Noi, românii din Ungaria, 1993 (Anul 3, nr. 1-53)

1993-01-15 / nr. 3

NOI 15 IANUARIE 1993 2 VIZITĂ DE LUCRU LA BÉKÉSCSABA SI GIULA * în cadrul transformărilor politico-sociale din ultimul timp, și politica legată de minoritățile din Ungaria a căpătat un nou accent, bucurându-se de restructurare organizatorică și interpretare nouă. în această ordine de idei e suficient să ne referim la înfiinţarea Oficiului Minorităţilor Naţionale şi Etnice din Ungaria, care în ultimul timp şi-a adeverit tot mai evident legitimitatea şi rostul. Numeroase corespondenţe, circulare, subvenţii, concursuri au sosit mijlocite de Oficiu la diferite instituţii ale naţionalităţilor. De fapt, Oficiul este un intermediator între organele naţionalităţilor şi forurile centrale. Dar pe lîngă anumite sarcini absolut executive, membrii Oficiului au şi o categorică funcţie consultativă şi de îndrumare, în săptămîna trecută, la 8 ianuarie a.c. János Wolfart preşedintele şi Ştefan Frătean, consilier principal al Oficiului au făcut o vizită oficială de lucru în judeţul Bichiş. în timpul şederii în judeţ, oaspeţii s-au întîlnit cu reprezentanţii autoguvernămîntului judeţean şi ai oraşului Giula, ai Uniunii Românilor din Ungaria, au vizitat Liceul „N. Bălcescu”, Vicariatul Ortodox Român din Ungaria, Editura „NOI” şi clubul german din Giula. Ca de obicei în astfel de cazuri, „scenariul” vizitei a „mers ca pe roate”, oaspeţii purtînd convorbiri cu reprezentanţi din diferite domenii ale vieţii minorităţii române. După întîlnirea cu dr. Imre Simon, preşedintele autoguvernămîntului judeţean, pentru noi, fireşte, de cea mai mare importanţă a fost vizita la Giula. Aceasta a început cu vizita la Liceul „N. Bălcescu”, unde oaspeţii s-au întîlnit cu directorul Ion Budai, şi cu cîţiva profesori şi elevi. Fără formalităţi, fără nici o rigiditate protocolară, întrunirea şi-a dovedit rostul, cei prezenţi şi-au spus probleme, şi-au expus năzuinţele în mod sincer şi deschis. La rîndul său, János Wolfart a accentuat faptul că liceul trebuie să fie un fel de atelier, care să formeze şi să educe intelectualitatea de mîine, aptă pentru supravieţuirea şi salvarea existenţei de minoritate. Pentru asigurarea acestei misiuni, Oficiul ar dori să ajute nu numai cu o atitudine politică şi morală, ci şi prin asigurarea mijloacelor şi condiţiilor necesare îmbunătăţirii sistemului de predare. Cu această ocazie, preşedintele Oficiului a înmînat directorului liceului 100.000 de forinţi, repartizaţi din fundaţia guvernamentală, pentru îmbunătăţirea muncii instructiv-educative, iar 40.000 de forinţi pentru îmbunătăţirea centrului informativ al şcolii. Informaţiile referitoare la programul vizitei şi cu privire la tematica problemelor abordate, reprezentanţii mass-mediei le-au aflat la conferinţa de presă, care se ţinuse la sediul Uniunii noastre. Cu această ocazie, János Wolfart a arătat că Oficiul trebuie să aibă în vedere contrabalansarea dezavantajelor obiective care derivă din starea de minoritate, asigurarea drepturilor specifice, creatoare ale adevăratei egalităţi de şanse. Cele spuse de preşedintele Oficiului au fost întărite de consilierul Ştefan Frătean cu date concrete. Dînsul a evidenţiat faptul că pe lîngă cele 220 de milioane de forinţi asigurate din buget pentru minorităţile din Ungaria, mai există şi alte căi de ajutorare. De exemplu, Fundaţia „Pentru minorităţile naţionale şi etnice din Ungaria”, care în anul trecut a dispus de 90 de milioane de forinţi pentru subvenţionarea unor programe ale minorităţilor din ţară. din acest fond, programele româneşti au fost sprijinite cu aproape 7 milioane de forinţi. în cadrul convorbirilor s-a dezbătut şi problema înfiinţării unui muzeu unde să se prezinte valorile bisericeşti şi unde să existe şi un centru de cercetare. La fel s-a discutat şi despre posibilităţile construirii unui nou cămin de elevi. Seriozitatea acestor năzuinţe este indicată şi de faptul că aceste idei ocupă un loc aparte în proiectul guvernului privitor la dezvoltarea acestei regiuni a ţării. János Wolfart i-a mai informat pe cei prezenţi despre faptul că în primăvară o delegaţie compusă din reprezentanţii Oficiului şi ai Uniunii noastre va efectua o vizită de lucru la Bucureşti. La sfârşitul conferinţei de presă, preşedintele Oficiului a accentuat că în privinţa situaţiei minorităţilor, Ungaria este o insulă a păcii. Dar o lege bună ar întări în mare măsură sentimentul de siguranţă a acestei pături de cetăţeni maghiari. °^N|| OM UNGAP1 Sâptâminal al românilor Din Ungaria Director: Tiberiu Herdean Colectivul de redacţie: Éva Buja Bányai, Edda Illyés, Tiberiu Juhász, Ştefan Oroian redactor, Ana Radics Repisky. Tehnoredactare computerizată: Gheorghe Botye Redacţia: 5701 Gyula, Petőfi tér 2. Pf.: 95. Telefon: (66) 463-152,361-789. Telex: 83-460. Editor responsabil: Gheorghe Petruşan Editura: „NOI" 5700 GYULA, Petőfi tér 2. Tiparul: Mozi Nyomda Leányvállalat, 5600 Békéscsaba,Luther u. 5/b. Director responsabil: György Garai Index: 25291 ISSN 1215-9492 X. Juhász