Gazeta de Sud, aprilie 2002 (Anul 8, nr. 2155-2180)

2002-04-22 / nr. 2173

2 ACTUALITATE Pomii din Mehedinți vor fi udați cu apă superușoară Apa superușoară, sărăcită în reuferiu, produsă de Combinatul Chimic ROMAG PROD Drobeta Turnu Severin, va fi utilizată, experimental, pentru udarea pomilor de pe plantațiile din Mehedinți. Inițiativa îi aparține prefectului Dan Trancotă și face parte din campania de salvare a pomiculturii județului. Apa superușoară va fi folosită și pentru hrana păsărilor unei ferme din Mehedinți, în aceste acțiuni fiind implicate Institutul de Cercetări Nucleare de la Pitești, dar și alte institute de cercetare din ară, care vor verifica influența apei sărăcite în deuteriu asupra celulei vii. Specialiștii de la Combinatul chimic ROMAG PROD Drobeta Turnu Severin sunt unicii producători mondiali ai apei superușoare, produs ce are capacitatea de izolare a celulelor cancerigene și de stimulare a țesuturilor. Acest produs este livrat deja, în baza unor protocoale, secțiilor de oncologie ale Spitalului din Cluj și a Spitalului Militar Central. In baza studiilor efectuate, specialiștii au stabilit că apa superușoară are o aplicare extinsă și în industria farmaceutică și în cosmetică. (D.L.) Doar un sfert din recenzorii gorjeni și-au primit banii umai 546 de recenzori din peste 2.000 au fost plătiți pentru activitatea pe care au desfășurat-o. Persoanele care au efectuat recensămîntul vor fi retribuite de către consiliile locale, după ce recenzorii își vor depune notele de recensămînt. Autoritățile gorjene sînt de părere că toți recenzorii își vor primi banii, în următoarele zece zile. (M.C.H.) Prefectul de Gorj va sărbători Pastele de două ori Prefectul de Gorj, Toni Greblă, a declarat că în acest an va sărbători Paștele de două ori. O dată în familie, iar a doua oară cu aproximativ 50 de copii instituționalizați din centrele de plasament: „Copiii instituționalizați vor sărbători și ei așa cum se cuvine Sfintele Paști. Pe 9 mai, vom organiza o masă tradițională, cu miel și cu ouă roșii. Copiii din centrele de plasament vor sta la masă, alături de alte oficialități", a spus Toni Greblă. (M.C.H.) " Primarii fac bilanțul curățeniei Primarii gorjeni vor prezenta autorităților județene măsurile pe care le-au luat pentru curățenia de primăvară. Bilanțul curățeniei va fi prezentat de către edili într-o ședință a consiliului județean, care va avea loc pe 26 aprilie. Președintele Consiliului Județean Gorj, Nicolae Mischie, va trimite la ministerul de resort raportul privind ecologizarea localităților din județ. (M.C.H.) Sanatoriul TBC Dobrița va avea o spălătorie Sanatoriul TBC Dobrița va primi în aceste zile de la SC HIDROELECTRICA SA Tîrgu Jiu 100.000.000 de lei. Banii vor fi cheltuiți pentru dotarea spălătoriei spitalului, care va fi pusă în funcțiune de Paști: „Am discutat cu agenții economici gorjeni pentru a reuși modernizarea tuturor spitalelor. Pentru spălătoria sanatoriului nu a fost nevoie să se efectueze lucrări prin compensarea datoriilor agenților economici, la CAS. Costul dotărilor va fi plătit cu bani lichizi", a declarat prefectul de Gorj, Toni Greblă. (M.C.H.) N GAMUTA de SUD, Luni, 22 aprilie 2002 In căutarea directorului Ion Spînu, directorul Adrian Mititelu a întrebat: „Unde-i țiganii’?“ El l-ar fi bătut apoi pe gazetarul Mihai Gavrilă, zicînd: „Na, Beriene!