Foaia poporului, 1906 (Anul 14, nr. 1-52)

1906-10-14 / nr. 40

Nr. 40 Pag. 547 Cununii. Maria Apolzan şi Augustinîosivaş şi Eugenia Apolzan şi Mihail Turcan își vor serba cununia Duminecă în 14 Octomvrie st. n. 1906, la 2 ore p. m., în biserica gr.-orientală din suburbiul inferior, din Sibiiu.* Mamă desperată. O nevastă tinără din Abaújszántó (Ungaria) şi-a rîdicat aşa copilul din leagăn, încât mititelul a murit. Biata mamă s’a întrista aşa de tare, încât s’a spânzurat în podul casei.* Al 95 al 96-lea. Cassariatul »Reuniunei române de înmormântare din Sibiiu« a solvit sjutoriul statutar după reposaţii membri Iozefina Binder şi Ana Comşa. Acestea formează cazurile 95 şi 96 lea de moarte în sinul Reuniunei române de înmormântare Sibiiene. * La expoziţia de copii, pe care Rom. rom. agricolă sibiiană o aranjază Duminecă în 14 Oct. n., în comuna Apaldul rom., precum aflăm, comisia higienică a comitatului Sibiiu va fi reprezentată prin fizicul comitatenz dl Dr. Heinric Schuller. Distinsul medic dl Dr. Ştefan Erdélyi, salutând idea aranjării de expoziţii de copii, carea va servi drept mijloc de apropiere pentru medicii noştri, a dăruit 3 exemplare din opul valoros al său: »Cartea sănătăţii.« Comitetul Reuniunei îi evită pe cât mai mulţi la participare. * Caz de moarte. Subscrişii cuprinşi de adâncă durere facem cunoscut tuturor rudeniilor, amicilor şi cunoscuţilor noştri trista veste despre repausarea neuitatului şi mult iubitului nostru frate, cumnat şi unchiu, Sabin Cerbu preot gr. pr. pr. în Părău, după grele suferinţe, împărtăşit cu Sf. Taine a încetat din viaţă în 5 Oct. c. la oarele 8 în al 31-lea an al etăţii, al 7-lea al veduviei şi al 7-lea al preoţiei. Rămăşiţele pământeşti s’au depus spre odihna vecinică Duminecă în 7 Octomvrie st. n. în cimiterul comun, din Părău, Aspasie şi Elena Cerbu cumnate, loan, George, George, Iulius, Elena, Aurelia nepoţi şi nepoate, Grigore şi Traian Cerbu fraţi, Anastasia Oana şi Magdalina Comaniciu surori. * Data „Reuniunea socialilor români din Sibiiu“. La fondul de 20 bani pentru cumpărarea unei case cu hală de vânzare s’au mai făcut următoarele daruri: Constantin Moga, social măsar, fost membru al Reuniunei, actualmente în America, 4 cor. 80 bani (un dolar), Teodor Oilea, compt. (Câmpeni) 29 bani Vasile Necşa, paroch (Mărtinești), Dem. Axente, cul.tip., fiecare câte 20 bani, Dr. G. Morariu, medic şi soţia sa Adela, (Turnu-Severin) 1 cor. 86 bani, Niculae Vlad-Stezar, ales paroh în Jina 1 cor. Dr. Aurel Crăciunescu, întărit profesor definitiv la sem. »Andreian», 5 cor. La acelaşi fond au mai dăruit Victor şi Eugenia Tordăşianu, în memoria decedatei lor rudenii Carolina Ciora, născută Ţura (Gurasada), 2 cor., Maria Bogorin n. Imbăruş şi Aurelia Bogorin în memoria tatălui, respective moşului Petru Imbăruş 5 cor. I d-şoara Iulia Binder, în memoria mamei sale Iosefina, 2 cor. La fondul »Victor şi Eugenia Tordăsianu, Pentru înzestrarea fetelor sărace şi cu alipire cătră Reuniune«, au dăruit Dr. Aurel Crăciunescu, din prilegiul definitivării sale că profesor sem. 10 cor., Nicolae Adamovici, paroch (Bucium-Poeni), 5 cor. La