Foaia Noastră, 1965 (Anul 9, nr. 1-24)

1965-01-01 / nr. 1

FOAIA MOASTRA GAZETA OAMENILOR MUNCII ROMÂNI DIN UNGARIA Anul IX. Nr. 1. — Vineri, 1 ianuarie 1965. - V . _ 8 pagini fin fin BILANŢ LA SFÎRŞIT DE AN Luîndu-ne rămas bun de la anul care a trecut şi aşteptînd cel care vine, conform unui obicei vechi, aruncăm o privire asupra drumului parcurs, trecem în revistă rezultatele obţinute, cîntărim munca noastră, o analizăm în privinţa succeselor şi aceea a lipsurilor, stabilind perspectivele cu care păşim pragul anului nou. Dacă am vrea să întocmim un bilanţ sumar al anului ce a trecut, înainte de toate trebuie să subliniem că în Republica Populară Ungară regimul nostru democrat-popular, puterea clasei muncitoare şi a ţărănimii muncitoare s-a întărit şi pe mai departe. In opinia publică şi în sînul tuturor păturilor sociale, încrederea faţă de politica partidului şi guvernului nostru s-a întărit. Dacă am vrea să rezumăm într-o singură frază rezultatele anului trecut, am putea preciza următoarele: în anul 1964 întreaga lume — deci şi ţara noastră — a făcut un nou pas spre progres. Faptele, care ar întări această afirmaţie, am putea să le înşirăm fără sfîrşit — dar să enumărăm doar cîteva din ele: în anul trecut a crescut şi s-a întărit şi pe mai departe puterea Uniunii Sovietice, forţele lagărului socialist, s-a mărit simţitor autoritatea ţărilor socialiste — şi între ele fireşte şi autoritatea patriei noastre. Relaţiile noastre diplomatice cu mai multe ţări le-am ridicat la nivel de ambasade, iar cu multe altele am instituit noi relaţii diplomatice, în cursul anului 1964 delegaţiile de partid şi guvernamentale, precum şi cele parlamentare ale republicii noastre, au fost oaspeţi bineveniţi pretutindeni, iar succesele obţinute de specialiştii ţării noastre în cadrul diferitelor consfătuiri internaţionale — cu caracter politic, economic şi cultural — sînt şi ele considerabile. întocmind acest bilanţ sumar al evenimentelor de seamă din anul trecut, cu drept cuvînt ne putem mîndri şi cu succesele obţinute la marea întrecere a amatorilor sportului — care a avut loc în cadrul jocurilor olimpice de la Tokio. Pe lîngă succesele sportivilor unguri, ne bucurăm în mod deosebit şi de remarcabilele rezultate sportive ale Uniunii Sovietice şi ale celorlalte ţări socialiste. Vorbind în continuare tot despre evenimentele internaţionale, putem să constatăm că şi în anul 1964, în viaţa politică internaţională „tonul de bază” a fost dat prin propunerile sovietice privitoare la dezarmarea totală şi generală, la menţinerea păcii şi la desfiinţarea sistemului colonial. Politica consecventă de pace a Uniunii Sovietice, succesele ţărilor socialiste obţinute pe tărâm economic, cultural şi politic, unirea forţelor păcii, din ce în ce mai organizate, au avut ca rezultat că în general şi anul 1964 se înşiră printre anii de pace, în general, deoarece tocmai în 1964 flăcările războiului s-au aprins în două locuri de pe glob. Pe de o parte în Vietnamul de Sud, unde focul războiului a fost aţîţat de clica militară agresivă a monopoliştilor americani. Un alt focar al războiului îl constituie uriaşa ţară africană, Congo, ţară, care cu circa doi ani în urmă s-a eliberat în mod formal de sub jugul colonial. Dar numai formal, deoarece marile organizaţii monopoliste ale lumii capitaliste nu vor să renunţe la acest teritoriu — izvor nesecat de profituri — nici la resursele de comori naturale ce se găsesc aici. Nici conflictul din Vietnamul de Sud şi nici cel din Congo încă nu s-a încheiat şi a rămas o moştenire oneroasă pentru anul 1965. Consecinţele lor directe nicidecum nu pot fi prevăzute. Se ştie doar atît că, aceste lupte în ambele ţări se vor încheia cu victoria forţelor progresiste, care, bucurîndu-se şi de ajutorul frăţesc al lagărului socialist, tot vor înlătura forţele reacţionare şi vor deschide în faţa popoarelor din Vietnamul de Sud şi Congo drumul dezvoltării economice şi sociale. Trecând în revistă evenimentele petrecute în viaţa ţărilor socialiste, de asemenea putem să înregistrăm multe succese. Printre acestea se numără, de exemplu, lansarea navei cosmice „Voshod” — pe bordul căreia se găseau trei cosmonauţi, sau decernarea premiului Nobel la doi reprezentanţi de seamă ai ştiinţei sovietice. Lagărul ţărilor socialiste s-a întărit mult şi în anul trecut, datorită ajutorului dat în cadrul C.A.E.R. Mulţumită unor înţelegeri comune şi bilaterale pentru accelerarea dezvoltării economice a ţărilor socialiste, s-au deschis noi posibilităţi şi noi surse de energii, care la rîndul lor contribuie la ridicarea nivelului de trai al popoarelor noastre. Dacă în viitor se va putea folosi şi mai intens acest izvor al ajutorării frăţeşti şi într-adevăr socialiste, nu încape îndoială că prin aceasta vom promova deopotrivă interesele vitale ale tuturor ţărilor socialiste — printre ele şi ale ţării noastre. în ceea ce priveşte situaţia ţării noastre, putem constata cu satisfacţie că în general viaţa noastră economică