Gazeta de Sud, octombrie 1999 (Anul 5, nr. 1392-1416)

1999-10-14 / nr. 1403

GAZETA de SUD Director Eugen ARNAUTU Redactor-șef Adrian VOINEA JOI, 14 OCTOMBRIE 1999 ■ ANUL V, NUMĂRUL 1403 ■ 12 PAGINI: 2.000 LEI BRAT Publicație auditată 1.01-31.12.1998 România merge spre Uniunea **tk W Europeana Comisia Europeană a propus ieri începerea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană cu România, alături de alte cinci state candidate, cu condiția ca autoritățile de la București să ia decizii pentru ameliorarea situației din orfelinate, precum și în favoarea reformei economice, relatează AFP. Negocierile cu cei șase candidați urmează să înceapă anul viitor. Cei șase noi candidați pro puși de Comisia Europeană sînt Malta, Letonia, Lituania, Slovacia, Bulgaria și România, avizul conținînd condiții speciale pentru autoritățile de la București și Sofia. AMĂNUNTE ÎN PAGINA 2 Președintele Comisiei Europene, Romano Prodi, a anunțat în fața Parlamentului European că acești șase noi candidați ar trebui să se alăture în negocierile de aderare primului grup de state care au început discuțiile concrete cu un an în urmă - Ungaria, Polonia, Republica Cehă, Estonia, Slovenia și Cipru Licitației cu forța la AGROMEC Dobrun-Olt ■ în timp ce unitatea este în proces cu fiscul, tractoarele îi sunt scoase la mezat ■ Directorul Cezar Gubendreanu acuză DGFPCFS Olt: „Sechestrarea bunurilor a fost făcută abuziv“ AMĂNUNTE ÎN PAGINA 4 Un deținut s-a spînzurat de tabloul lui Sadoveanu Florin Tudorache, de 29 de ani, din Iași, deținut al Penitenciarului de Maximă Siguranță Craiova, s-a spînzurat miercuri, 13 octombrie, într-o sală de clasă, pentru că avea datorii la alți colegi de detenție. Bărbatul a fost găsit atîrnînd alături de Mihail Sadoveanu, spînzurat cu șiretul de la pantalonii de trening. Florin Tudorache a fost internat în comă la spital și are puține șanse să mai trăiască. Ex-candidatul la Primăria Craiovei, cpt(r) Cristian Tecșilă, fost comandant al PCTF Calafat - dat în „urmărire generală“ pentru un „tun“ de 1,5 miliarde de lei ■ El este cercetat pentru fals, uz de fals și înșelăciune, dar se sustrage urmăririi penale ■ C. Tecșilă (care a mai făcut pușcărie) are un Mitshubishi Pajero („ultimul răcnet“) primit de la Miron Cozma... AMĂNUNTE ÎN PAGINA 5 Săraci, săraci, dar petrecăreți Cu toate că problemele financiare curg cu duiumul și edilii se miră unde să împartă mai întîi bruma de buget, Vasile Bulucea și echipa sa le pregătesc craiovenilor cîteva zile de veselie și voie bună. Mai din sponsorizări, mai rupînd din veniturile proprii, primarul Craiovei a hotărît să sărbătorească Cetatea Băniei timp de patru zile, mai exact în perioada 23-26 octombrie. Pe lângă multe alte evenimente, cum ar fi raliul, expozițiile și simpozioanele, se va organiza și un festival al berii. Craiovenii vor avea ocazia să deguste diferite tipuri de bere, pe care le vor prezenta cei zece producători care și-au anunțat deja participarea. Nu vor lipsi nici concursurile, muzica de toate genurile și spectacolele pentru toate gusturile. • Doina GLIGĂ ■ [UNK] [UNK] Actorii Teatrului Național Craiova, atîția cîți au mai rămas, împreună cu redacția ziarului Gazeta de Sud, urează viață lungă, lipsită de griji, nou-înființatului Teatru „Eugen Ionescu“ din Slatina. MICA PUBLICITATE PRIN TELEFON • De luni pînă vineri, între orele 8.00 - 20.00 • Sîmbăta și duminica între orele 9.00 -12.00 89.11.31 • Anunțul trebuie să