Gazeta de Sud, ianuarie 2000 (Anul 6, nr. 1470-1493)

2000-01-15 / nr. 1480

■[21Sg (iAJETAdcISIT) Pentru un pumn de EURO de Eugen Ovidiu CHIROVICI După întîlnirea cu președintele Comisiei Europene, domnul Romano Prodi, premierul Mugur Isărescu a simțit nevoia să atragă atenția opiniei publice și administrației de la București că banii de la Uniune nu vor fi parașutați din avion, ci vor avea destinării precise, în baza unor proiecte clare. Domnul Isărescu a mai temperat puțin zelul celor care se grăbesc să vîndă pielea ursului de la... Bruxelles. La fel s-a întîmplat și cu sumele vehiculate în legătură cu Pactul de Stabilitate în Balcani, sume din care, pînă acum, pe malurile Dîmboviței nu a ajuns nici un cent găurit (măcar oficial). Nu este bine să spui „hop“ înainte de a sări, iar guvernul va trebui, pînă la demararea propriu-zisă a negocierilor de aderare (în luna februarie a anului curent), să elaboreze acea strategie pe termen mediu, care va face posibilă atragerea banilor destinați României în cadrul programului general de extindere. Dacă nu o va face, sau nu o face corespunzător, conform cerințelor comunitare, nu vom vedea nici banii. Ce înseamnă proiecte concrete? înainte de a trece la acest subiect, merită, credem noi, să atragem, atenția asupra unor aspecte. în primul an de negocieri, nici un stat central și/sau est-european angrenat în acest proces nu a reușit să atragă totalitatea sumelor puse la dispoziție de nomenclatura de la Bruxelles. Nici Polonia, nici Cehia, nici măcar vioara Ungarie. Cînd două birocrații - una națională, în țări cu democrații în curs de solidificare, după renunțarea la modele planificate, o alta suprastatală, aflată și ea în plin proces de restructurare, cea comunitară - se întîlnesc, nu ne putem aștepta la o colaborare pe raze. Modele comunitare de proiecte sînt dificile din punctul de vedere al conceperii, iar funcționarii estici stăpînesc prea puțin uneltele necesare făuririi acestor proiecte. Sigur că și aici intervine asistența comunitară, dar, pînă la urmă, cei care întocmesc concret dosarele de lucru sunt reprezentanții administrațiilor naționale. Acesta ar fi un aspect. Un altul se referă la coerența care trebuie să pună cap la cap diversele proiecte elaborate de ministere, în așa fel încît rezultatul final să nu fie o strațo-cămilă dizgrațioasă, ci o strategie durabilă. Construiești o șosea pentru că undeva, acolo, se află o fabrică ce deservește, la rîndul său, un complex industrial care... și așa mai departe. Or, aici avem de-a face nu numai cu armonizarea a mai multe teorii, ci și a intereselor concrete, financiare, ale diverselor grupe de lobby, care au intrat deja în vibrație cînd au auzit de milioanele de EURO și încearcă, fiecare în parte și toate împreună, să tragă spuza pe turta proprie. Asta mai ales într-un an electoral, cînd fiecare partid se gîndește la fiefurile sale electorale cu precădere, iar demararea unor proiecte locale este nu doar benefică din unghi economic, ci poate aduce și foarte multe voturi. în fine, un ultim aspect, deloc de neglijat, din păcate, este acela al asigurării, de către partea română, a cofinanțării (în proporție de o treime) a respectivelor proiecte. UE dă două treimi din bani doar dacă, atenție, partea română va fi capabilă să demonstreze că poate atrage, din alte surse, oficiale și/sau private, o parte din banii necesari. Dacă nu, proiectul pică, cum s-ar spune. Din cîte știm noi la această oră, doar Ministerul Transporturilor condus de Traian Băsescu s-a dovedit capabil să acopere integral suma aferentă cu proiecte concrete și să asigure, în același timp cofinanțarea necesară (în special de la Banca Mondială). Și a rămas destul de puțin timp pentru ca celelalte ministere vizate să pună pe masă proiectele care le revin. Bucureștiul nu a început singur negocierile de aderare, iar