Gazeta de Sud, aprilie 2002 (Anul 8, nr. 2155-2180)

2002-04-16 / nr. 2168

6 UTILE Este mai costisitor să fii post decît să mănînci normal? Deși de pe listele de cumpărături au fost tăiate carnea, produsele lactate și ouăle, printre cele mai scumpe alimente, postul Paștelui presupune totuși mari sacrificii financiare. Pe lingă dragavei și spanac este nevoie ca necesarul de vitamine să fie completat cu un măr, o banană... Dar cînd prețul acestora se ridică la 25.000 de lei, iar un kilogram de struguri costă... 100.000 de lei, craiovenii au ajuns la concluzia că este greu să postești. Adrian Solomon, de 65 de ani, din Craiova: " Aă întreb cîți dintre noi mai țin uI post în ziua de azi? Cred că nici 5%. De la revoluție încoace s-a cam pierdut credința. Totuși, pentru cei care țin, nu e mare diferență între cheltuielile obișnuite și cele din perioada postului. Pentru pensionari, mai ales, este foarte greu oricum. Marcela Zaharia, de 75 de ani, din Craiova: E foarte greu să fii post, mai ales cînd ești bolnav și trebuie să cumperi atîtea. Cam toate alimentele sînt foarte scumpe acum, nu numai cele de post. ba. sînt bolhavii și tin post numai miercuri și vineri, dar chiar și atunci trebuie cheltuiți mulți bani. E greu să trăiești în ziua de azi. Grupaj realizat de Ana IANCU Din cauza modificării tarifelor la serviciile publice Prețurile au explodat în piețele din Drobeta Turnu Severin Prețurile produselor agroalimentare din Piața Ifircea din Drobeta Turnu Severin au crescut în ultimele zile, depășind cu mult previziunile cumpărătorilor. Anunțatele scumpiri la serviciile publice aproape au aruncat in aer prețurile de pe piața mehedințeană, comercianții nemaiașteptînd efectele naturale ale unor astfel de modificări de tarife. La începutul acestei săptămîni, țăranii nu au mai fost asaltați de cumpărători, așa cum erau obișnuiți. Și asta, nu pentru că nu ar fi avut marfă proaspătă, ci din cauza prețurilor care s-au dublat în cazul anumitor produse agroalimentare. Ceapa poate fi cumpărată acum la 10.000- 13.000 lei/kg, cartofii au sărit de la 5.500 la 8.000 lei/kg, kilogramul de fasole se vinde cu 25.000-30.000 de lei, legătura de ridichi poate fi cumpărată cu 5.000 de lei, salata verde are prețul de 10.000 lei/ grămada. Nici fructele nu sînt mai ieftine, un kilogram de mere nu poate fi cumpărat cu mai puțin de 10.000-15.000 lei/kg, portocalele se vînd la 28.000 lei/kg, iar bananele se comercializează cu 38.000-40.000 lei/kg. „Nu știu mamă de ce au crescut atît de mult prețurile. Eu am o pensie de 1.100.000 de lei și nu-mi pot permite să cumpăr mai nimic. Am luat un kilogram de ceapă și două de cartofi. Nu se gîndesc la amărîții care nu au ce pune pe masă. Sincer, eu mă gîndesc cu groază că se apropie sărbătorile de Paște și nu voi avea o bucată de carne de miel pe masă. Ouăle s-au scumpit și ele mult și probabil că prețul lor o să mai crească. E foarte greu“, a spus Eugenia Munteanu, de 64 de ani, din Drobeta Turnu Severin. „Noi, ca producători, am fost nevoiți să ridicăm puțin prețurile, pentru că s-au scumpit toate. Oricum, cîștigul nostru este foarte mic în comparație cu munca depusă. După ce muncim de toamna pînă primăvara și investim foarte mulți bani, nu putem să ne vindem produsele. Stăm cu zilele în piață, dormim pe unde putem să ne vindem produsele. Stăm cu zilele în piață și dormim pe unde apucăm. Benzina s-a scumpit, curentul la fel, toate s-au majorat. Lumea este foarte săracă și nu mai are bani. Mîncarea a devenit un lux pentru mulți“, a spus Maria Șerban, din satul Cemneți - Mehedinți. • Daniela LORDĂ Șantierul naval Orșova lansează navă după navă Nava Klasseina va transporta 409 containere între Salariații Șantierului naval Orșova au lansat la apă sîmbătă nava Klasseina, un vas de 135 de metri lungime, comandat de un partener olandez. Aceasta a fost cea de-a 99- a lansare a Șantierului naval Orșova, și a doua navă pentru același beneficiar - familia Gaudrian din Olanda. Birk Gaudrian a construit, în urmă cu șapte ani, la același șantier, o navă de dimensiuni mai mici. Mulțumit de calitatea lucrărilor efectuate, el s-a reîntors la Orșova, unde a comandat un vas de capacitate mai mare, destinat transportului de containere. Nava Klasseina poate, transportă 409 containere și 9 anaviga între Rotterdam și Regensburg. „Este o navă cu propulsie, de 1.600 CP, pentru care experții tehnici, dar și reprezentanții firmei LLOYD și-au dat acordul de calitate. Felicit salariații Șantierului naval din Orșova pentru munca depusă la construirea acestei nave și sper să rămînem pe piața constructorilor europeni. Este o mîndrie a șantierului nostru și de aceea felicit familia Gaudrian pentru încrederea acordată“, a spus directorul general Constantin Bădoiu. Navă de familie olandeză Numele vasului Klasseina este prescurtarea numelor a patru membri ai familiei Gaudrian: Klasse, Sabina, Richard și Natalie. Timp de aproximativ o săptămînă, beneficiarii navei au rămas la Orșova, pentru finalizarea detaliilor tehnice. „Ziua de astăzi (sîmbătă - n.r.) este una deosebită pentru familia noastră, dar Rotterdam și Regensburg și pentru acest șantier naval. Este a doua navă pe care o construim aici și sîntem foarte mulțumiți“, a spus doamna Gaudrian, înainte de arunca sticla de șampanie pentru botezul navei. La sfîrșitul acestei săptămîni, navaliștii orșoveni vor sărbători din nou. De această dată, el va trebui să spargă cel puțin două sticle de șampanie, una pentru botezul navei cu numărul 100 și alta pentru premiera ce va avea loc cu această ocazie: Nava Texas este un tanc de transport produse chimice, cu magazie de marfa din inox oțel dublex, care reprezintă o premieră pentru industria navală românească. în acest an, Șantierul naval Orșova va lansa la apă 17 nave. • Florin LOBDĂ Lista locurilor de muncă vacante pe meserii în județul Dolj la data de 15.04.2002 Asistent medical șef - 3; inginer de sistem în informatică - 1; arhitect clădiri - 1; inginer construcții civile și industriale - 2; subinginer construcții civile și industriale -1; inginer instalații pentru construcții - 1; inginer confecții piese - 1; inginer confecții - 4; medic rezident - 3; medic de specialitate - 6; consilier juridic -1; economist - 2; tehnician constructor - 2; programator ajutor - 1; operator calculator - 1; operator producție RTV - 1; tehnician aparate electromedicale - 1; controlor calitate în industria textilă -12; maistru în industria textilă - 3; broker - 30; agent comercial - 6; contabil - 2; gestionar depozit - 2; corector editură presă - 4; vînzător roz în plic - 5; bucătar - 2; barman - 2; ospătar (chelner) - 2; infirmieră - 2; coafor - 1; cosmetician - 1; manichiurist - 1; agenți pază - 12; vînzător - 15; zidar - 33; betonist - 1; fierar betonist -12; dulgher pentru construcții - 12; mozaicar - 3; izolator hidrofug - 1; instalator apă, canal - 3; vopsitor zugrav - 7; vopsitor auto - 1; turnător formator - 1; sudor autogen - 6; sudor electric - 3; tinichigiu carosier - 2; tinichigiu de șantier - 1; lăcătuș mașini de cusut - 1; strungar universal - 4; frezor la mașini roți dințate - 1; electrician auto - 1; mecanic auto - 4; electrician de