Foaia Românească, 2005 (Anul 55, nr. 1-52)

2005-01-21 / nr. 3

Elevi pasionaţi de sporturi mai puţin obişnuite La Şcoala Generală „Nicolae Bălcescu" din Jula sunt câţiva elevi care, pe lângă activităţile de la şcoală, practică nişte sporturi poate mai puţin obişnuite pentru copiii de vârsta lor. Stând de vorbă cu ei, ne-am dat seama că sunt nişte copii foarte talentaţi, cu un scop bine stabilit al vieţii lor încă de la această vârstă fragedă. Primii doi, pe nume Adam Nemeth şi Rocco Rocsin, elevi în clasa a 4-a, fac parte din Clubul Sportiv de Spadă „Vîvo". - Povestiţi-mi, de unde a venit ideea să practicaţi tocmai acest sport, adică spada? - Mie mi-a propus tatăl meu, începe Adam, pentru că el a fost sportiv profesionist. A câştigat multe medalii în acest sport şi de aceea m-a îndrumat şi pe mine să aleg spada. - Eu în schimb nu prea am făcut sport, îmi spune Rocco, tocmai de aceea m-am gândit să mă duc cu Adam la spadă. - Şi de ce tocmai spada? - Pentru că ne-a plăcut. - De când au început antrenamentele? Cum decurg acestea? - Am început din septembrie anul trecut. Avem trei antrenamente pe săptămână, câte o oră de fiecare dată. Acum, fiind la început, învăţăm să împungem şi să ne apărăm. Când începem luptele unu la unu, atunci ne îmbrăcăm în echipamente, şi numai aşa exersăm - preia discuţia Rocco. Se mai întâmplă ca cei mai mari, care se pricep mai bine, să se îmbrace în echipament, iar cei mai mici, ca noi, să exerseze pe ei diferite mişcări. Noi acum, spre exemplu, exersăm mişcările pe care le-am învăţat la început. - De la ce vârstă încep copiii acest sport? - Sunt şi mai mici ca noi, începând cu clasa a 1 -a se pot înscrie deja elevii. - In ce categorie de scrimă vă încadram? Dacă ştiu bine, sunt mai multe categorii. - Da, aşa este. Noi exersăm acum cu spadă, iar mai încolo vom deveni floretişti. - Am pomenit de spadă şi floretă. Ce diferenţă este între cele două? - Spada este mai ales pentru cei mai mici, floreta o folosesc elevii mai mari. Diferenţă mare nu este între ele, de fapt, doar că la spadă apărătoarea mâinii este sub formă de semicerc, iar la floretă este doar un metal aşezat cruciş pe lamă, ca la săbiile obişnuite. De fapt modul de a folosi armele seamănă, numai mişcările diferă. - Vrei să deveniţi profesionişti sau este doar un hobby? - Eu vreau să devin profesionist, mi-a mărturisit Adam. îmi place mult sportul. - Eu în schimb îl practic doar ca pe un hobby, a spus Rocco. Nu mă pasionează chiar atât de mult. - La competiţi vă ducem? - încă nu am fost, căci abia acum ne-au terminat legitimaţiile. Acum am devenit membri ai clubului sportiv şi vom putea merge la competiţii. Deci suntem sportivi de-ai clubului. La întrebarea dacă au mai practicat ceva sport înainte de a se apuca de spadă, Adam mi-a răspuns că a jucat fotbal, iar Rocco a făcut înot, însă scrima este ceva ce îi pasionează pe amândoi, deşi nu în egală măsură, dar o fac cu plăcere, în speranţa unor rezultate bune. Toma Iova Competiţie de volei la Liceul Românesc Miercuri, 12 ianuarie, la Liceul Românesc „Nicolae Bălcescu" s-a desfăşurat o competiţie de volei, cu participarea a patru echipe: Liceul „Erkel", Liceul „Munkácsy", Liceul Catolic „Karâcsonyi" şi echipa gazdă. Fetele Liceului „Bălcescu" s-au adeverit a fi cele mai bune la finele competiţiei, ieşind victorioase din toate meciurile disputate, care au fost arbitrate de profesoara Ana Curzău Baktai. Pe locul doi s-a clasat echipa Liceului „Munkácsy", iar pe locul trei cea a Liceului „Erkel", întrebate dacă au fost grele meciurile, fetele de la liceul-gazdă au răspuns că nu au întâmpinat greutăţi deosebite, având, se pare, adversari mai slabi de această dată. Un fapt interesant este că, deşi a fost un campionat pe oraş, nu s-a dat nici o medalie, acestea urmând a fi împărţite la sfârşitul anului, într-un cadru festiv, însă fetele nu se pot odihni nici acum, deoarece miercuri, 19 ianuarie, vor avea un meci amical cu echipa Liceului „Erkel". Tot în aceeaşi zi, echipa de volei a băieţilor de la Liceul Românesc va găzdui echipele altor licee, pentru a-şi disputa meciurile din campionat. Competiţia sportivă va începe la ora 14.00. T. Iova „Săptămâna Eminescu” la Apateu An de an, pe data de 15 ianuarie încercăm să ne amintim în mod deosebit de marele poet naţional Mihai Eminescu. Scopul nostru este de a aduce mai aproape de copiii şcolii generale poezia lui. Aceasta încercăm să realizăm cu „Săptămâna Eminescu". Anul acesta săptămâna festivă s-a desfăşurat în perioada 10-15 ianuarie. Pe parcursul acesteia am avut un program bogat. Am lansat un concurs de recitat poezii intitulat „Sara pe deal - natura în poezia lui Eminescu". Acesta s-a desfăşurat în data de 12 ianuarie. Am avut 20 de concurenţi, ajutaţi în alegerea şi învăţarea poeziilor de profesorii de limba română. In urma recitalurilor auzite de la elevi, locul I a fost luat de Edina Kürti, elevă în clasa a 8-a, locul II Brigitta Kiss, elevă în clasa a 6-a, iar locul III de Bianca Tarsoly din clasa a 7-a. Pe lângă aceasta, am lansat şi un concurs de desen „Portretul lui Mihai Eminescu". Aproape toţi elevii şcolii au făcut portrete. Premianţii claselor 1-5 sunt următorii: locul I Eva Asztalos din clasa a 3-a, Agota Csonki din clasa a 4-a şi Boglărica Vajda din clasa a 4-a. în clasele mari, următoarele eleve au fost premiate: locul I - Adela Iuhas, elevă în clasa a 8-a, locul II - Dora Balogh din Mezosas, elevă în clasa a 6-a, iar locul III - Nicoleta Silaghi, elevă în clasa a 6-a. Programul săptămânii festive a fost îmbogăţit şi cu un spectacol oferit de către grupul de teatru al Liceului Românesc „Nicolae Bălcescu", în program fiind incluse şi unele traduceri din poeziile lui Mihai Eminescu. Pe 14 ianuarie toţi elevii şcolii au participat la slujba de pomenire în amintirea poetului, săvârşită în biserica ortodoxă din localitate, precum şi la depunerea de coroane la bustul Poetului. Ecaterina Szucs, Apateu