principiul comunitar este „primul venit, primul servit“. Dacă Sofia, de pildă, se va dovedi mai iute de mînă, atunci noi vom pierde o parte din finanțare în favoarea Bulgariei, în exemplul nostru. Milioanele de EURO nu vor putrezi la Bruxelles, așteptînd ca funcționarii români să se trezească din adormire. Vor merge la Varșovia sau la Praga, dacă administrația noastră va continua să roadă capetele creioanelor. Și acum, să revenim: Ce înseamnă proiecte concrete? Fiecare birocrație își are tabieturile sale, iar cea comunitară nu face excepție. Cerințele pentru întocmirea unui studiu destinat FMI sau BIRD sunt unele, cele pentru un proiect destinat UE sunt altele. Ministerele din România au trimis, de-a lungul timpului, mai multe grupe pentru training la Burxelles, dar fluctuația administrativă care a caracterizat ultimii trei ani a împiedicat practic constituirea, la nivel de ministere, a unor nuclee de specialiști în elaborarea proiectelor. Unii dintre funcționari și-au dat, la revenirea în țară, demisia, și și-au constituit propriile agenții de consultanță, în speranța că vor obține mai mulți bani lucrînd de pe asemenea poziții, decît lefegii prin ministere. Foștii lor colegi refuză acum să lucreze cu ei, invidioși pe sumele pe care asemenea agenții le-ar putea primi. Și așa mai departe. Măcar sub acest unghi sîntem mai degrabă sceptici că broasca țestoasă de la București va începe subit să alerge ca un iepure spre Bruxelles. Deocamdată, echipa însărcinată cu elaborarea Strategiei de Dezvoltare Durabilă abia a început lucrul și încă nu știm cum se va prezenta măcar din punctul de vedere al procesului de integrare - acest document. Dar elaborarea sa va fi un test crucial pentru actualul cabinet. Măcar acum, birocrația, grupurile de interese și celebra incoerență legislativă trebuie lăsate în urmă. Altminteri, înseamnă că vom călca cu stîngul pe lungul drum spre Bruxelles. SC TRANSVAM 96 SA BUCUREȘTI Asigură prin punctele de lucru din: BUCUREȘTI - bd. Bucureștii Noi nr. 40, tel/fax: 01/668.74.12 CRAIOVA - str. Caracal nr. 308 (vizavi de DAEWOO), tel:: 051/435.592 SLATINA - bd. A.I.Cuza bd. V4 parter, tel: 049/413.761 BECHET- tel/fax: 274.437 ARAD (sediu IMAR)- tel: 057/223.019. 092.631,696 SERVICII DE COMISIONAR ÎN VAMĂ DECLARAȚII VAMALE DEPOZITARE, ANTREPOZITARE. GARANTARE TAXE VAMALE - $5 POLITICA 1480 / sîmbătă, 15 ianuarie 2000 Partidele politice se pregătesc de zor pentru alegeri Partidele politice se pregătesc intens pentru alegerile locale din primăvară și pentru cele parlamentare din toamnă. Unele formațiuni politice lucrează electorale și a listelor pentru primari sunt gata de alegeri și au început deja campania electorală, mascată sau vmu. Toți se laudă că vor veni cu oferte surpriză și cu candidați curați ca lacrima, cunoscuți de opinia publică și capabili să ducă pînă la capăt mandatul de patru ani. Pentru că încă nu s-a dat oficial startul in campania electorală, poWtacienii deljeni promit că nu vor recurge la atacuri murdare pentru a cîștiga voturi. * PD: Listele pentru primari și consilieri sunt gata Pregătirile pentru alegerile locale au intrat în linie dreaptă la Partidul Democrat, filiala Dolj. Deși listele pentru primari și consilieri sunt aproape gata, ele nu au fost făcute publice deoarece se mai așteaptă,„că nu se știe“. Senatorul Ilie Ștefan spune că viitorii consilieri și primari nu sunt numiți de la centru, ci sunt aleși de către fiecare organizație comunală sau municipală: „Principalul candidat al PD la Primăria Craiova este Octavian Podeanu, dar vor mai exista și alte propuneri, înainte de alegeri, vom face un sondaj de opinie și cel care va ieși învingător va fi desemnat candidat la scaunul de primar al orașului“. Democrații sunt de părere că schimbările care au avut loc în ultimul timp în sînul partidului, admiterea în Internaționala