Foaia Românească, 2005 (Anul 55, nr. 1-52)

2005-01-28 / nr. 4

FOAIA românească 28 IANUARIE 2005 CtfLeHDffR0RT0D0H 31 ianuarie, luni-Sfinţii Doctori, făcători de minuni şi fără de arginţi, Chir şi loan 1 februarie, marţi - înainteprăznuirea întâmpinării Domnului, Sf.Mucenic Trifon, Sf.Muceniţe Perpetua şi Felicitas 2 februarie, miercuri - (r) întâmpinarea Domnului. (Dezlegare la peşte) 3 februarie, joi - Sfântul şi Dreptul Simeon; Sf.Proorociţă Ana 4 februarie, vineri-Cuv.Isidor Pelusiotul; Sf.Mucenic Avramie 5 februarie, sâmbătă - Sf.Muceniţe Agata şi Teodula 6 februarie, duminică - Cuv.Vucol, Episcopul Smirnei; Sf.Mucenicie Iulian, Fausta şi Maxim. Cuv.Varsanufie Duminica a 16-a după Rusalii AGENDA 31 ianuarie 1418 - a murit Mircea cel Safran, domnul Ţării Româneşti, 1 februarie , „ - ;■ 1868 - s-a născut, la Botoşani, pictorul Ştefan Luchian, personalitatea care domină pictura românească de la începutul secolului XX, continuând calea deschizătorilor de drum Grigorescu şi Andreescu.4, i ■ 1887 - revista Convorbiri literare din l februarie publică poezia „De ce nu-mi vii", de Mihai Eminescu. 2 februarie 1856 - s-a născut George Bernard Shaw, cunoscutul dramaturg şi eseist de origine irlandeză. 1928 - a apărut, la Bucureşti, revista „Bilete de papagal", sub direcţia lui Tudor Arghezi, în mai multe serii, până în 1945. 3 februarie 1522 - a început domnia lui Radu de la Afumaţi în Ţara Românească. 1870 - s-a stins din viaţă, la Pesta, Emanuil Gojdu. 1954 - a murit scriitorul Ionel Teodoreanu. 4 februarie 1544 - Filip Moldoveanul a tipărit la Sibiu „Catehismul românesc", prima carte tipărită în limba română. 1809 - s-a născut scriitorul Vasile Cârlova. 1849 - a murit Costache Conachi, unul dintre cei mai reprezentativi poeţi lirici ai perioadei de început a literaturii române. 5 februarie 1859 - a încetat din viaţă marele om de cultură Alecu Russo. Opera sa reprezintă o sinteză a ideilor majore ale paşoptismului literar. 1953 - a murit în temniţa de la Sighet omul politic Iuliu Maniu. în 1947 a fost arestat, judecat şi condamnat la închisoare pe viaţă. 1965 - s-a născut, în comuna Săcele, județul Constanța, fotbalistul Gheorghe Hagi, considerat cel mai bun fotbalist român al tuturor timpurilor. 6 februarie 1908 - s-a născut poetul și prozatorul român Geo Bogza. Asemănarea cu situații reale este pur întâmplătoare şi neintenționată. Budapesta Gojdu are din nou monument Pe data de 24 ianuarie, o replică a monumentului marelui mecena macedoromân Emanuil Gojdu a ajuns în cimitirul Kerepesi din Budapesta. Totodată, s-au și început lucrările de reamplasare a monumentului de către o echipă de muncitori sosită din Oradea, de la firma SC UAMT SA, unde s-a efectuat marea majoritate a lucrărilor. Odată finalizate aceste lucrări, va avea loc slujba de sfinţire a monumentului, legată de o slujbă de pomenire în amintirea lui Emanuil Gojdu, de la a cărui moarte se împlinesc anul acesta 135 de ani, am aflat de la consilierul Ambasadei Române din Budapesta, Alexandru Ghișa. Toma Iova Anunţuri Conform legilor în vigoare, cetăţenii Ungariei au posibilitatea să ofere 1% din impozitul lor personal asociaţiilor civile, fundaţiilor culturale, precum şi un alt 1% diferitelor biserici. Săptămânalul Foaia românească se angajează să publice în paginile revistei anunţurile organizaţiilor şi instituţiilor româneşti. Contactaţi-ne