Gazeta de Sud, iunie 1996 (Anul 2, nr. 371-395)

1996-06-01 / nr. 371

La începutul acestei primăveri, firma de taxi SOOTERS a participat la o acțiune organizată cu prilejul vizitei efectuate de Petre Roman la Craiova. Atunci compania a pus la dispoziția organizatorilor mai multe taximetre. Ilie Firu, unul dintre cei peste 300 de taximetriști de la SOOTERS, declară: „Viceprimarul Șuvaina ne-a spus, referitor la acea acțiune, că «Voi și așa ați făcut prostii cam multe!». A mai precizat că societatea noastră a luat amploare și problema e că nu sîntem de partea partidului de guvernămînt. La noi nu este nici o regulă în acest sens. Fiecare are opțiunea lui. Probabil asta deranjează pe cineva“. Poliția Rutieră juna zice, asta face Poliția Rutieră i-a pus în vedere patronului societății, Costel Pîrvu, pe data de 1 mai, că firmele - casetele - de pe mașini cu inscripția SOOTERS nu sunt corespunzătoare. Totodată i s-a dat termen ca, pînă în data de 15 mai, să schimbe toate casetele de pe mașini, în caz contrar, de la acea dată urma să li se suspende conducătorilor auto certificatele de înmatriculare. Poliția, grăbită, nu a așteptat însă acest termen. Primul certificat a fost ridicat pe 12 mai. De atunci, a început o adevărată vînătoare de taximetre SOOTER S. Costel Pîrvu spune: „în nici un oraș din țară nu se întîmplă asemenea lucruri. Am fost în Constanța chiar zilele trecute. Polițiștii de acolo habar n-aveau de cum trebuie să arate o astfel de firmă. Mi-au spus că nu-i interesează și că asta e problema șoferilor și a societăților, nicidecum a poliției. Au rămas chiar surprinși cînd au auzit ce se întîmplă în Craiova. La noi, probabil că poliția face aceste lucruri din lipsă de activitate. Există un locotenent, Constantin Preda, extrem de zelos. A spus că este pornit împotriva taximetriștilor, pentru că au ajuns polițiștii să stea cu capul plecat în fața acestora“. Directorul RAT în serviciul lui Ioan Suvaina , Primăria Craiova și-a adus aminte, în data de 28 mai, că undeva pe bulevardul N. Titulescu există un afiș publicitar din pînză sau alte materiale ușoare, ancorat la înălțime deasupra carosabilului (beneficia). Costel Pîrvu declară: „în lumea civilizată asemenea afișe există peste tot. La noi nu există nici o lege care să facă referire la așa ceva. Pentru a întinde o astfel de pînză nu este nevoie de avizul primăriei pentru că pot fi oricînd distruse de intemperii. Cu toate acestea, Ioan Șuvaina a trimis o echipă de la RAT pentru a da jos acei beneficia. A venit directorul RAT -Viorel Cosăceanu - în persoană, împreună cu un reprezentant al primăriei, inginerul Păun. Acesta avea deja întocmit un proces verbal. Cîțiva oameni din subordinea lui Cosăceanu au demontat pînză. S-a apelat la taximetrele noastre să poarte portretul lui Ioan Șuvaina în schimbul unor facilități, în urma refuzului șoferilor noștri, s-a trecut imediat la amenințări și, practic, la demontarea spoturilor publicitare“. Cîntecul taximetrelor Cea mai mare avalanșă de certificate de înmatriculare ridicate de agenții de circulație s-a înregistrat după data de 28 mai. Practic, în acea zi a început marea ofensivă împotriva taximetriștilor de la SOOTER'S. Iritarea șoferilor, provocată de măsurile represive luate împotriva lor, a culminat în data de 30 mai, cînd răbdarea a degenerat într-o mișcare spontană de protest; în data respectivă, în jurul orei 17.00, aproape două sute de taximetre SOOTER'S au blocat Piața Gării. La fața locului s-au deplasat două echipaje ale poliției - două mașini și șapte polițiști. în loc să încerce detensionarea stării de spirit, polițiștii au solicitat prezentarea actelor, pe motiv că șoferii staționau în locuri nepermise. La refuzul șoferilor de a prezenta