Gazeta de Sud, octombrie 1996 (Anul 2, nr. 475-501)

1996-10-14 / nr. 486

Pontin țăraniil PI Ultimele „scurgeri de I Soldații israelieni I FlPPIM 9 tfPPNt ^ rciliru IdrdSlUl g informați* din administrația M îl avertizează pe român, nimic in NATO demonstrează că se 11 pioniierul Netunyshu EI in fruntea H nmi cnh cnarp Ü vine serios problema aderării» de posibilitatea || nl AilÄi .„g^ M nou bUU 5Ucife j|| | Românie imprimulu al M | unui război Bij ClasamentUiUi MP «»windlTO bUI H GAZETA de SUD LUNI, 14 OCTOMBRIE 1996 ■ ANUL II, NUMĂRUL 486 ■ 12 PAGINI: 300 LEI Damon Hill a câtigat campionatul de Forma 1 Beneficiind de superioritatea tehnică a mașinii Williams-Renault. Damon Hill și-a adjudecat titlul de campion al Formulei 1 în anul 1996, pe circuitul de la Suzuka, Japonia. Principalul contracandidat, canadianul Jacques Villeneuve, a abandonat cursa după a doua ieșire de la boxe. Moaștele Sfințiilui Apostol Andrei au ajuns in România Moaștele Sfîntului Apostol Andrei au fost aduse sîmbătă, la Iași, cu un avion charter. Moaștele vor fi depuse alături de cele ale Sfintei Paraschiva, la Catedrala Mitropolitană. Primii pelerini care vor participa la Hramul Sfintei Paraschiva au sosit, de jos, la Iași. Toate locurile din hoteluri și spațiile de cazare din județ sunt ocupate. Mulți credincioși dorm pe scările Mitropoliei, pentru a fi siguri că vor vedea primii sfintele moaște. Poliția se așteaptă ca sărbătorile să atragă în oraș un număr sporit de cerșetori și hoți de buzunare. Organizatorii au mobilizat forțe de ordine (poliție, armată) și din alte județe. Ceremoniile religioase începe azi, 14 octombrie, la ora 7.00. (MEDIAFAX) Claudia Schiffer face publicitate în favoarea Iugoslaviei într-o încercare de a-și relansa turismul, sîrbii au apelat la supermodelul Claudia Schiffer, solicitînd-o să participe la o campanie publicitară de popularizare a atracțiilor turistice din țara proaspăt ieșită din război. Claudia care la vremea ei a făcut publicitate chiar și sandalelor de plastic și-a pus întreaga „greutate“ în slujba campaniei pro-iugoslavia, cu sloganul „este o frumusețe despre care lumea știe foarte puțin“. Craiova beneficiază suplim entar, din această toamnă, de încă 1.500 m c/oră de gaze naturale pentru populație Localităților Ișalnita,Simnicu de Sus și Ploieștili s-a aprobat instalarea încă 1.500 metri cubi pe oră debit instalat de gaze naturale s-au aprobat prin recenta Hotărîre a Guvernului României nr. 939 din 8 octombrie 1996. Gazele sunt destinate extinderii consumului în gospodăriile populației, prin instalarea de receptori noi, în Craiova și în alte localități doljene, care au deja distribuții de gaze în funcțiune. în baza aceleiași hotărîri, Direcția Administrație de Stat din Departamentul pentru Administrația Publică Locală, prin adresa nr. 1.793 din 9 octombrie 1996, a comunicat Prefecturii județului Dolj și aprobarea înființării a trei distribuții de gaze naturale pentru localitățile Ișalnița (debit maxim de 1.079 mc/oră), Șimnicu de Sus (1.500 mc/oră) și Pielești (1.755 mc/oră). • V.F. Cosmin Brozban a căzut din tiribombă în canul lui Nicolae Sudică Cosmin Brozban, de 15 ani, a căzut din scaunul tiribombei de la distanța de peste șapte metri înălțime, datorită faptului că nu s-a asigurat corespunzător. Accidentul s-a petrecut vineri, în bîlciul de la Corabia, în jurul orei 19.00. în cădere, Cosmin l-a lovit pe Nicolae Budică, de 13 ani. Transportați de urgență la Spitalul orășenesc Corabia, în stare de inconștiență, ambii copii au fost internați în secția de chirurgie cu diagnosticele: Cosmin - trauumatism cranio-cerebral acut-închis, comoție cerebrală, iar Nicușor - hematism parietal stîng, comoție cerebrală și traumatism coloană cervicală. „Cel care a fost jos e rănit mai grav", consideră medicul chirurg Silviu Popescu, sub a cărui supraveghere atentă se află