cu toată încrederea. Redacţia Foaia românească, 5700 Jula, str. Gh. Doja nr. 8, tel. fax: 66/ 463-152, e-mail: foaia@axelero.hu. OFERIŢI 1% DIN IMPOZITUL personal al DUMNEAVOASTRĂ pentru UNIUNEA CULTURALĂ A ROMÂNILOR DIN UNGARIA semnaţi: 19058283 - 1 -04 (codul de impozit al Uniunii culturale) cu scopul promovării valorilor culturale româneşti din Ungaria. în 2001 au fost oferiţi din partea cetăţenilor pentru Uniunea culturală 72.000 de forinţi. Subvenţia s-a transferat integral pentru corurile româneşti din Apateu şi Jura. în 2002 s-au adunat 126.000 de forinţi, iar cu un an mai târziu 137.000 de forinţi. Banii au fost folosiţi pentru subvenţionarea participării a câte doi tineri români din Ungaria la cursuri de vară de limbă şi cultură românească în România, în 2004 au fost oferiţi Uniunii culturale 166.00 de forinţi. Despre folosirea donaţiilor decid delegaţii Adunării generale a Uniunii Culturale. dr. Ioan Ciotea preşedinte UCRU Taxe de drumuri în România începând cu luna februarie, cei care vor dori să intre cu maşină în România, vor fi nevoiţi să plătească o taxă de drum, în schimbul căreia vor primi o rovinietă, care se va lipi pe parbriz. Aceasta este o taxă care permite utilizarea reţelei de drumuri şi ea variază în funcţie de cât de poluantă este maşina pe care o conduceţi. Astfel, pentru autoturismele non-euro, ea va costa 24 de euro, pentru Euro I, 21 de euro, iar pentru automobilele care respectă normele de poluare Euro II şi peste, va costa 16,8 euro, având o valabilitate de 12 luni. Rovinietă se poate procura, pentru cei care intră în ţară, de la vămile Giurgiu, Moraviţa, Jimbolia, Nădlac, Vărşand, Borş, Petea, Albiţa, Oancea, Galaţi, Negru Vodă, precum şi de pe autostrada Bucureşti- Piteşti. Şi pentru microbuze trebuie plătită rovinietă, care este în valoare de 216 euro (pentru non-euro), 200 euro (Euro I) şi 204 euro (Euro II), iar pentru autocare se plăteşte taxa de 510, 450 şi 390 de euro, pentru categoriile non-euro, Euro I, respectiv Euro II. Şedinţă în deplasare a Condoleanţe ! Comisia pentru Minorităţi a Consiliului Judeţean Bichiş va avea o şedinţă în deplasare pe data de 1 februarie, în comuna Chitighaz. Programul şedinţei, ce va avea loc la primăria comunei, va fi următorul: se va discuta bugetul pe anul 2005 al Autoguvernării Judeţului Bichiş, se va fixa programul de lucru al Comisiei Judeţene, participanţii vor asculta o prezentare a vieţii comunei Chitighaz, reprezentanţii minorităţilor comunei vor face o prelegere despre situaţia minorităţii respective, modalităţile de păstrare a tradiţiilor, a limbii materne. Programul zilei se va încheia cu o vizită la instituţiile importante ale comunei, printre care şcoala generală românească, casa-muzeu şi biserica ortodoxă din localitate. Tiova Coaliţia Românilor din Ungaria îşi exprimă sincerele condoleanţe familiei Tanasi din Pocei cu ocazia decesului lui Ioan Tanasi, cunoscut în comunitatea noastră ca omul de bază al românilor din Bihor. Prin funcţiile deţinute în timpul vieţii a susţinut mereu cauza conaţionalilor săi. Fie-i ţărâna uşoară. Prezidiul C.R.U. Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacţiei. Responsabilitatea juridică pentru conţinutul articolelor publicate în Foaia românească aparţine autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacţie. Pe copertă: La grădiniţă la Chitighaz (Fotó: Rita Pătcaş)