Gazeta de Sud, octombrie 2000 (Anul 6, nr. 1701-1726)

2000-10-14 / nr. 1712

stRAT =5-3] W \ \ \ . """ wm$*tds.ro Q^// Nr. 1712 Director Eugen ARNĂUTU Guvernul are în vedere despăgubirea investitorilor FNI fără a implica bugetul de stat Guvernul a dezbătut, în ședința extraordinară de ieri un proiect de lege care propune o modalitate de despăgubire a investitorilor FNI fără a afecta bugetul de stat, a declarat premierul Mugur Isărescu. Guvernul nu va face plăți din banii publici pentru despăgubirea investitorilor FNI și nu va adopta o ordonanță de urgență pentru acest caz. Proiectul de lege propune ca Ministerul Finanțelor să garanteze unei instituții bancare, care urmează a fi stabilită, o sumă pe care o va putea împrumuta, iar banca va acorda avansuri pentru despăgubirea parțială a sumelor pierdute de investitorii FNI. Suma urmează a fi recuperată de la cei care se fac vinovați de gestiunea frauduloasă a FNI. Drepturile financiare finale ale investitorilor FNI rămîn valabile, dar suma și metoda de despăgubire vor fi stabilite după pronunțarea de către justiție a soluției în acest caz. Dacă proiectul de lege va fi aprobat de guvern, va fi trimis parlamentului, spre aprobare. Premierul spune că în cazul FNI, răspunderea a fost transferată pe nedrept guvernului de către comisia parlamentară de anchetă, dat fiind că singura instituție autorizată să controleze fondurile de investiții de tip FNI este Comisia Națională a Valorilor Mobiliare (CNVM), care nu se află nici în subordinea guvernului și nici în cea a BNR, ci a parlamentului și a comisiilor de specialitate ale acestuia. Isărescu consideră că în cazul FNI s-a înregistrat „o fraudă de proporții sub patronajul CNVM“. de Marius Tucă Șarpe de dudou La muncă! M-am întrebat adeseori ce așteaptă oamenii de la aceste alegeri. Ar fi o mare greșeală, enormă chiar, din partea noastră, a tuturor, să mai credem în gogoșile promise cu atîta nonșalanță de toate partidele. Ne ajung experiențele trecute, din '89 încoace. Totuși, ce ar trebui să așteptăm de la aceste alegeri? Lapte și miere? Smîntînă și cîrnafi? Tacîmuri de pui și creveți? Mușchiuleț de porc și pastramă de oaie? Cred că nimic din toate astea. Nu trebuie să așteptăm nici măcar sacrificarea conducătorilor, promisă odinioară de un domn cu bărbiță și de gașca lui. Atunci, la ce trebuie să ne așteptăm după aceste alegeri, veți întreba dumneavoastră pe bună dreptate. Poate că unii dintre noi așteaptă în continuare promisiuni de genul „luminița de la capătul tunelului"! Și nu-i acuz. Pentru că acești oameni numai așa pot trece peste suferințele zilnice ale unei vieți din ce în ce mai grele, cu promisiunea că mîine, poimîine se vor ivi zorii unei lumi mai bune. Nu mi-am lăsat niciodata speranța pe mîinile altora, atîta timp cît am mai putut face ceva eu. Speranța en fiecare și ar fi, de asemenea, o mare greșeală s-o dăm pe mina altora, să le-o încredințăm conducătorilor în urma unor promisiuni de două parale. Nu ne-am învățat minte de atîtea ori in ultimii ani? Nu trebuie să mai acceptăm din partea conducătorilor, a guvernanților, oricare ar fi ei, lozind cu strînsul curelei, ca și cînd am fi niște copii proști și acum, după zece ani de așa-zisa democrație, dar totuși de libertate. Sper că nu vom mai avea naivitatea să credem în promisiuni de genul „la anu' pe vremea asta, va fi mai bine". Pînă „la anu'", hai să vedem ce avem de făcut acum. Politicienii trebuie să înțeleagă, acum sau niciodată, că și