Flamura, octombrie 1971 (Anul 18, nr. 2141-2167)

1971-10-28 / nr. 2164

ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN CRAȘ-SEVERIN AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ■IoJ-ANUL XVIII, NR. 2164 JOI, 28 OCTOMBRIE 1971 4 PAGINI, 30 BANI Realizarea programului de investiții in actualul cecieal impune PERFECȚIONAREA ACTIVITĂȚII DE CONSTRUCȚII Edificarea socialistă a patriei noastre în actualul cincinal, fundamentată pe planul de dezvoltare economico-socială devenit lege, zilele acestea, prin adoptarea sa de către marele sfat al țării, reprezintă un nou și impresionant pas în procesul istoric de făurire a societății socialiste multilateral dezvoltate, de ridicare a României pe noi trepte ale progresului, în construcția cincinalului 1971—1975, așa cum prevedea Congresul al X-lea al partidului, realizarea unei economii moderne, în concordanță cu cerințele revoluției tehnico-științifice contemporane, se întemeiază pe un vast program de investiții. Amploarea efortului pe care îl depun, în acest sens, partidul și statul nostru, implică în egală măsură din partea beneficiarilor, răspunderi deosebite în utilizarea fondurilor materiale și bănești alocate. Județului nostru îi sunt repartizate, în acest cincinal, mari resurse financiare destinate să sporească potențialul productiv, să asigure un echilibru dinamic dezvoltării lui economice și sociale. Obiectivele de importanță majoră, cu aport substanțial în producția republicană, ce urmează a fi construite în Reșița, Oțelu Roșu, extinderea puterii industriale a multor localități, din județ, impune titularilor de investiții o atenție permanentă în îmbunătățirea continuă a organizării, planificării și execuției investițiilor. Coordonatele programului de investiții în condițiile în care deja o parte din obiective sunt în curs de realizare, determină din partea beneficiarilor, a organizațiilor de construcții-montaj și a tuturor factorilor implicați, o strînsă conlucrare, astfel încît în cel mai scurt timp, eforturile materiale să răspundă cu maxime rezultate. Eficiența investițiilor și perspectiva obținerii unor producții competitive obligă la o riguroasă fundamentare tehnico-economică a fiecărei etape de realizare a obiectivelor. In această privință colaborarea dintre titular, proiectant, constructor, furnizor de materiale trebuie așezată permanent în temeiurile prevederilor legale. Analizînd stadiul actual de desfășurare a unor poziții din planul de investiții al județului constatăm o serie de deficiențe în relațiile ce trebuie să existe între părțile participante. O cerință esențială în executarea ritmică și la termenele hotărîte lucrărilor este aceea a pregătirii a investiției care începe cu elaborarea proiectelor și predarea lor operativă la constructor. Or, se cuvine relevat că, în această direcție o serie de titulari de investiții au rămîneri serioase în urmă. Iată de pildă, I.C.F., Caransebeș, organizație , cu pondere de plan însemnată, a primit de la beneficiarii săi numai 59,5 la sută din proiectele de execuție, unitățile Ministerului Industriei Lemnului asigurînd numai 29,1 la sută, iar cele din ramura agriculturii 49 la sută. Din valoarea documentației neprimite de constructor, 50 la sută proiecte de execuție cu reprezintă termene de predare la finele trimestrului III a.c., pentru care beneficiarii în cauză s-au preocupat insuficient, neacționînd cu fermitate la proiectanți pentru livrarea lor în cadrul termenelor contractuale. Asigurarea parțială și întîrziată a documentațiilor conduse pe lîngă executarea unor a lucrări necorespunzătoare, și la crearea, pentru constructor, a unor incertitudini în aprovizionarea cu materiale și utilaje. O situație necorespunzătoare