Frontul Plugarilor, ianuarie 1949 (Anul 5, nr. 1160-1170)

1949-01-02 / nr. 1160

CUVÂNTAREA HUI GREU-COMLOH BDDNAtAS, tammi apărării nationale, rostită LA PARADA Dl PIAȚA VICTORIEI Priiima aniversare a proclamării Republicii Populare Române a fost sărbătorită printr’o măreață paradă, ce a avut hol în Piața Victoriei. iar înainte ele defilare d. genecolonii Em. Bodrăraș, membru al Biroului Politic al C. C. al P. M. R. și ministrul Apărării Naționale, a rostit Următoarea cuvântare : Soldați, subofițeri, ofițeri și generali, cetățeni, tovarăși. Astăzi sărbătorim un an de la proclamarea Republicii Populare Române. In cursul anului care s'a scurs de la doborîrea monarhiei, țara noastră a trecut prin adânci prefaceri revoluționare. Urmând fără șovăire calea trasată de marii învățători ai proletariatului Marx, Engels, Lenin, Stalin, și folosind glorioasa experiență a Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice, Partidul Muncitoresc Român a condus cu succes proletariatul și massele muncitoare ale țării noastre spre cuceriri revoluționare de mare însemnătate istorică. Puterea politică în Stat a trecut în întregime în mâinile oamenilor muncii. Unitatea ideologică, politică și organizatorică a clasei muncitoare a fost refăcută. Partidul Muncitoresc Român ca unic partid al clasei muncitoare a legat de lupta sa încrederea și dragostea a milioane de oameni ai muncii: muncitori, țărani muncitori și intelectuali atașați de popor. Alegerile pentru Marea Adunare Națională, Constituția Republicii Române, reforma Populare învățământului, a justiției și altele nu mai puțin sunt realizări din însemnate, mijlocul cărora răsare cea mai însemnată realizare a anului ce a trecut, naționalizarea principalelor mijloace de producție. Au trecut în proprietatea comună a oamenilor muncii întreprinderile industriale, bancare, de asigurări, miniere, de transport și altele. Amit Burghezia română a pria grea lovitură. Poporul nostru s'a eliberat pentru totdeauna de jugul clicilor imperialiste de tot soiul. Sprijinite de aceste realizări, massele muncitoare ale țării noastre, sub îndrumarea Partidului Muncitoresc Român au putut păși cu îndrăzneală la consolidarea regimului de democrație populară, la făurirea bazelor pentru construirea socialismului în țara noastră, la întărirea poziției internaționale a Republicii Populare Române. Republica Populară Română, legată prin lupta sa împotriva exploatatorilor de orice fel, prin tratatele sale de prietenie, colaborare și asistență mutuală, este o forță activă a lagărului păcii, democrației și socialismului, condus de marea și puternica Uniune Sovietică. Apărătoare a păcii și creației poporului muncitor, Armata noastră a fost înconjurată de dragostea și grija Partidului Muncitoresc Român și a Guvernului, de dragostea și grija milioanelor de oameni ai muncii din țara noastră. Având sprijinul Partidului Muncitoresc Român, al Guvernului și al masselor muncitoare, am putut obține succese serioase munca noastră pentru răuîu rirea unei Armate Populare. Partidul Muncitoresc Român îndrumează cu succes întreaga viață politică, economică și culturală a țării. El este forța conducătoare în regimul democrației populare, regim care îndeplinește cu succes funcțiunile dictaturii proletariatului, fiind o formă dictaturii proletariatului. a Soldați, subofițeri, ofițeri și generali, cetățeni și tovarăși. Amintind cu mândrie succesele noastre din anul ce a trecut, ne ațintim privit (Continuare in pag. 2-a) D. general-colonel Em. Bodnăriu ș ministrul Apărării Naționale rosfiindu-și cuvântarea ■) •UH VftfUtt in«» OM&f. »probării Dir. Gen. P.T.*. If.. 2 IANUARIE 1949 ANUL V Nr. 1160 ABONAMENTE CAPITALA ȘI PROVINCIE Țărani 1 lună lei 101 Muncitori Intelectuali 1 3 luni . Abonamentele încep la 1 și 15 ale fiecărei luni cu plata prin C. E. C. 139a sau mandat poștal Autorități, Societăți și Instituții lei 3000 anual Înainte UGARIMII MUNCITOARE REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA sm DIONISIE LUPU NR. 37 TELEFOANE: 1.02.15 2.97.10 Tipografia 1.09.88 2.87.1» 3.30.10 S ĂRBĂTORIREA ÎMPLINIRI UNUI AN DE LA PROCLAMAREA REPUBLICII POPULARE ROMANE Marea paradă din Piața Victoriei din Capitală Joi, 30 Decembrie a. c., orele 10, a avut loc în Piața Victoriei o mare paradă cu prilejul