Foaia românească, 2017 (Anul 67, nr. 1-52)

2017-03-24 / nr. 12

2 FOAIA f ^ româneasca foaia^fo,??,;,,f“ * jt Calendar ortodox 27 martie, luni, Sf. Mc. Matroana din Tesalonic; Sf. Mc. Filip, Lidia și fiii lor 28 martie, marți, Sf. Cuv. Ilarion cel Nou; Sf. Cuv. Ștefan, făcătorul de minuni 29 martie, miercuri, Sf. Cuv. Mc. Marcu, Ep. Aretuselor; Sf. Mc. Chiril diac.; Sf. Mc. Iena și Varahisie (Denia Canonului cel Mare) 30 martie, joi; Sf. Cuv. Ioan Scărarul; Sf. Prooroc load; Sf. Eurula 31 martie, vineri, Sf. Mc. Ipatie; Ep. Gangrei; Sf. Acachie Mărt.; Ep. Melitinei; Sf. Mc. Veniamin diac. (Denia Acatistului Bunei Vestiri) 1 aprilie, sâmbătă, Sf. Cuv. Maria Egipteanca; Sf. Cuv. Macarie Mărt.; Sf. Mc. Cherontie (Sâmbăta a V-a din Post - Pomenirea morților) 2 aprilie, duminică, Sf. Cuv.Tit,făcătorul de minuni; Sf. Mc. Amfian și Edesie Duminica a V-a din Post (a Cuv. Maria Egipteanca) 1 ACTUALITĂȚI I îmbrăcămintea încă din timpurile vechi apăra corpul purtătorului, dar pe lângă aceasta avea și funcția de decorare, exprimând categoria socială, starea familială, dependența etnică, vârsta, sexul, modul de trai al omului și împrejurările în care se poartă. Cercetătorii etnografiei și folclorului românilor din patria noastră s-au străduit să culeagă și să prelucreze diferitele teritorii ale culturii populare de la povești până la obiceiuri și credințe”, scrie Emilia Martin în Calendarul nostru din 1988. Articolul „Despre portul românilor din Micherechi” prezintă un element puțin cercetat și analizat la noi „deși îmbrăcămintea se poate reconstitui pe baza fotografiilor și amintirilor, până la ultimele decenii ale secolului trecut”, în imagini. Familia lui Ioan Marc din Micherechi în anul 1890 (sus) și în 1930 (jos). Din aceste două fotografii se vede clar schimbarea portului de la sfârșitul secolului XIX până la mijlocul secolului XX. Stimați cititori, acest colț de pagină îl vom dedica în cursul acestui an amintirilor, vremurilor trecute. La evocarea acestora ne vom folosi de „Calendarele” vechi pe care le avem în arhiva redacției noastre. Fiți alături de noi în această călătorie în timp! Pe copertă: Fragment din expoziția „Verde” a lui Ioan Nyisztor, întors înăuntru, print 24 MARTIE 2017 Expoziție de fotografie „Lipatti Between Worlds 11 Luni, 20 martie, Institutul Cultural Român Budapesta a vernisat expoziția „Lipatti Between Worlds”, care reunește imagini inedite realizate de pianistul român Dinu Lipatti (1917-1950). Fotografiile alb-negru recompun, asemenea unui joc de puzzle, atmosfera, mediul familial, personal,în care activitatea de pianist și compozitor a lui Dinu Lipatti s-a conturat și s-a desăvârșit. Imaginile, păstrate ca suport pe negative din sticlă, au fost prelucrate din punct de vedere tehnic și artistic cu ajutorul Școlii de Poetică Fotografică „Francisc Mráz” din București. Expoziția poate fi vizitată la sediul Institutului Cultural Român Budapesta (str. Izsó nr. 5) în perioada 20 martie-17 aprilie, de luni până vineri,între orele 10.00-13.00 și 14.00-17.30. Intrarea este liberă. Instalare de păstor la Biserica Baptistă din Chitighaz Sâmbătă, 25 martie, la Biserica Baptistă din Chitighaz va avea loc serviciul de instalare a unui nou păstor. Serviciul va începe la ora 15.00, când va fi investit de conducător al acestei comunități creștine Füstös Gyula, originar din Oradea, care va ține serviciile bisericii atât în limba maghiară, cât și în limba română. I Recital de pian la ICR Budapesta Istitutul Cultural Român Budapesta organizează sâmbătă, 25 martie, de la ora 18.00, la sediul din strada Izsó, numărul 5, un recital de muzică clasică în interpretarea pianistei Ana Antonia Tudose. Recitalul de pian cuprinde piese din repertoriul clasic internațional și românesc. Ana Antonia Tudose (16 ani), elevă a Liceului de Artă „Carmen Sylva” din Ploiești, în clasa a XI-a, are deja un impresionant palmares de premii și recitaluri de pian. • Poza săptămânii Castelul Almasy din Jula a sărbătorit zilele trecute aniversarea de 1 an de la renovare și redeschidere pentru public. Programele au cuprins expoziții tematice, prezentări de modă din vremurile barocului, ocupații de joacă pentru copii, prezentări de filme, concert simfonic și un mare foc de artificii. (Foto: Incze László)__________ Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție.