Foaia poporului, 1939 (Anul 47, nr. 1-52)

1939-06-11 / nr. 24

Pag. 2 din urmă în faţa unor grele probleme, pe cari le ridicau frământările şi prefacerile internaţionale cari aveau o firească atingere cu interesele noastre. Guvernul Meu a reprezentat cu acest prilej o politică de pace, dar nu o pace cu orice preţ, ci numai cu respectul libertăţii, al independenţei, al integrităţii şi al demnităţii naţionale. Pentru a face să isbutească această politică, Guvernul Meu a chemat sub arme la un moment dat mai multe clase de rezervişti, declarând respicat că înţelege să apere hotarele sfinte cu orice jertfe. Cu deosebită mândrie am constatat în aceste împrejurări, că poporul Meu şi-a regăsit virtuţile strămoşeşti. In acestea aflăm chezăşia viitorului Patriei Noastre. Ţara şi-a văzut prestigiul ei sporit de pe urma acestei atitudini cumpănită dar demnă. , Cu prilejul vizitelor pe care Eu, însoţit de iubitul Meu Fiu, Marele Voevod de Alba- Iulia, le-am făcut de curând în diferitele capitale străine, am putut vedea nu numai primirea caldă ce Ni s’a făcut personal şi care Ne-a umplut inima de bucurie, dar şi preţuirea deosebită ce se atribue pretutindeni României. Bogăţiile variate ale solului Nostru, munca productivă a poporului, a deşteptat interesul tuturor. Desigur toate aceste avuţii sunt rezervate Naţiunii noastre şi misiunii ei istorice, dar ele pot prilejui şi folositoare schimburi de mărfuri cu alte State. Acestor fireşti cerinţe, au răspuns convenţiile economice pe care Guvernul Meu le-a încheiat în timpul din urmă cu Germania, cu Franţa şi cu Anglia, cu care prilej s-au obţinut credite importante, ce vor fi întrebuinţate în cea mai mare parte pentru nevoile apărării naţionale. Domnilor Senatori, Domnilor Deputaţi, Fără a slăbi un moment grija şi veghea sa asupra liniştei interne şi a apărării hotarelor, Guvernul Meu va folosi clipele de înseninare pentru a desăvârşi organizarea politică a Statului şi a da soluţiuni mulţumitoare problemelor economice. Astfel se va aduce o lege organică pentru definitiva aşezare a Corpurilor profesionale, cari sunt menite să constitue temelia desvoltării politice de mâine. Se va prezenta noul Statut al Funcţionarilor Publici, ce va statornici drepturile şi poziţia acestor slujitori ai Statului, cari în vremurile grele ce am străbătut au depus o muncă preţioasă ce trebue să le aducă toată solicitudinea ocârmuirii. Atenţiunea principală a guvernului se va îndrepta însă în viitor asupra nevoilor economice ale poporului Meu. Greutăţile nuntoase cărora a trebuit să facem faţă, au cerut desigur şi la noi — ca de altminteri pretutindeni aiurea — sacrificii mari. Ele au fost consimţite cu un patriotic spirit de jertfă de către cetăţenii ţării. Cu atât mai mult este necesar astăzi să se cerceteze cu deosebită luare aminte nevoile lor economice. Indeosebi Guvernul Meu va înfăţişa o lege pentru asigurarea rentabilităţii produselor agricole. In fine, va trebui să se procedeze la completarea vacanţei ivite în fruntea bisericii ortodoxe creştine prin încetarea din viaţă a înalt Prea Sfinţiei Sale Patriarhului Miron. Pierderea încercată prin dispariţia acestui mare luptător Ardelean, acestui distins bărbat de Stat şi nobile figuri a bisericii noastre a fost adânc simţită de noi. Ţara întreagă va păstra o amintire recunoscătoare primului Patriarh al României şi Preşedintelui de Consiliu, care a prezidat la marile prefaceri ce stau la tamelia aşezărilor publice de astăzi. Domnilor Senatori, Domnilor Deputaţi, Sunt încredinţat că veţi da tot sprijinul Guvernului Meu în opera ce va întreprinde. Aceasta va fi cu atât mai uşor pentru Domniile-Voastre, cu cât liberaţi de preocupările şi ambiţiile politice de odinioară, astăzi, când guvernul potrivit nouei Constituţiuni se alcătueşte în afară de indicaţiile Parlamentului şi rămâne responsabil numai faţă de Suveranul