Foaia poporului, 1929 (Anul 37, nr. 1-52)

1929-12-08 / nr. 50

Apare în fiecare Duminecă Apare în fiecare Duminecă Cea mai veche foaie naţională politică poporală înfiinţată în anul 1892 PREŢUL ABONAMENTULUI e un an .....................................Lei 160 Pe o jumătate de an . . . . Lei 80— Pentru America 3 dolari pe un an întreg Pentru societăţi şi autorităţi 300 lei anual Redacţia şi Administraţia: Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 (lângă Poştă) Manuscrisele intrate nu se înapoiată INSERATE se primesc la BIROUL ADMINISTRAŢIEI Sibiu, strada Mitropoliei (Măcelarilor) Nr. 12 Preţul inseratelor: Un şir petit S Lei pentru fiecare publicare Un cuvânt la vremea sa Fraţi ţărani, aveţi Înţelegere pentru zilele de azi! Daţi ajutor şi Încredere celor ce luptă pentru o soartă mai bună a ţărănimii! De câteva luni de zile şi încă câteva iuni viitoare, ţara voastă trece prin meri frământări şi prefaceri. Cheltuelile statului sunt prea mari. Trebuesc făcute cruţări, doarece dările nu se mai pot urca. E cu neputinţă a mai urca dările, când venitul oamenilor e In scădere, ca urmare a crizei economice. Astfel fiind situetii, guvernul dat de Partidul Naţional Ţărănesc a luat o mare şi grea hotărâre: s A micşoreze numărul funcţionarilor prin pensionarea ceior mai în vârstă şi să concedieze pe cei tineri angajatoriumi provizor. Prin micşorarea tunărului funcţionarilor se vor face desigur meri cruţări la cheltueti. Măsura aceasta a produs o întinsă frământare între funcţionarii statului. Unii nu vreau să se pensioneze, ciţii sunt supăraţi că vor fi concediaţi, transferaţi în alt loc, reduşi la befă sau grad, ier altora li se va pretinde să lucreze mai mult şi mai bine ca până acum. Funcţionarii de azi sunt aproape tot puşi în posturi şi înaintaţi în lefuri, de către guvernele din trecut. E deci de interes, că ei văd binele venit numai de la guvernele trecute, pe când în guvernul actual văd ceva rău pentru ei. De aci frământarea funcţionarilor alături de opoziție, în dorința de a răsturna guvernul de azi, ca as fel mâine să facă cu toții ceea ce au mai făcut în trecut. * Guvernul actual n'a făcut nici o greşeală mai mare. Lucrează din răsputeri , îndreptarea multor rele din trecut. Până acum na putut îndrepta toate, aşa cum vrea. Fapt este însă, că de prezent se lucreazâ mai mult, cei leneşi sunt scuturaţi, cei lungi în degete sunt descoperiţi mai repede şi urmăriţi mai aspru. Legile sunt mai bine respectate. Dreptatea e mai vădită. E drept, că toate sunt la inceput, dar înaintăm pe o cale mai bună ca în trecut. Putem deci spera şi ceva mai bine. Intre asfel de împrejurări. Cum se explică marea nemulţumire a vechilor partida şi frământarea în sinul funcţionarilor? — Lucrul e limpede. Vechile partide vreau să răstoarne guvernul de azi, ca să „conducă“ eie ţara tot ca în trecut. Ce priveşte frământarea funcflorarilor, unii recunosc că sunt prea mulţi, dar fiecare vrea să nu fie clintit de pe foc, ci să se urce leafa. Că nu sunt bani pentru etatea lefuri, multora nici nu le pesa. — Să se pară noui dări, spun sau cugetă cei mei multi. * Nu tot așa pot să cugete cei cu răspundere pentru conducerea tării întregi şi viitorul ei. Din partea tuturor se recunoeşte, în cuprinsul ţării, că agricultura nu mai rentează, industrie şi comerţul luptă cu mari greutăţi, dovadă multele concordate şi falimente. Aşa fiind starea de fapt, pe care Partidul Naţonal Ţărănesc a prevăzut-o de ani de zile, acest partid ajuns la conducerea ţării, ccată să-şi ii făptuiască programul care constă pe scurt în următoarele: sprijinirea şi ajutorarea clasei muncitoare şi producătoare, fără deosebire că face parte din agricultură, industrie sau comerţ. Şi e bine aceasta. Căci să nu se uite un lucru. Dacă îi merge bine ţărănimii, atunci industria are de lucru şi comerţul vinde bine. In chipul acesta se plătesc uşor şi la vreme dările, — chiar şi ceva mai mari, — prin ceeece funcţionarii statului fjung în putinţa să şi capete la vreme lifurile, ba chiar să li se urce la cei harnici şi vrednici. Ori, cum s’a lucrat în trecut? Să le mai murăm ? Nu o mai lcem. Am repeta lucruri, pe cari le cunoeşte orice ţăran cu ştiinţă de