Foaia noastră, 1974 (Anul 24, nr. 1-24)

1974-01-15 / nr. 2

Anul XXIV. Nr. 2 —Marţi, 15 ianuarie 1974. Prețul: 80 fill. MICHERECHI NEBĂNUITE REZULTATE LA COOPERATIVA „N. BĂLCESCU” — Creşterea cointeresării - întărirea democratismului — Începutul unui an înseamnă totdeauna zile emoţionante pentru membrii cooperativelor agricole de producţie din ţara întreagă. în zilele acestea se pregătesc bilanţurile, care destăinuie rezultatele sau lipsurile muncii din anul precedent. Micherechiul e învăluit într-o ceaţă deasă, umedă, parcă ar fi o dimineaţă de toamnă tîrzie. Altădată, cu mulţi ani în urmă, la începtul acestei luni, micherechenii stăteau mai ales pe lîngă sobe, ferindu-se de timpul urît, neprietenos. Erau ocupaţi doar din cînd în cînd cu purtarea gunoiului pe ogoare, cu hrănitul vitelor. Acum — mergînd spre centrul cooperativei agricole de producţie „Nicolae Bălcescu” — văd multe siluete de oameni prin grădini, pregătind solul pentru sere, unde peste cîteva zile vor creşte deja renumitele trufandale din Micherechi. Ce-i de nou la cooperativă? Cu întrebarea aceasta ne-am adresat lui Gheorghe Ruja, tînărul preşedinte al cooperativei. Din înfăţişarea lui veselă bănuiesc că voi afla lucruri îmbucurătoare. — Anul 1973, m-a informat dînsul — ne-a adus nişte rezultate, la care nici nu ne aşteptam. — Planul de producţie pentru anul 1973 a fost de 29 milioane de forinţi. După calculele făcute recent, producţia totală din anul trecut e în valoare de aproximativ 36 milioane de forinţi. — Calitatea solului din hotarul Micherechiului e de 8 „coroane de aur”, deci aproape cel mai slab din judeţ. Cum aţi reuşit deci să obţineţi aşa rezultate bune? — în primul rînd prin organizarea muncii. Dacă termini cu toate muncile la timp, totdeauna îţi iese o recoltă mai bună. în anul trecut am înaintat mult în privinţa aceasta. — Alţi „paşi înainte”? — Ne-am concentrat forţele asupra culturii plantelor, deoarece ne-am dat seama că pentru noi creşterea animalelor, mai ales a porcilor — deocamdată — nu e rentabilă. Anul 1973 a adus rezultate neaşteptate la producţia de porumb. Nu cred că la Micherechi s-au produs vreodată 60—70 de chintale pe un iugăr catastral. In anul 1973 am obţinut astfel de rezultate. — E adevărat — a continuat preşedintele — că membrii cooperativei noastre au şi muncit cu mai mult elan. Şi ne-am dat seama că avem multe resurse, din care în viitor vom putea obţine rezultate şi mai bune. Şi care sunt aceste resurse? Tovarăşul Gheorghe Ruja ne-a prezentat mai pe larg tema aceasta, în primul rînd, va creşte cointeresarea membrilor şi a cooperativei pentru o producţie mai mare. Se vor cultiva plante, cereale, pentru care solul comunei e mai prielnic, acestea sunt mai ales cerealele „de toamnă”, porumb şi sfecla de zahăr, cînepa, lucerna. în anul acesta vor cumpăra maşini noi, printre care şi din renumitele tractoare fabricate de firma Yoan Deer şi alte maşini care se pot folosi la însămînţarea, cultivarea plantelor, cerealelor amintite. Anul 1973 a adus deci recoltă bună, ceea ce dovedeşte sîrguinţa cooperatorilor şi, nu în ultimul rînd, priceperea conducătorilor cooperativei. De aceasta m-am convins şi în cadrul vizitei în hotarul Micherechiului. Numai ici-colo am mai zărit cite o pată mică de pămînt nearat, dar privind în mai multe locuri peste „graniţa” comunei, am văzut chiar şi coceni „pe picioare” ... în