“ începutul liniștit al acestui week-end a fost spulberat de răfuiala dintre niște oameni de presă craioveni, care au lăsat cuvintele și au trecut la pumni. S-a întîmplat vineri seară în Craiova, cînd un director de ziar, mucalit din fire, a plecat în căutarea altor doi directori. Ce a urmat depășește orice imaginație, de Florin TANOVICI, Relu GEORGESCU O noapte „mititică", dar furtunoasă Redactorul-șef adjunct al săptămînalului craiovean Republica Oltenia, Mihai Gavrilă, de 21 de ani, a reclamat că vineri seară a fost bătut la redacție. Acesta, însoțit de directorul publicației, Bogdan Berneanu, și de o cohortă de ziariști, s-a prezentat la Poliția municipiului Craiova pentru a depune plîngere împotriva lui Adrian Mititelu, directorul cotidianului Ediție Specială, despre care a declarat că l-a lovit și că apoi a plecat amenințînd că în acea noapte îl omoară pe Bogdan Berneanu. „M-am dus în jurul orei 20.20 la redacție pentru că uitasem ceva. Prietena mea, Andreea Ghiță, a rămas în mașină, iar eu am urcat în clădirea de pe strada M. Kogălniceanu. După cîteva minute, am închis ușa să plec, în acel moment m-am trezit lîngă mine cu Mititelu, însoțit de doi sau trei indivizi. Acesta a început să mă înjure și să-mi reproșeze că după ce am mîncat o pîine de la el, m-am apucat să-l critic în revista noastră. Pe urmă atît el, cît și amicii săi au început să mă lovească cu pumnii. Mititelu dădea în mine zicînd «Na, Beriene!». Cînd a plecat mi-a spus că pot să mă duc la poliție să reclam, că face ceva pe polițiști pentru că-i are pe toți la mînă. Ultima dată mi-a zis că îl omoară în seara aceea pe Bogdan Rerneanu“, a spus Mihai Gavrilă. în aceeași seară, la poliție a venit și Laura Conu, de 21 de ani, redactor la altă revistă craioveană - Top Secret, al cărei director este Ion Spînu. „Adrian Mititelu a venit pe la 20.15 la noi în redacție și m-a întrebat: «Unde este țiganu’? Să- i spui că în seara asta îi iau gîtul ca la pui, cu orice risc, iar pe urmă o tai și pe fie-sa, și pe nevastă-sa cum a tăiat-o tata pe mama»“. Bogdan Berneanu și Ion Spînu au spus că au fost amenințați la telefon de Adrian Mititelu și au depus plîngere în acest sens la poliție împotriva acestuia. Cei doi, conform datelor de la OSIM, dețin drepturile de autor ale siglei Ediție Specială, iar Adrian Mititelu folosește această denumire în mod abuziv. Acesta este practic motivul conflictului, în numărul de vineri al Republicii Oltenia, Ion Spînu și Bogdan Berneanu au scos pe una din pagini „numărul 1“ al Ediției Speciale, trecîndu-se în caseta redacțională ca manager general și respectiv director executiv. Audierile reclamanților la poliție au început la ora 21.30 și s-au terminat după miezul nopții. De la sediul redacției Republicii Oltenia polițiștii au ridicat în acea noapte opt fragmente de urme papilare de pe ușă și hîrtii ce conțineau, de asemenea, urme papilare. Ancheta a fost condusă chiar de către șeful poliției municipale, col. Alexandru Dănănae. Gavrilă are oase tari în jurul orei 2.00. Mihai Gavrilă a fost dus la spital, unde medicii au stabilit că suferise un traumatism craniofacial acut minor, fără modificări osoase. Astăzi va fi examinat de medicul legist care va stabili de cîte zile de îngrijiri medicale are nevoie. Mititelu a fost adus cu mașina poliției la sediul Inspectoratului Județean de Poliție Dolj, ieri- dimineață și a fost audiat. El a spus că nu l-a lovit pe Mihai Gavrilă și recunoaște că a fost la sediul redacției Republicii Oltenia, adăugind că „toavină este mai vulcanică. Mihai Gavrilă a depus plîngere la poliție și în urma acesteia Adrian Mititelu este cercetat penal în dosarul 95889/20.04.2002. Mihai Gavrilă Ziariști vrînceni legați cu lanțuri de chioșcurile de vînzare a presei Mai mulți reporteri de la cotidianul Business Monitor - Ziarul de Vrancea s-au legat cu lanțuri și s-au baricadat în chioșcurile de difuzare a presei, sîmbătă, după ce autoritățile locale din Focșani au încercat în ultimele zile să le ridice chioșcurile de pe domeniul public. Jurnaliștii au vrut să atragă astfel atenția că hotărîrea Primăriei din Focșani, de a ridica sub supravegherea jandarmilor și a polițiștilor cele 17 tonete de difuzare a ziarului, este un abuz. Conducerea ziarului a contestat acțiunea, iar Tribunalul Județean Vrancea a dispus suspendarea deciziei de ridicare a tonetelor, pînă