cei doi copii. • L.C.C. Tot mai frecvent sunt publicate sondaje de opinie privitoare la alegerile prezidențiale și parlamentare. Parcă s-au cam înmulțit și institutele de sondaj, la aceste instituții, să le spunem specializate, se mai adaugă și inițiativa unor posturi de televiziune. Din toate rezultă că bătălia pentru Cotroceni se va da între trei personalități: Ion Iliescu, Emil Constantinescu și Petre Roman. Același lucru se va întîmpla și cu alegerile pentru parlament, unde competiția angrenează formațiunile politice reprezentate de cei trei lideri. Ordinea în topul sondajelor variază în funcție de institutele care le-au efectuat. Dar diferențele de opțiune nu sînt prea mari. Pînă la scrutinul hotărîtor lucrurile se mai pot schimba. Să ne amintim că, în alte părți, outsiderii care porneau de pe o poziție ce nu le oferea prea mari speranțe pentru un eventual triumf au ajuns, în cele din urmă, primii pe linia de sosire; în același timp, se cuvine amintit faptul, deloc neglijabil, că în țările cu o democrație consolidată, polarizarea partinică este radicală. Electoratul are de ales între două sau trei partide de tradiție ce s-au fixat deja în mentalul societății civile. Și apoi mai trebuie adăugat că votul sentimental are o altă conotație decît la noi. Cînd un cetățean dispune de mijloace materiale stabile, este interesat mai ales de carisma candidatului. Iar acesta, dacă-i promite o creștere a nivelului de trai cu un procent de 0,5 la sută, pentru el înseamnă mult. Ceea ce la noi e derizoriu. Să luăm în considerare și eșantioanele sondajelor. La noi, patru mii de intervievați nu înseamnă mare lucru. Dincolo, invocînd amintita stabilitate, este cu totul altceva. Totodată, trecerea de la un partid la altul a devenit în spațiul nostru un fenomen obișnuit. Să mai amintim și de demisiile la vîrf, înregistrate în ultimul timp, în cadrul PUNR. Așa încît nu e de mirare că electoratul român declară uneori ceva și votează cu totul altceva, îmi vine în minte o întîmplare cu Arghezi. Pus la obroc de regimul comunist, prin anii '50, partidul de guvernămînt s-a gîndit să-l scoată la lumină. Dar regimul avea nevoie de personalități, pentru a-și legitima puterea. De aceea trimitea fel de fel de emisari ca să-l convingă pe marele poet să scrie în presa oficială, pentru a-și face publică adeziunea. Unul dintre ei, în timp ce-i vorbea despre realizările noului regim, a început să fumeze Kent, pe atunci simbol (alături de Coca-Cola) al putregaiului capitalist. Maestrul l-a ironizat pe loc: „Dom'le, dumneata una vorbești și alta fumezi“. ♦ A murit René Lacoste Francezul René Lacoste, fostul campion de tenis și fondatorul unui imperiu industrial, care a decedat sîmbătă dimineața, era cunoscut în întreaga lume grație celebrelor sale cămăși polo ornate cu micul crocodil verde, transmite France Presse. Născut la 2 iulie 1904, la Paris, a fost fiul industriașului Jean Lacoste. După studiile la Liceul Condorcet din Paris, își începe cariera în industrie. Este președinte al societății Air Equipement între 1947-1957, fiind totodată administrator al societății Nickel, al Companiei industriale și financiare a atelierelor și șantierelor din Loire, și al societății Bendix-Lockheed-Air Equipement (DEA). Creator al cămășilor Lacoste, a fost președinte de onoare al societății La Chemise Lacoste. După cum se știe, în tinerețe a avut o carieră sportivă strălucitoare, ca tenisman. Supranumit „crocodilul" datorită tenacității sale dovedite pe terenurile de tenis, este de trei ori cîștigător al Internaționalelor Franței de la Roland Garros (în 1925,1927,1929), apoi de două ori la Wimbledon (1925 și 1928) și de două ori la US Open (1926,1927). La momentul morții avea vîrsta de 92 de ani. • D.F.L. La Palatul Jean Mihail“ din Craiova are loc Salonul național de artă fotografică Ospitalier ca de obicei, Muzeul