sărbătoririi unui an de la proclamarea Republicii Populare Române. ASISTENȚA Au participat d-nnii: dr. C.. Parhon, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale, Mihail Sadoveanu și I. Nicuni, vicepreședinți ai Prezidiului Marii Adunări Naționale, Marin Florea Ionescu, secretar al Prezidiului Marii Adunări Naționale și d-nii: Mihai Moraru și Tănase Zaharia, membri supleanți ai Biroului Politic al C. C. al P.M.R., d-na Liuba Chișinevachi, d. Const. Pârvulescu, membri în C. C. al P. M. R., d-nii Anton Alexandrescu, Ladislau Banyai, Ion Bică, Irimie Pârdău, Gh. Pruteanu și Romulus Zăroni, membri ai Prezidiului Marii Adunări Naționale. Au luat deasemeni parte d-nii: dr. Petru Groza, președintele Consiliului de Miniștri, Gh. Gheorghiu-Dej, secretar general al C. C. al Partidului Muncitoresc Român, prim vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Ștefan Voitec, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., vice-președinte al Consiliului de Miniștri, d-na Ana Pauker, secretar al C. C. al PM.R., ministrul Afacerilor Externe, d-nii. Vasile Luca, secretar al C.C. al P.M.R., ministrul Finanțelor, Teohari Georgescu, secretar al C.C. al P.M.R, ministrul Afacerilor Interne, Lotar Rădăceanu, secretar al C.C. al P.M.R., ministrul Muncii și al Prevederilor Sociale, Em. Bodnăraș, membru al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Apărării Naționale, Miron Constantinescu, membru al Biroului Politic al C.C. al P. M. R., ministrul Minelor și Petrolului, Th. Iordăchescu, al Biroului Politic al C.C. al PM. R, ministrul Lucrărilor Publice, Vasile Vaida, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R., ministrul Agriculturii, A. Bunaciu, membru supleant al C.C. al PM.R., ministrul Justiției, Ion Vințe, membru supleant al C. C. al PM.R., ministrul Silviculturii. (Continuare in pag. 2-a) Pe cai frumoși, jucăuși, în sunetul marșului cavaleriei, ostașii cavaleriști, defilează stârnind aplauze entuziaste. Kei Trec apoi unități ale artileantiaeriene ușoare și grele. Un pluton de ostași, călări, pe cai roibi închide defilarea armatei. După aceasta piața Victoriei e invadată de o mulțime de steaguri roșii și tricolore, începe defilarea oamenilor muncii. In fruntea coloanei trec evidențiații în producție, cei care, ceas de ceas, zi de zi, s’au străduit să producă cât mai mult, cât mai bine, pentru prosperitatea tuturor oamenilor muncii. Purtămd în frunte tablourile dascălilor muncitorimii, Marx, Engels, Lenin, Stalin, ale membrilor Secretariatului Comite(Continuare in pag. 2-a) Membrii Prezidiului Marii Adunări Naționale și ai Guvernului Republicii asistând la parada din Piața Victoriei Populare Române „PAȘI CU DRAGOSTE LA LUPTA ȘI LA MUNCA PENTRU ÎNDEPLINIREA PLANULUI GENERAL ECONOMIC CARE NE VA DESCHIDE DRUM LUMINOS SPRE O VIATĂ ÎMBELȘUGATA ȘI FERICITĂ“ a spus deputatul plugar Petre Almăjeanu , produse industriale, ea a început să-și clădească o viață mai bună. Cu prilejul dezbaterilor din Marea Adunare Națională la legea Planului General Brantofonic al R. P. R.pe anul 1949, deputatul plugar Petale Almlăjeanțu a rostit următoarea cuvântare: „Țărănimea muncitoare îmbrățișează cu multă căldură și dragoste planul general economic pe anul 1849, pentru că îndeplinirea acestui plan însemnează un pas hotărît înainte pe drumul făuririi unei vieți mai bune pentru țărănimea muncitoare. A fost nevoie de mult sânge și de grele lupte date de poporul muncitor, condus de clasa muncitoare, împotriva dușmanilor dinăuntru și dinafară, lupte fără de care nu s’ar fi putut ajunge la acest plan. Condusă de clasa muncitoare, țărănimea muncitoare a scăpat de jugul moșierilor și ajutată cu unelte și alte Clasa muncitoare, condusă de partidul său, Partidul Muncitoresc Român, a sdrobit puterea marilor fabricanți și bancheri, smulgându-le fabricile și trecându-le în mâna poporului muncitor. Muncitorimea din fabrici și Uzine, condusă de Partidul Muncitoresc, sa organizat viața economică fără fabricanți, mai bine decât ei și, mărind producția, ne-a dat mai multe unelte agriole, datorită cărora țărănimea muncitoare a putut ara cu tractoare și însămânța cumănătoare în toamna aceasta mai multe hectare decât în trecut. (Aplauze). Noi știm însă că toate acestea nu le-am fi putut face fără sprijinul