Sociliastă ca membru cu drepturi depline reprezintă un atu puternic în alegerile viitoare. „PDSR rămîne un contracandidat serios, dar sînt convins că electoratul va recunoaște că politica noastră este cea mai potrivită. Noi mizăm pe 30%. Marele minus al nostru este acela că le-am spus oamenilor adevărul și nu le-am promis ceea ce nu le puteam da în politică, a spune adevărul constituie un minus“, spune senatorul Ilie Ștefan. • PNL: Fără sugestii de la centru Partidul Național Liberal (PNL), filiala Dolj, va participa la alegerile locale pe liste proprii, separat de CDR. Candidații liberali trebuie să fie figuri populare, simpatizați de alegători, cinstiți și onești și cu mare putere de muncă pentru a duce un mandat de patru ani pînă la capăt. Senatorul Cornel Boiangiu, președintele PNL - filiala Dolj, spune că, pentru locurile eligibile, vor fi propuși oameni din teritoriu, fără intervenții și sugestii de la centru. „Nimeni nu-i cunoaște mai bine pe candidați decit oamenii din sat. De la centru se poate refuza o candidatură doar pe motive bine întemeiate. Listele sunt aproape definitivate și la sfîrșitul lunii le vom da publicității“. Deși recunosc PDSR ca fiind cel mai puternic contracandidat al lor, care conduce detașat în sondajele de opinie, peneliștii nu se tem. „Voi face tot ce este posibil pentru a demonstra că PDSR reprezintă un pericol uriaș pentru țară. Trebuie să le deschid ochii oamenilor și să-i conving că, dacă vor vota cu cei pe care Europa i-a respins, nerecunoscîndu-i ca făcînd parte din familia social-democraților, nu se va mai uita nici o țară occidentală la noi. Eu cred în inteligența poporului român“, spune Cornel Boiangiu, în alegerile locale viitoare, PNL crede că va depăși pragul de 30%. • Țărăniștii așteaptă ceasul al 12-lea pentru a se trezi Țărăniștii doljeni așteaptă cu nerăbdare delegația permanentă de la sfîrșitul lunii ianuarie pentru a stabili strategia electorală. Marcel Cornea, președintele PNȚCD-filiala Dolj, spune că, deocamdată, nu știe ce tactică se va adopta în campania electorală și că se așteaptă indicații de la centru: „I-am cerut de nenumărate ori lui Ion Diaconescu ca, măcar în ceasul al 12-lea, să vină cu ceva nou care să aibă impact asupra electoratului. Să se facă programe în special pentru revigorarea agriculturii“. Pentru listele de primari ale PNȚCD s-au înscris cîte trei - patru candidați. „După ce strîngem toate listele din teritoriu, vom stabili candidatul pentru Craiova. Listele rămîn deschise. Deocamdată așteptăm să se I . „ «• y**. Mi termine ca grupările din șmul partidului și lucrurile să se sedimenteze. Pentru locale, candidații sînt numiți numai din teritoriu. în situația în care ni se vor impune și de către centru, ne vom supune“, spune liderul țărănist. Marcel Cornea este de părere că sondajele de opinie, în general, indică o popularitate de moment și că electoratul țărăniștilor este neschimbat: „Cei care au crezut în noi ne vor vota din nou. Noi am greșit că nu am spus adevărul, dar vom recupera ceea ce am pierdut“. PNȚCD Dolj crede că va obține 25% din sufragii. • PDSR este de mult gata de alegeri încurajat de sondajele de opinie, pedeseriștii și-au început pregătirile pentru alegerile din 2000 cu cîteva luni în urmă. Ei declară că au realizat programe adaptate la nevoile fiecărei comune în parte și că au înaintat la centru listele pentru primari și consilieri. Senatorul Ion Predescu spune că primarii și consilierii pedescriști trebuie să facă dovada profesionalismului și corectitudinii și să fie cunoscuți de către opinia publică: „Am lansat cîte trei candidați în comune și șase la Craiova, pentru a nu atrage adversitatea electoratului asupra unei singure persoane și pentru a fi siguri că îl alegem pe cel mai potrivit. Totodată, acest sistem păstrează un oarecare echilibru al organizațiilor“. Membrii