răbdarea noastră a ajuns la capăt. Gata, s-a terminat cu toleranța! Tolerăm, tolerăm de aproape 11 ani. Cu noi, pînă acum n-a avut răbdare nimeni. Dar ce așteptăm totuși de la aceste alegeri? Fără să spunem vorbe mari, așteptăm să se instaureze ordinea. In primul rînd, în structurile statului. Toți angajații statului, de la funcționarul simplu pînă la primul ministru, trebuie să înțeleagă ceea ce n-au înțeles pînă acum, și anume că sînt la dispoziția cetățeanului. Să muncească pentru oameni și pentru țară. Da, da, pentru țară, nu pentru avantajele personale. Dacă nu vor înțelege că au fost puși acolo pentru a servi interesele țării, interesele cetățeanului, trebuie să plece de a doua zi. Să nu mai fure, să nu se mai lase corupți, trebuie să conștientizeze pînă la sînge toate aceste lucruri.. Nu vrem să mai auzim de afaceri de genul „Țigareta", Costea ș.a.m.d. Nu mai vrem să auzim, să vedem, cum instituții ale statului sînt implicate în contrabandă, în afaceri cu comisioane de dolari. Nu mai vrem! Ne-am săturat pînă peste cap. Nu mai vrem să vedem golani, vagabonzi în posturile înalte ale statului, cele de demnitari, de la cel de consilier prezidențial, pînă la cel de ministru. Legea să fie lege pentru toată lumea. Să nu mai fie aplicată în funcție de interesele politice, în funcție de clienții unui partid sau ai altuia. Vrem o justiție independentă! Punct. Nu mai vrem să asistăm la jaful care a avut loc în privatizare. Privatizare de pe urma căreia partidele și-au tras comisioane dintre cele mai grase. La muncă, fraților! Trecerea voastră pe la putere să însemne în primul rînd un efort susținut și nu trînduvirea, cîștigarea unui salariu cinstit și atît, nu îmbogățire, astfel încît să nu mai vedem bătălia pe posturi de pînă acum. Responsabilitatea care obligă pentru ocuparea acestor funcții ar trebui să-i alunge, mai degrabă, pe doritori decît să-i facă să se îmbulzească, să dea năvală. La muncă trebuie să trecem și noi. La fel de responsabili și de conștienți că numai așa vom ieși la liman. Nu știm cînd! Nu punem osul la treabă cu gîndul că poimîine vor începe să curgă laptele și mierea. Vom trăi și vom vedea! Dacă vom munci. Noi, dar și ei! La muncă, fraților! Iată la ce trebuie să ne așteptăm de la alegerile astea. La muncă, ordine și responsabilitate! Ce urît sună, dar cît de adevărat! O jumătate de fotbal Redactor-sef Adrian VOINEA . m ' Jaf la ajutoare umanitare Orfanii din Corabia au fost furați de intelectualii orașului * * Copiii au primit de la Fundația nemțească HELFEN peste două tone de îmbrăcăminte, sute de kilograme de încălțăminte și mii de jucării. La orfelinate n-au ajuns însă nici măcar jumătate din aceste bunuri. De exemplu, din 2.005 kg de hăinuțe, copiilor le-au revenit doar 200 kg, din 327 kg de pantofi, doar 50 kg, iar din 614 kg de lenjerie de pat, doar 48 kg. Băieții de la Orfelinatul „ Cireșarii“ așteptau transportul din Germania cu sufletul la gură. Ei știau că vor primi, printre altele, biciclete și mingi. Ajutoarele au fost recepționate de Spitalul Orășenesc. Reporterii GPS au aflat chiar din gura directoarei acestei instituții că toate bunurile care n-au ajuns la orfelinate au fost date angajaților spitalului. „Și noi avem oameni săraci în spital. Le-am făcut și lor pachete. Iar bicicletele le-am primit cadou de la nemți. Eu am luat o bicicletă, contabila a luat una, două au fost date vameșilor, iar restul le-au fost făcute cadou cîtorva doctori“, a spus senină doamna