politic și ajutorul economic dat nouă cu (Continuare in pag. 2-a) Plugarul deputat PETRE AVVLI. " ONU ASPECTE 30 Decembrie 1948. Prima aniversare a Republicii Populare Române. Capitala țării este învestmântată in haine de sărbătoare. Toate fabricile, toate ministerele, instituțiile și clădirile au fost îmbrăcate sărbătorește cu steaguri roșii, tricolore, cu lozinci tablouri. Când se îngâna de ziuă, oamenii muncii au pornit spre locurile unnde s’au format coloanele de defilare, îndreptându-se apoi spre Piața Victoriei. E ora 10-In piața din fața ministerului de Externe, o mare de capete. Oamenii muncii din fabrici și birouri, ostași și cărturari, așteaptă cu nerăbdare începerea parăzii. Tribuna oficială este frumos împodobită. In față, spre dreapta, tabloul marelui dascăl al oamenilor muncii din întreaga lume, Generalissimul Iosif Vissarionovici Stalin. In dreapta și stânga tribunii, tablourile cu chipurile profesorului dr. C. I. Parhon, Președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale și dr. Petru Groza, Președintele Consiliului de Miniștri La mijloc, membrii Secretariatului Comitetului Central al P. M. R. De jur împrejurul pieții Victoriei, panouri uriașe cu lozinci care preamăresc ajutorul și sprijinul dat Republicii noastre Populare de marea noastră prietenă, Uniunea Sovietică, Țara Socialismului, precum și însemnătatea ziei de 30 Decembrie. Membrii Prezidiului, membrii Guvernului, reprezentanța diplomatici, membrii Marii Adunări Naționale, muncitori, reprezentanți ai armatei poporului, oameni ai științei și culturii, ziariști români și străini, au luat loc în tribună. Deodată un freamăt pătrunde întreaga adunare. Ochii tuturor sunt îndreptați spre un singur loc. D. Emil Bodnăraș, ministrul Apărării Naționale, membru în Biroul Politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, trece în revistă trupele Muzica militară, alcătuită din peste 600 de persoane, dă onorul. Se cântă apoi Imnul Republicii Populare Române și Imnul Sovietic. D. ministru Emil Bodnăraș rostește o scurtă cuvântare, arătănd însemnătatea acestei zile. Cuvântarea d-sale este întreruptă des de vii aplauze ale mulțimii. Un marș de defilare răsună puternic în piața Victoriei. Începe parada. Un pluton de ofițeri călări, pe cai albi, deschide defilarea. In sunetul muzicii în răpăit cadențat, defilează armata Republicii Populare Române, scut al apărării intereselor poporului muncitor- Intri o ordine și disciplină înălțătoare, trec prin fața tribunei ostași din toate armele. Infanteriști, artileriști, grăniceri, marinari, vânători, jandarmi, pompieri, trec în pas cadențat prin fața tribunei. In văzduh, un uruit puternic de motoare, trec avioanele. Mai întâi, în grup, apoi câte unul. Trece acum prin piață, cavaleria. emu Adunarea festivă a Academiei R.P.R. pentru rea unui sărbătorian deja instaurarea Rev»u ’blicii Populare«*mâne. includerea Conferinței inspectorilor generali, inspectorilor și administratorilor financiari din întreaga țară. (Pag. 4-a) INCHIEREA DEZBATERILOR MARII ADUMRI NAȚIONALE Cuvântul de închidere al d-lui Const. Pârvulescu Luând cuvântul la închiderea dezbaterilor Marii Adunări Naționale, d. Const. Pârvulescu, președintele Biroului Marii Adunări, a spus printre altele: "„încheiem desbaterile din acest an ale Marii Adunări Naționale, în ajunul primei aniversări a răsturnării monarhiei burghezo-moșierești și a proclamării Republicii Populare Române. Stat al celor ce muncesc la orașe și sate. Primul an al Republicii Populare Române a fost un an de rodnice realizări ale poporului muncitor sub conducera Partidului clasei muncitoare. In cursul anului 1948, care a însemnat pentru poporul nostru anul trecerii la construirea bazelor socialismului, Marea Adunare Națională a votat Constituția R. P. R., legea naționalizării principalelor întreprinderi industriale, bancare, miniere, de transporturi și asigurări, precum și o serie de alte legi care au dat puternice lovituri claselor exploatatoare și au însemnat noui pași pe drumul construirii bazelor socialismului din țara noastră. Prin felul ei de activitate, Marea Adunare Națională a arătat odată mai mult caracterul adânc schimbat al nouei puteri de Stat, aflată nemijlocit în slujba poporului muncitor, spre deosebire de vechile parlamente