PDSR cred că, în Dolj, bătălia mare se va da la municipiu și recunoaște ca adversar politic doar PD. „Fiecare partid are electoratul lui. ApR, care ne secondează în sondaje, poate rupe de la noi sau de la nehotărîți, iar PD poate să cîștige la municipiu“, a‘opinat Ion Predescu. • ApR vine cu gospodarii Ca partid nou pe scena politică românească, ApR Dolj promite că vine cu oameni noi, gospodari desăvîrșiți, care cred că au un cuvînt de spus în alegerile viitoare. înainte de închiderea listelor pentru primari și consilieri, care deocamdată sînt în formare, reprezentanții ApR - filiala Dolj, vor face un tur de forță prin comunele din județ pentru a vedea care este situația.„Fiecare organizație și-a stabilit propria strategie pentru alegeri. De reținut este faptul că primarii ApR nu vor promite ceva ce nu pot face, își vor alege două - trei dintre problemele stringente ale comunei sau orașului pentru care candidează și se vor angaja că vor lupta să le rezolve“, spune prim-vicepreședintele Ion Prioteasa. Aperiștii se tem de o campanie electorală dură, cu multe atacuri la persoană, însă promit că nu vor răspunde cu aceeași monedă. „încercăm să fim un partid european, care nu răspunde la orice provocare. Noi vrem să fim aproape de om“, a conchis Ion Prioteasa. * Candidatul ANCD la Primăria Craiova va fi o femeie ANCD - filiala Dolj este încă în faza de construire a partidului și nu se gîndește la campania electorală. Paulina Suceveanu, liderul ANCD Dolj, este de părere că oamenii s-au săturat de promisiuni deșarte și că se vor îndrepta către acele partide care promit puțin și fac mult: „Noi sîntem optimiști pentru că avem un program real și promovăm oameni serioși și curați. Așa cum scrie și in declarația politico - morală, candidații ANCD nu trebuie să fi făcut parte din structurile fostei securități. Credem că vom obține 30% din sufragii. Victoria stîngii din sondaje este o mică gogoriță pentru că tot sondajele arată că mai mult de jumătate din electorat este nehotărît. Și o parte din nehotărîți vor vota cu noi“. ANCD nu și-a definitivat încă listele pentru primari și consilieri. Paulina Suceveanu intenționează să-și depună candidatura pentru Primăria Craiova: „Știu că voi avea contracandidați puternici la municipiu, dar nu există nici un motiv pentru ca eu să nu fiu un primar mai bun ca ei“. • PRM va colecționa problemele cu care se confruntă alegătorii Pentru campania electorală din 2000, PRM-filiala Dolj va adopta o strategie modernă, bazată pe un model occidental, adaptat la condițiile din România și care se va adresa în principal individului și nu maselor, spune deputatul Nicolae Vasilescu: „Pînă cînd va fi declanșată oficial campania electorală pentru locale, PRM se va ocupa de colecționarea problemelor cu care se confruntă alegătorii“. El a adăugat că aceia care se așteaptă ca peremiștii să cînte pe străzi „Deșteaptă-te, române!“ vor fi dezamăgiți: „Am obișnuit lumea cu o atitudine foarte naționalistă, dar de această dată vom alege o altă cale. Deși nu pot și nu vreau să lansez un procent pe care îl vom obține din sufragii, cu siguranță vom avea un cuvînt greu de spus în alegerile viitoare. Pînă pe data de 15 februarie vom definitiva listele cu numele primarilor și consilierilor și ne mai gîndim pe cine vom propune pentru primar la Craiova“. Majoritatea politicienilor doljeni consideră că, pentru alegerile locale și legislative din 2000, votul uninominal este ideal, dar că electoratul nu este pregătit pentru această schimbare. Ei cred că, atunci cînd va fi introdus sistemul uninominal, candidații trebuie să joace cinstit și să nu încerce să cumpere voturi folosind mijloace nu prea ortodoxe. • Nicoleta ENE Hie STEFAN Cornel BOIANGIU Toate partidele se lauda ca vor veni cu oferte surpriză și cu candidați curați ca lacrima Marcel CORNEA Ion PREDESCU Paulina SUCEVEANU