o găsim și în relațiile dintre I.C.M.M. Reșița și Uzina „Oțelu Roșu", beneficiarul asigurînd pînă în prezent numai cu la sută din valoarea viitoarei platforme industriale ce urmează a fi „atacată" la începutul anului 1972. Atenție sporită trebuie dată activității de organizare acorși desfășurare a muncii la unitățile de construcții-montaj. In acest sens ,o soluționare oportună problemelor dintre întreprinderea și subunitățile sale, șantiere, loturi de lucru, constituie o premisă esențială a scurtării termenelor de dare în funcțiune a unui obiectiv. Planificarea și eșalonarea execuției lucrărilor mai ales pe timp friguros necesită o preparare minuțioasă și zătoare a șantierelor, corespunAtragem, de aceea, atenția spre o grabnică remediere a situației existente la I.C.M.M.R., I.J.C.M. Caraș-Severin și I.C.F. Caransebeș, în cadrul cărora, chiar și în această lună sunt șantiere fără proiecte sau devize de execuție a lucrărilor pe timp de iarnă. Creșterea eficienței investițiilor, executarea unor lucrări de calitate sunt în egală măsură legate de folosirea cu maximum de PAM raca Banca de Investiții — filiala Caransebeș ________B. C. RADUT (Continuare în pag. a 2-a) Cu planul pe 10 luni îndeplinit Harnicii siderurgiști din Reșița au continuat cu succes întrecerea și în prima lună din ultimul trimestru al anului. Datorită măsurilor luate pentru buna aprovizionare a locurilor de muncă, reducerii opririlor de agregate și instalații, în perioada încheiată din această lună toate secțiile de bază ale uzinei și-au respectat sarcinile de plan. Alăturînd succesele de azi celor moare, din lunile antesiderurgiștii au îndeplinit cu cinci zile mai devreme prevederile de plan pe 10 luni, la producția globală și marfă. Pînă la sfîrșitul perioadei vor fi date suplimentar față de prevederi circa 2 000 tone de cocs metalurgic, 3 000 tone de oțel, 11 300 tone de fontă și 15 000 tone de laminate finite pline. Rezultate de seamă O realizare de mare importanță obținută de colectivele de salariați de la Uzina de construcții de mașini Reșița, este îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan anuale la poziția piese de schimb pentru sectoarele industriale, însumate, la zi, realizările suplimentare reprezintă o valoare de peste 2,3 milioane lei, în acest fel pină la sfîrșitul anului ramurile chimică, hidrotehnică și energiei electrice vor beneficia de stocuri suplimentare de piese de schimb. ______ 1 IUI In ediția de azi 1g ■ Schimbul de mîine 11 ■ Programul TV 1 ■ Actualitatea 1 ■ Sport 1 ■ Cadran I internațional 1111 RESTABILIREA DREPTURILOR R. P. CHINEZUL O.N.U., ACT CU PROFUNDE SEMNIFICAȚII IN VIAȚA INTERNAȚIONALĂ Restituirea unui drept legitim Actuala sesiune a Adunării Generale a O.N.U. rămîne în istoria evoluției acestei organizații prin evenimentul politic de o deosebită semnificație, consemnat în ziua de 26 octombrie 1971, de toate agențiile de presă : restabilirea drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizația Națiunilor Unite și în toate organismele sale. Vestea restituirii locului ce-i revine de drept R.P. Chineze ca membru fondator al O.N.U., uzurpat timp de peste două decenii de marionetele cankarsiste, a fost salutată cu satisfacție de întreaga omenire progresistă, ilustrînd în mod concludent afirmarea viguroasă a forțelor socialismului, creșterea prestigiului și influenței sale în lume. Ca lucrător justiției în domeniul prezenta consider că activă R.P. Chineze în acest a mare forum internațional este de natură că întărirea contribuie la frontului antiimperialist, la înlăturarea din viața internațională a practicilor politicii de forță și dominație, la statornicirea unor relații interstatale întemeiate pe egalitate în