întreținere și reparații - 14; legător-tipograf - 3; patiser - 1; tîmplar universal - 2; confecționer îmbrăcăminte - 435; confecționer articole din piele - 5; vulcanizator - 1; operator la mașini de tricotat rectiliniu - 18; lăcătuș montator pentru utilaje industriale - 2; șofer de autoturisme - 1; șofer autosanitară - 3; călcător confecții - 7; îngrijitor clădiri - 1; paznic - 1; muncitor necalificat - 41; manipulant mărfuri - 9. Dacă vă amintiți că în 1972 ați absolvit clasa a Xll-a A la Liceul „Tudor Arghezi“ Craiova, diriginte Aurelia Stanca și simțiți că muriți de dorul colegilor, vineri, 7 iunie, sigur ne vom revedea. Relații: Marinela Antonie (Ina) - 412.146. 092.682.137 sau Iulian Grecu („Procurorii“) - 198.044. 091.334.093. MISS unde ești? sau numerele perfecțiunii! <Tu pa ce olteancă adevărază ține cont de ceea ce spun alții?! fîști pumoasă? c Jino să te vedemi Și, o dată cu noi, toți celUalți... )~Visul să te admire (urea și SŐOpOR) pe copertta unei reviste? Q/ino ia sediul redacției (si*. $ori AAa(o*escu, iu. 10), cu cele mai reușite pop ape tape și toți vom vedea Cît ești de pmoasa! Smßpmea și greutatea ...nu contează! 'Doa* sex-appeap-up! ‘•PS: ^DflCfl n-ai page, n at ea g/tajă! cFofog/taf găsim noL GARETA de SUD, Marți, 16 aprilie 2002 CURS VALUTAR Dezlegarea integramei CU TEHNICă din numărul trecut: ORIZONTAL: M, P, POM, COLINA, AS, TOLERANT, COCOR, CAR, COTONOGI, MOMI, ELEV, MO, ATOMI, OPTARI, ET, RITM, BN, NEV, ACATA, SERTAR, M, VO, AERARI, RIS, ATAC, VERTICAL: C, C, M, O, N, V, MOTOCOMPRESOR, LOCOMOTIVE, I, PILOȚI, AT, RAS, NERO, ARMATE, PAR,NETI, CARA O, ACOLO, BARAT, MANAGEMENT, RA, STRIVIT, AMIC. 1 Dolar SUA 33.049 1 Euro 29.118 1 gram de aur 320.677 1 Dolar australian 17.610 1 Dolar canadian 20.839 1 Franc elvețian 19.828 1 Liră sterlină 47.491 1 Zlot polonez 8.141 1 Leu moldovenesc 2.453 1 Liră egipteană 7.142 OROSCOP T Berbec: Fii mai atent atunci cînd ai de-a face cu activități periculoase sau dacă trebuie să pleci la drum. Veștile primite de la prieteni îți fac o reală plăcere. "i Taur: Alergi să faci bani. Din fericire, dispui de suficientă energie pentru a-ți duce la bun sfîrșit treburile începute. La serviciu, ai parte numai de lucruri bune. Imaginația te ajută să creezi. Gemeni. Ești plin de neastîmpăr. Visezi la lucruri mari și speri să-i impresionezi pe cei din jur cu realizările tale. Relațiile cu străinii îți pot rezerva surprize, mai mult sau mai puțin plăcute. Drumurile lungi te liniștesc. 25 Rac. Te poți ocupa de ocult sau poți intra în contact cu persoane care să aibă acest gen de preocupări. îți reamintești cu plăcere de cei plecați în alte țări. Și Leu: „Prietenii prietenului meu sunt și prietenii mei". Azi vei constata cu plăcere că proverbul se verifică, în cazul tău, pînă la punct și virgulă. lîț Fecioară: Primești spre rezolvare o lucrare mai dificilă. Te mobilizezi rapid și faci adevărate minuni pînă la capăt, astfel încît vei intra, fără doar și poate, în grafiile șefului. — Balanță: Faci planuri de călătorie sau te pregătești pentru un examen destul de greu. Te poți ocupa de speculații sau poți organiza o expoziție, o licitație sau un simpozion. Til. Scorpion: îți vin rude în vizită. Casa se întoarce toată cu dosul în sus și, timp de mai multe zile, nu mai poți găsi nimic, nicăieri. Evenimente neașteptate sau confuze te derutează complet. .? Săgetător: Neînțelegerile cu partenerul se înmulțesc, dar nu trebuie să disperi, pentru că, pe curînd, vei afla și cauza nemulțumirilor lui. O dată cauza depistată, vor dispărea și efectele. . XS ° Capricorn: Primești bani