Foaia Românească, 2020 (Anul 70, nr. 1-52)

2020-10-09 / nr. 40

, I FOAIA , . zi românească foaia@foaia hu ÊÊÊÊÊÊÊ^Ê Calendar ortodox 12 octombrie, luni, Sf. Mc. Prov. Tarah și Andronic; Sf. Cosma, Ep. Maiumei 13 octombrie, marți, t Aducerea moaștelor Sf. Ap. Andrei la Iași, Sf. Mc. Carp, Papii, Agatodor, Agatonica și Florentie 14 octombrie, miercuri, 1) Sf. Cuv. Parascheva de la Iași; Sf. Mc. Nazarie,Ghervasie, Protasie și Chelsie (Dezlegare la ulei și vin) 15 octombrie, joi, Sf. Sfințit Mc. Luchian; Sf. Savin și Vărs, Ep.; Sf. Cuv. Eftimie cel Nou 16 octombrie, vineri, Sf. Mc. Longhin Sutașul; Sf. Mc. Domnin (Post) 17 octombrie, sâmbătă, Sf. Prooroc Oseea; Sf. Cuv. Mc. Andrei Criteanul 18 octombrie, duminică, + Sf. Ap. și Ev. Luca; Sf. Mc. Marin cel Bătrân. Duminica a XXI-a după Rusalii (Pilda Semănătorului) W ACTUALITĂȚI I f Omul săptămânii Ion Voicu Pe 8 octombrie se împlinesc 97 de ani de la nașterea violonistului Ion Voicu(n. 8 octombrie 1923, București -d. 24 februarie 1997), discipol al lui George Enescu și David Oistrah, care se înscrie printre cei mai reprezentativi muzicieni ai artei interpretative moderne din România. Născut la București, într-o familie de muzicieni (bunicul său, Nicolae Voicu, fusese violoncelist, iar tatăl său, Ștefan Voicu, a cântat la vioară și contrabas), Ion Voicu a început studiul viorii la vârsta de șase ani. La vârsta de 14 ani a fost admis la Academia Regală de Muzică din București și a absolvit cursul de șapte ani în doar doi, ca elev al renumitului profesor român George Enacovici. Debutând pe scena Ateneului Român la 18 ani, Ion Voicu a fost curând remarcat de George Enescu, care, impresionat de talentul său,îi acordă lecții private. După câștigarea premiului „Enescu-Menuhin” în 1946, violonistul pleacă pentru a-și aprofunda studiile mai întâi în Elveția, apoi în Rusia, la Conservatorul Ceaikovski, unde îl are ca profesor un alt mare maestru al viorii, David Oistrah, în cadrul orchestrei simfonice a Radiodifuziunii Române apoi, ca solist al Filarmonicii „George Enescu”, Ion Voicu a susținut sute de concerte în întreaga lume, a colaborat cu mari dirijori și cu orchestre simfonice și filarmonice de renume mondial. în cei 50 de ani de carieră, ilustrul său nume a fost menționat în numeroase publicații de specialitate, atât în România cât și în străinătate. Statul român i-a dat maestrului în folosință o vioară „Stradivarius”, fabricată în 1702, care a aparținut lui Joseph Joachim. Ion Voicu a fost timp de 16 ani directorul Filarmonicii „George Enescu” din București. De la 1 octombrie, nu e voie să intrăm în instituții de învățământ fără măsurarea obligatorie a temperaturii Pe copertă: înmânarea burselor de studii pentru doi elevi de la Liceul „N. Bălcescu” din Jula / Foto: Eva Șimon ș i La Poza săptămânii 9 OCTOMBRIE 2020 Apel la proiecte pentru organizațiile civile ale naționalităților din Ungaria Guvernul Ungariei ajută naționalitățile care trăiesc în Ungaria în multe feluri pentru a-și păstra identitatea, limba și cultura. Fondul Bethlen Gábor, din încredințarea Secretariatului de Stat pentru relațiile cu cultele și naționalitățile din Ungaria, lansează o nouă etapă de concurs pentru naționalitățile: bulgară, greacă, croată, poloneză, germană, armeană, română, rusină, sârbă, slovacă și slovenă, în scopul de a obține fonduri pentru funcționarea organizațiilor civile pe anul 2021. Limita obținerii de fonduri este de minim 300.000 HUF și maxim de 5.000.000 HUF. O schimbare importantă din acest an constă în faptul că cererile pot fi depuse numai prin intermediul Sistemului Național de Informatică (NIR), prin care după înregistrare poate fi contactat site-ul web al Fondului Bethlen Gábor. Cererile pot fi înaintate până pe 2 noiembrie 2020. Apelul poate fi găsit la adresa: https://logazrt.hu/palyazati-felhivas-nemzetisegi-civil-szervezetek-reszere-2021/. A.B. DRP a lansat o nouă etapă de depunere de proiecte, dedicate domeniului Educație . Obiectivul major al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni (DRP) este sprijinirea comunităților românești din afara granițelor țării în scopul conservării și dezvoltării identității lingvistice, culturale și spirituale a acestora. în acest sens, domeniul prioritar al acestui an este Educația, ca principal vector de realizare a obiectivului asumat, având în vedere importanța tinerei generații de români, aflați în afara granițelor țării, în procesul de perpetuare și dezvoltare a limbii, culturii și civilizației românești. Principala activitate a DRP constă în acordarea de finanțări nerambursabile asociațiilor, fundațiilor și organizațiilor care desfășoară activități în beneficiul românilor de pretutindeni. Anul în curs ne-a pus în fața unor noi provocări determinate de condițiile speciale impuse din cauza crizei COVID -19, așa încât, a fost necesară o recalibrare a instrumentelor și a metodelor prin care DRP poate veni în întâmpinarea nevoilor comunității. Din aceste considerente, în scopul asigurării celor mai bune condiții pentru continuarea desfășurării cursurilor de limbă, cultură și civilizație românească în comunitățile românești din afara granițelor țării. DRP lansează o nouă etapă de depunere de proiecte, exclusiv pentru domeniul Educație, destinate dotării școlilor de limba română din diaspora și comunitățile istorice, în baza prevederilor Ghidului de finanțare 2020. Proiectele se adresează asociațiilor, fundațiilor și organizațiilor care organizează școli/cursuri de limba română și care doresc să se doteze cu echipamente IT (laptop, multifuncțională, multifuncțională, video-proiector, tablă inteligentă etc). Plafonul maxim acordat pentru aceste proiecte este de 10.000 lei pe școală/locație unde se desfășoară cursurile. Perioada de depunere a Cererilor de finanțare și a documentelor este 5-11 octombrie 2020. Detalii despre acest proiect se găsesc pe site-ul DRP (http://dprp.gov.ro/web). www.mprp.gov.ro Părerile autorilor nu coincid întotdeauna cu opinia Redacției. Responsabilitatea juridică pentru conținutul articolelor publicate în Foaia românească aparține autorilor. Foaia românească nu garantează publicarea textelor nesolicitate de redacție. DEPARTAMENTUL PENTRU ROMÂNII DE PRETUTINDENI Această revistă a fost tipărită cu sprijinul parțial al Departamentului pentru Românii de Pretutindeni. Conținutul acestei reviste nu reprezintă poziția oficială a Departamentului pentru Românii de Pretutindeni.