Gazeta de Sud, ianuarie 2000 (Anul 6, nr. 1470-1493)

2000-01-28 / nr. 1491

B + Director Eugen ARNĂUTU Redactor-șef Adrian VONI V * *. ' Punct și de la capăt de Ion CRISTOIU PNȚCD - începutul sfîrșitului? Azi se deschid la București lucrările mult așteptatei reuniuni a Delegației Permanente a PNȚCD. Cel mai important for al partidului după congres, Delegația Permanentă va strînge, întruna din sălile palatului găzduitor al Camerei Deputaților, 300 de delegați din întreaga țară. Ne aflăm, ca să zicem așa, în baza campaniei electorale. Toate partidele din România, inclusiv cele tovarășe de guvernare ale PNȚCD, se află deja în bloc starturi. Unele, cum ar fi PD și PNL, au și început deja maratonul la capătul căruia unele formațiuni vor intra în parlament, iar altele nu vor reuși să se tîrască nici măcar pînă la prima treaptă a mult rîvnitei instituții. Aceste partide se află deja în ținută de luptă. Și-au rezolvat conflictele interne. Și-au stabilit strategiile electorale. Și-au făcut deja planurile de a smulge cît mai multe voturi. Singurul partid ce pare totalmente depărtat de această realitate este PNȚCD. Pînă la ora actuală, partidul lui Ion Diaconescu n-are nimic din ceea ce-i trebuie unei formațiuni în pragul campaniei electorale. Program politic? Zero absolut! Strategie electorală? Zero absolut! Oameni pregătiți să participe cu succes la disputele televizate? Zero absolut! Față de toate partidele de pe eșichierul politic al țării, PNȚCD se află într-o întîrziere de cîțiva ani lumină în materie de pregătire a campaniei electorale. In aceste condiții, ar fi de așteptat ca reuniunea Delegației Permanente să-și concentreze exclusiv energiile pe pregătirea partidului pentru bătălia în vederea viitorului scrutin. Ce vedem însă la o simplă privire aruncată asupra ordinii de zi? Că, deși unele puncte aparțin necesarei recuperări a timpului pierdut pentru a putea ajunge din urmă celelalte competitoare, conclavul Delegației Permanente se anunță ca o reglare de conturi între grupări la nivelul conducerii. Desigur, campania electorală trebuie să găsească acest partid cu o conducere solidă, puternic așezată în șa, care să poată pune în mișcare, în sfîrșit, mașinăria cerută de acerba campanie electorală din anul 2000. Din acest punct de vedere, axarea reuniunii pe alegerea noului Birou de Conducere și Coordonare pare a răspunde acestei exigențe. E insă numai o iluzie. Delegația Permanentă n-a fost convocată pentru a desemna statul major al partidului în bătălia ce se anunță pe viață și pe moarte, ci pentru a da cîștig de cauză uneia dintre numeroasele grupări ce sfîșie acest partid, prin lupta fratricidă, declanșată cu luni în urmă. Semnificativ din acest punct de vedere rămîne faptul că decizia de a transforma reuniunea într-o alegere a întregii conduceri i-a fost impusă de gruparea Opriș tot mai neputinciosului președinte Ion Diaconescu. E limpede că gruparea talibană nu vede în momentul din aceste zile unul de punere la punct a ultimelor detalii pentru angajarea în bătălia electorală, ci un moment al eliminării altor grupări din partid, de la cea dirijată de Vasile Lupu pînă la cea avîndu-l drept lider, pînă nu demult, pe fostul premier Radu Vasile. In atare condiții, reuniunea Delegației Permanente va fi un dezastru pentru necesarul proces de pregătire a PNȚCD în vederea campaniei electorale. Așa cum s-a văzut în aceste zile, fruntașii PNȚCD n-au dezbătut o clipă programul partidului, strategia electorală, ci și-au sleit puterile în combinații de culise, pentru a ocupa un loc în conducerea partidului. Lesne de presupus că reuniunea Delegației Permanente va reprezenta o nouă amînare a necesarei încheieri a pregătirilor pentru înscrierea in campania