Foaia românească, 2016 (Anul 66, nr. 1-53)

2016-04-08 / nr. 15

CIILGNDIlR ORTODOH 4 aprilie, luni, Sf. Cuv. Gheorghe de la Malcon, Zosima și Platon; Iosif, imnograful 5 aprilie, marți, Sf. Mc. Claudie, Diodor, Nichifor, Serapion, Teodul și Agatopod 6 aprilie, miercuri, Sf. Mc. Irineu; Ep. de Sirmium; Sf. Eutihie, Patr. Constantinopolului; Sf. Cuv. Platonida; Sf. Cuv. Grigorie Sinaitul și Platonida 7 aprilie, joi, Sf. Mc. Gheorghe Mart., Ep. Mitilenei; Sf. Mc. Caliopie, Achilina și Rufin diac. 8 aprilie vineri, Sf. Ap. Irodion, Agar, Ruf. Flegon, Asincrit și Hermas; Sf. Ier. Celestin, ep. Romei 9 aprilie, sâmbătă, Sf. Mc. Eupsihie din Cezareea; Sf. Mc. Vadim arhim. (Sâmbăta a IV-a din Post - Pomenirea morților) 10 aprilie, duminică, Sf. Mc. Terentie, Pompie, African și Maxim; Sf. Mc. Dima. Duminica a IV-a din Post (a Sf. loan Scărarul, Vindecarea fiului lunatic) Octavian Goga Dorința Departe-aș vrea de-aici să vii, în alte lumi senine, în dimineața de Florii Să mă cunun cu tine. Să ne așezăm în sat la noi, S-avem în deal o casă, Să fiu cel mai cuminte-n sat, Și tu, cea mai frumoasă, Să vie și mama la noi, Că-i necăjită tare, Să aibă tihn-un an ori doi, Oricât pământ mai are. Acolo să trăim în munți De cât trai avem parte, Sătenii seara să-i adun Și să le spun din carte, Că sunt de neam împărătesc, Din țara-ndepărtată, Că tot pământul rotogol era al lor odată... Și că azi oamenii-nvățați Așteaptă să se nască Un tânăr crai coborâtor Din legea românească. Copiii noștri să-i înveți Tu: Crezul... Născătoarea... S-ajung să-i văd cântând pe toți în strană, sărbătoarea. Atunce, împăcat cu rostul Acestei lumi deșerte, Să mor, să-mi zică satu-ntreg Un:„Dumnezeu să-l ierte!" Iar popii nostru-ntâmplător Vreun pas pe-atunci să-i vie: „Pe cine-ngropi, părinte, azi?" „Pe-un om de omenie!..." Octavian Goga s-a născut la 1 aprilie 1881, în satul Rășinari,de lângă Sibiu, fiul preotului ortodox Iosif Goga și al soției sale, Aurelia, învățătoare. Goga a fost un poet român, ardelean, de origine aromână, politician de extremă dreaptă, și prim-ministrul României. Membru al Academiei Române din anul 1920. Acest colț de pagină îl vom dedica, pe parcursului întregului an 2016, poeziei. Opriți-vă, săptămână de săptămână, pentru câteva momente și bucurați-vă de frumusețea cuvântului românesc! Subvenții de la stat pentru parohiile din Apateu și Săcal Fondul de Subvenții al Ministerului Resurselor Umane de la Budapesta a făcut publice rezultatele concursurilor pentru protejarea și conservarea patrimoniului și a altor investiții bisericești. Parohia Ortodoxă Română din Apateu a obținut prin concurs 1.200.000 forinți, pentru renovarea interioară a parohiei și modernizarea instalației de încălzire. Parohia Ortodoxă Română din Săcal va dispune de 5.000.000 de forinți pentru restaurări la biserică și la capela în care se țin slujbele pe timp de iarnă. A.B. Biserica ortodoxă din Săcal Biserica ortodoxă din Apateu Conferința pedagogilor de naționalitate Universitatea „Gál Ferenc", Facultatea de Pedagogie din Szarvas organizează, pe 13 aprilie, conferința naționalităților intitulată „Noile provocări ale profesiei didactice de naționalitate". După ședința plenară, care va avea loc de la ora 10.00, întâlnirea se va desfășura pe secțiuni. La secția română, conferința va continua cu prezentarea lucrării „Pedagogii români din Ungaria, cariera lor profesională, probleme actuale", de către Anamaria Brad Sarea, referenta pentru învățământ de la Oficiul pentru învățământ. Despre „Publicațiile Institutului de Cercetări al Românilor din Ungaria în învățământul românesc" va vorbi directorul institutului dr. Maria Berényi. Despre„Comunitate și înnoire în învățământul românesc din Ungaria" va vorbi dr. Maria Gurzău Czeglédi, directorul Liceului „Nicolae Bălcescu"din Jula, iar despre metode pedagogice speciale în sprijinirea integrării școlare a copiilor cu dificultăți comportamentale va vorbi Lucian Livius Olteanu, psiholog, întâlnirea va fi moderată de șeful Catedrei de naționalitate de la Facultatea Pedagogică, dr. Florea Olteanu. E.Ș. Poza săptămânii Preșcolărițe din Micherechi fără pic de emoție înainte de primul concurs de recitare de poezie creștină (foto: Maria Netea Perdi) Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate in Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. Pe copertă: Ziua poeziei creștine, la Micherechi (foto: Anca Butar)