s-a dezvoltat în mod sănătos, ceea ce a făcut posibil ca cerinţele materiale, sociale şi culturale ale populaţiei să poată fi satisfăcute la un nivel mai ridicat. în domeniul industriei prevederile planului cincinal au fost îndeplinite, cu toate că în anul 1964 în mai multe sectoare importante ale industriei a fost înregistrată o oarecare rămînere în urmă, în domeniul agriculturii avantajele gospodăririi socialiste de mare productivitate se evidenţiază din ce în ce mai mult. Organizarea muncii, indispensabilă în economia socialistă, se perfecţionează din zi ce merge, în anul trecut au crescut considerabil şi bazele materiale şi tehnice ale gospodăriilor de stat şi ale gospodăriilor agricole colective. Nenumărate maşini şi unelte agricole noi vor face posibil ca în anul viitor producţia să se ridice la o treaptă mai înaltă. La toate acestea am mai putea adăuga că nivelul de trai al celor ce muncesc se dezvoltă şi se va dezvolta conform prevederilor planului cincinal , chiar dacă ar interveni greutăţi neprevăzute. Pe lîngă remarcabilele rezultate obţinute în producţia industrială din anul trecut, se manifestă mereu şi o greşeală veche, aceea a concepţiei care priveşte numai cantitatea, deşi economia în producţie sau formarea rentabilităţii sunt tot atît de importante ca şi îndeplinirea planului în tone. Şi tocmai datorită acestor concepţii greşite, în 1964, ba chiar şi în 1963, productivitatea muncii nu s-a ridicat în măsura cuvenită şi nici preţul de cost nu a scăzut. Această situaţie nu se prezintă doar în industrie; scăderea preţului de cost n-a fost realizată în mod favorabil nici în agricultură şi nici în alte ramuri ale economiei naţionale. Iar aceasta înseamnă că o parte a planurilor referitoare la îmbunătăţirea condiţiilor de trai — în lipsa acoperirilor materiale necesare — nu se poate realiza în perioada prevăzută în planurile iniţiale. Un obiectiv de realizat — care din an în an rămîne pe tapet — este ca în industrie două treimi din majorarea producţiei să fie acoperite prin ridicarea productivităţii. Această sarcină nu a fost îndeplinită nici în anul trecut. Numărul celor angajaţi în industrie a crescut prea brusc, dar mai mult s-a mărit numărul celor angajaţi în muncile cu caracter administrativ. Toate acestea sînt rezultatele faptului că disciplina în administrarea întreprinderilor a slăbit în anul 1964 şi că adesea nu au fost respectate hotărîrile în vigoare. Asemenea greşeli s-au ivit şi în agricultură, deşi trebuie să avem în vedere că rezultatele în construirea socialismului şi, concomitent, bunăstarea poporului nostru, a familiei noastre şi propăşirea noastră personală, depinde în mare măsură de munca disciplinată şi de gradul sîrguinţei noastre. Acest lucru este şi el o învăţătură a anului trecut, care trebuie să ne pună pe gînduri. Cu toate acestea însă putem preciza că nici din punct de vedere internaţional şi nici din punct de vedere naţional n-am încheiat un an sărac în rezultate. Doar lipsurile şi greşelile amintite nu sunt de natură ca ele să nu poată fi înlăturate; se pune doar problema voinţei. Şi merită să ne punem umărul, căci înfăptuirea socialismului azi nu mai este un vis al viitorului îndepărtat, ci realitatea zilei de mîine. La întrebarea: oare ce ne aşteaptă în anul 1965, răspunsul este prompt: programul muncii paşnice. In ultimul an al cincinalului se poate face încă mult în vederea realizării planului, pentru ca la întocmirea bilanţului final să putem rezuma cu mindrie şi bucurie sforţările a cinci ani, depuse de masele celor ce muncesc din ţara noastră. Şi în noul an ce vine, ne vom strădui ca să se întărească şi pe mai departe legăturile noastre frăţeşti cu Uniunea Sovietică şi cu ţările de democraţie populară. Vom face tot posibilul ca în domeniul colaborării în cadrul C.A.E.R. şi în îndeplinirea sarcinilor comune, ţara noastră să ia parte cu devotament, căci prin aceasta ne apropiem tot mai mult de atingerea ţelurilor noastre măreţe. Vom depune eforturi şi în vederea întăririi relaţiilor noastre cu toate ţările iubitoare de pace ale lumii. Pentru a putea realiza aceste planuri măreţe, cu toţii avem nevoie de pace şi de sănătate. Experienţele anilor trecuţi au putut convinge pe oricine, că tot ce se face în această ţară în spiritul politicii partidului nostru, se face în interesul poporului nostru şi al păcii, în activitatea noastră pe care o desfăşurăm în vederea realizării planurilor noastre măreţe, toţi suntem uniţi prin ţeluri comune. Acum, în pragul anului nou, dorim tuturor cititorilor noştri, întregului nostru popor şi oamenilor iubitori de pace din lumea întreagă, multă sănătate, multă bucurie în muncă, realizarea tuturor dorinţelor în viaţă şi un an nou fericit, paşnic şi bogat în succese şi rezultate. L. UJLARI Cu prilejul Anului Nou, urăm cititorilor şi colaboratorilor gazetei fericite în viaţa personală şi noi succese în activitatea ce o desfăşoară pentru desăvîrşirea construirii socialismului în patria noastră. La mulți ani !