anunţat participarea la cel de-al treilea Festival internaţional al filmului de la Moscova se află şi personalităţi de seamă ale ecranului mondial. Iati-i alăturat pe cîţiva dintre ei: 10. Sophia Loren, socotită drept steaua nr. I a filmului italian. 11. Marcello Mastroianni, prezent nu demult pe ecranele noastre în filmul „Divorţ italian". 12. Maria Schell, neuitata interpretă a rolurilor principale din „Gervaise" şi „O viaţă". 13. Tony Curtis, cunoscut nouă din „Trapez", „Lanțul", „Vikingii". 14. Dany Robin, pe care o putem vedea în aceste zile (alături de Jean Marais, și el aflat la Moscova în calitate de membru al juriului) în filmul „Misterele Parisului".