electorală. Admițînd chiar că lucrurile vor merge lin, noua conducere fiind aleasă fără scandal, PNȚCD se va vedea obligat să convoace o nouă Delegație Permanentă pentru a pune la punct ținuta de luptă în pregătirea campaniei electorale. Din nefericire, semnele de pînă acum nu ne lasă nici o îndoială asupra momentului pe care îl va constitui reuniunea ce se deschide azi. în loc să curme scandalul intern, ședința îl va amplifica. Ambiția grupării talibane de a lichida toate celelalte grupări din partid va transforma reuniunea într-o bătălie pe viață și pe moarte pentru un loc in conducere. Și cum jocurile sînt deja făcute, victoria grupării talibane va duce la scindarea partidului. Astfel că, în loc să fie un moment benefic pentru șansele PNȚCD în crîncenul scrutin din acest an, reuniunea Delegației Permanente se anunță drept unul al dezastrului. 60 de țărăniști se bat pentru un joc în conducerea partidului. Posturilecheie, cel de prim-vicepreședinte și cel de secretar general, sunt puse în joc nu pentru a da partidului un program necesar campaniei electorale, ci pentru o soluționare a conflictelor interne din această formațiune politică. Pentru ca momentul să fie benefic PNȚCD în campania electorală, lucrările reuniunii trebuie să răspundă numeroaselor aspecte încă neelucidate la nivelul partidului: locul și rolul său în CDR, soluțiile pentru a scoate România din criză, adaptarea partidului la provocările noului mileniu. Găsirea răspunsurilor ar însemna concentrarea lucrărilor pe confruntarea de idei. Din nefericire, lucrurile se vor axa pe bătălia pentru victoria unei grupări asupra celorlalte. In aceste condiții, deși anunțate pe ordinea de zi, statutul, programul, rezoluția vor fi împinse în planul doi. La finele reuniunii Delegației Permanente, PNȚCD va avea o nouă conducere. Din nenorocire, nu va avea un program electoral bine articulat, o strategie electorală, o poziție clară față de PNL, una sau mai multe variante de alianțe pre- sau postelectorale. Mai mult, așa cum arătam mai înainte, nici măcar alegerea noii conduceri nu va reprezenta nimic pentru necesara pregătire a campaniei electorale. Indiferent de cine va fi ales în conducere, PNȚCD nu-și va găsi stabilitatea internă. Nemulțumirile sînt inevitabile dacă ne gîndim că momentul nu e numai unul de confruntare a unor grupări deja închegate, ci unul în care toți se vor bate cu toți. E greu de prevăzut ce urmări vor avea nemulțumirile stîrnite de rezultatul colegilor. E posibil ca gruparea Radu Vasile, daca va fi lichidată, să plece din partid. E posibil, la fel de bine, ca, rămasă în partid, ea să continue lupta împotriva grupării ce a pus-o în genunchi. Ambele rezultate sînt catastrofale pentru un partid atît de întîrziat cu pregătirile în vederea campaniei electorale. Sînt, astfel, toate șansele ca reuniunea deschisă azi să reprezinte începutul sfîrșitului pentru PNȚCD ca formațiune politică'. în plină grevă generală a profesorilor Ministrul Andrei Marga a demisionat Spectaculoasa decizie a ministrului educației a reaprins gîlceava dintre putere și opoziție. Lideri ai CDR au justificat gestul ministrului țărănist prin faptul că acesta n-a mai suportat cicăleala președintelui Comisiei de învățămînt din Camera Deputaților, Anghel Stanciu (PRM). La rîndul său, Marga a invocat motive legate de o ocultă rezistență la reformă; în realitate, se pare, nu e vorba nici de una, nici de alta. După cum susțin unii, demisia ministrului Marga are ca substrat o nemulțumire pur personală: zvonul că PNȚCD l-a scos de pe lista vicepreședinților din viitorul BCCC. Profesorii vor continua greva, indiferent de demisia ministrului, iar sindicatele au salutat gestul lui Marga. ANDREI MARGA: „Nu se poate face reformă fără