Foaia poporului, 1923 (Anul 31, nr. 1-52)

1923-10-14 / nr. 41

No. 41 Scrisori către unul-altul Draga Ioane! Zilele trecute, când te-am mustrat, pentru ca beat fiind ai avut cuvinte murdare faţă de-un tovarăş al tău, te-ai su-rparat rău pe mine şi mi-ai răspuns obraznic: „Doar şi domnii se îmbată, da pe ei nu-i mai dojeneşte nime!“ Cred, că acum trecându-ţi mânia, mă vei asculta, stând de vorbă pe calea aceasta. Adevărat, că sunt şi domni, cari se îmbată. E dureroasă această constatare, pe care nici nu încerc ca s’o ascund, deoarece ai văzut-o şi tu cu ochii. Şi şi aceea-i adevărat, că astfel de domni strică foarte mult cu purtarea lor nesocotită. Dar iartă-mă să-ţi spun şi aceea, că scuza voastră: „Dacă beau domnii, de ce să nu bem noi?“ — n’are nici un rost. Doahr este ştiut, că fiecare om e domn pe voinţa şi averea lui. Nu trebue să facem ce vedem că face unul şi altul, ci totdeauna să faci aceea ce ţie-ţi e spre binele tău. Dacă tu te-ai îmbătat, numai fiindcă ai văzut şi pe alţii beţi, de ce nu ţi-ar veni pofta, într’o zi, să tragi în jug ca boii, căci zilnic îi vezi întinzându-şi grumazii în juguri? Sau: pentruceai învăţa dela cei cari în viaţa lor n’au beat peste măsură? Pentruce trebue să înveţi chiar numai ce e rău, până când binele, frumosul, nici nu-l iei în seamă? Ştiu, că-ţi pare rău de purtarea ta de atunci, şi asta-i semn, că din tine încă n'a pierit simţul binelui. Doar însuţi tu mi-ai spus, văzând odată un om beat: „Ce scârnav e beţivul!“ Dacă te vei gândi, că chiar judecata asta o vor fi avut-o toţi cari te-au văzut şi pe tine clătinându-te în toate părţile, cred, că vei simţi o nelinişte în sufletul tău şi-ţi vei zice însuţi: „Asta să i-e mai fac!“ Ascultă, dragă Ioane, de acest glas, care nu-i al altuia, decât al conştiinţă tale şi urmează-i sfatul. Te asigur, că nu-ţi va părea rău. Căci încă n’ai auzit om, se spună, că-i pare rău de ce nu s’a îmbătat; dar ai auzit sute şi mii căindu-se, că prea au lăcomit la pahar. Cum ştii, n’am nici o putere şi nici un drept asupra voinţei tale. Nun nici perdere, n'am nici câştig pe urma purtării tale, dar am o sfântă datorinţă faţă de tine, ca om şi ca Român, să-ţi atrag luarea aminte, că eşti în vârful coastei. Un pas greşit, ca cel din rândul trecut şi ai apucat pe povârnişul, de pe care nu te mai întoarce nime! Grijeşte! Al tău binevoitor: Petrea. Tribunalul Sibiu Nr. Col. 2057-1923-1. 4565 Publicaţîmse în cauză de oncordat judictar. Tribunalul Sibiu aduce la cunoştinţă publică, că la cererea lui Andreas Schatner, proprietar de ferestrău şi fabrică de lucruri din cement din Cristi, a introdus procedura concordatului forţat in afară de faliment. Numeşte ca inspector de avere pe dl Antoni Emil, architect. Provoacă creditorii, că până inclusive la 15 Decemvrie 1923 să-şi anunţe pretenţiunile in modul determinat da art. 28 în scris, indicând titlu şi suma pretenţionei, eventualele acoperiri de cambi cu menţionarea dreptului hipotecar, sau a altor savanţii şi sub consecinţele legale determinate de art 43 a ordonanţei 4070/915 M. G. şi la desbatere să aducă cu sine cambiile, sau alte eventuale dommente probatorii originali relativ , pretenţiunile lor. Asistarea prin advocat nu este obligatorie. Desbaterea concordatului o fixează pe ziua de 29 Decemvrie 1923, ora 9, în biroul președinte ai de senat Dr. V Dan tt I camera Nr. 66. Efectul de drept a acestei proceduri începe cu ziua de azi. Sibiu, la 10 Octomvrie 1923 Dr. V. Dan preș. senat, referent. Pentru conformitate Hoch, pri oficial. Primăria comunei Bradu Publicaţiunea FOAIA POPORULUI Deja despărţământul Sibiu al „Asociaţiunii“ Ni se scrie: Bună zi au avut sibienii trimişi de despărţământul Sibiu şi în Dumineca trecută (7 Oct.), vizitând Ocna-Sibiului şi Şura-mică. Deşi în Ocna se