în urma unor lucrări terminate de cîtăva vreme. Poate că n-ar strica să iei niște vitamine și săruri minerale, pentru a-ți întări organismul. Vărsător, în dragoste, ești impulsiv și ai pretenții ridicate, îți ceri drepturile cu voce tare și nu admiți nici un fel de rahat. Ești imprevizibil sau faci acte necugetate. M Pești. Intuiția te ghidează perfect spre reușită. Nu ignora sfaturile ei și vei avea mulțumirea să-ți vezi visele cu ochii. Un bărbat din familie te sprijină. Noile pașapoarte se vor elibera peste două săptămîni Circa 2.500 de cereri pentru pașapoarte au fost depuse la Serviciul de Evidență Informatizată a Persoanei Olt de la începutul anului și pînă în prezent. Dintre acestea, 750 au vizat prelungirea valabilității vechilor pașapoarte, cu 420 mai multe decît în aceeași perioadă a anului trecut. Toate solicitările au fost soluționate. Șeful acestui Serviciu, mr. Vie Călărașu, a declarat că în maximum două săptămîni va fi reluată și eliberarea noului tip de pașapoarte: „Deocamdată, am primit tehnica necesară, dar va mai dura cîteva sățîtămîni pîrîîtedoareriît mo ștri fil* învăța să lucreze cu ea“. In prezent se încearcă rezolvarea a aproximativ 200 de cereri pentru noul tip de pașaport. (M.M.) Urmind exemplul „ fraților “ mai mari „Micuții“ deținuți învață să scrie și să citească Potrivit statisticilor, mai mult de jumătate din numărul tinerilor care ajung într-o școală de reeducare sunt analfabeți sau au un nivel de instruire scăzut. După ce deținuții de la Penitenciarul de Maximă Siguranță Craiova au pus burta pe carte a venit rîndul tinerilor neștiutori de carte de la Penitenciarul pentru Minori și Tineri Craiova să învețe să scrie și să citească. Ei fac acest lucru în cadrul unui program lansat de fundația Mitropoliei Olteniei „Cuvîntul care zidește“ și finanțat de Uniunea Europeană cu fonduri Phare. Este vorba de 90 de tineri cu vîrste cuprinse între 15 și 18 ani, mulți dintre ei condamnați pentru tîlhărie, viol sau crimă. împărțiți în șase grupe, elevii au pornit cu bucuseala de la liniuțe și bastonașe. Cursurile, care au început pe 17 martie, se desfășoară în clase renovate recent și care arată mai bine decît sălile din majoritatea școlilor craiovene: mobilier italian, gresie și pereți în calciu. Ieri, sălile au fost sfințite de un sobor de înalți ierarhi, în plus, deținuților cu aptitudini artistice le-a fost adus un profesor de arte platice care îi învață să picteze. „Sperăm ca elevii talentați din punct de vedere artistic să poată transforma talentul în profesie după ce o să plece de aici“, spune Nicoleta Marinescu, coordonatoarea programului. Cursurile de alfabetizare durează șase luni, iar la sfîrșitul acestora cursanții sînt evaluați de o comisie formată din cadre didactice și ofițerii din cadrul penitenciarului. • Romeo LUPU Pușcăria îți deschide noi perspective: te alfabetizează! Finanțarea învățămîntului » » preuniversitar Reprezentanții profesorilor din opt județe împreună cu directorii de școli s-au întîlnit la Drobeta Turnu Severin, unde au dezbătut problema IȘeTApnMului didactic, dar și a rtipulării învățămîntului preuniversitar de stat. Printre participanți s-au numărat directori din Mehedinți, Dolj, Vîlcea, Caraș-Severin, Timiș, alături de trei inspectori generali din Ministerul Educației și Cercetării. Dan Togoe, șef Serviciu audit și control financiar din cadrul ministerului, a spus că, în viziunea MEC, esențială este finanțarea învățămîntului preuniversitar, cu acei directori de școli care pun în practică întocmirea și execuția bugetelor de venituri și cheltuieli. (D.L.)