cuprindă maximum 15 cuvinte rostite clar anunțul propriu-zis, adresa, numărul de telef • Un apel telefonic corespunde unei singure apariții în ziar. • Anunțurile înregistrate vor fi publicate la un interval de 48 de ore. • Nu se primesc anunțuri telefonice pentru rubricile DECESE, CONDOLEANȚE, COMEMORĂRI, MATRIMONIU Tarif unic: 7950 lei/30 sec. Primele 20 secunde gratuite. Apelabil numai de la centrale digitale. «rrcini%jsr A] d in vremuri Directorul Direcției Prefecturi din cadrul Departamentului pentru Administrație Publică Locală (DAPL), Gheorghe Baciu, a trimis ieri o avertizare către toate prefecturile din județe, în care se cere luarea măsurilor ce se impun în vederea limitării efectelor care ar putea fi produse de precipitațiile anunțate pentru sfirșitul acestei săptămîni. în avertizarea trimisă se arată că în intervalul 15-18 octombrie vremea se va răci accentuat, devenind deosebit de rece pentru această perioadă. Temperatura aerului va avea duminică și luni valori cuprinse între 4 și 12 grade Celsius, iar dimineața între -4 și 4 grade Celsius. Temporar, în nordul, centrul și estul țării, se vor semnala precipitații sub formă de ploaie, la grele poviță și ninsoare. în avertizare se mai precizează că în Moldova, sîmbătă și duminică, precipitațiile sub formă de ninsoare vor fi însoțite și de intensificări de vînt, în zona de munte va ninge, iar vîntul va sufla tare, viscolind zăpada. Se va produce frecvent brumă, îndeosebi în vestul și centrul țării, iar local și îngheț la sol. Paznicii și groparii „gonesc“ strigoii din cimitirele Craiovei în cimitirul craiovean Sineasca, tura de noapte o fac doi paznici și o haită de vreo zece maidanezi. La ceasurile tîrzii, ore în care dumneavoastră dormiți, grupul străbate aleile șerpuinde printre cele 30.000 de morminte - cei doi pentru un milion de lei pe lună, iar patrupedele, la rîndul lor, minate de propriile motive, împreună îi păzesc pe ceilalți de răutățile celor vii: să nu se fure vreo cruce, să nu fie vandalizat vreun mormînt... Foamea e mare în ziua de azi și faci orice pentru un ban cu care să poți trăi, cum spune Ion R. paznic, în cimitire noaptea este liniștită, spun paznicii, iar groparii cu vechime în muncă se jură și ei că în Craiova nu mai există moroi. Cetățenii străini vor primi vize de intrare numai de la oficiile consulare ale României din străinătate De la 1 ianuarie 2000, viza de intrare în România pentru cetățenii străini se va acorda numai de către oficiile consulare ale României din străinătate, a declarat ieri Cristian Diaconescu, director general al Direcției Juridice și Consulare a MAE. La frontiera de stat se vor acorda vize doar în condiții excepționale. Aceste situații de excepție vor fi făcute publice de către Ministerul de Interne, a precizat Cristian Diaconescu. El a spus că aproximativ 90 la sută din solicitanții de vize se vor adresa serviciilor consulare, declarîndu-se preocupat de „încărcarea deosebită“ pentru ambasadele și consulatele românești, precum și de cheltuielile foarte mari pe care le presupune instaurarea acestui nou sistem de acordare a vizelor. „Banii sînt, într-adevăr, insuficienți“, a declarat Cristian Diaconescu, dar a precizat că interesul pentru realizarea acestui nou sistem de acordare a vizelor este „mai mare decît unele necesități de moment“. Soluția este, în opinia lui Cristian Diaconescu, „mărirea numărului de personal și aplicarea unui control mai strict asupra activității