documentele, polițiștii au început să demonteze firmele de pe capetele mașinilor. Bineînțeles că acest lucru nu s-a întîmplat decît la cîteva mașini. Abia atunci s-a căzut de acord, la inițiativa căpitanului Dumitru Ciobanu, ca zona să fie deblocată, iar o delegație formată din cîțiva reprezentanți ai șoferilor, împreună cu patronul societății, să meargă la sediul Poliției Rutiere pentru discuții. în Poliția Rutieră , gradele nu contează Aproximativ zece taximetre au ajuns la sediul Poliției Rutiere din str. Cîmpia Islaz, în jurul orei 19.00. Unul din cele două echipaje ale poliției - format din cpt. Dumitru Ciobanu, lt. Constantin Preda și pit. Ungureanu - a ajuns în jurul orei 19.45. Cel de-al doilea echipaj nu a mai ajuns. La discuții a fost invitat doar Costel Pîrvu. Șoferii nu au fost primiți inițial. Cpt. Dumitru Ciobanu a explicat că măsura au luat-o în baza Ordinului comun 158-388/1994, al ministrului de interne și ministrului transporturilor și telecomunicaților. Căpitanul Ciobanu le-a precizat că la punctul 13 al respectivului ordin este descris modul în care trebuie să arate firmele care se montează pe mașini. Firmei i s-a acordat un nou termen pentru schimbarea celor deja existente. 9 iunie. Lt. Constantin Preda a ripostat vehement împotriva acestui nou termen, nedorind să le mai acorde nici o șansă, în acel moment parcă funcțiile și gradele celor doi ofițeri se inversaseră, disciplina militară rămînînd undeva în planul doi. Nu numai firmele au fost subiectul discuțiilor, ci și inscripțiile de pe mașini. Cpt. Ciobanu a sugerat ca abțibildurile SOOTERS să fie aplicate numai pe portbagaj. Cîțiva șoferi ne-au spus părerea lor. Vali Pancea: „Totul este în dezavantajul pasagerilor. Așa cum arată acum inscripțiile, nu poți să confunzi un taxi «DIA» cu unul «STASS», sau unul «SOOTER S» cu unul «EUROTAXI». în momentul în care ne vor uniformiza, clienții vor fi derutați. Noi avem cel mai scăzut tarif - 650 de tei/km. Alții îl au mai ridicat. Clienții nu vor mai ști cui fac semn să oprească. Se vor trezi că plătesc mai mult pe aceeași distanță“. Ion Tudosie: „Nu mă interesează nici un partid. Politica mea este ca familia s-o ducă bine. Ne-am adunat la «SOOTER S» pentru a combate mafia prețurilor practicate de unii. Dacă nu sîntem lăsați în pace, ne vom aduna și vom protesta de cîte ori va fi nevoie". Costel Pîrvu - patron: „A apărut concurența, iar acest lucru defavorizează legile poliției. Pînă acum (31 mai, ora 12.00 - n.r.) avem peste 70 de certificate ridicate". Terra-Sat si canoanele bătrînei Televiziuni Române La discuțiile dintre patronul firmei SOOTERS și poliție au participat și doi reporteri de la Terra-Sat. Aceștia au venit în jurul orei 20.15, au discutat între „patru ochi“ cu căpitanul Dumitru Ciobanu, cu ușile închise. Ieșind după circa zece minute, au conchis că nu este nimic interesant și au șters-o englezește. Normal, era neinteresant prin prisma politicii pe care o duce respectiva televiziune - aceea de a nu incomoda. Astfel, telespectatorii au fost frustrați de dreptul de a vedea imagini de la evenimentul din seara zilei de 30 mai. Aceasta în contul celor 7900 de lei plătiți lunar de ei. • Mihaela FRANCOVSCHI _____ Florin ȚANOVICI In Constanța, nimeni nu pune piedici taximetriștilor. p o împreună cu soția și cei doi copii, comandantul Penitenciarului Craiova locuiește la locul de muncă Problema locuințelor în Craiova este veche și nu se știe cînd și cine o va rezolva. Ne-am obișnuit ca aceia care nu dețin nici funcții, nici bani, nici relații să înfrunte din plin necazurile generate de lpsa unei locuințe, totuși există și excepții competente, nu a putut primi o locuință în municipiul Craiova. în anul 1991 a primit o repartiție întrun bloc a cărui construcție a început în anul 1988 și este prevăzut a se da în folosință în anul... 2000. 