Foaia Noastră, 1988 (Anul 38, nr. 1-53)

1988-01-15 / nr. 3

VINERI 15 IANUARIE 198S Adunare festivă la Orosháza La sfîrșitul săptămânii trecute a avut loc la Orosháza adunarea festivă a Gărzii muncitorești din oraș. Cu această ocazie a luat cuvîntul și János Berecz, secretar al C.C. al P.M.S.U., care printre altele a accentuat importanța muncii depuse de gărzile muncitorești. Festivitatea s-a încheiat prin înmînarea unor diplome și distincții celor mai buni membri ai acestei organizații obștești. Diplomă de merit In zilele trecute, Igor Rojko, însărcinatul reprezentației comerciale a Uniunii Sovietice în Ungaria a înmînat o diplomă de merit colectivuluii întreprinderii de confecții „Unicon” din Békéscsaba, cu ocazia că unitatea din reședința județeană și-a îndeplinit planul de export pe anul 1987 cu cîteva zile înaintea aniversării Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, în imagine: înmînarea diplomei. îmbuteliere automată La Fabrica de conserve din Békéscsaba îmbutelierea sucurilor de fructe — cunoscute și dincolo de hotarele noastre - se realizează în mod automat cu mașini de sistemul Tetra-Pak. Un secret al acestui succes comercial este calitatea bună, care este controlată permanent în întregul proces tehnologic. In imagine: unul dintre specialiști în timpul controlului tehnic și calitativ. Nou sector tehnic La întreprinderea de transport a comerțului interior din orașul Pécs s-a dat în folosință un nou sector tehnic. Acest complex de deservire a fost construit printr-o investiție de 70 de milioane de forinți. Prin inaugurarea acestei baze s-a terminat modernizarea stațiunii din Pécs, care a început cu cinci ani în urmă și a necesitat 150 milioane de forinți. Mașini noi la tipografie La sfîrșitul anului trecut, la Tipografia „Knez” din Békéscsaba s-a terminat prima etapă a programului de investiții, în cadrul căruia conducerea ar dori să ridice gradul calității produselor. Primele mașini importate din R.F.G., Italia și Austria sunt puse deja în funcțiune. Din țările socialiste ,R.D. Germană Aviația în sprijinul ocrotirii pădurilor în Republica Democrată Germană se folosește pe larg aviația utilitară în scopul ocrotirii și îngrijirii suprafețelor acoperite cu păduri. în cadrul întreprinderii de transporturi aeriene INTERFLUG funcționează o secție specială, care dispune de un număr suficient de avioane utilitare și elicoptere, capabile să răspîndească îngrășăminte și pesticide pe o zonă forestieră de circa 10 000 hectare. Suprafața ocupată de păduri atinge, în R.D.G., aproximativ 27 la sută din totalul teritoriului. în cele 77 de întreprinderi silvice din, diversele districte ale țării își desfășoară activitatea 51 000 de lucrători. LUMEA CONTEMPORANĂ „Oglinda cerului” Observarea cerului pentru găsi un semn prevestitor al faratunilor din interiorul Pămîntului - cutremurele - poate părea paradoxal. Dar seismologia, care cercetează cele mai mici indicii din natura în măsură să semnaleze din timp schimbările precursoare ale unui cutremur de pămînt, n-a ocolit studierea atmosferei. Adesea, înaintea unui seism, se produce o luminozitate stranie a atmosferei sau un fulger săgetează cerul senin, întimplare? Pură coincidență? - s-au întrebat seismologii, în virtutea unei legi fizice, temperatura unui gaz într-un vas închis variază în funcție de presiunea sa. De exemplu, într-o seringă, cu cît se va apăsa pe piston, cu atît mai mare va fi temperatura, și invers, în cazul în care captatorii de presiune și de temperatură sunt conectați la aparate de înregistrare, acestea vor trage două curbe paralele: cum spun cercetătorii, variațiile de temperatură și presiune sunt, în același timp, „în fază”. Curios este că, într-un sistem deschis, în special în atmosferă, corelația este inversă. Variațiile nu mai sînt paralele, ci în „opoziție de fază”. Cu cît temperatura este mai ridicată, cu atît presiunea este mai joasă. Curbele se reproduc în continuare, dar ca într-o oglindă. Dacă graficul rezultat se pliază în două, curbele coincid aproape perfect. S-a căutat, multă vreme, legătura dintre fluctuațiile atmosferice și procesele telurice, dar fără rezultat. Mai întîi, deoarece temperatura, presiunea și alți parametri erau considerați separat, fără interacțiunea lor. Iată, insă, că echipa laboratorului de fizica seismelor din cadrul Institutului de seismologie și de construcții rezistente la seisme al Academiei de științe din Tadjikistan a reușit să descifreze aceste interacțiuni. într-o zi, pliind în două foaia cu funcțiile temperaturii și presiunii, cercetătorii au descoperit, ținînd seama de efectul de oglindă, diferențe considerabile. Au rămas deconcertați, mai ales că pînă atunci, luni de-a rîndul, curbele coinciseseră perfect, pentru ca, brusc, curba de presiune să devieze inexplicabil, ca un semnal de alarmă. Și apoi, la fel de inexplicabil, a trecut la locul ei, ca și cînd nimic nu s-ar fi intimplat. ..Fenomenul explica ziarului „Trud” I. Banov, șeful laboratorului de fizica seismelor nu lasă nici o umbră de îndoială. A fost verificat și confirmat în cîteva rînduri. Desigur, asta nu înseamnă că s-a și găsit un semn precursor perfect, exact, imediat utilizabil, pentru prognoze. Lucrurile nu sînt atît de simple, deoarece informația se oprește aici, pentru a lăsa suficient spațiu domeniului ipotezelor. Pot specifica - adăuga cercetătorul sovietic - că metoda a permis deja identificarea cîtorva seisme, dintre care unul, important, produs în Pamir în decembrie 1983. Unele stații seismologice și meteorologice au înregistrat chiar o ruptură de echilibru între temperatura și presiunea atmosferei, în ajunul seismului de la Garm, în ianuarie 1984. De asemenea, o serie de alte deformații tectonice au fost pronosticate în zonă”. Pentru moment, ne aflăm în domeniul ipotezelor. Se presupune că nici un cutremur de pămîmt nu este spontan, instantaneu, chiar dacă majoritatea „pregătirilor” sale simt lungi și progresive. Forțe formidabile cresc lenți pentru a zdruncina straturile profunde ale Terrei. Toate acestea nu se „văd” la suprafață; timp de maii multe zile, nimeni nu bănuiește nimic. Dar nucleul iminentului seism emite deja raze ce se transmit spre cîmpiile geofizice înconjurătoare și a căror natură rămîne încă necunoscută. Un lucru este sigur: efectul lor este ionizarea atmosferei. De aceea, putem remarca, cel mai adesea crepuscul, o luminozitate enigramatică și chiar un fulger. De aici, și anomaliile în comportamentul animalelor, ce-i cuprinde pe' unii neliniște oameni' sensibili la schimbările ce se produc în atmosferă. De menea, și salturile liniilor asede pe foaia ce înregistrează presiunea, căci ionizarea determină o variație a presiunii; în sfîrșit, aceasta explică de ce metoda este mai puțin eficace vara: ionizarea produsă în atmosferă de către radiațiile solare poate înșela ușor . ..