Foaia Românească, 2022 (Anul 72, nr. 1-52)

2022-04-08 / nr. 14

8 APRILIE 2022 ! ALEGERII FOAIA I românească I 3 Partidul Fidesz și premierul Ungariei, Orban Viktor, a obținut al patrulea mandat consecutiv după alegerile legislative de duminică, 3 aprilie,în contextul în care alegătorii au sprijinit poziția sa prudentă față de războiul Rusiei în Ucraina și campania sa pentru valori creștine tradiționale, notează agenția Reuters. Mai mult, în ciuda așteptărilor optimiste ale opoziției, Orban Viktor și-a asigurat din nou o majoritate absolută, de două treimi, în Parlamentul de la Budapesta. Din cele 12 naționalități care au avut liste pentru alegerile Partidul Fidesz a câștigat 53% din voturi după numărarea a 98% din voturi, față de 35% pentru opoziție, a precizat Biroul Electoral Național. Cu acest avans, premierul este asigurat că va păstra o majoritate de două treimi în parlament. Prezența la vot a fost puternică, apropiindu-se de recordurile înregistrate în 2018. Prin succesul de la alegerile de duminică, Orbán Viktor și-a asigurat al patrulea mandat consecutiv de prim-ministru, după ce partidul său Fidesz a câștigat detașat alegerile parlamentare din Ungaria. Alianța opoziției a fost formată din șase partide și a fost condusă de Marki Zag Péter, primarul orașului Hódmezővásárhely. Alianța partidelor de opoziție include Coaliția Democrată, socialiștii, liberalii și jobbik, fostul partid de extremă-dreapta, acum de centru-dreapta. In ziua alegerilor, s-a ținut și un referendum pe tema unei legi privind comunitatea LGBT, calificată drept homofobă. Acest referendum însă a eșuat, după ce a fost boicotat de majoritatea populației. După numărarea a 98,9% din voturi, scrutinul nu a reușit să întrunească minimum de 50% din voturile valide. Potrivit Biroului Național Electoral, doar 44% au depus voturi valide la cele patru întrebări care figurau pe buletine. Vladimir Putin l-a felicitat luni pe premierul ungar Orban Viktor pentru victoria sa în alegerile legislative. Președintele rus speră la o consolidare a „parteneriatului” dintre Moscova și Budapesta, a transmis Kremlinul. „Șeful statului rus s-a declarat convins că, în ciuda unei situații internaționale dificile, dezvoltarea viitoare a legăturilor bilaterale și a parteneriatului între Moscova și Budapesta-n.r.) va corespunde intereselor popoarelor rus și ungar”, a transmis președinția rusă într-un comunicat, potrivit AFP și EFE, citate de Agerpres. Potrivit analiștilor, conflictul armat din Ucraina l-a avantajat pe Orbán, care s-a prezentat în fața electoratului drept garantul stabilității în vremuri tulburi. Putin și Orban au de mult timp relații amicale, în ciuda numeroaselor crize între Moscova,de o parte, și UE și NATO, de cealaltă parte, Ungaria fiind membră a ambelor organizații. La începutul lunii februarie, în plină criză ruso-occidentală care a precedat ofensiva rusă din Ucraina, Orban Viktor s-a întâlnit cu Vladimir Putin la Moscova, afișându-și apropierea de liderul de la Kremlin. Premierul Ungariei, suveranist și conservator, afișează în general o mare apropiere de Moscova în multe dosare. El a devenit, de-a lungul anilor, liderul din UE cel mai aliniat cu Kremlinul. De exemplu, Ungaria a fost prima țară din UE care a folosit vaccinul rusesc Sputnik V împotriva COVID-19, deși acesta nu a fost autorizat de Agenția Europeană a Medicamentelor (EMA). De la începutul invaziei militare ruse din Ucraina, Orban a refuzat parlamentare, doar reprezentatul naționalității germane, Ritter Imre, a obținut un mandat de parlamentar, ceilalți 11, printre care și românii, vor avea și în următorii patru ani doar purtători de cuvânt, fără drept de vot în munca legislativului. In ziua alegerilor, 945 de cetățeni au fost înscriși în registrul naționalității române. Dintre aceștia, 514 au votat lista Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria,în fruntea căreia s-a aflat, pentru a treia oară, Traian Kreszta, fost președinte al AȚRU între 1999-2014, să livreze arme Kievului și să ia în considerare sancțiuni care i-ar priva pe unguri de petrolul și gazul din Rusia. Doar germanii din Ungaria au reușit să adune și de această dată atâția votanți, ca să-și trimită un deputat cu drepturi depline în Parlamentul de la Budapesta. Germanul Ritter Imre a obținut victoria datorită celor 24.022 de voturi obținute de la cetățenii înscriși în registrul german din Ungaria. Celelalte minorități au votat în următorul fel, trimițându-și doar câte un purtător de cuvânt în Parlament: armenii-160; bulgarii—146; croații —1692; grecii — 221; polonezii-262; românii-514; rușinii —614; sârbii — 406; slovacii —1176; slovenii-219; ucrainienii-383. Cum au votat românii din Ungaria? Lista Autoguvernării pe Țară a Românilor din Ungaria a putut fi votată doar de acei cetățeni, care au fost înscriși în registrul românesc pentru alegerile parlamentare. Aceștia au putut vota o listă cu 9 nume: 1. Traian Kreszta; 2. Gheorghe Cozma; 3. Erica Borbély; 4. dr. Maria Gurzău Czeglédi; 5. Elena Szilágyi; 6. dr. Vasile Sucigan; 7. Bertold Netea; 8. Gavril Gurzău; 9. Ioan Nedro Cu cele 514 voturi pe care le-a obținut lista AȚRU, doar o singură persoană, cea de pe locul întâi, adică fostul purtător de cuvânt, Traian Kreszta, avea șanse ca să îi reprezinte pe români și în următorii patru ani în Parlamentul de la Budapesta. Rezultatele din diferitele localități cu populație românească le vom publica în numărul următor, după prelucrarea finală a datelor electorale. E.S. Victorie clară și referendum eșuat Fidesz a câștigat, pentru a patra oară consecutiv, alegerile parlamentare din Ungaria Putin îl felicită pe Orbán Naționalitățile nu aleg, ci doar votează Componența Parlamentului 4 A*1 *»*X 55 Képviseleik 199 FIDESZ KDNP | DK JOBBIK LMP MI HAZANK 135 fö (67,84%) MSZP 7 fö (3,52%) MOMENTUM PÂRBESZÉD 56 fö (28,14%) MNOO 1 fö (0,50%)