Flacăra, octombrie-decembrie 1968 (Anul 17, nr. 41-52)

1968-11-16 / nr. 47

deveni erou nici în colonii. Așa că soldatul Alain Delon a început una din cele mai mizerabile cariere militare. Biograful lui din «Paris Match», Michel Clerc, afirmă ca majoritatea timpului, in cei cinci ani cit a stat in Indochina, Delon l-a petrecut în închisoare, in cele din urmă, a furat un «Jeep» de la unitate şi a făcut cu el un neprevăzut turneu de plăcere. A fost ultima lui ispravă sub arme. Trimis in Franţa cu o pedeapsă de carceră, este scos din serviciul militar, in unităţile coloniale şi, mai ales, in închisorile lor, Alain Delon a făcut cunoştinţă cu profesionişti ai crimei, cu apaşi şi hoţi de buzunare, cu gangsteri de camerotă şi cu alţii veritabili. Adolescentul de la periferia Parisului, fără nici o meserie, stăpinit totuşi de pofta, ba chiar de pasiunea banilor şi a vieţii uşoare, s-a lăsat ispitit de aventură. Timp de mai multe luni după scoaterea din armată, Delon a trăit in marginea societăţii, in condiţii de care s-ar părea că nu vrea să-şi mai aducă aminte, cu toate că faptele şi mai ales oamenii de atunci, prieteniile suspecte pe care le-a contractat in acea vreme se amestecă azi din nou in viaţa lui Delon. Intr-una din nopţile cînd vagabonda prin Paris, Delon a fost acostat de o femeie, actriţă de cinematograf de a doua mină şi mai aproape de pensie decit de glorie. Legătura lor a dăinuit puţină vreme. A fost insa de ajuns ca in viaţa lui Alain Delon să mire cinematograful. O probă de fotogenie făcută de regizorul Marc Allegret, la recomandarea soţiei lui, a fost o explozie de succes. Alain a intrat in studiouri pe poarta cea mare. S-ar fi putut crede că sub farmecul succesului, cu bani în buzunar, tînărul vagabond dat afară din armată va renunţa la procedeele învăţate in închisorile coloniale. In 1963 insă, Alain Delon este surprins intr-o noapte, la Cannes, pe cînd incerca împreună cu alţi doi gangsteriamatori să spargă vitrina unui magazin de bijuterii. In studiouri ştirea a produs consternare. Se ştia că Delon e violent, se cunoşteau isprăvi de-ale lui de-a dreptul surprinzătoare. Prietenii lui cei noi, regizorii, actorii, credeau totuşi că ceva s-a schimbat in mintea tînărului şi foarte repede celebrului actor. O idilă cu Romy Schneider umplea sufletele tandre de cuvenita emoţie romantică. Delon începe să urce treptele triumfului în goană. Dar oricit de repede ar merge, trecutul il urmează, și trecutul acela echivoc, de pe cînd era prietenul gangsterilor din Marsilia, al caidului Mérne Guerini, nu-1 iartă. Inexistența lui Delon intimii zăreau o umbră ingrijorătoare. Vizitele unor personaje suspecte se făceau mai dese. Actorul milionar avea de plătit datoriile tînărului fără căpătli, datorii care nu se cifrau totdeauna in bani, ci imbrăcau forme mai grele: intervenţii salvatoare, relaţii rentabile in «lumea bună», contacte cu traficanţii de stupefiante, intrare liberă în cluburile clandestine şi in bordelurile de lux. Oamenii cei mai apropiaţi lui Delon, anturajul lui imediat, ii inlesneau toate fanteziile, exploatîndu-1 pentru ei şi apărîndu-1 de orice contact care nu le-ar fi convenit. Aceasta era, in special, funcţia «gorilelor“ pe care le angaja ca secretari şi cascadori. Pe Milos Milosevic nu l-a ţinut in serviciu multă vreme. Delon era iritat de prietenia luei insistentă dintre soţia lui, Nathalie, şi secre ►tarul particular. Probabil că tensiunea ridicată a relaţiilor din casă l-a determinat pe Miles să plece în Statele Unite, la Hollywood. Acolo, n-a făcut carieră lungă. La citeva luni după sosire a fost găsit împuşcat, în patul ex-soţiei lui Mickey Rooney, asasinată şi ea. Alain Delon, care se afla in timpul acela tot la Hollywood, s-a arătat atît de impresionat de intîmplare incit a organizat fimeraliile lui Milosevici pe socoteala lui, inclusiv transportarea rămăşiţelor păminteşti in Europa, operaţie foarte scumpă, în Europa,«gorila nr. 2», Stevan Markovici, succesorul demn al lui Miloş, îşi luase meseria