Foaia românească, 2017 (Anul 67, nr. 1-52)

2017-10-27 / nr. 43

27 OCTOMBRIE 2017 I CULTURĂ I www.foaia.huFOAIA I românească I întâmplător sau nu, ziua de 17 octombrie nu a fost una obișnuită în viața școlii românești din Jula, deoarece a cuprins două evenimente „literare” în centrul cărora au stat doamnele, scriitoarele, poetele și muzele literare, în miezul zilei, în cadrul unei ore extraordinare, ținute în sala mare a Centrului Cultural Românesc, elevii liceului au putut asculta o prelegere a prof. univ. într-un fel pentru a atrage atenția asupra întâlnirii literare de după amiază, și anume lansarea volumului „Doamnele au vreme”, dar și pentru a sublinia importanța subiectului pe care și l-a ales pentru prelegere, profesorul Florin Cioban a început ora extraordinară în fața elevilor liceului „N. Bălcescu” cu mottoul „doamnele nu mai au vreme”, referindu-se la faptul că azi și femeile își au rolul lor foarte important în literatură și nu doar în calitate de muze, cum a fost secole de-a rândul. Printre marile scriitoare, profesorul Cioban le-a amintit pe: Regina Maria a României (cea care a scris nu doar basme și povești pentru copii, dar și unele dintre cele mai frumoase declarații de dragoste față de poporul român și de România), Hortensia Papadat-Bengescu, Martha Bibescu, Cella Serghi, Nina Cassian, evocând nu doar meritele lor literare, dar și rolul lor foarte important în societate,în istorie, despre relațiile lor cu lumea literară și artistică „bărbătească”, etc. Apoi s-au evocat personaje feminine renumite ale literaturii române, cum ar fi: Vitoria Lipan (din romanul „Baltagul”a lui Mihail Sadoveanu) -femeia-detectiva literaturii române, Mara (lui Ioan Slavici)-„Muiere mare, spătoasă și cu obrajii bătuți de soare, de ploi și de vânt” sau, cum o numește criticul literar Nicolae Manolescu, „prima femeie capitalist din literatura noastră", Doamna T (din „Patul lui Procust” a lui Camil Petrescu)-prima femeie intelectuală a literaturii române, Otilia Mărculescu(din „Enigma Otiliei”a lui George Călinescu)-idealul feminin al scriitorului G. Călinescu, Zoe Trahanache (din piesa „O scrisoare pierdută” de I. L. Caragiale)-prima femeie din opera lui Caragiale, care nu face parte din lumea mahalalelor, ci din burghezie. Ultima parte a prelegerii, cea despre femeile mute, a primit și un motto special: „dulcea și tandra mea fiară”, referindu-se la minunatul și renumitul vals al lui Eugen Doga, despre care compozitorul român din Republica Moldova a zis că la crearea acestuia s-a inspirat din dragostea dintre Veronica Micle și Mihai Eminescu. Valsul lui Doga, pe care UNESCO l-a declarat a patra capodoperă muzicală a secolului XX, a fost prezentat cu ajutorul videoproiectorului și elevilor de la Liceul „N. Bălcescu”: în ultima parte a prelegerii, profesorul Cioban le-a vorbit tinerilor despre Veronica Micle, care a fost nu doar iubirea vieții lui Eminescu, dar și ea a scris poezii; Leny Caler, care a fost muza tuturor dramaturgilor de pe vremea ei,de la Mihail Sebastian până la Tudor Arghezi și Camil Petrescu; Fanny Rebreanu, soția lui Liviu Rebreanu căruia acesta i-a scris minunate declarații de dragoste; Maitreyi, dragostea neîmplinită a lui Mircea Eliade; Domnița, ultima muză celebră, cu nume predestinat, care i-a vrăjit și inspirat pe poeții Lucian Blaga și Tudor Arghezi, dr. habil Florin Cioban, lector de limba română la Universitatea „Eötvös Lorand” din Budapesta, despre „Marile doamne ale literaturii române”, iar după amiază, în sala-cupolă a aceluiași centru a avut loc lansarea, pentru publicul din Jula, a volumului „Doamnele au vreme. Povestiri ale româncelor din Ungaria la începutul secolului XXI”. Iar doamnele care au dovedit vremea, conform prelegerii profesorului Florin Cioban, mai sunt: Ileana Mălăncioiu, Angela Marinescu, Marta Petreu, Ruxandra Cesereanu, Gabriela Adameșteanu, Ana Blandiana, Ioana Pârvulescu, Simona Popescu, Florina Ilis, Dana Dumitriu, Adriana Babeți, Sanda Cordoș sau Irina Petraș... Ora extraordinară susținută de prof. univ. Florin Cioban a oferit tinerilor o călătorie imaginară în lumea celor mai renumite scriitoare și muze din literatura română, presărată cu anecdote și întâmplări reale, care să trezească apetitul elevilor pentru a citi romane și poezii în limba română. Și totuși... „Doamnele au vreme” La doar patru ore după ora extraordinară dedicată elevilor, câteva profesoare, actuale și foste, precum și alți interesați, s-au adunat în sala-cupolă a Centrului Cultural Românesc pentru a participa la lansarea cărții „Doamnele au vreme”, volum apărut în primăvara acestui an și care cuprinde interviuri realizate cu șapte românce din Ungaria. Volumul coordonat de Otilia Hedeșan, de la Universitatea de Vest din Timișoara și Mihaela Bucin, șefa Catedrei de română de la Seghedin, cuprinde de fapt paisprezece femei (șapte etnoloage din România și șapte românce din Ungaria) vorbind despre viață, despre familie, despre bunătățile de pe masă, despre lucrul în gospodărie, despre vremurile de demult. Fără politică, fără mândrie și... fără grabă. Gazda evenimentului a fost doamna dr. Maria Curzău Czeglédi, directoarea Liceului „N. Bălcescu”, care a evocat și amintiri personale în legătură cu cele citite în carte. La fel ca de fiecare dată când vorbește despre carte, Otilia Hedeșan a explicat și publicului din Jula cât de natural și spontan s-a născut titlul volumului, greu de înțeles în zilele de azi când toată lumea se grăbește și nu mai are timp de ascultat povești și sfaturi. Dintre cele șapte autoare, au participat la lansarea din Jula și Corina Popa și Monica Vlad, evocând clipe memorabile de la interviul cu Maria Pilan Kalcsó din Chitighaz, care le-a vorbit despre bucătăria tradițională a românilor din Ungaria. Cele șapte femei povestitoare, originare din rândul comunității românești din Ungaria, au fost: Ana Bocsor (Otlaca-Pustă), Florica Codra (Otlaca-Pustă), Vioara Oroian (Bătania), Ana Petrușan (Micherechi), Maria Pilan Kalcsa (Chitighaz), Florica Santău (Chitighaz) și Éva Sava (Micherechi), aceasta din urmă chiar participând și la lansarea de la Jula, alături de sora ei, doamna învățătoare Maria Sava Martin. Volumul apărut la Editura Universității de Vest din Timișoara a fost prezentat în primăvară la Festivalul Internațional de Carte de la Budapesta și la Bookfest din București. E.S. Doamnele nu mai au vreme... .......... O zi dedicată doamnelor, scriitoarelor, poetelor și muzelor la Liceul „N. Bălcescu” din ]ula