fondul »Masa învăţătorilor«, dl loan Popaiov, social măsar, fost membru al Rem., acum în America, 4 cor. 80 bani. (1 dolar). * Apel. Fiind hotărît a pune sub tipar »hora mortului« rog pe onoraţii colegi, cari au lipsă de ea să mă onoreze cu abonamentul ei, care e de 1 cor. cu postă cu tot. Sunt 225 versuri parte culese, parte compuse. Acum se văd, cari m’au încurajat cu vorba, ce vor face cu ajutorul. Abonamente primesc pănă In 1 Nov, când voiu pune-o sub tipar. Adresa: „loan Abrudean K. Tarjan, Bihor. * Nr. 8. A apărut Nr. 8 din »Biblioteca Foii Poporului«, cu următorul cuprins: Edip, nenorocitul rege din Teba; Roata norocului; Turnul cu comorile; Preste ţări şi preste mări, povestiri istorice de Silvestru Moldovan. Preţul 20 bani şi porto 5 bani. Toate 8 numerele 1 cor. 60 bani şi porto 10 bani. Banii să pot trimite deodată cu abonamentul la »Foaia Poporului« sau cu preţul »Călindarului Poporului«, care va apărea în câteva zile.* A apărut: Carte de cetire germană, cu exerciţii de traducere şi de conversaţiune, compuse pe baza lecturii, de Ioan Bu-ea, profesor gimn. pentru clasa V. şi VI. Titun. Editura librăriei Ciurcu în Braşov. Preţul 250 cor. * Şir nesfirşit. Foaier »Revista Bistr.« 11 s’a intentat proces pentru o notiţă cu titlu* »Mişcări mari în ţară« publicată în preajma alegerilor de astă primăvară. * „Productul natural uleiu de peşte, ca mijloc da cură“. Deja antecesorii noştri ştiiau, ce putere de vindecare are uleiul de peşte, şi că, dacă îl luăm regulat, ce servicii face singuraticelor organe ale corpului omenesc. Acest fapt s’a susţinut pănă azi. Ştiinţa medicală pănă acum n’a putut avea un product artificial, ca substitut, care să se apropie baremi succesului de vindecare a uleiului natural de peşte. Acesta natural a avut ca urmare, că şi azi, după sute de ani, uleiul de peşte e considerat şi folosit ca un mijloc de de casă şi de cură de rangul prim. Rafinarea gustului prin anumite curăţiri face să dispartă repulsiunea, ce exista altcum la luarea uleiului da peşte, şi azi se poate constata, cu deosebire la copii se poate face observaţia, că uleiul de peşte aproape în toate cazurile să ia cu plăcere. Un product căruia în ce priveşte gustul şi buneţea nu îi să poate pune uşor alăturea un altul, posedem noi în preparatul »lodella«, care de mulţi ani să prepară de farmacistul Wilh. Lahusen, în Brema, sub numele: Uleiu de peşte-iod ferma lui Lahusen.« Insigaiul »Iodela« l-a primit productul prin ori protocolare de patent oficioasă, care are se scutească îndeosebi pe pacienţi de imitaţii şi să le ofere siguranţa, a primi veritabilul preparat Lahusen. »lodella« este unul din puţinele mijloace, care în urma boneţei sale, s’a susţinut duratul în medicină şi a arătat efect bun surprinzător la scrofule, morbul englez şi lipsa de sânge. Noi nu hezităm a designa »lodella« ca un amic în odaia bolnavului şi ştim, că o probă va confirma deplin cele zise de noi. Cu deosebire sunt favorabile succesele, dacă facem o cură mai lungă, care se poate începe în orice timp. Ar trece preste cadrul acestui articolaş, dacă am voi să cităm şi numai puţine din