certe şi cu minte sănătoasă. * Recunoscând deci cu toţii situeţia grea a ţării noaste, avem o sfârtâ datorie. Să dăm încredere guvernului de azi. El e el nostru, al ţărănimii. Din ei fac parte cei mai vrednici şi mei cinstiţi fii ai reamului. Aceştia lucreeză de un an, zi şi noapte, să indrepteze relele din trecut. Despre miniştrii noştri de azi nu se poate spune, ca despre alţii, că s’au îmbogăţit de pe spinarea poporului. Din contră, unii din ei s’au bolnăvit sub povara muncii istovitoare şi a intrigilor drăcete, din partea celor ce pun interesele lor personale mai presus decât binele ţârii întregi şi al poporului muncitor şi producător. In guvernul de azi a fost foarte bine reprezentat şi Ardealul nostru. Aceasta e supărarea multor leneşi şi tâlhari cu averea statului. De teamă, că sub influenţa Ardealului, tâlharii şi oamenii slabi vor fi luaţi de guler şi puşi la răcoare, în timpul din urmă se elimentează o crescândă ură contra Ardelenilor. Conştii de situaţia momentului şi marea răspundere pentru viitor, o spunem aceasta tuturor bunilor noştri frami tirani. Luaţi aminte ce faceţi şi cui credeţi în aceste vremuri ! Dar o spunem în acelaş timp şi unor intelectuali de-ai noştri, caii în loc să dea mână de ajutor guvernului, stau la pândă şi ar vrea sâ-i cânte mâine prohodul. Acestora le-o spunem răspicat: Nu vă jucaţi cu focul ! Daţi-vă seama de ce faceţi, ca să nu vă ajurgă mâine ocara şi sentinţa unei lumi dusă la disperare ! Scrutator. Noua lege cu Reforma Administrativă a eşit de sub tipar. Cei ce doresc să se orienteze asupra alegerilor comunale viitoare, să-şi comande această carte, care cuprinde pe lângă legea însăşi, multe desluşiri şi îndrumări date de dl Dr. AUREL DOBRESCU, subsecretar de stat şi deputat de Făgăraş. — Comandez să se facă la Librăria „ Foaia Poporului* în Sudu, sau la orice altă librarii din țară. Cum se va aplica reforma administrativă Sub preşedinţia dlui Filiu Meniu s’a ţinut. Vineri 29 Noemvrie 1929, un consiliu de minştri, în cere s’a hotârit cum să se aplice reforma admnistrativă. După noua lege vor fi în ţară 20 de oraşe-municipii, 151 oraşe, 100 comune urbane, 4840 comune rurale, dintre ceri 995 cu mai multe sate şi 3851 cu un singur sat Comunele rurale cu mai multe sate sunt: 649 în Vechiul regat 90 în Bucovia, 185 în Basarabia şi 117 în Ardeal şi Banat. Comune cu un singur sat vor fi: 87 în vechiul regat, 26 in Bucovina, 2 în Basarabia, şi 3736 în Ardeal şi Banat. Sate şi unităţi administrative, având consilii comunale vor fi 8214, iar sate şi unităţi administrative cu adunări săteşti 1032. Repartizarea judeţelor pe directorate Pentru Împărţirea judeţelor pe directorate, ministerul de interne a făcut consiliului de miniştri următoarele propuneri: I. Directoratul Bucureşti va cuprinde judeţele: Argeş, Măcel, Dîmboviţa, Pohova, Brău, R. Sărat, Putne, Tihomen, Vâşea, Ilfov, Ialomiţa, Constante, Tulcea, Durostor şi Caliacra. II. Directoratul Chişinău va cuprinde judeţele: Hotin, Bălţi, Lăpuşna, Soocle, Orhei, Tighina, Cetatea Albă, Lineiu şi Cehul. III Directoratul Cluj va cuprinde judeţele: Alba, Bihor, Braşov, Ciuc, Cluj, Făgăreş Hunedoara, Maramureş, Mureş, Nâsăud, Odorhei, Sălaj, Satu-Mare, Sibiu, Someş, Târnavamere, Târnave-mică, Trei-Scaune, Turda. IV. Directoratul Cernăuţi va cuprinde judeţele: Baia (fost Fălticeni), Câmpulung, Cernăuţi, Dorohoi, Rădăuţi, Storojneţ şi Suceava. V. Directoratul Craiova va cuprinde judeţele: Dolj, Gorj, Mehedinţi, Romanaţi, Vâlcea şi Olt. VI. Directoratul Iaşi va cuprinde judeţele: Bacău, Botoşani, Fălciu, Işi Neamţ, Romen, Tecuci, Tutove, Vaslui Covunui. Vil. Directoratul Timişoara va cuprinde judeţele: Arad, Caraş, Severin, Timiş-Torontal. Data alegerilor judeţene şi comunale Consiliul a aprobaat propunerile ministerului de interne şi schimbările propuse de dl Ed. Mirlo, hotărând ca averile judene să înceepâ la 11 Ianuarie 1930, iar Intre 18 , 25 Ianuarie să se facă alegerile consiliilor şi adunărilor săteşti. Intre 27 Ianuarie şi 2 Februarie vor avea loc alegerile consiliilor comunelor rurale cu mai multe sate. La 3 Februarie se vor face alegerile pentru consiliile municipiilor orașelor și ale comunelor suburbane.