anunţase, din greşală, că o să sosească o comisie agrară, iar poporul era răspândit la câmp, cu munca câmpului, totuşi s'a găsit şi pentru „Asociaţie“ o odaie de şcoală, plină de lume, ca sa asculte şi să vadă cum se arunca sămânţa minţii în ogoarele creerului. Păr. Isaia Popa a recomandat pe cei sosiţi, şi au luat cuvântul dl dir. Dr. Gh. Preda, vorbind de „Asociaţiune“ şi de starea sufletească a omului de astăzi, dând sfaturi luminoase ; — apoi dl Dr. Horia P.Petrescu, care a cetit din lucrările sale bucăţi scurte, între altele, o descriere a unei case culturale ca cea plănuită şi în Ocna Sibiului pentru timpul apropiat. De faţă a fost şi dl Manoil şi dl notar public din Sibiu, Dr. Cristea, apoi păr. Vidrighinescu, ş. a. Biblioteca a suferit în decursul răsboiului — i-a prins bine cărţile aduse de „Asociaţiune“ — vor avea de acum înainte ce ceti, la iarnă, ţăranii. Al doilea popas de Duminecă a fost în Şura-mica. Aici sunt puţintei români (400), conduşi de păr. Ioan Velicea. „Foaia Poporului“ se citeşte cu drag, ca şi în celelalte sate. Cârcimele sunt închise în decursul înainte de-amiazi, iar după prânz se poate vinde numai vin. Pe semne conducătorii Saşi, au ştiut sa se îngrădească mai bine împotriva stricăciunii băuturii, decât satele unde sunt numai români. Să nu se poată şi aiurea ceea ce este cu putinţă în Şura-mică? — In şcoala românească au vorbit poporului adunat diii Dr. Gh. Preda şi Gh. Nedoviceanu, ascultaţi cu mult drag. In Şura-mică are „Asociaţiunea“ din anul trecut (prin dl Simu) 15 membri, încât a fost uşor să încălzeşti pe ţărani pentru, societate. Dl Nedoviceanu a vorbit, plin de tâlcuri, despre puterea tovărăşiilor. Seara au fost sibienii acasă. Unul din cei de faţă. Pag. 5 In chestiunea viitoarei legi a chiriilor Dl ministru de justiţie Florescu, vorbind despre noua lege a chiriilor, a spus: „Prelungirea contractelor la locuinţe cât şi la prăvălii cred, că este absolut necesară încă pentru doi ani, căci lipsa de locuinţe este astăzi tot aşa de mare ca şn anii trecuţi. „Chiria ce o vor plăti negustorii se va stabili de o comisiune, după starea fiecăruia şi după câştigul ce-l are. La ceilalţi chiriaşi se va înlătrî chiria ce o plăteau în 1916. Pentru proprietarii, cari fac speculă cu casele — fie noi, fie vechi — se vor prevedea în lege pedepse, aşa cum e în Franţa“. Declaraţiile ministrului de justiţie a răscolit imediat pe proprietarii de case din Bucureşti, cari au şi făcut un memoriu ministrului aratându-i dorinţele lor, ridicându-se mai ales înpotriva chiriaşilor înbogăţiţi, cari stau în case mari cu chirii de nimica. Noua lege, oricare va fi aceia, cu greu va înpăca şi pe proprietari şi pe chiriaşi, dar oricum va fi, tot pe chiriaşi trebue să-i apere legea, fiind ei mai mulţi şi mai săraci decât proprietarii. Pretară plăşa Cisnădie Nr. 2952 1923, 4563 In ziua de 21 Octomvrie 1923, ora 2 p. m., se va arenda prin licitaţiune politi-ca orală şi cu oferte în Kiss, paşunatul de iarn pentru 01, proprietatea comunei politice Bradu şi composesoratului Bradu şi anume: 1. „Hula“ cu «Chicioara» pre- I lui de strigare .... 2500 2. „Treancu» preţul de strig. 200 3. „Joiana Podului“ preţul de strigare.....................1500 4. „Păşunea porcilor“ preţul de strigare......................500 5. «Viile din sus» preţul de. 300 1 6. «Viile după grădini» preţul de strigare . . . . 250 N Tot în aceiași zi se va vinde, prin licitație publică orala cu oferte în- huse, proprietatea nomuni politice anume: 1 taur roşu Simenthal circa 900 kgr. geutate. 1 taur bivol negru circa 650 kgr. greutate. Bradu, 2 Octomvrie 1923. 4562 Primăria comunală. M ami a fată Bodegă Restaurant. Poate fi şi oo fană, dar care se ştie scrie şi ceti. A se adrese la: Bolega Restaurant, Bucureşti“ în Sibiu, strada Regele Carol 12. 