această vizită am fost însoţit de agronomul şef — nou venit la Micherechi — János Mádai — pe care, bineînţeles, l-am rugat să-mi vorbească despre planurile lui de viitor în legătură cu activitatea sa de la cooperativă. Nu s-a pronunţat imediat. E un bărbat la cincizeci de ani, se spune despre dînsul că e un specialist bun, cu multă experienţă. E cert că în gospodăriile unde a muncit, şi activitatea lui a contribuit la obţinerea unor rezultate tot mai bune. (Continuare în pag. 3-a) Din iniţiativa Frontului Popular Patriotic, cu sprijinul comitetului comunal de partid, al sfatului comunal, al cooperativei meşteşugăreşti şi al Cooperativei agricole de producţie „Lenin” la Aletea s-a sărbătorit într-una din ultimele zile ale anului trecut „Ziua bătrînilor”, în sala mare a căminului cultural s-au întrunit peste 400 de bătrîni. Tovarăşul I. Mădai cu tractoristul F. Szappanos RĂSPLATA MUNCII CEA MAI ÎNALTA CLĂDIRE DIN DEBRECEN S-a început la Debrecen recepţia celui mai înalt bloc de locuinţe din oraş, care are 22 de etaje. In curînd, cele 209 de locuinţe noi vor fi predate fericiţilor proprietari. La cooperativa din Aletea „Privesc cu satisfacţie în urmă şi cu încredere în viitor” Privesc din maşină „fizionomia” hotarului dintre Giula şi Aletea şi, fără să vreau, îmi apare în minte pusta descrisă de Petőfi în vestita poezie „Pusta în timpul iernii”: „Acum e cu adevărat pustie pusta ..constata poetul acum un secol şi jumătate. Mult şi-a mai schimbat de atunci înfăţişarea pusta, acest uriaş arsenal al agriculturii din Cîmpia maghiară! Ferme moderne, grajduri şi combinate zootehnice complexe cu reţele dense de instalaţii electrice se înşiră de-a lungul şoselei dintre Giula şi Aletea. Dintre construcţiile de aici desigur cea mai remarcabilă este complexul zootehnic al cooperativei agricole de producţie din Aletea care poartă numele lui Lenin, investiţie realizată cu ajutorul statului şi care a costat peste 40 milioane forinţi, în vecinătatea acestui complex zootehnic modern s-a construit o uscătorie de furaje, iar împrejur zeci de grajduri şi ocoale prevăzute cu toate instalaţiile moderne necesare hrănirii porcilor. Am ajuns aici în inima hotarului din amabilitatea tovarăşilor István Makkos, preşedintele cooperativei şi Mihai Mocan, şeful contabil. Dînşii mi-au pus la dispoziţie un „gip” românesc, care trecea prin noroiul din hotar ca un tanc. Pe preşedinte l-am aflat în biroul lui, copleşit de gînduri şi probleme, pricinuite nu de lipsuri şi greutăţi, ci de întocmirea noului plan de muncă. Valoarea muncii din anul 1973 a depăşit suma de 100 milioane forinţi. Din banii aceştia 22 milioane vor fi împărţiţi membrilor, după munca depusă. După cum arată calculele efectuate, media generală a cîştigurilor este cam de 25 mii anual pentru un muncitor, plus un iagăr de pămînt dat în folosinţa membrilor. La începutul lunii februarie se va organiza „festivitatea” decontărilor. Pun în ghilimele cuvîntul, fiindcă pentru cei 1066 membri ai cooperativei — între care şi 350 pensionari — ziua aceea va avea un caracter sărbătoresc. Şapte ani au trecut de cînd a ajuns în fruntea cooperativei „Lenin” preşedintele de azi István Makkos, şi de atunci graficul de producţie s-a ridicat neîncetat. I-am pus următoarea întrebare: (Continuare în pag. 7-a.) Grajduri bine amenajate la cooperativa agricolă de producţie din Aletea