drepturi, respect și stimă reciprocă. Pe bună dreptate, în telegrama trimisă conducerii partidului și statului chinez de tovarășii Nicolae Ceaușescu, secretarul general al partidului nostru, și Ion Gheorghe Maurer, președintele Consiliului de Miniștri, se subliniază că „în zilele noastre rezolvarea durabilă și, în conformitate cu aspirațiile popoarelor a marilor probleme ale contemporaneității nu poate fi concepută fără participarea, cu drepturi egale, a Chinei populare, a tuturor statelor — fie ele mari, mijlocii sau mici“. Avînd semnificația unui act de justiție, drepturilor restabilirea legitime ale R.P. Chineze la O.N.U. reprezintă un pas important înainte în direcția consolidării păcii și colaborării internaționale în lume. V. BARBULESCU președintele Judecătoriei Caransebeș Recunoaștere lucidă a unor principii juste ziarele de ieri ne-au adus o veste pe care o așteptam de mulți ani . Republica Populară Chineză și-a luat locul legitim, pe nedrept uzurpat atîția ani, în Organizația Națiunilor Unite. Semnificația actului derivă din noul climat instaurat în ultimul timp în lume, care are ca notă principală canalizarea eforturilor tuturor statelor lumii — mari, mijlocii și mici — de menținere a păcii, de promovare a bunei înțelegeri și a cooperării creatoare între toate popoarele. Ca cetățean al patriei sunt întru totul de acord cu unele proiectul de rezoluție al celor 23 de state, care subliniază importanța istorică a stabilirii drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze în Organizația Națiunilor Unite. Participarea țării noastre în calitate de coautor la redactarea acestui proiect de rezoluție, înseamnă, implicit, recunoașterea pe plan mondial și în perspectivă istorică a principiilor juste, izvorîte din realitatea practică, a principiilor după care partidul și guvernul nostru își călăuzesc politica internațională. Un act de dreptate, dar și o perspectivă nouă în viața internațională — sunt doar două între multiplele aspecte pe care le implică restabilirea drepturilor legitime ale poporului celor 800 000 000 în forumul statelor lumii. prof. NICOLAE MANESCU Liceul Moldova Nouă DELEGAȚIA DE ACTIVIȘTI AI P.C.R. CONDUSA DE TOVARĂȘUL TRANDAFIR COCÂRLIT, S-A ÎNAPOIAT ÎN ȚARĂ La invitația C.C. al P.C.U.S., o delegație de activiști ai Partidului Comunist Român, condusă de tovarășul Trandafir Cocârlă, membru supleant al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Caraș- Severin al P.C.R., a făcut o vizită de schimb de experiență în U.R.S.S., între 20 și 27 octombrie. Membrii delegației au făcut vizite la Moscova, Minsk și Lipețk unde au avut convorbiri cu conducători ai organelor de partid și au luat cunoștință de activitatea unor întreprinderi industriale și instituții. La 27 octombrie, delegația a fost primită de K.F. Katușev, secretar al C.C. al P.C.U.S., cu care a avut o convorbire prietenească. La convorbire a participat ambasadorul României în Uniunea Sovietică, Teodor Marinescu. In aceeași zi, delegația a plecat spre patrie. ★ Delegația a fost întîmpinată la sosire, pe aeroportul Otopeni, de tovarășul Andrei Vela, membru supleant al C.C. al P.C.R., șef de secție la C.C. al P.C.R., de activiști de partid. Au fost de față V.S. Tikunov, însărcinat cu afaceri ad-interim al U.R.S.S. la București, și de membri ai ambasadei. (Agerpres) Rațiunea a triumfat! Am luat cunoștință cu deosebită satisfacție de rezultatul votului celei de-a 26-a sesiuni a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite privind restabilirea drepturilor legitime ale Republicii Populare Chineze la O.N.U. Satisfacția mea este amplificată și mai mult de faptul că, printre cele 23 de state care au supus proiectul de rezoluție dezbaterii actualei