multele scrisori de recunoştinţă ; despre aceste dau informaţile cele mai bune tipăriturile fabricantului. »Iodela« să capătă în toate farmaciile. Uneltele se dau cu preferinţă membrilor Reuniunei locuitori în comunele, unde asemenea unelte nu s’au folosit pănă acum, şi se iau în primire dela subscrisul secretar. Aceste unelte la dorinţă se pot cumpăra dela Reuniune cu preţ convenabil. Sibiiu, 5 Octomvrie n. 1906. Comitetul central alReuniunei române de agricultură din comitatul Sibiiu. Pant. Lucuţa, VIc. Tordăşianu, prezident secretar. Producţiimi şi petreceri, Corpul didactic din Apaldul de jos va da o representaţie teatrală împreunată cu dans, Duminecă în 14 octomvrie, după espoziţia de copii, în sala şcoalei cea mare. Venitul curat e destinat bibliotecei şcolare, începutul la 7 ore seara. Preţul de intrare: benevol. Oferte marinimoase se primesc cu mulţămită şi se vor publica. Unelte economice. Vestim pe economii noştri, că comitetul nostru central pune la dispoziţie spre folosire, pe lângă purtarea cheltuelilor de transport, plugul sistem Sack şi grapa de fânaţe (muşchi) . Din public. Onor. »Transsylvania« bancă generală de asigurare mutuală Sibiiu. Subscrişii prin aceasta venim a aduce mulţămitele noastre băncii »Transsylvania« pentru corecta lichidare şi asemnarea grabnică a despăgubirilor pentru incendiul din 17 Septemvrie 1906 şi o recomandăm cu toată căldura, ca una dintre cele mai bune și culante bănci de asigurare. Sibiiu, în 28 Septemvrie 1906. Popoviciu loan m. p. Zágoni István m. p. Bobeinean Livu m. p. _________ 226 1—N ici o osteneală sau cheltuială nu cruțăm la cumpărarea materielor brute pentru prepararea Emulsiunei Scott, numai se asigurăm calităţile în adevăr prime şi cele tribune de pleu de peşte şi de hipotorfiţi de var şi natron. Aceste materiale exclusiv de clasă primă sunt apoi prelucrate prin procedura proprie a lui Scott, care se distinge prin dibăcie tehnică şi prin curăţenia cea mai exemplară şi produsul e nu numai gustos şi foarte uşor de mistuit, ci şi de efect extraordinar, cu mult mai bun decât uleiul obicinuit de ficat de peşte. In toate cazurile de slăbiciune, fie corporală, fie în urma boalei, fie pacientul bărbat desvoltat sau copil, este Emulsiunea lui Scott totdeauna un mijloc neîntrecut de întărire. Pentru veritabila emulsiune a lui Scott garantează semnul adaus aici, un pescar care duce pe spate o ştiucă mare. Cu provocare la aceasta foaie, trimiţând înainte 75 fi. în maree poştale, serveşte cu sticlă de model Dr. BUDAI EMIL, »Stadtapotheke* Budapest IV. Váczi-utcza 34/50. Preţul sticlei originale coroane 2.50. 88 capătă în toate farmaciile. 24 1—7 86 poate căpăta lejter loo** fe. 68 31-42 a lui Sarg cremă de dinţi neîncunjurat de lipsă, pastroasa dinţii curaţi, albi şi sănătoşi. POSTI REDACŢIEI ŞI IDIMSTRl?ig| V. N. în F. Seb. Pentru America abonamentul e 5 cor. 60 bani pe ‘/, an şi aici e 2 cor. 20 bani. Ai se mai trimiţi încă S cor. 70 bani. P. P. în Bpr. Călindarul pe a. 1907 a apăru. Costă 40 bani şi 5 bani porto. Proprietar, editor gi rada' jr reapmasssM Silvestru Moldovan Tiparul „Tipográfiái" Henne Helter.