Foaia Noastră, 1966 (Anul 10, nr. 1-24)

1966-10-15 / nr. 20

FOAIA NOASTRĂ De-a lungul Crişului KÖRÖSSZEGAPÁTI Nu-i de mirare că i s-a atribuit epitetul de „cea mai frumoasă comună” tocmai localităţii Körösszegapáti, fiindcă in privinţa înfrumuseţării fac tot ce le stă în putinţă, atît populaţia cit şi conducătorii ei. Chiar şi în anul acesta s-au cheltuit peste un milion de forinţi pentru pavarea şi înfrumuseţarea străzilor. De cină n-am mai dat pe acolo unele străzi au devenit de nerecunoscut. De-a lungul trotuarelor se înşiră straturi de flori, ba unele — cum sînt străzile Petőfi şi Jókai pînă nu de mult pline de gropi, cu apă ori praf şi gunoi n- au fost asfaltate şi economice ci şi cu cele ale şcolii şi în general ale vieţii culturale. Bunele relaţii dintre stat şi cadrele didactice de la şcoală pot fi date ca exemplu: în fruntea căminului cultural a ajuns un tînăr pedagog cu aptitudini alese în acest domeniu, fostul elev al liceului „N. Bălcescu” din Gyula, Petru Pantea. Despre activitatea lui atît la şcoală cît şi la sfat am auzit numai cuvinte de laudă. Cazul lui dezminte zicala că „nimeni nu poate fi profet în patria lui”. Tineretul din sat îl ascultă şi-l urmează şi în activitatea de instructor cultural şi de pedagog fiindcă şi-au dat seama că se pricepe. In piesele pe care le pune pe scenă el KÖRÖSSZAKÁL Nu ştiu dacă am mai spus-o cîndva sau numai în gind am, ajuns la concluzia că oamenii de la Körösszakál par foarte ordonaţi şi serioşi în toate aspectele vieţii. Aceste trăsături se pot observa şi în domeniul educării copiilor care în comportarea lor se evidenţiază oriunde ajung. Aşa se explică faptul că în zilele noastre atîţia tineri din Körösszakál au ajuns în posturi de răspundere. Promptitudinea în muncă a oamenilor muncii de aici se remarcă de altfel şi în faptul că de la începutul colectivizării ei se aflau mai totdeauna printre gospodăriile agricole de producţie fruntaşe. Au un teritoriu cultivabil de 2363 iugăre, şi, după cum se poate constata, toate muncile agricole sunt executate la timp. Cînd am umblat pe acolo centrul cooperativei şi împrejurimile păreau un şantier imens. Zidarii lucrau la o clădire nouă menită a mări birourile, mecanici puneau în funcţie maşinile gata de plecare, iar dincolo de clădiri, înspre Criş, zeci de muncitori lucrau împreună cu elevii mai mari de la şcoală la culesul ardeilor şi al fasolei. Trec pe la biroul cooperativei unde dau de trei vechi cunoscuţi, toţi trei cu numele de Petru: Petru Far, Petru Jurău şi Petru Bognar, ultimul contabil, iar tovarăşul Jurău, pînă nu de mult şef de brigadă, a fost delegat de către membri să lucreze la birou. De la dînşii aflu că cei 33 forinţi prevăzuţi în plan pentru o unitate de muncă îi vor realiza, însă vor plăti ceva mai puţin ca în anul trecut, fiindcă apele au pricinuit şi la ei pagube serioase. Anul acesta au avut numai 30 iugăre pentru grădinărit însă avînd în vedere rentabilitatea acestui sector, anul viitor vor mări teritoriul pînă la 23 de iugăre. Au avut recoltă bună mai ales la ardei, roşii şi cartofi. Cu muncile de toamnă stau bine. Aratul şi semănatul sînt pe terminate. I. prevăzute cu trotuare. A fost joacă rolurile mai grele, şi timpul deoarece tocmai pe iar la repetiţiile de dans străzile susnumite umblau de la şcoală joacă în acelaşi mai mult copiii în drum de rînd cu tinerii şi cu copiii, la şcoală şi la cantina cămi- La cooperativa agricolă nului de zi, în altă parte a de producţie „Regiunea Cricomunei — între cămin şi şuirilor” veşti îmbucurătoare şcoala cea nouă — s-a făcut n-am prea aflat. Au pricinuit o ulicioară cu trotuar larg pagube însemnate apele şi mărginit de copăcei sădiţi de lipsa de organizare bună, pionierii şcolii. Tot aici, unde Totuşi s-a ajuns să se conse află căminul cultural, vor truiască un grajd pentru 105 începe, în curînd construirea vite. Lărgirea sectorului zopunei şcoli cu 2 săli pentru tehnic nu mai putea suferi activităţi politehnice. „Vere nici o amînare, ranul” din conducerea comu- La vizita mea, în comună nală „veşnicul tînăr”, Lajos se făceau pregătiri pentru Papp, preşedintele