la judecarea procesului. Cu toate acestea, autoritățile locale au continuat în forță ridicarea tonetelor cu macaralele și cu polițiști de la DIA. Scandalul dintre jurnaliști și puterea locală a început la sfîrșitul lunii martie, cînd reporterilor li s-a retras dreptul de a folosi marca Monitorul de Vrancea de către Mihai Iacob, patronul DRAMIRAL GROUP București, cel care deține titlurile din rețeaua cu aleași nume. Franciza a fost preluată imediat de o altă firmă, care și-a deschis o nouă redacție într-un spațiu închiriat de la Consiliul Județean Vrancea. Rămași fară ziar, jurnaliștii de la Monitorul de Vrancea au lansat pe piață un alt cotidian, Business Monitor - Ziarul de Vrancea. în același timp, Consiliul Local Focșani a reziliat contractul încheiat în participațiune cu firma de distribuție a ziarului, pentru cele 17 chioșcuri din Focșani. Cornel Con durache, directorul ziarului, a acuzat puterea politică din județ că face demersuri disperate pentru reducerea la tăcere a ziarului și paralizarea rețelei de distribuție pentru ca jurnalul să nu mai ajungă la cititori. Acest caz a fost adus la cunoștința organismelor internaționale care apără drepturile jurnaliștilor și libertatea de exprimare, în ultimele zile, prin dispoziția primarului din Focșani, Decebal Bacinschi, plecat în Olanda, angajații primăriei, cu sprijinul a zeci de polițiști și jandarmi, au ridicat cu macaralele tonetele de ziare atît ziua, cît și pe timpul nopții. Ziariștii au încercat să se opună acțiunii, s-au baricadat în tonete ori s-au legat cu lanțuri de chioșcuri, dar au fost bruscați de oameni regii, care au motivat că au de îndeplinit un ordin. Acțiunea nu i-a lăsat indiferenți pe trecători, care i-au huiduit pe polițiști și pe angajații primăriei, iar locatarii au aruncat cu apă de la balcoane. (MEDIAFAX) Aproximativ 40 de familii sinistrate în urma incendiului produs Intr-un bloc din Drumul Taberei Pompierii militari au reușit, după aproximativ o oră și jumătate, să stingă incendiul izbucnit ieri la prînz la parterul blocului din Aleea Valea Oltului numărul 12, din cartierul bucureștean Drumul Taberei, a declarat generalul Aurel Udor, comandantul Brigăzii de Pompieri Militari. Incendiul a izbucnit într-un depozit de confecții textile și accesorii amplasat la parterul blocului și care aparține unei firme private, pompierii fiind anunțați în jurul orei 12.00. Focul a cuprins și două dubițe parcate în fața depozitului, mașinile explodînd. Potrivit generalului Udor, incendiul s-a extins pe fațada blocului, afectînd grav apartamentele de la parter pînă la etajul patru. Apartamentelor de la nivelul cinci, pînă la zece le-au fost sparte geamurile, iar pereții sunt îmbibați de spuma cu care au acționat pompierii. Specialiștii în construcții susțin că incendiul nu a afectat structura de rezistență a imobilului, însă fațada blocului necesită reparații majore. La nivelul Capitalei s-a întrunit un consiliu de criză, pentru rezolvarea problemelor sinistraților, a declarat ieri prefectul de București, Gabriel Oprea, prezent la fața locului. Totodată, primarul sectorului 6, Alexandru Darabont, a afirmat că aproximativ 40 de familii sinistrate vor fi cazate temporar întrunul din liceele de pe raza sectorului 6, pînă la găsirea unei soluții locative, respectiv refacerea apartamentelor. Locatarii afectați de incendiu sunt de condiție medie, veniturile lor fiind mici, astfel că apartamentele lor nu erau asigurate. Din acest motiv, potrivit lui Darabont, Primăria sectorului 6 va utiliza fonduri din bugetul propriu pentru calamități. Parchetul și poliția au declanșat o anchetă pentru identificarea celor vinovați de producerea incendiului. Prefectul Gabriel Oprea susține ca, în cazul în care incendiul a izbucnit din cauze naturale, ceea ce e puțin probabil, autoritățile locale vor încerca să sprijine financiar