burghezemoșierești în care domnea corupția și pălăvrăgeala exploatatorilor și a reprezentanților lor. „Toate legile votate de Marea Adunare Națională în actuala sesiune, — a spus în continuare vorbitorul — sunt inițiate de Partidul Muncitoresc Român, forța politică conducătoare a democrației noastre populare și asigură consolidarea sectoarelor socialiste în economia noastră națională, întărirea independenței noastre naționale, ridicarea nivelului material și cultural al poporului muncitor, asigură condițiile construirii socialismului în țara noastră”. In încheiere, d. Const. Pârvulescu a spus: „Votarea Planului General Economic al R. P. R„ pe anul 1949, a legii bugetare și a celorlalte legi pune sarcini mărețe în fața oamenilor muncii din țara noastră. Deputații au un rol deosebit de important în realizarea acestor sarcini. Fiecare membru al Marii Adunări Naționale, plecând în fabrica, satul, instituția sau lăcașul de cultură unde lucrează, trebue să ducă o acțiune susținută de lămurire, mobilizare și organizare a oamenilor muncii în lupta pentru îndeplinirea și depășirea Planului General Economic. Deputații trebue să fie în fruntea acțiunilor pentru îndeplinirea planului. Prin întreaga lor activitate ei trebue să fie un exemplu viu a ceea ce înseamnă un deputat de tip nou, cum n’a mai avut poporul nostru. Incordându-ne toate puterile în vederea mobilizării întregului popor muncitor în lupta pentru îndeplinirea Planului General Economic, pentru grăbirea construirii socialismului în țara noastr, vom exprima patriotismul fierbinte care însuflețește pe aleșii poporului muncitor, vom răspunde încrederii acordate de massele largi ale celor ce muncesc. Biroul Marii Adunări Naționale vă felicită, tovarăși deputați și deputate, și prin voi felicită întreg poporul muncitor cu prilejul primi aniversări a proclamării Republicii Populare Române, urându-vă totodată, cu ocazia Anului Nou, noui succese în lupta pentru întărirea și dezvoltarea spre socialism a scumpei noastre Patrii”. Organizarea Asigurărilor Sociale de Stat Expunerea făcută de d. ministru Lotar Rădăceanu in ședința de Miercuri a Marii Adunări Naționale In ședința de Miercuri seară a Marii Adunări Naționale, d. Lotar Rădăceanu, secretar al C. C. al P. M. R. și ministrul Muncii și Prevederilor Sociale, luând cuvântul, a făcut următoarea: expunere asupra proectului de lege privitor la organizarea Asigurărilor Sociale de Stat: Tovarăși și prieteni. Cotitura mare și hotărâtă pe care o face Republica noastră Populară spre construirea socialismului, pune clasei muncitoare și întregului popor muncitor sarcini noui și revoluționare în toate sectoarele de viață ale Statului. După ce, prin naționalizare, au fost trecute in proprietatea Statului, ca bun ,al întregului popor, principalele mijloace de producție industriale, minele, transporturile, băncile și societățile de asigurare, după ce prin votul dv.ați hotărât trecerea La planificarea vieții noastre economice, politică specific socialistă, care constitue însăși una din legile de desvoltare a societății socialiste, este clar că în celelalte sectoare, în ceea ce privește formele de organizare a Statului, în ceea ce privește toate activitățile sociale și culturale, în ceea ce privește dreptul sub toate aspectele sale, nu putem rămâne la starea veche eșită din condițiunile regimului burghezo-moșieresc, ci trebue să mergem înainte, să facem cotitura pe tot frontul, în toate sectoarele, cu toată energia, cu toată hotărârea. Desigur că și în ce privește dreptul muncitoresc, adică dreptul care reglementează relațiile de muncă ale oamenilor, trebue să facem schimbări adânci, care să corespundă sarcinei mari care stă în fața noastră, sarcinei de a construi socialismul, pentru că munca în această formă, a relațiilor de muncă și dreptul care se reglementează, are o importantă dintre cele mai mari. Până în ceasul de față stăm încă sub regimul unor legiuiri de drept muncitoresc născute în condițiunile regimului burghezo-capitalist, adaptate de noi, reformate, ca să fie ași aduse oarecum mai aproape de nevoile actuale, doar care totuși 1 :— v—r- - - - . (Continuare in pag. 2-a) PAHAOA niM HlțjUfH1' ufft*g!'lft>Tlf,ljl I -himiliff 0 patafii ft*jquitücU Populare A stomatie defilează plini de insufiefire in T.ofa