sfatului primirea Ansamblului cultupopular, nu se ocupă numai rar „Prietenia Maghiaro-Rode problemele agricole şi mână”. Ele aspiră la titlul de „Brigadă socialistă” Grupa elevelor — cl. a VI-a — care s-a distins la culesul ardeilor și al fasolei în Hajdúság Mare recoltă de orez In cooperativele agricole de producţie din judeţul Hajdú- Bihar a luat sfirşit controlul şi verificarea culturilor de orez. S-a constatat că anul acesta s-au mărit nu numai suprafeţele semănate cu orez, dar şi recoltele vor fi satisfăcătoare. Anul acesta gospodăriile comune din judeţul Hajdú-Bihar vor recolta orez de pe o suprafaţă totală de 4500 de iugăre, ceea ce este cu 2000 de iugăre mai mare decit anul trecut. In plasa Püspökladány s-a cultivat orez pe mai multe parcele pe care în trecut au fost cultivate alte plante obişnuite. După aprecierile prealabile, recolta de orez va depăși pe alocarea cantitatea de 15 măji pe iugăr. Demonstraţie pentru pace Uniunea Tineretului Comunist a organizat în comuna Bătania o demonstraţie pentru pace. La această manifestaţie au participat vreo trei mii de tineri din diferitele localităţi. Satul a fost împodobit cu flori şi drapele. Coloanele de ţărani, muncitori, intelectuali şi tineretul au pornit din trei direcţii diferite îndreptîndu-se spre centrul comunei unde a fost organizat un miting pentru pace. Primul a luat cuvîntul tov. Sándor Kárpáti, secretar al organizaţiei UTC. A vorbit despre îndatoririle tinerilor din Ungaria, apoi despre penibila situaţie din Vietnam. A accentuat că poporul vietnamez luptă pentru independenţa sa şi agresorul nu poate să învingă acolo unde un popor îşi apără independenţa sa naţională. Delegatul Comsomolului a transmis salutul tineretului sovietic. A urmat apoi cuvîntarea reprezentantului Frontului de Eliberare din Vietnam, Dinh Ba Thi, precizînd — printre altele — că indignarea internaţională este atît de mare incit guvernul american va fi construit să pună capăt acestui conflict singeros. După cuvîntări oaspeţii au depus coroane de flori la monumentul eroilor sovietici. După-masă formaţia culturală a comsomoliştilor şi cea din Bătania au dat un program cultural. Andrei Sălăjan PRIME PENTRU COMBINERI 15 000 de forinţi primă au primit conbinerii fruntaşi ai cooperativelor agricole de producţie din judeţul Hajdú-Bihar, care în vara aceasta au recoltat cele mai multe grîne făcînd faţă condiţiilor extrem de grele. Combinerii care s-au situat pe primele trei locuri au primit cîte un aparat de radio portativ, iar ceilalţi au fost premiaţi cu cite un ceas de mină. Premiile au fost înmînate de conducătorul secţiei agricole a statului judeţean. 3 în cinstea Congresului Prin prisma noului în urmă cu zece ani gospodăria agricolă de stat din Gyula a preluat o livadă cu pomi fructiferi bătrîni, pe cale de pieire. Cu îngrijirea livezii a fost însărcinat grădinarul șef Mihály Gedó care își organiză o brigadă din tineri lucrători, iubitori de pomi. Membrii brigăzii nici de atunci nu s-au schimbat, iar în urma muncii lor rezultatele au sporit din an în an, bătrînii pomi, bine îngrijiţi, au răsplătit din belşug truda tinerilor lucrători. în primăvară brigada a hotărît ca în cinstea congresului Partidului Muncitoresc Socialist Ungar să obţină titlul de „grădinărie socialistă”. Au depus o muncă conştiincioasă pentru a depăşi recoltele din anul trecut, şi cu aceasta vrînd să dezmintă afirmaţia greşită, că merii numai din doi în doi ani produc fructe, deoarece au nevoie de „odihnă” de un an. Grădinarii din Gyula au făcut treabă bună. Brigăzile socialiste au efectuat muncile de protecţie la timp şi bine, stropind pomii de atîtea ori, de cite ori a fost nevoie. Chiar şi solul de sub pomi l-au ţinut bine lucrat. Cînd a sosit timpul culesului s-a dovedit că sforţările depuse n-au fost zadarnice, producţia pe iagăr a atins media de 200 de mări, recoltă ce înseamnă record şi în privinţa producţiei mondiale. Cite un pom dă 350—400 kg de mere bune pentru export, care sunt ambalate chiar la faţa locului, întrecerea pornită în cinstea congresului şi în acest domeniu a avut succese satisfăcătoare.