directoare. Orfanii din Corabia, servindu-și mămăliga cea de toate zilele DAEWOO vinde blocurile coreenilor Lipsa banilor și recenta răzgîndire a firmei FORD în vederea achiziționării concernului DAEWOO au deteminat partea coreeană să scoată la vînzare blocurile de pe Calea București, special construite pentru coreeni. Prețul la care se va vinde un bloc este de 2,5 milioane de dolari și nu se va face vînzarea pe apartamente, ci a întregului bloc. S.H. Chung, consilier director in vestiții, a spus: „Nu am găsit încă un client, ci doar amatori interesați de cumpărarea apartamentului ca atare. Noi nu vrem să vindem pe bucăți, ci blocul cu totul“. S.H. Chung a mai spus că firma va negocia direct cu clientul în vederea efectuării vînzării și nu se va apela la agenții imobiliare sau la alte modalități de înlesnire a găsirii de clienți. Surse neoficiale din cadrul DAEWOO au spus: „A fost foarte grea construirea acestor blocuri pentru că, în momentul în care eram gata să terminăm totul, veneau coreenii să ne spună că mai vor ceva, așa că o luam de la capăt. Nu-mi pare rău decît că s-a muncit atît pentru niște apartamente cu care acum nu mai au ce face, mai ales că sînt construite ca niște camere de hotel. Nu pot să-mi imaginez unde o să găsească firma un cumpărător pentru un hotel de două blocuri și la prețul ăsta. Este clar că firma a rămas fără bani, mai ales că FORD s-a retras pentru că reprezentanții companiei au găsit aici datorii foarte mari, pe care aceștia nu le declaraseră“. Comentariul pe care l-a făcut partea coreeană pe marginea acestor informații a fost că „orice întrebare fără răspuns este un răspuns“. • Anamaria DOBRIȘAN Zilele Craiovei, ultimele retușuri Organizatorii celei de-a patra ediții a Zilelor Craiovei s-au întîlnit ieri la sediul primăriei pentru a pune la punct ultimele detalii legate de amintita sărbătoare locală. Ultima noutate este organizarea unui festival al vinului, care se va desfășura în același timp cu sărbătoarea berii. Ca de obicei, locul de desfășurare a fost „pierdut în spațiu“, ba în Piața Teatrului Național, ba în Piața Tricolorului (n.r. - amplasamente care se suprapun pînă la identificare!). Nodul gordian al denumirilor a fost rapid descîrcit: de la anul se vor instala panouri luminoase cu denumirea piețelor, pentru a aminti populației noul nume, dar, pînă atunci, se vor folosi vechile denumiri, adică Piața Teatrului și Piața Prefecturii. Ca să știe festivalul unde să vină! • Florentina ENACHE în atenția candidaților # # din campania electorală în conformitate cu prevederile legale, este necesară efectuarea unei trageri la sorți în vederea alocării spațiului de emisie destinat campaniei electorale. Cei interesați sînt rugați ca pînă luni, la octombrie, ora 11.00, să transmită la departamentul publicitate al Radio AZZZ,intenția de a utiliza timpul de antenă, precum și spațiul (exprimat în minute) pe care doresc să-l închirieze, din cel disponibil la Radio SOC, pentru campania electorală . Departamentul de publicitate Str. Ioan Maiorescu nr. 10 ^___________Craiova Tel. 051413.100.413.200______________ Sîmbătă, 14 octombrie 2000. Preț 3.500 lei Evenimentele săptămînii comentate de Ion CRISTOIU . Joi, 12 octombrie, a început campania electorală pentru alegerile prezidențiale și parlamentare. A fost vorba de un debut oficial. In realitate, campania electorală a început mai demult, chiar de la încheierea celui de-al doilea tur al alegerilor din noiembrie 1996. Acești ultimi