sesiuni a acestei organizații mondiale, se numără și Republica Socialistă România care, in repetate rânduri — prin glasul celor mai autorizați reprezentanți ai poporului nostru și în numele lui — s-a pronunțat cu hotărîre pentru reintegrarea acestei mari țări in cadrul Națiunilor Unite. Rațiunea și dreptatea au triumfat și astfel, după furtunoși in evoluția 22 de ani umanității, cea mai mare organizație internațională — prin voința majorității membrilor săi — a restaurat drepturile legitime ale Chinei populare in Organizația Națiunilor Unite și in toate organismele sale. In felul acesta a fost lichidat Încă un eșafod important al politicii falimentare de izolare a Republicii Populare Chineze, țară cu 800 milioane de locuitori care și-au luat soarta in propriile miini, făurindu-și cu tenacitate o orinduire și o viață nouă. WERNER HIRSCHPEK maistru la U.C.M.R. Ce criterii urmăriți la alcătuirea fondului de carte pentru BIBLIOTECA PUBLICA? Rolul deosebit al lecturii în procesul educării multilaterale și permanente a cetățenilor, cum și eficiența sa, îndelungireși temeinic verificată în acțiunea de ridicare a nivelului conștiinței socialiste a maselor sunt, de bună seamă, cu mult prea evidente și recunoscute ca atare spre a mai necesita desfășurări suplimentare de argumente. Reține însă atenția un alt aspect, și anume structura și conținutul fondurilor de cărți ale bibliotecilor publice, elemente determinante în exercitarea funcțiilor lor educative, în statornicirea unui echilibru rațional între lecturile ment și acelea menite să divertisrealizeze scopurile formative pe care și le propun instituțiile de cultură. Existența în noastre județ, numai la bibliotecile din sistemul așezămintelor culturale, unor fonduri de cărți și publicații care, însumate, se cifrează la peste 1,3 milioane volume, circumscrie dimensiunile considerabile ale investițiilor materiale pe care statul le consacră îmbogățirii continue a acestor mijloace de informare și cunoaștere. Se înțelege însă că aceste eforturi, la care se adaugă anual sume importante pentru completarea colecțiilor bibliotecilor publice, trebuie să-și afle cuvenita reflectare în planul vieții culturale a orașelor și satelor noastre. Demn de remarcat este faptul că, în general fondurile de cărți corespund profilului economic și social al localităților, specifice de educație intereselor și cultură ale cetățenilor. Nu este însă mai puțin adevărat că bibliotecarii, acei cărora le revine dar și responsabilitatea atribuția completării sistematice a fondurilor trebuie să dovedească, mai mult decit pînă în prezent, o bună cunoaștere a problematicii locale, discernămînt și spirit de inițiativă în selecționarea judicioasă a noilor apariții editoriale. Fiindcă, alteori, se face simțită o anume tentație a facilului, preferința aproape exclusivă a unor cititori, pentru lecturile zise „deconectante", a căror încărcătură de idei și implicit potențialul educativ este inerent mai scăzut. Iar cînd bibliotecarul însuși dovedește o insuficientă cunoaștere a realităților, un deficit la capitolul orientare în probleme complexe ale activității cultural-educative de masă — și mai persistă totuși asemenea fenomene — posibilitatea lui de a selecționa se aplică unilateral, în dauna majorității beneficiarilor bibliotecii. Neîndoielnic, fiecare gen de lectură își are locul său bine de AL. BÂRSESCU (Continuare in pag. a 2-a) Linia dernă arhitecturală moa construcțiilor din Moldova Veche impresionează ochiul vizitatorului. Foto: I. DIMA PREMIERĂ INDUSTRIALĂ Pe platforma industrială de la Săvinești a început tarul instalațiilor la noua conunitate de îngrășăminte chimice, care cuprinde două fabrici : una de amoniac și alta de uree