Ţării, Domniile- Voastre veţi putea rămâne pe liniile mari şi obiective ale intereselor superioare de Stat. Cercetarea proiectelor de legi şi contribuţia Domniilor-Voastre legislativăîn aceste condiţiuni va fi cu atât mai preţioasă. Domnilor Senatori, Domnilor Deputați, Rog pe Cel-Tot-Puternic să lumineze mintea şi sufletele Domniilor-Voastre, pentru ca opera ce sunteţi chemaţi săi înfăptuiţi, să fie din cele mai rodnice şi să contribue la fericirea scumpei Noastre Românii. EU, declar deschisă sesiunea Corpurilor Legiuitoare. CAROL (Urmează iscăliturile miniştrilor) * * * După citirea Mesajului, M. S. Regele şi Marele Voevod Mihai s’au retras, în nesfârşite aplauze. Suveranul s’a întreţinut câteva minute cu membrii guvernului, iar după aceea a plecat cu acelaş ceremonial ca la sosire. JURĂMÂNTUL PARLAMENTARILOR Cât ce a plecat M. S. Regele, membrii guvernului au ocupat banca ministerială, spre a lua parte la depunerea jurământului parlamentarilor. Acest jurământ de credinţă a fost luat, conform legii, în prezenţa I. P. S. S. Mitropolit Nicodim al Moldovei, locţiitor de Patriarh, care s-a suit la tribuna preşedinţială. După citirea formulei de jurământ, au fost citiţi toţi deputaţii şi senatorii pe nume, răspunzând fiecare: Jur! Şedinţa s-a ridicat după ora 1 amează, anunţându-se viitoarele şedinţe ale Camerei şi Senatului, separate, pe a doua zi Vineri la ora 10, când se vor alege preşedinţii şi birourile . M. S. Regele Carol a numit 71 senatori M. S. Regele a semnat Luni 5 Iunie cu următorul decret: In temeiul art. 63 din Constituţiune şi art. 7 din legea electorală pentru Adunarea Deputaţilor şi Senat, Am decretat şi decretăm: ART. UNIC. — Se numesc de Noi senatori pe termen de nouă ani, următorii: I. Consilieri Regali: 1. D. G. G. Mironescu. 2. „ General Adj. Ernest Baliff. II. Membrii fondatori ai Frontului Renaşterii Naţionale: 1. D. General Adj. G. Manu 2. „ General Nicolae SamsonovicU 2. „ General I. Sichitiu. 4. D. Dimitrie Gusti. 5. „ N. Vasilescu-Karpen. 6. „ Nicolae Miclescu. 7. „ General C. Ştefănescu-Amza 8. „ General Mihail Ionescu. 9. „ General Gheorghe Rusescu. 10. „ Ion Pelivan. 10. „ C. C. Brăiescu. III. Membri ai Consiliului Superior Naţional al F. R. N. I.D.Lucian Blaga. 2. 33Mircea Cancicov. 3. 34Gheorghe Dinopol. 4. 33Grigore Duca. 5. 33I. D. Enescu. 6. 33Iuliu Haţiegan. 7. 33Hans Hedrich. 8. 33Nicolae Malaxa. 9. 33Ion Marinescu. 10. 33Istrate Micescu. 11. 33D. Mociorniţă. 12. 33I. Gr. Perieţeanu. 13. 33Alexandru Romalo. 14. 33Anibal Teodorescu. 15. 33Aurel Vlad. 16. 33Helmut Wolff. VI. Reprezentanţi ai ocupaţiunilor intelectuale: A) Foşti Miniştri: 1.D.D. Ghika. 2. 33Anton Mocsony. 8. 33I. V. Stârcea. 1) Reprezentanţi ai ştiinţei şi publicisticei: 1.D.Gr. Antipa. 2. 33Preot canonic I. Agârbiceanu. 3.D.Ion Brătescu-Voineşti. 4. 33Andrei Corteanu. , 5. 33Horia Hulubei. 6. 33Vasile Ispir. 7. 33D. Pompei. 8. 33E. Racoviţă. 9. 33Mihail Sadoveanu. 10. 33Dr. Lucian Skupievschi. C) Reprezentanţi ai muzicei şi artelor: 1.D.Tiberiu Brediceanu. 2. 33George Enescu. 3. 33George Georgescu. 4. 33I. Jalea. . 5. 33Ştefan Popescu. D) Reprezentanţi ai aviaţiei şi marinei: 1.D.George Valentin Bibescu. 2. 33Amiral Sebastian Eustaţiu. 3. 33Comandor Andrei Popovici. E) Reprezentanţi ai altelor: 1. Preot Gheorghe Ciuhandu. 2. Canonic prepozit Victor Macavei. 3. Episcop Aron Marton. 4. Episcop Augustin Pacha. 5. Episcop Bela Varga. F) Reprezentanţi ai sporturilor şi educaţiei tineretului: 1. D. Barbu Catargiu. 7 2. „ General I. Manolescu. 3. „ Ion Mitilineu. 4. „ General Marcel Olteanu. /. 1 5. „ G. Plagino. 6. „ Teofil Sidorovici. După cum se vede au fost numiţi 71 din cei SS de senatori pe care Constituţia prevede că trebuesc să fie desemnaţi de M. S. Regele. Nouilor senatori li s’a comunicat momentan telegrafic numirea, ca astfel să poată lua parte la deschiderea Parlamentului. FOAIA POPORULUI Nr. 24