0 BRU B Ha adresada tomnai» visvpriair Alte comentarii sunt de prisos. Un singur aspect ar mai fi totuși de subliniat. Ce părere au edilii orașului nostru despre faptul că doi minori, copiii comandantului, sunt nevoiți să-și petreacă anii copilăriei în atmosfera de detenție a penitenciarului? Pentru că, oricît s-ar încerca a li se crea o ambianță plăcută, propice, numai faptul că în fiecare zi, cînd se întorc de la școală „acasă“, pășesc pragul închisorii, te cutremură. De prieteni, spații de joacă și alte pofte copilărești, ca un banal șotron, nu poate fi vorba. Redăm în maximil cererea adresată de lt. col. Gheorghe Lăzăroiu viceprimarului loan Șuvaina. Florin ȚANOVICI In Penitenciarul Craiova cineva ar vrea să joace șotronul Este cazul comandantului Penitenciarului din Craiova, lt. col. Lăzăroiu Gheorghe. Acesta, împreună cu familia sa compusă din patru membri, locuiește din 1988 în incinta unității, în casa de serviciu a penitenciarului. Cu toate demersurile făcute la organele SJssiSrei« ö«MBHäaatui Foaitoao-laru’ltä. - in aouX 1552 «a o repartiția de la PrinUtrla iov* la un bice situată» cartierul timorit»» bloc B 2ol care im a« țtîe când se va temina * in speranța pI cela «oilshat« de mim nu vor respira in sod favorabil, vâ aergur de éUim si coroidomulft ueen 8011! OHBQR siHE Craiova» m 46*loțțitt'l !» cmîsm 6 asmd* or »75 in dotal .Dolj, «alicit a toeiktorft io reareidplal C*a!© t» dio ur«*toÂjî*la active ; fofft siwtftt In interesul treqpviaiÄl lui £ c ami de la Penitenciarul suma Severin ta furtu* de eaMMdant lft clarul Craiovas 49 la aceea. 4at$ și pani ÎM presant cu om piztüS c&fcise o laculață I» și oa drept urmare 4 ® 6 stol löääleae cu f «a illa coajuna tin patra Motorii ijstra 4ia Înainta Penitenciarului Craiovaț Cercetarea științifică și producția, un „amestec" indispensabil expertului sigur Statele Unite sunt pe punctul de a limita concentrația de plumb (element ce provoacă boala numită „saturnism“) a vinurilor la 0,1 miligrame pe litru. Cum vinurile franțuzești, mult „gustate“ de americani, au în ele chiar 150 miligrame de plumb pe litru, înseamnă că nu vor mai putea trece granița americană. Franța, țară cu clauza națiunii celei mai favorizate garantată, știind cum sunt americanii, a trecut imediat la măsuri. A antrenat cercetători din toate domeniile coordonați de Oficiul Național Interprofesional al Vinurilor și Institutul Național de Cercetări Agronomice - centrul de la Montpellier. Rezultatele n-au întîrziat să apară. Vinurile franțuzești conțin în prezent doar o treime din plumbul inițial - dar mult mai mult decît pretenția americanilor. Au fost impuse controale riguroase privind starea utilajelor, interzicînd chiar și folosirea utilajelor cu emailul sau vopseaua de protecție zgîriate. Au trecut la modificarea tehnologiilor de vinificație cu scopul de a micșora forța de tescuire, timpul și temperatura de macerare pentru evitarea trecerii plumbului din pielițele și sîmburii strugurilor în must. S-a limitat „intoxicarea“ pămîntului cu chimicale, se încearcă și devierea traficului auto care poluează cu plumbul din benzina arsă etc... Aflînd aceste lucruri, m-am gîndit să-i pun în gardă pe producătorii noștri de vinuri. Oare cei ce au alocat doar 0,56% din produsul intern brut al României - pentru activitatea de cercetare științifică - sunt de părere că acești cercetători nu au nici un rol în propășirea țării? Aștept să văd un export rentabil fără „amestecul“ cercetării științifice! • Constantin PREDA Eveniment expozițional Israestri Vasile Grigore, la Palatul Jean Mihair La Muzeul de Artă din Craiova (Palatul „Jean Mihail“) a avut loc, vineri, 