de Artă din Craiova și-a deschis sălile pentru organizarea, de către instituția gazdă, Casa de Cultură a Sindicatelor din Craiova și FOTOCLUB Craiova, a Salonului național de artă fotografică, ediția a XIV-a. Despre semnificația acestei expoziții, a cărei inaugurare a avut loc sîmbătă, 12 octombrie, au vorbit prof. dr. Paul Rezeanu, directorul muzeului craiovean, Cătălin Enulescu, președintele Asociației Artiștilor Fotografi din România, muzeograful Florin Rogneanu și cunoscutul artist fotograf craiovean Nicu-Dan Gelep. Nu mai puțin de 85 de participanți au prezentat, în cadrul salonului, 105 lucrări, multe dintre acestea beneficiind de premii în valoare totală de peste 1,5 milioane de lei. Salonul rămîne deschis pentru public pînă la sfîrșitul lunii octombrie. • Florea MIU Regele Gioabă i-a înșelat pe țiganii bulgari la fasole Regele Cioabă i-a înșelat pe țiganii bulgari cu 100.000 de dolari, într-o afacere cu fasole, relatează săptămînalul bulgar 168 Ceasa. Cioabă a venit personal, anul trecut, în orașul bulgar Loveci, pentru a comanda 100 de tone de fasole de calitate superioară. Potrivit înțelegerii, după o săptămînă, multimilionarul Ilia Gheorghiev, unul dintre liderii romilor bulgari, i-a expediat marfa promisă lui Cioabă, încărcată în două vagoane de tren. Regele țiganilor români nu a respectat însă înțelegerea și nu le-a plătit bulgarilor nici un cent din cei 100.000 de dolari, cît valora cantitatea de fasole. Regele a dispărut subit, iar la birourile sale din Sibiu și București nu mai putea fi găsit nimeni, afirmă publicația citată. După ce, în cele din urmă, Gheorghiev și oamenii săi l-au găsit pe Cioabă, regele le-a spus că fasolea a fost plină de gărgărițe și a fost nevoit să o arunce. Dar reprezentanții romilor bulgari obținuseră documente care dovedeau că Cioabă schimbase fasolea pe făină, pe care o vînduse ulterior. Pus în fața dovezilor, regele a consimțit să își restituie datoria sub formă de barter și a trimis în Bulgaria un tir încărcat cu 4.000 de sticle de petrol lampant. Această afacere s-a dovedit a fi, de asemenea, o cacealma, partea bulgară afirmînd că petrolul era de proastă calitate, neputînd fi întrebuințat. Acest schimb a marcat ruperea relațiilor dintre confrații romi de pe cele două maluri ale Dunării, întrucît Gheorghiev nu este primul înșelat de șefii țiganilor din România. „Cioabă este deja exclus, pentru totdeauna, de pe lista partenerilor de afaceri ai romilor bulgari, care caută acum mijloace de recuperare a banilor“, a declarat Gheorghiev, imediat după întoarcerea din România, săptămînă trecută. Țiganii bulgari doresc ca acest caz să fie dezbătut potrivit legilor nescrise ale etniei, în cadrul unui forum internațional al romilor; în acest sens, ei au trimis deja faxuri unor puternice clanuri țigănești din Ungaria, Serbia, România, Cehia și Rusia. Țiganii bulgari au foarte bune relații comerciale cu toate aceste clanuri. (MEDIAFAX) Tombola abonaților din luna octombrie 4 PREMII DE 500.000 DE LEK Pentru a participa la tombola abonaților, trimiteți o copie după distanța de abonament pe luna octombrie. în atenția solicitanților de anunțuri de mică publicitate în Gazeta de Sud Anunțurile de mică publicitate pentru rubricile de Vînzări și Cumpărări se vor publica în continuare gratuit, cu condiția specificării prețului. GA22EEA. de S«D angajează corector pentru redacția din Craiova și redactori și agenți publicitari pentru redacția din Drobeta Turnu Severin. Relații - luni, 14 octombrie, la sediul redacției. SC AGES INTERNATIONAL SA vinde carne de pui și făină la ferma Bratovoești. Relații la telefon 051-413.545 Telefonul de 051-413100 înainte de a suna salvarea, înainte de a anunța poliția sau pompierii, apelează la telefonul de noapte al GPS. Ridică receptorul și formează 051/41.31.00. Oricînd, un redactor al nostru va fi alături de tine.