familiile rămase fără casă. Imobilul din Aleea Valea Oltului va fi păzit de polițiști și jandarmi, întrucît multe bunuri ale locatarilor, care au scăpat incendiului, au fost depozitate în fața blocului. Polițiștii Secției 22 București au reținut doi dintre asociații firmei de confecții al cărei depozit era la parterul blocului din Valea Oltului. Firma are cinci asociați, trei dintre aceștia aflîndu-se în Cipru, a declarat Ioan Eftene, șeful Poliției sectorul 6. Firma de textile a fost somată de mai multe ori de către autoritățile locale și chiar amendată, întrucît depozitul a fost amplasat ilegal pe domeniul public. Contabila firmei și doi angajați au fost convocați pentru audieri la poliție. (MEDIAFAX) TELIT GM SIEMENS, NOKIA ALCATEL * Preț fara TVA. val in limita stocului Vorbeste despre tinere abonezi la CONNEX e»ln GSM HOUSE . . . si ai cu ce sa te lauzi Telefoane la preturi excepționale si un cadou surpriza* fose «SMM* activare pe loc! Dacă te abonezi la CONNEX până la 30 aprilie 2002, beneficiezi de : - 5 luni cu 50% reducere la abonament - tarif promotional de 0,05$ / SMS pentru mesaje către destinații nationale* - pe 15 aprilie 2002, 5 dintre clienții Connex vor primi cate un premiu special: 5 ani de abonament Connex 800 GRATUIT!!! - Cartelele SIM reîncarcabile CONNEX GO și KAMARAD costă doar 7 $** * Me*sajele SMS către numere speciale sau gratuite (818, 211, etc) nu vor beneficia de acest tanț promotional v* Prof fara TVR Detalii în magazine OFERTA CONNEX alii doar pentru conectare in rețeaua Conner 3 în momentul activării IS Ifl/ÎR 0 U 5E Craiova - str. Lipscani, nr. 16, vis a vis de biserica- str. Al.I.Cuza, nr. 9A, vis a vis de magazin Franciza; Calafat - str. Al.I.Cuza, nr. 33; Bailesti - str. Victoriei, nr. 156 Chivuță a confundat vitrina , cu prietenul de pahar Teodor Chivuță, de 58 de ani, din Craiova, a ajuns sîmbătă la spital după ce a spart cu capul geamul unui local din cartierul Lăpuș. Bărbatul, un obișnuit al crîșmelor, a spus că joi seară a fost într-un astfel de local din cartier, unde s-a întîlnit cu un prieten mai vechi, Călin Lișu, de 40 de ani, un alt bețivan notoriu. După ce s-au salutat, cei doi și-au amintit că au de lămurit niște neînțelegeri mai vechi și s-au luat la ceartă. Neînțelegerile au degenerat într-o bătaie în toată regula, în urma căreia Chivuță s-a ales cu cîteva zgîrieturi. în seara următoare, Lișu și Chivuță s-au întîlnit din nou într-un alt local din același cartier și au continuat disputa începută cu o seară înainte. Numai că de data aceasta, Chivuță, simțindu-se în inferioritate din cauza consumului însemnat de alcool, s-a răzbunat pe o biată vitrină, lovind-o din plin cu capul. „Eram așa de beat că nu-mi mai amintesc dacă am vrut să-l lovesc pe Lișu sau am vrut să fug ca să nu mai iau bătaie“, a spus Chivuță. în urma contactului cu geamul, bărbatul s-a ales cu cîteva zgîrieturi care i-au fost pansate cîteva ore mai tîrziu în Secția neurochirurgie a Spitalului Clinic nr.1 din Craiova, unde a fost internat. Cadrele medicale au crezut inițial că bărbatul este grav rănit, pentru că abia se mai ținea pe picioare, însă cînd au încercat să-i examineze rănile, acesta a devenit extrem de agitat și a început să le îmbrîncească pe infirmiere. Au fost chemate imediat întăriri și bolnavul a fost imobilizat și legat fedeleș de pat. Ieri-dimineață, Chivuță s-a trezit cu o durere crîncenă de cap, pe care nu știa dacă să o pună pe seama mahmurelii sau a isprăvii cu vitrina. • Simona TUDOR Teodor Chivută CU NUMAI 60.000 DE LEI VĂ abonați pentru luna mai și puteți beneficia de unul din cele Douăzeci de premii a cîte 1 MILION DE LEI ȘI ECONOMISIȚI 65.000 DE LEI Iar în fiecare zi de marți aveți un cupon de mică publicitate gratuită! Trimiteți chitanțele de abonament pînă la data de 15 mai și participați la tragerea la sorți. Abonații prin sistemul de distribuție al Gazeteie Sud nu este necesar să trimită chitanțele. Abonamentele se fac la sediul redacției, str. Ioan Maiorescu nr. 10, la Poștă, RODIPET și prin difuzorii proprii. Relații la telefon: 051-412.253 Noi sintem la locul faptei! | Lgi...