31 mai, vernisajul expoziției de pictură a maestrului Vasile Grigore, care, în 1995, a împlinit șase decenii de viață și patru decenii de activitate creatoare. Aceasta este a treia sa expoziție personală la Craiova, după cele din 1987 și 1992. Dr. Paul Rezeanu, directorul muzeului craiovean, l-a prezentat pe artist ca pe o „mare personalitate a artei contemporane românești, un excepțional colorist“. Despre această expoziție, care cuprinde aproape 100 de lucrări, criticul de artă Adrian Silvan Ionescu a relevat că „paleta grigoriană este inconfundabilă, tonurile fiind obținute în ani de trudă“, pictorul este un „poet și muzician al culorii“, făcînd parte din „marea familie a imagiștilor“, naturile statice, portretele, peisajele și compozițiile conturînd profilul unuia dintre cei mai importanți pictori contemporani; în încheiere, vădit emoționat, pictorul a declarat: „Expun în acest superb edificiu, în acest splendid muzeu de talie europeană, aproape o sută de lucrări realizate în ultimii 8-10 ani și sînt fericit că, pentru cîteva săptămîni, voi fi prezent aici prin pînzele mele“. Expoziția rămîne deschisă toată luna iunie. • Florea MIU Bugetul județului Dolj pe 1996 La ultima ședință a actualului Consiliu județean Dolj, din 30 mai 1996, au participat prefectul de Dolj, Constantin Răducănoiu, președintele Consiliului județean Dolj, Tudor Rădulescu, și consilierii județeni. Au fost prezentate proiectele de buget pe 1996 pentru județul Dolj și pentru Consiliul județean Dolj. Cu adresa nr. 35490/7 mai 1996, Ministerul Finanțelor a înaintat sumele repartizate județului Dolj pe 1996. Conform Anexei 5 la Legea bugetului de stat, s-au aprobat, pe ansamblul județului, defalcări din impozitul pe salarii în sumă de 42.020.000 mii de lei, iar potrivit Anexei 6, s-au aprobat transferuri de la bugetul de stat pentru județul Dolj, în valoare de 36.738.000 mii de lei, destinate asigurării protecției sociale a populației și asigurării funcționării serviciilor de transport urban în comun, fiind alocată suma de 12.738.000 mii de lei, iar pentru noile investiții a fost repartizată suma de 24 de miliarde de lei. Pe 1996, veniturile proprii programate a se încasa din județul Dolj, sînt în valoare de 29.066.616 mii de lei, repartizate pe unități administrativ-teritoriale astfel: • comune- 9.416.651 mii de lei /orașe-2.950.522 mii de lei • municipiul Craiova - 16.358.439 mii de lei și Consiliul județean Dolj 341.000 mii de lei. • Alina TÎRZIU Vă oferim permanent în unitățile hoteliere: Căciulata, Oltul, Cozia, Central, condiții foarte bune pentru tratamente balneare, boli ale rinichilor, ulcer, gastrită, pancreatită, reumatism, spondiloză, hepatită, astm bronșic, silicoză, boli alergice ale pielii, acupunctură etc., piscine interioare încălzite, săli gimnastică, masaj, băi diverse. Excelente posibilități simpozioane, conferințe, întîlniri de afaceri, tabere școlare, cantonamente sportive, concursuri. Sală Polivalentă 250 locuri și alte săli și cluburi cu capacități între 50-150 locuri. Tarife de cazare, masă și tratament accesibile între: 8.500-10.000 lei/zi/persoană cazare, masă minim 12.000. Tratament 2.500 lei/zi. Elevii și studenții beneficiază de mari reduceri de prețuri. Pentru acțiunile organizate, tarifele sînt negociabile. Cele de mai sus sînt valabile pentru luna iunie. Noi sîntem mici: apă caldă și căldură non stop din sondele geotermale. Bilete la toate agențiile de turism, la agențiile SINDROM SRL, Direcțiile Muncii din județe sau direct la stațiune la telefoanele și adresa SC Călimănești - Căciulata SA, strada Calea lui Traian nr. 413, Cod. 1079, județul Vîlcea. Telefoane. 050/75.02.70. 050/75.05.21. 050/75.09.91. 050/ 75.07.24. Fax 050/75.11.38. Vă așteptăm! F(541)