resurse financiare. Nu se poate face integrare europeană fără educație. Nu putem realiza alte reforme fără reforma educației. (...) Putem sesiza chiar o contrareformă care, în condițiile speciale ale anului electoral, atinge paroxismul prin vulgaritate și lipsă de scrupule. Demisia mea nu este conjuncturală, ci se bazează pe o evoluție în timp“. I C II« rAAItXllwwA tm,,, AL Fără vize nu ne mai primesc nici croații De luna aceasta ne trebuie viză și pentru a ajunge în Croația. Așa cum ne-am obișnuit în ieșirile în celelalte țări ale Europei, vom fi obligați, pentru a căpăta dreptul de a-i vizita pe croați, să prezentăm motive întemeiate pentru care solicităm viza, în cazul deplasărilor în interes de serviciu, este necesară o invitație din partea unei persoane juridice la care se deplasează cetățeanul român. Cei care vor fi cazați în Croația în scop turistic trebuie să aibă asupra lor cel puțin 350 DM pe zi pentru cazare și cheltuieli. Dacă au cazarea asigurată și prezintă dovada acestui lucru, vor scăpa cu doar 100 DM pe zi; în cazul în care solicitantul vizei nu are bani cash, el poate prezenta cecuri sau cărți de credit. în orice situație, cetățeanul român care călătorește în Croația trebuie să aibă și bilet de întoarcere în România sau țara de unde a sosit. • Andreea BĂLAȘA ............. ................ " " ...... „Șpaga pe bandă “ Procurorii craioveni i-au cerut lui Dudu Ionescu dovada audio a mituirii lui Cornea Guvernul l-a destituit ieri pe Marcel Cornea din funcția de subprefect Conducerea Parchetului de pe lîngă Curtea de Apel Craiova a avut ieri, 27 ianuarie, prima întîlnire cu reprezentanții massmedia locale și centrale. Procurorul general Horia Diaconescu împreună cu adjunctul său, Ion Vînătoriu, și Ion George Popa Dună, prim-procuror al Parchetului de pe lîngă Tribunalul Dolj, au optat pentru varianta conferințelor de presă pentru o mai bună informare a opiniei publice. După prezentarea activității din anul 1999, procurorul general a adus în discuție celebrul de acum scandal „Șpaga pe bandă“: „Ne-am sesizat din oficiu și am demarat cercetarea penală conform art. 254, 255 CP, pentru comiterea infracțiunilor de luare și dare de mită împotriva lui Marcel Cornea și Dinei Staicu. I-am solicitat ministrului de interne Dudu Ionescu caseta compromițătoare. Deocamdată cercetarea este în fază incipientă și nu putem să facem alte declarații.“ în ceea ce privește soarta politică a lui Cornea, el a fost destituit ieri din funcția de subprefect, printr-o hotărîre de guvern. • Mariana BUTNARIU Horia Diaconescu Noaptea groazei . Șaizeci de persoane au așteptat aproape o zi ca să plece de la Terpezița, unde rămăseseră înzăpezite . Ladea Zidaru și Marin Ciochină, veniți din Arad, au rămas blocați din cauza zăpezii și s-au hrănit o noapte numai cu bomboane . Oamenii au dormit pe băncile școlilor din sate, iar opt norocoși au fost „cazați" la Postul de poliție Segarcea . Poliția rutieră recomandă: Amînați plecările! ^ >Abonați-vă la GAZETA de SUD l — /x și aveți numai de cîștigat fi 1 - economisiți 35.000 de lei lunar; - participați la concursurile cu premii pentru abonați, - taloane gratuite pentru mica publicitate. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ion Maiorescu nr. 10 tel. 41.81.44 , prin distribuitorii proprii, la Rodipet și poștă. PC-NMT Data Network Acces Internet la 2Mb/$ acum și în Craiova! Str. Ion Maiorescu nr. 10, «16, Craiova Telfax: 051-418.288. h«ț)://«(WW#cnetro ciAAntrA «i&r gsmjM» - cotipiant al «MjmEwmM»i m*m<: Fairplay, nea Vasile tine cu mortul Nu e prima oară cînd nea Vasile, șeriful Cetății Banilor, a fost luat prin surprindere de acțiunile subordonaților, însă clar este că, de data aceasta, primarul s-a luat cu mantie de cap cînd a citit în Gazeta de Sud pînă unde poate ajunge aiureala pe care vrea, nu vrea, o gestionează în instituția pe care o conduce. Așa cum am relatat ieri, Fely Filculescu, agent constatator în cadrul Serviciului de gospodărie comunală al Primăriei Craiova, l-a amendat pe 14 ianuarie pe Dumitru Nedelcu, pentru faptul că nu și-a curățat de zăpadă trotuarul din fața casei. Pînă aici nici un necaz. Problema a apărut însă atunci cînd s-a aflat că amendatul Dumitru Nedelcu era mort și îngropat de mai bine de cincisprezece ani. Copleșit de situație, primarul Bulucea s-a înroșit, apoi și-a dres vocea și a dat, cum s-ar spune, cu karata-n regulament, declarîndu-se sătul să tolereze asemenea greșeli, în stilu-i caracteristic de exprimare și cu aplombul liderilor din rîndul cărora face parte, Bulucea a dat verdictul cine a vrut să-l ardă pe decedat la buzunare să suporte consecințele: „Cazul relatat l-am analizat, l-am studiat și este corect ridicat. Voi lua măsurile de cuviință în legătură cu această hotărîre care s-a luat privind amendarea mortului. Este corect ceea ce s-a scris și corecte vor fi și măsurile de sancționare a persoanei care a trecut mortul ca fiind vinovat pentru necurățarea zăpezii din fața societății, din fața curții, de pe trotuar și din zonă.“ • Mariana BUTNARIU Bulucea e exasperat de greșelile funcționarilor primăriei Cu bașca pe ochi Nici n-a plecat bine la drum căruța lui Isărescu, că a și lăsat-o o roată. Demisia ministrului Marga pică într-un moment și așa critic, întărind ideea că, în acest an, guvernanții o să se ia cu mîinile de cap. Gestul ministrului educației nu e un efect al grevei profesorilor, cum se pronunță oamenii cabinetului, și nici altracasărilor venite din partea deputaților din cadrul Comisiei de învățămînt, așa cum declară liderii CDR și însuși demisionarul. Dacă Marga dă patetic cu mîța moartă peste gard, asta nu înseamnă că trebuie să fie și crezut. Există și alte posibile cauze ale spectaculoasei mișcări de ieri-dimineață. Să zicem că Marga încearcă să le ascundă. E dreptul lui. Oricine rememorează cu atenție traiectoria ministrului țărănist în actualul mandat descoperă o interesantă boltă. Din punctul maxim al traiectoriei spre nivelul scoarței terestre. Un drum care echivalează în planul succesului cu traseul dintre mărire și decădere. Vizînd o nemulțumire adîncă și personală, e normal că explicarea gestului prin așazisele persecuții ale deputaților opoziției (din Comisia de învățămînt) trebuia să ocolească motivația intimă a domnului Marga. Cum era să spună ministrul că în traiectoria sa descendentă a ratat, milimetric, de cîteva ori, plonjarea în glorie? Că n-a mai suportat potrivnicia norocului și atingerea dureroasă a ghinionului? Că e un pierzător... Căci, la un moment dat îi intrase în cap, fiind și încurajat de către alții să creadă, că președinția PNȚCD îl așteaptă pe dumnealui și numai pe dumnealui. Sau, cum să se împace cu gîndul că a pierdut controlul asupra filialei țărăniste de la Cluj. Sau, cum să mai suporte gîndul că nu va apuca nici măcar un fotoliu de vize în viitorul BCCC? Neîmpliniri și ghinioane, trenuri pierdute și, la orizont, din nou anonimatul, în ecuația mai amplă a situației din PNȚCD, toate acestea înseamnă scoaterea din schemă. Tocmai pe el, pe ministrul care a făcut atîta reformă, să-l ignore șefii pe care i-a slujit cu trup și suflet, în loc de recunoașterea meritelor și avansare în carieră, partidul l-a tratat cu refuz. Ba, l-a mai lăsat și singur cuc, în gura sindicaliștilor greviști. Părăsit de toți și înjurat de colegi, ministrului nu i-a mai rămas decît să-și blesteme soarta și să se întoarcă la catedră. Unica soluție care îl mai poate scăpa de depresie. • Bogdan MITRICUNĂ