Foaia poporului, 1900 (Anul 8, nr. 2-52)

1900-10-14 / nr. 40

Nr. 40 FOAIA POPORULUI Pag. 477 CRONICĂ. ................... - ■ ! Liturgie comemorativă la sate. . Ni se scrie: Duminecă, în 7 Oct. n. am avut mulţumirea să asist la o înălțătoare serbare bisericească în Ghijasa-de-sus, comună aparţinătoare politiceşte cortului Ternava mare, care bisericeşte districtu- lui protopopesc gr.-cat. al Sibiiului. S’a celebrat adecă şi aici în acea Duminecă , liturgia comemorativă din incidentul jubileului de 200 ani al sf. uniri. Dl ca-pelan din Sibiiu, Nicolau Togan, a ţinut să se presenteze în comuna sa natală, să conducă însuşi acea serbare şi să vorbească poporului la acea ocasiune solemnă. Poporul, bărbaţi şi femei, a umplut spaţioasa biserică până la cel din urmă loc şi desigur îşi va reaminti mult timp cu plăcere acea liturgie ferestivă, celebrată de dl capelan cu asistenţa tinărului şi zelosului preot local, Valeriu Stoian. Când dl capelan în cuvântarea sa rostită la înţelesul poporului, descria în colori plastice şi cu esemple din tre- cutul neamului nostru starea tristă a Românilor ardeleni înainte de unire şi binefacerile mari, ce au urmat din actul unirii pentru întreg neamul românesc, jj lacrămi am văzut strălucind în ochii publicului asistent. In mijlocul poporului j număros am remarcat pe lângă familia dlui capelan pe toţi fruntaşii comunei, în frunte cu veteranul notar cercual loan Bela, căruia poporul de aici ave să-mi mulţumească în cea mai mare parte bunăstarea, ce am constatat-o. Am văzut aici un popor robust, evlavios şi plin de vieaţă, bărbaţi voinici ca stejarul şi femei harnice şi frumoase în portul lor specific, elegant şi de bun gust. Comuna de peste 800 suflete e curat românească şi unită de la începutul unirii, locuitorii ei sunt economi de o rară hărnicie. Numai în anii trecuţi au cumpărat o frumoasă proprietate nemeşească cu peste 9000 fl., mărindu-şi astfel isvorul de bunăstare. Au o biserică mare de zid, înzestrată şi înfrumseţată, cum numai rar poţi vede la sate o biserică românească, mulţumită zelosului preot, care nu numai în cele bisericeşti este la culme, ci şi în cele economice este o pildă viuă, urmată de popor cu drag. Au şcoală corespunzătoare de zid, prevăzută cu învăţător tinăr şi casă şi supraedificate parochiale, cari ar face cinste ori-cărui « sat românesc. Lucruri bune şi frumoase am con- I statat aici şi m’am bucurat, cum cred, că de progresul unei comune de ale noastre, trebue să se bucure ori-ce Ro- mân de bun simţ, şi apoi meritele pro- gresului e bine să se ştie cui revin. ii Un călător. * De ale „Asociaţiunii“. Adunarea generală a »Asociaţiunii«, ce s’a ţinut în i ăst an la Băile Herculane, se poate nu- j măra între cele mai succese. Festivită-ţile şi escursiunea pe Dunăre, aranjate din această ocasie, nu au lăsat ni- mic de dorit. Nu mai puţin mulţumitor este şi resultatul material; sumele sem- nate şi încassate fac 4629,50 coroane. I In special, a semnat d-nul Patriciu Barbu, advocat In Reghin, 2000 cor. pentru Casa naţională ; s’a înscris mem- • bru fundator (cu 400 cor.) dl Atanasiu Cimponeriu, jude de tablă i. p. în Bu-dapesta, şi membri pe vieaţă (200 cor.) d-nii Ilie Curescu, president al comuni- tăţii de avere în Caransebeş Dr. Aurel Novac, advocat în Biserica albă şi Dr. George Vuia, medic curant în Băile- Herculane, s-au mai înscris şi 42 membri ordinari. Dela festivităţi a resultat pentru scopurile »Asociaţiunii« nu mai puţin decât 871,50 coroane. Acest resultat frumos este o dovadă nouă pentru avântul înalt al adunărilor noastre culturale, avânt constatat de dl Iosif Vulcan, presidentul »Societăţii pentru teatru român*.