Foaia Românească, 2000 (Anul 50, nr. 1-52)

2000-01-28 / nr. 4

La sfîrşitul săptămînii trecute, dr. Árpád Gogi, ministrul sănătăţii al Ungariei s-a întreţinut în judeţul Bichiş, la Giula depunînd piatra de temelie a noii clădiri de deservire a medicilor la Spitalul judeţean „Pándy Kálmán ”, la Şercad purtînd tratative cu primarul Imre Tóth despre înfiinţarea unui centru de salvare în oraş. Sîmbătă, la 22 ianuarie a.c., la Giula ministrul sănătăţii ungar s-a întîlnit oficial şi a purtat tratative cu dr. Gábor Hajdú, ministrul sănătăţii din România. Tot în această zi, ce doi miniştri au onorat şi au participat la o conferinţă de specialitate, organizată la Giula, cu specialişti din cinci ţări, pe tema: siguranţa hemoterapiei. La conferinţa de presă ţinută după convorbirile purtate, cei doi miniştri au informat despre domeniile de colaborare stabilite: coordonarea perfecţionării de specialitate dintre cele două ţări, realizarea unor lucrări de specialitate comune, schimbul informaţiilor referitoare la domeniul sănătăţii şi cu privire la cadrul juridic din acest domeniu. Sîmbătă, la ora 9, delegaţia românească condusă de dr. Gábor Hajdú, ministrul sănătăţii însoţit de dr. Pál Kolumbán, directorul Centrului de Transfuzie din Tîrgu-Mureş, dr. Tibor Mátyás, directorul Centrului de Transfuzie din Miercurea Ciuc, dr. Gusztáv Torner, directorul Centrului de Transfuzie din Satu-Mare, dr. Daniela Vlădăianu, director al Institutului de Hematologie din Bucureşti au vizitat Şcoala generală şi Liceul românesc din Giula, împreună cu delegaţia maghiară. Ministrul dr. Árpád Gogi, a fost însoţit de dr. István Mikola, directorul general al Serviciului de aprovizionare cu sînge pe ţară, dr. Bendegúz Révész, director economic şi dr. Károly Eke, manager de presă la Serviciul sus-amintit. înaltele delegaţii au fost primite de directorul Ion Budai, şi un cerc de profesori ai şcolii giulane. După cuvintele de bun venit, directorul Ion Budai a prezentat în linii mari (evidenţiind şi datele cele mai importante) istoria comunităţii româneşti din Ungaria, caracteristicile învăţămîntului românesc, situaţia specifică a oraşului Giula ca un centru al unor instituţii importante ale românilor din Ungaria. Dialogul a fost continuat de dr. Gábor Hajdú, care deţine şi funcţia de ministru de stat, totodată e şi senatorul Uniunii Democratice a Maghiarilor din România, reprezentînd judeţul Harghita în Senatul României. Ascultîndu-l pe Ion Budai, care a atins şi unele teme mai dificile, delicate şi dureroase pentru comunitatea românească din Ungaria, a fost mişcat adînc, identificîndu-se cu starea noastră sufletească: „ Cu toţii avem durerile noastre în urma nedreptăţilor suferite, de aceea pot retrăi sentimentele românilor din Ungaria şi nici unul dintre noi nu am vrea să existe asemenea nedreptăţi. Deşi multe lucruri sunt ireversibile, avem datorie morală să luăm măsuri şi pentru soluţionarea problemelor de acest gen. ” Reprezentînd guvernul României, domnia sa a transmis intenţia ţării sale: „Pentru noi reprezintă o importanţă covîrşitoare modul cum sînt asigurate drepturile minorităţilor naţionale care trăiesc în afara graniţelor ţării. Şi astfel, pentru noi are o însemnătate deosebită cum statul maghiar, adică Republica Ungară respectă sau stimulează chiar apărarea intereselor naţionalităţii române din Ungaria. ” Referitor la comunitatea noastră a subliniat următoarele: „Pentru românii din Ungaria, acesta e pămîntul natal, la care trebuie să ţină şi aici trebuie să-şi afle posibilităţile de a se menţine, de a reuşi. Aici trebuie să-şi păstreze identitatea, menţinerea la care îşi dă contribuţia şi guvernul român. ” Ca membru al Comisiei de pregătire a Constituţiei, traducînd Constituţia Republicii Ungare, ministrul din România a atras atenţia asupra decretului exemplar prin care se declară responsabilitatea Ungariei faţă de soarta ungurilor de peste hotare. Acest paragraf a fost preluat de Constituţia României, care în alineatul 7 declară următoarele: „Statul sprijină întărirea legăturilor cu românii din afara frontierelor ţării şi acţionează pentru păstrarea, dezvoltarea şi exprimarea identităţilor etnice culturale, lingvistice şi religioase... ” „Deci statul român sunt asumat responsabilitatea privind soarta românilor din diasporă şi prin lege. Şi chiar va încerca, prin toate mijloacele sale, deşi acestea sînt deocamdată restrînse tocmai din motivul că sursele financiare ale ţării sunt limitate. ” Dovadă că statul român a luat deja unele măsuri. Ministrul sănătăţii a amintit cîteva exemple concrete din domeniul său, cum ar fi cei 80 de studenţi la medicină din Moldova, care anual îşi urmează studiile pe contul statului. Constituţia României are şi o altă dispoziţie exemplară - a continuat domnul Gábor Hajdúcea în legătură cu reprezentanţa parlamentară a minorităţilor naţionale. Nu zicem că realizarea prin lege e cea mai perfectă, dar esenţa e semnificativă: dacă organele unei naţionalităţi în comun ating 5 la sută din numărul voturilor necesare pentru mandatul unui senator, naţionalitatea respectivă ajunge în Parlament... ” Ataşîndu-se acestei problematici, directorul Ion Budai, fiind timp de patru ani şi primul preşedinte al Autoguvernării pe Ţară a Românilor din Ungaria, preocupat fiind şi oficial de abordarea reprezentanţei parlamentare a minorităţilor naţionale şi etnice din Ungaria, a afirmat că nu a înţeles niciodată, precum nu înţelege nici azi, de ce nu a rezolvat guvernul maghiar această problemă, problemă la care există soluţii, dar pare că lipseşte voinţa politică. Iar toate acestea se întîmplă atunci, cînd de altfel guvernul maghiar a realizat atîtea şi atîtea decrete şi măsuri democratice, conform tendinţelor şi normelor europene. „Interesul României este integrarea europeană, ca să ne găsim cu toţii locul în Casa Europeană ” - a tras concluzia ministrul de stat al României, luîndu-şi rămas bun de la reprezentanţii comunităţii româneşti din Ungaria, constatînd că: „Pînă cînd o naţionalitate nu e mîndră de identitatea sa, ceilalţi fac cu ea ce vor... ” Din partea guvernului României, viceprim-ministrul dr. Gábor Hajdú a înmînat un mic cadou pentru comunitatea noastră, după care cele două înalte delegaţii au vizitat Centrul Cultural Românesc din Giula. Mania - Întîlnirea miniştrilor sănătăţii întrevedere în biblioteca şcolii , înalţii oaspeţi, vizitînd instituţia românească SĂPTĂMÎNAL AL ROMÂNILOR DIN UNGARIA