ți întotdeauna la timp llf.M m Dublă aniversare la Șantierul Naval Orșova Lansarea primei nave de oțel inox duplex a coincis cu cea de-a 100-a navă construită de orșoveni Cu toate că șantierul se numără printre cele mai profitabile unități economice din Mehedinți, nici o oficialitate nu a fost prezentă la lansare Navaliștii orșoveni au lansat la apă, sîmbătă, nava Stolt Texas, comandată de un partener olandez și destinată transportului de substanțe chimice corozive. Construcția vasului Stolt Texas a constituit o premieră națională, datorită unicității materialului din care a fost construită, dar și a complexității tehnologiei folosite. Pentru acest proiect, Șantierul Naval Orșova a trebuit să facă importante investiții în tehnologie navală, dar și specializări ale personalului, privind procedurile de sudură și îmbinare. Nava are o lungime de 110 metri, o capacitate de 3.000 de tone tdw și este echipată cu zece rezervoare de inox duplex. Construcția unor astfel de nave a mai fost demarată în România, dar echiparea lor integrală s-a efectuat în țara de destinație. Directorul Șantierului Naval Orșova, Constantin Bădoiu, a declarat că din 1993 au fost exportate din România în Comunitatea Europeană 250 de nave fluviale, din care 100 construite la Orșova. „Profesional, este o împlinire și o mîndrie a constructorilor orșoveni de nave, care timp de nouă luni, cît a durat execuția acestei nave, și-au dovedit maturitatea profesională și nivelul tehnic pe care l-a atins șantierul. Există doar șase astfel de nave construite în Europa“. Construcția navei Stolt Texas a constituit o mîndrie și pentru Mircea Sperdea, director general adjunct: „Lucrez de 26 de ani în șantierul acesta și sînt unul dintre cei mai vechi salariați. E o mîndrie să ajungi la 100 de nave construite, pentru că nici un șantier de fluviu din Europa nu a făcut atîtea nave, în zece ani“. Premiera de sîmbătă a coincis și cu lansarea celei de-a 100-a nave construite de Șantierul Naval Orșova, dar a marcat și 110 ani de atestare documentară. Alte 12 nave vor fi lansate pînă la sfîrșitul anului în 1890 apare prima atestare documentară a șantierului, sub numele de Atelierele Navale, un mic atelier destinat reparării navelor; în anul 1948 a avut loc naționalizarea, noua denumire fiind întreprinderea de Reparații Nave Fluviale. După 1992, șantierul și-a reorientat producția numai spre nave noi, destinate exportului. Lansarea de sîmbătă a fost cea de-a patra din anul 2002, pînă la sfîrșitul anului fiind programate să fie lansate alte 12 nave. în acest moment, Șantierul Naval Orșova este cea mai mare unitate economică din municipiu, care asigură și cele mai multe locuri de muncă, dar și cele mai mari venituri la bugetul local, fiind una din privatizările reușite din județul Mehedinți. Ultimul profit al societății se ridică la cîteva zeci de miliarde de lei. Cu toate acestea, la dubla sărbătoare de sîmbătă, de la Șantierul Naval Orșova, nu a participat nici o oficialitate locală. • Florin LOBDĂ Și-a dat foc la casă pentru a se distra Pentru că se plictisea și a simțit nevoia să mai încingă atmosfera, un tînăr din comuna Turceni - Gorj și-a dat foc la casă ieri-dimineață. Simion Trăsnea, de 23 de ani, aflat în stare avansată de ebrietate, s-a apucat să facă focul în casă direct pe covor. Intervenția promptă a pompierilor a limitat dezastrul, flăcările mistuind mai multe obiecte de mobilier, în valoare de 12.000.000 de lei. Cu toate că au încercat să afle mai multe informații, pompierii au renunțat, tînărul exprimîndu-se foarte greu din cauza alcoolemiei ridicate. (E.M.)