desfășurate de acesta“. Cristian Diaconescu a declarat că această inițiativă românească a fost bine primită de țările din spațiul Schengen, existînd promisiuni ferme din partea acestora de a acorda consultanța și sprijinul tehnic necesar implementării acestui sistem de vize. (A.M.) Salariile militarilor vor fi mărite de la 1 decembrie Salariile militarilor vor putea fi mărite de la 1 decembrie, potrivit deciziei luate în cursul întrevederilor dintre ministrul apărării, Victor Babiuc, ministrul de finanțe, Decebal Traian Remeș, și premierul Radu Vasile. Victor Babiuc a declarat că majorarea salariilor pentru cadrele militare nu a putut fi aplicată din luna august, din lipsa banilor. Potrivit generalului Nicolae Cordăneanu, șeful Direcției Financiare a MApN, pentru aceste majorări este necesară suma de 181 de miliarde de lei, care trebuie alocate din fondurile obținute de MApN sub altă formă decît alocațiile bugetare. Generalul Cordăneanu a făcut apel la comandanții de unități „să-și realizeze fondurile rezultate din surse extrabugetare“, cum ar fi prestările de servicii. „Probabil Armata este văzută, din ce în ce mai mult, ca o instituție lucrativă, nu bugetară. Să vedem dacă mergem, a spus Babiuc. Salariile cadrelor militare vor fi mărite în condițiile recentei ordonanțe de guvern, care anulează unele scutiri de la plata impozitelor, măsură față de care ministrul Victor Babiuc a protestat de mai multe ori,calificînd-o ca „nedreaptă“. în curînd, vor fi majorate și salariile civililor din MApN, urmînd ca diferența dintre veniturile acestora și veniturile militarilor să nu fie mai mare de 5-10 la sută. ITTA «1«rD CU BASCA PE OCHI Doamne, ce chestie ciudată e partidul! Aveam convingerea (fără a mă baza pe altceva decît pe intuiție) că un partid e aidoma unui organism viu. Că tot ce face fluierul piciorului, de exemplu, știe creierul și ce gîndește creierul face urechea dreaptă, de exemplu. Adică membrii unui partid, strîns legați între ei cu seva ideologiei, se mișcă unitar, întocmai, la timp și de la centru. Dar iată că din nou realitatea depășește ficțiunea. S-au întîlnit membrii coaliției să discute despre legile proprietății? S-au întîlnit. A spus și la televizor? - A spus: A scris și prin ziare? - A scris: A aflat poporul? - A aflat. Numai că ieri, la discuția în comisia juridică a Senatului, țărănistul Răzvan Dobrescu s-a trezit neinformat de conducerea partidului său că problema despăgubirilor bănești va fi reglementată printr-o altă lege. „Pentru mine acest amendament nu există pînă cînd nu voi fi înștiințat oficial“, a declarat Răzvan Dobrescu. Doamne, Dumnezeule, dar oamenii aceștia, membri de partid cu funcții de răspundere, nu discută între ei? Nici măcar nu se-ntîlnesc să discute și ei ca oamenii (nu pe marginea șanțului, ci la ditamai sediul partidului) politica țării? Nu numai că actuala clasă politică nu mai comunică decît într-un singur sens cu electoratul (noi hotărîm, voi executați) fără a ține seama de reacțiile lui, de nevoile lui. Nu numai că partidele nu mai comunică între ele decît în genul „pe-a mă-tii“-„ba pe-a mă-tii“, dar membrii de partid, și nu oricare, nu mai comunică nici măcar între ei. Partidul nu e nicidecum un organism viu, ci mai degrabă o reuniune de personaje. Fiecare om politic își vede de treaba lui, de interesele lui, ca un călător singuratic sub cerul senin, aducîndu-și aminte de partid numai atunci cînd începe să plouă. • Adrian VOINEA