* Alegere. Marţi (2 Octomvrie n.) s’a săvîrşit alegerea de vicenotar comunal în Poiana; dintre cei patru candidaţi totalitatea voturilor a obţinut-o Emilia G. T. Lupanu. * Hymen. Dl Augustin Marcu, cleric ala, şi d-şoara Eufemia Barbu, nepoata doamnei Eufemia Dr. Kajan, în Roşiamontană, finanţaţi. — Dr. George Ciuta (Turda) şi Maria Bologa (Rebrişoara) ’şi-au sărbat cununia Joi, în 28 Septemvrie (11 Oct.) a. c., la orele 4 p. m., în biserica gr.-or. din Turda. * Foc în Bungard. Mercuri, în 3 c. n. la ameazi, şura primarului din Bungard, aflătoare în mijlocul comunei, a fost cuprinsă de flăcări. Locuitorii în cea mai mare parte erau la câmp la culesul porumbului; cu toate acestea focul iute a fost stîns — mulţumită iscusinţei pompierilor bungărzeni, — şi a fost oprit în depărtare de abia 4—5 paşi de firezi de paie de şopruri şi clăi de fân, aşa încât şi-a pus în mirare şi pe pompierii sibieni, la a căror sosire focul era potolit de tot. Pompierii din Bungard, sub conducerea harnicului notar Mărginean, au arătat o disciplină şi pricepere la împedecarea şi stingerea focului, pe care ne-ar plăce foarte mult să o vedem în toate comunele noastre aşa de des surprinse de focuri cari aduc pe bieţii ţărani la cele mai triste miserii. Coresp. * Regularea Hârtibaciului. Trebuinţa de mult simţită a regulării rîului Hărtibaciu e în curgere. Mulţime de lucrători de pe pusta Ungariei lucrează necontenit de două săptămâni încoace la lărgirea alviei, în multe locuri alvia se sapă din nou, mai cu seamă unde rîul face cotituri mai mari. Poporaţiunea din jurul acestui rîu va fi scutită pe viitor de desele inundaţiuni împreunate cu mari pagube. Regularea rîului va fi terminată în toamna aceasta. Spesele sunt în sarcina comunelor mărginaşe. * Știri militare. Locotenentul Virgil Piso, originar din Sebeşul săsesc, împărţit până acum în reg. de inf. nr. 63, a fost transferat tot ca locotenent la institutul geografic din Viena. Căpitanul Eugeniu Roşea, originar din Sibiiu, împărţit la regimentul de infanterie nr. 37, a răposat în sanatoriul din Turn.* Protopop în Selişte. *Telegraful Român* publică concurs cu termen de 30 zile pentru ocuparea postului de protopop al tractului Selişte. Emolumentele împreunate cu acest post sunt: Venitele din parochia centrală, dotaţia protopresbiterală, şi anume: 600 coroane din cassele parochiale şi 400 coroane din fondul gen. adm. Bani de cuartir: 400 coroane (200 coroane din fondul protopresb. şi 200 coroane din fondul cultural al bisericei din Sălişte). * De la „Reuniunea socialilor români“. La fondul pentru cumpărarea unei case cu hală de vânzare pentru »Reuniunea socialilor români din Sibiiu« au mai contribuit cu câte 20 bani următorii : Nicolae Borza, paroch, Ana Borza născ. Hălmagiu, Dumitru Borza, econ., Istrate Borza, econ., George Borza, notar (Viştea-inf.), Nicolae Solomon, paroch, Maria Popian (Porumbacul-superrăsăritean), Dr. Ioan Nemeş, adv., Demetriu Comşa, prof. sem., Ioachim Muntean, paroch, Maria Muntean, preoteasă, Mărioara Muntean, elevă a şcoalei »Asociaţiunii« cu internat şi Eugen Muntean, student.