în serios. Instalat, pentru mai multă comoditate, chiar in casa somptuoasă a lui Delon, secretarul particular nu pierdea nici o zi şi in sperial nici o noapte fără a-şi face relaţii in lumea interlopă a Parisului. Nathalie Delon ii prezenta femei şi bărbaţi, îl dlucea in casele închise in care au acces numai milionarii şi nici aceştia toţi. N-a intimpinat nici o dificultate in a se angrena intr-un trafic de stupefiante şi a deveni furnizorul lui «madame Claude», patroana unei faimoase case de rendez-vous de pe Champs-Elysées. Aici, Stevan organizase şi altă afacere: fotografia musafirii de ambele sexe, apoi practica un şantaj metodic şi rentabil. De la un timp, gorila s-a simţit insă în primejdie. El a scris sorei sale, spre sfirşitul lunii septembrie, că dacă i se va întîmpla vreun accident, vinovaţii trebuie căutaţi in anturajul lui Delon şi l-a numit chiar pe alt secretar, prieten al actorului, un oarecare Marcantoni. Acesta vine de demult, face parte din umbrele care-l însoţesc pe Delon din tinereţea lui aventuroasă în ultima vreme. Marcantoni a devenit singurul prieten al lui Delon, confidentul şi partenerul lui nedezlipit în toate călătoriile de afaceri și de agrement. El se afla, cu Delon, la Saint Tropez, plaja vedetelor de tip snob — cind a fost descoperit cadavrul lui Stevan Markovici. Delon turna un film. Piscina», în care interpretează același personaj, devenit cam insistent, al «îngerului negru», gangsterul cu suflet. Jandarmii din Saint Tropez nu glumesc cu anchetele. Delon a fost expediat la Paris, unde a fost interogat timp de zece ore asupra relaţiilor sale cu Stevan, asupra relaţiilor acestuia cu alte persoane — chiar din lumea politică — din anturajul actorului. A fost convocată la poliţie şi interogată şi Nathalie Delon. Se parea că ancheta ajunge la un punct mort, dar sora lui Markovici, dind publicităţii ultima scrisoare a fratelui său, in care este numit Delon, a provocat o reluare a anchetei. Parchetul a ordonat deshumarea cadavrului de la Yvelines și o nouă autopsie. Spre surprinderea generală, s-a constatat că prima autopsie a fost superficială. Markovici, despre "care s-a spus că a murit în urma unor lovituri la baza craniului, a fost, în realitate, împușcat în cap. Arma crimei este revolverul P. 38, armă cu tristă celebritate, preferată de gangsteri, iar în literatură și cinema de celebrul James Bond, agentul 007. Alain Delon a fost invitat, din nou, la poliția pariziană. Interogatoriul a durat 14 ore. A fost poftită și Nathalie. Zecile de reporteri care urmăreau rezultatul acestor interogatorii erau convinşi, după o zi de aşteptare, că Delon va fi implicat, intr-un fel, in afacerea Markovici. Ipoteza aceasta n-a fost confirmată. Actorul a dat publicităţii o scrisoare, din îndemnul avocatului său, in care arată că, in interesul anchetei, se va abţine de la orice declaraţii publice şi a ameninţat citeva ziare şi un post de radio că le va da in judecată dacă mai fac comentarii pe seama lui. Deocamdată, lucrurile au rămas aşa. Nenorocitul play-boy Stevan Markovici, aventurier fără scrupule, a fost ucis fără milă. Asasinii lui, «gorile» ca şi el, ucigaşi cu simbrie, au procedat cu toată tehnica posibilă, fără să lase vreo urmă, vreun indiciu, strecurindu-se după crimă in lumea lor specială. Poliţiştii ştiu, acum, unde se află cheia acestei afaceri, dar nu pot implica pe nimeni. Alain Delon nu este pus sub acuzaţie, insă un asasin se află undeva, in apropierea acestui «samurai» care a coborît de pe piiză în viaţa de toate zilele, spre a trăi, efectiv, senzaţiile tari pe care le mimează pe ecran. Delon şi cardul Guerini, prieten de pe vremea cînd actorul adulat de azi s-a aflat in închisoare in Indochina Nathalie Delon cu Milosevic (fotografia 1) si cu Markovici (fotografia 2), ambii ucisi de cite un glonte in cap. Crima pe ecran: Alain Delon iși îneacă adversarul. Un cascador a trebuit să indure, timp de citeva secunde, simulacrul acesta primejdios din ultimul film turnat de Delon, intitulat «Piscina».