patru ani au stat sub semnul bătăliei între partide cu ochii țintă la scrutinul din anul 2000. Un astfel de comportament rămîne explicabil în cazul PDSR. Partid de opoziție, era normal ca formațiunea lui Ion Iliescu să pornească bătălia pentru recucerirea puterii a doua zi după ce a pierdut. Strîmbă mi se pare atitudinea partidelor din coaliția majoritară. Timp de patru ani, PNȚCD, PNL, PD, UDMR au acordat o mai mare atenție zestrei electorale decît bunei administrări a țării. De aici, numeroasele scandaluri care au măcinat necesara unitate a guvernului, schimbarea a doi premieri, preocuparea fiecărui ministru de a trage turta pe spuza partidului său, incapacitatea de a trece prin parlament legile prioritare. De această harababură sunt responsabile toate partidele ajunse la putere după noiembrie 1996. Oalele sparte le plătește doar PNȚCD. Celelalte formațiuni și-au axat campania electorală pe convingerea alegătorilor că n-au fost la putere, ci în opoziție. Prinzîndu-se de mișcare, CDR a găsit de cuviință să apeleze la un comportament asemănător. Pentru scrutinul din toamnă nu mai participă CDR, ci o alianță cu un alt nume, CDR 2000. 2. Miercuri, 11 octombrie, Mugur Isarescu și-a anunțat oficial candidatura la prezidențiale. Discursul ținut jurnaliștilor s-a axat pe tema independenței domnului premier. Evident, Mugur Isărescu e candidatul CDR 2000. Așa cum se conturează deja, Domnia sa va căuta din răsputeri să contrazică această realitate. Cele 700.000 de semnături au fost strînse și cu ajutorul CDR 2000. Mugur Isărescu numește asta sprijin. Noua alianță nu s-a sfiit a-l considera candidatul ei. Mugur Isărescu declară că acesta e doar un sprijin. Nu e singura fantezie din această campanie. Contrazicind Constituția, Mugur Isărescu și-a păstrat funcția de premier pe parcursul campaniei. Luat la întrebări de jurnaliști, Mugur Isărescu a dat un răspuns demn de Cetățeanul Turmentat al lui Caragiale. Pe parcursul campaniei, vom avea doi Mugur Isărescu, Mugur Isarescu, premierul, care se va bucura de această ipostază pînă la ora 18.00, cînd se termină programul de guvern. După aceea, de la șase seara pînă la opt dimineața, va fi candidat. Tot candidat. Domnia sa va fi sîmbătă și duminică. Rămîne întrebarea de bun-simț: Cum ne vom da seama noi, alegătorii, cînd Isărescu e premier și cînd e candidat? Sînt posibile mai multe variante. Una ar fi confecționarea a două ecusoane: Mugur Isărescu - premier și Mugur Isărescu - candidat, pe care personajul cu pricina le va pune pe rînd, după ipostaza în care se prezintă. O altă formulă ar fi cea vizînd modificarea vestimentației. Cînd e premier, Mugur Isărescu să se înfățișeze în costum și cînd e candidat, să nu se înfățișeze în pantaloni scurți. Oricum, numai într-o țară atît de confuză precum a noastră, șmecheria cu dubla ipostază poate să funcționeze. Dacă, apelînd la acest truc, în stare a-i oferi lui Mugur Isărescu posibilitatea de a desfășura campania electorală pe banii publici, Domnia sa va ajunge președinte, românii vor avea la Cotroceni omul pe care-l merită lipsa lor de radicalitate. 3. Dezvăluirile unor jurnale ne demonstrează că revolta spontană de la Belgrad a fost minuțios organizată. Un lucru asemănător s-a intimplat și cu evenimentele din decembrie 1989. E o notă comună între România și Serbia. O alta ar constitui-o faptul că actorii loviturii de stat de la Belgrad au fost minerii. Ca și la noi, în septembrie 1991, cînd a fost răsturnat guvernul Roman.