cu o capacitate de producție de 10 ori mai mare decît a instalațiilor existente. Cele două unități vor produce îngrășăminte chimice granulate, cu un conținut ridicat de substanță activă. Fabricarea în cantități sporite a amoniacului și ureei granulate va crea posibilitatea ca în viitor de aici să se livreze agriculturii, într-un singur an, o producție de îngrășăminte cu ajutorul căreia să fie fertilizate peste 3 milioane hectare. Prin intrarea în funcțiune în actualul cincinal a acestor fabrici și a altora aflate în curs de construcție pe platforma Săvineștilor, producția industriei chimice a județului Neamț va crește de peste trei ori. O datorie de înaltă conștiință patriotică a țărănimii cooperatiste: PREDAREA OBLIGAȚIILOR FATA DE STAT Prin eforturile depuse de lucrătorii din secțiile de mecanizare, de țăranii cooperatori, sub îndrumarea permanentă a organizațiilor de partid, lucrările importante din campania de toamnă sunt în mare parte terminate. Ca urmare a muncii neobosite a lucrătorilor de pe ogoarele județului, a preocupării organizațiilor de partid, a conducerilor de unități, a specialiștilor, pentru aplicarea în practică a măsurilor desprinse din expunerea secretarului general al partidului nostru, recolta obținută în acest an se situează pe o treaptă superioară celor precedenți. în același timp, s-au pus baze temeinice producției viitoare. La realizarea recoltelor în cooperativele agricole de producție un rol hotărîtor l-au avut stațiunile pentru mecanizarea agriculturii care, cu sutele de tractoare și diverse mașini agricole, au efectuat mecanizat principalele lucrări, începînd de la semănat și pînă la recoltat. De asemenea, cooperativele agricole au beneficiat de semințe de calitate superioară, primite de la stat, fie prin schimb, fie sub formă de împrumut. Toate acestea au presupus cheltuieli importante pe care statul nostru le-a făcut în sprijinul producției agricole, cheltuieli care, bineînțeles, se cer recuperate prin predarea în bazele de recepție a unor cantități echivalente de produse. De acest lucru sunt pe deplin conștienți marea majoritate a țăranilor cooperatori care, concomitent cu strîngerea recoltei, au și luat măsuri ca să predea în bazele de recepție cantitățile de produse datorate statului. In baza de recepție Căvăran avem de preluat aproape 750 tone de porumb — ne-a spus Gh. Blidaru, șeful bazei. Pînă azi (26 octombrie — n.r.) am luat mai bine de jumătate oredin această cantitate. Foarte bine și-au organizat acțiunea de predare cooperatorii de la Căvăran, care s-au achitat în întregime de obligațiile către stat, deși acestea, nu au fost mici, ci de aproape 180 de tone. Bine au organizat predarea în bază și cooperatorii de la Sacu ; aceștia, pînă la începutul săptămînii în curs au predat aproape 90 la sută din porumbul datorat statului. In ziua cînd am vizitat baza am întîlnit o mare afluență de căruțe pline cu porumb , veniseră cooperatorii de la Ohaba Mîtnic și de la Peștere. — Am avut producție bună în acest an — ne-a relatat Gheorghe Sula, președintele C.A.P. Ohaba Mîtnic. Am luat măsuri ca în 3—4 zile să predăm în întregime porumbul datorat pentru muncile SMA, precum și 10 tone pe care l-am vîndut statului. Din cele 8 unități ce afluează la baza Căvăran, doar cooperatorii de la Prisaca nu au predat nici un bob din cele 116 tone pe care le datorează. Contabila șefă a unității, tovarășa Hermina Spinei, caută să ne explice că nu există forță de muncă pentru efectuarea transportului. Lucru greu de crezut ! Mai degrabă lipsa de preocupare a conducerii unității stă la baza inactivității de aici. Cu totul nesatisfăcătoare este situația recepționării porumbului ing. AL. POPOVICI (Continuare in pag. a 2-a)