4561 Corp ClaS Pentu ocuparea următoarelor posturi de notari resp. vice-notari, decriu prin aceasta concurs cu termenul de 15 Noemvrie 1923, şi anume: 1. Postul de notar, în comuna Racoviţa. 2. Postul de notar, în comuna Sebeşul de sus. . 8. Postul de vicenotar, în comuna Avrig Doritorii de a ocupa vreunul de Aceste posturi sunt invitaţi de a şi înainta cererile instruite cu diploma de notar şi atestatele de serviciu şi de serviciul militar, la subsemnatul, până la data fixată mai sus Sibiu, 9 Octomvrie 1928 V. Florian, primpretor. Pot îndulni pe lângă condiţii favorabile la Moara Luncii din Selişte. Doritorii să se adreseze la proprietar Simion Bell. 4534 O moară X“ pe nouă cu două părechi de „petri 36“, precum şi toate părţile aparţinătoare, se vinde ieftin din atelierul meu. 4540 BRUNO WIDLASCH Sibiu, str. Fingerling 3. IIiI Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa generală a amatorilor, că în ziua de 5 Noembrie 1923, ora 10 dimineaţa, se va ţine licitaţie publică cu oferte închise, în localul acestei şcoli, pentru arendarea Cantinei dela această şcoală, pe timp de un an, cu începere dela 8 Noembrie 1923 Preţul arendării începe dela suma de lei 15.000.— Licitaţia se va ţine în conformitate cu art. 72 -83 din Legea Contablităţei publice. Concurenţii vor depune odată cu oferta şi garanţia de 10% din suma ofertată. Măcelărie Comuna Sibiel dă în arendă măcelăria comunală Duminecă in 21 Octombrie 1923 la 3 ore p. m. Se arendează pe un termen de 3 ani, păşune bună pentru 50 din permanenţă Sibiel la 20 Septembrie 1923. 4544 Primăria comunală. Hârtie maculatura,“"zare la librăria „Foii Pop.», Sibiu. Preţul cerealelor Căutarea cerealelor în oraşele dunărene şi în porturile vechiului regat începe a fi mai animată. Porumb nou, cu predarea în cursul lunei Octomvrie, s-a vândut în ultimele zile ale săptămânei trecute câteva sute vagoane, cu 37,38 mii lei vagonul şlep Corabia, Olteniţa, Călăraşi şi Giurgiu. Porumburile vechi sunt cerute la 42—43 mii lei vagonul şlep Duhăre. In grâu, orz şi ovăş n'a fost mare căutare în ultimele zile. Fasolea a scăzut ceva în preţ. La bursă s’au cotat în 8 octomvrie următoarele preţuri: Braila: ovăşul 37.000 lei vag., orzul 38.5,00, porumbul 40.000, fasole 103.000 lei vagonul; Galaţi: orăşul 37.200, orzul 38.100, porumbul 40.100; Giurgiu: orzul 36.000, porumbul 37.000, fasole 90.000; Constanţa: orzul 39.500, porumb 41.000; Olteniţa: orzul 36.000, porumbul 37.500, fasole 95.000; Silistra: orzul 36.200, porumbul 37.500, fasole 95.000; Tulcea: orzul 38.500, porumbul 40.000; în Basarabia: orzul 36.000 orășul 36.500, porumbul 40.000 lei vagonul. Supra oferte nu se primesc. Condiţunile arendării se pot vedea la Caetul de orcini, in orice zi de lucru dela ora 11—12, la Serviciul Cazarmărei acestei Şcoli. p. Comandantul sosiei de tragere şi spec.a Cavaleriei 4557 Lt. cornel Gheorghescu Primăria comunei Corniţei No. 850/1923 prim. 4358 Publicaţie Primăria comunei Corniţei esistandează, pe calea licitaţiunei publice, păşunatul pe iarnă şi primăvara anului 1923/1924, în ziua de7 Octomvrie 1923, la ora 3 p. m. Licitaţia e verbală. Oferte în scris nu să primesc. Preţul strigări 4000 Lei Condiţiile mai deaproape se pot vedea in orele oficioasa, la cancelaria comunală din Cornăţel. Cornăţel 28 Sept. 1923 Laurian Dobrota primar Octavan Frurau notar 218/1923 4549 Publicaţiune Comuna Topârcea, judeţul Sibiu, dă în licitaţe publică repararea edificiului primăriei comunale, care va avea loc Luni în 15 Octomvrie a. c., la 11 de an. Vadiu 10%. Condiţiuni detailate se pot afla în cancelaria comunală. Topârcea, 30 Sept. 1923 Primăria. Ha scriitor şi cel necăsătorit şi cu purtare bună, se primeşte la prăvălie în Sibiu. A se adresa la: Adm. Foaia Poporului, I