* Concert în Sibiiu. »Reuniunea socialilor români din Sibiiu« învită la concertul împreunat cu teatru şi joc, ce se va aranja Duminecă, în 14 Octomvrie n. 1900, în sala cea mare de la " Gesellschaftshaus" în Sibiiu. Corurile se dirijează de dl Candid Popa, învăţător la şcoala de aplicaţiune de pe lângă semin. »Andreian«. O parte a eventualului venit curat este destinată fondului pentru cumpărarea unei case cu hală de vânzare, începutul la z1/* ore seara. Preţul de intrare de familie (a 3 persoane) 3 cor. 60 bani, pentru domni 2 cor. (membrii Reuniunii 1 cor. 60 bani), pentru dame 1 cor. 60 bani, pentru meseriaşi şi pentru membrii familiilor lor, dacă cumpără biletele de la cassariat în localul Reuniunii (str. Măcelarilor nr. 5) până Duminecă în 14 Oct. la orele 5 d. a., preţul de persoană 1 cor., care la cassă 1 cor. 60 bani, studenţi şi militari până la sergent-major 40 bani. Suprasolviri se primesc cu mulţumită şi se vor curta publice. Programul: I. Concert. 1. »Bagă Doamne luna l a noi«, cor mixt cu solo de bariton şi bass, de T. Popoviciu. — 2. a) »Cu respect vă salutăm«; b) »La o rândunelă«, coruri de dame de I. Wiest. — 3. »Tot ’ţi-am zis mândru«, cor bărbătesc de T. Popoviei. — a) »Rămâi sănătoasă«; ii) »Mândruliţă de demult«, coruri mixte de G. Dima. II. Teatru. »Rusaliile«, vodevil într’un act de Vasile Alexandri. Persoanele : Domnul Ionus Galuscus, vechilul moşiei şi profesorul şcoalei din sat: dl E. Bobancu. Tachi Răsvrătescu, subprefect : dl N. Işan. Toader Buimăcită, vornic din sat: dl N. Stoica. Susana, nevasta lui Toader: doamna E. Roşea. Vasile Veveriţă, fruntaş: dl N. Bratu George a Saftei, ţăran: dl S. Duca. Un gendarm: dl P. Imbăruş. Catrina: d-şoara E. Călborian. Safta: d-şoara E. Grindean. Ţărani, ţărance. După producţiune urmează joc. Fumatul înainte de orele 10 este oprit. * inaugurarea gimnasiului sârbesc din Neoplanta (Újvidék) s’a făcut alaltăieri cu mari festivităţi. A luat parte ’ şi patriarchul Brancoviei, care episcopul Mitrofan Sevics a pontificat la sfinţirea gimnasiului. Ministrul de culte şi instrucţie a fost representat prin prof. univ. Dr. Margalits. După serviciul inaugurării a urmat mare banchet. * Recruţii la luptă. Din Ciongrad se telegrafează următoarele: Alaltăieri după ameazi recruţii unguri percurgeau stradele principale cu alaiu şi cu chiuituri — că doar’ mergeau la cătunie. Cum minau caii îi trap nebun, o căruţă a trecut peste un copil. S’a ’nceput o larmă grozavă. Publicul striga, recruţii răcneau, bătrânii pocniau din biciuri — până când în sfîrşit au nimerit doi gendarmi. Dar’ ce sânt doi gendarmi pentru o claie de recruţi cari merg în cătănie ? Recruţii s’au năpustit asupra gendarmilor — că doar’ lor numai împăratul le porunceşte. Gendarmii s’au apărat ântâiu cu sabia şi apoi au tras cu puşca. Un recrut a rămas mort — alţii au fost grav răniţi. întreaga ceată însă s’a aruncat asupra gendarmilor şi punendu-’i la pământ ’i-au bătut ca pe saci. în sfîrşit a sosit ajutor şi ordinea a fost restabilită. Ori te poţi pune cu răguţele ? !* Titus. In comuna Sănt-Ana-nouă din corn. Aradului, bântuie năprasnic boala tifusului — provenită mai ales din apa rea de beut. Lăţirea boalei o ajută şi clatina rea a popolaţiei, că nu reclamă ajutorul medical. Astfel zi de zi fac drumul spre cimiter 4—5 convoiuri, ce duc cadavrele de plânşilor copii.