Gazeta de Sud, aprilie 2002 (Anul 8, nr. 2155-2180)

2002-04-22 / nr. 2173

Se încing spiritele la Corabia Patru protestatari de la CORAPET SA au fost bătuți de jandarmi Salariații de la CORAPET SA Corabia sunt, de patru zile, într-o situație tensionată. După ce joi, 18 aprilie, aceștia au demonstrat pașnic în fața întreprinderii, vineri situația s-a încins. Blocarea DN 54A Corabia Bechet de către protestatari a făcut ca, spre seară, o parte din cei 150 de jandarmi să intervină în forță. Patru muncitori au fost bătuți de forțele Ministerului de Interne, unul dintre ei ajungînd la spital. Lucrurile nu s-au liniștit nici după ce manifestările de protest s-au încheiat. Conform celor declarate de liderul sindicatului din fabrică, Gheorghe Pița, patru muncitori de la CORAPET au fost „săltați“ de jandarmi și urcați în dube imediat după ora 20.00. Abia spre miezul nopții s-a reușit eliberarea acestora, în urma unui dialog între reprezentanți ai protestatarilor și cei ai poliției. Ultimele două zile ale săptămînii au fost ceva mai liniștite. Numărul forțelor de ordine trimise să supravegheze ostilitățile a scăzut, la fel ca și cel al protestatarilor. „Nu cerem marea cu sarea, ci doar să ni se dea salariile!" Salariații CORAPET SA nu și-au mai luat salariile de aproximativ cinci luni. în prezent, drepturile salariale restante se ridică la 5,5 miliarde de lei. Gheorghe Pița a spus: „Nu înțelegem ce se întîmplă! Noi nu cerem marea cu sarea, nu cerem imposibilul, ci doar să ni se dea salariile. Sau măcar o parte din ele... Se apropie Paștele. Noi ce facem fără bani?!“ Pentru că nu au mai primit bani de mai multe luni, salariații de la CORAPET s-au înglodat în datorii pe la vecini și rude. Sumele înscrise pe „răboj“ aparținînd celor care lucrează la această fabrică au ajuns, în unele magazine din oraș, la cifre astronomice. Din această cauză, oamenii sînt hotărîți să meargă pînă la capăt. Dacă astăzi nu va interveni nimic nou în cazul situației CORAPET nici după intervenția liderului de sindicat, Gheorghe Pița, la prefectul județului Olt, Marin Diaconescu, salariații societății vor adopta forme mai dure de protest; în același timp, muncitorii așteaptă încă un semnal de la APAPS București. (M.M.) Zilele Slatinei vor costa 300 de milioane de lei Municipiul Slatina va sărbători 634 de ani de atestare documentară săptămîna viitoare, timp de două zile 22 și 23 aprilie. Cu acest prilej vor fi organizate expoziții și lansări de cărți. Manifestările vor fi găzduite de Muzeul Județean Olt și de Biblioteca Județeană „Ion Minulescu“. Cele mai multe evenimente se vor desfășura în cea de-a doua zi, cînd va avea loc și tradiționala paradă a liceelor slătinene. Aceasta va urma traseul Casa de Cultură a Tineretului - b-düt A.L Cuza - str. Independenței - Casa de Cultură a Sindicatelor. Două din cele șase licee participante la paradă vor avea drept premiu, ca și în anii anteriori, cîte o centrală termică, iar „mențiunile“ vor consta în computere. Viceprimarul municipiului, Marin Postolache, a declarat că în acest an bugetul alocat de primărie pentru organizarea Zilelor Slatinei, de aproximativ 300 de milioane de lei, a fost ceva mai sărac decît cel de anul trecut din cauza restricțiilor bugetare. Manifestările se vor termina marți, 23 aprilie, cu un spectacol în aer liber, ocazie cu care trupele Voltaj și Direcția 5 vor susține cîte un recital. Un joc de artificii va marca încheierea sărbătorii. (MLM.) CJANJETA de SUD, Luni, 22 aprilie 2002 Pentru că autoritățile nu le permit ieșirea din țară în orice condiții Transportatorii au amenințat cu blocarea Vămii de la Porțile de Fier I de Florin LORDA Cîteva zeci de transportatori au protestat sîmbătă în Vama Porțile de Fier I, acuzînd Poliția de Frontieră și Autoritatea Rutieră Română (ARR) că nu li se permite să-și desfășoare activitatea. Potrivit legislației în vigoare, transportatorii, în baza unei licențe de transport, trebuie să prezinte, la ieșirea din țară, tabele nominale, vizate de ARR, cu persoanele care călătoresc cu autoturismul. Transportatorii sunt nemulțumiți și de programul acestei instituții, care este redus, între orele 8.30-16.00, de luni pînă vineri, în restul intervalului, aceștia fiind nevoiți să aștepte reluarea programului, deși au clienți pe care trebuie să-i transporte în Iugoslavia. „Asta înseamnă că sîmbăta, duminica sau noaptea, cînd avem trenuri cu clienți, nu putem trece prin vamă. E o discriminare între noi și cei care au autocare și care pot trece cu cîte 50-60 de persoane“, a spus Cristian Manafu, transportator. Dacă la început erau deciși să blocheze vama, așa cum au făcut colegii lor de la Stamora Moravița, transportatorii au renunțat la această formă de protest, după îndelungi discuții cu autoritățile. Polițiștii de frontieră sunt însă deciși să aplice legea și să nu mai tolereze încălcarea ei. „Prevederile legale au fost mai vechi, dar nu au fost aplicate și respectate, de la apariția legii. Nu vom mai tolera asemenea practici și acești transportatori trebuie să înțeleagă acest lucru. Ei trebuie să-și rezolve problemele pe care le au cu Autoritatea Rutieră Română(ARR), pentru că altfel nu vor putea trece prin Vama Porțile de Fier I. Nu mai tolerăm bișnița care se făcea pînă acum. Fiecare persoană are dreptul să scoată din țară marfă în valoare de maximum 1.200 de euro, dar nu pentru comercializare. Cînd deschidem portbagajul, îl găsim plin cu cîte 100 de perechi de adidași și 50 de treninguri“. Transportatorii sînt însă deciși să continue protestele, pînă cînd autoritățile vor găsi o soluție de rezolvare a acestei situații. Una dintre acestea ar fi instalarea, în punctul de trecere a frontierei, a unui punct mobil al ARR, care să asigure serviciile de vizare a tabelelor nominale. Transportatorii sunt deciși să continue protestele Ministerul Educației și Cercetării îi acuză de încălcarea legii pe dascălii doljeni Profesorii sunt obligați să pună note în catalog . Pentru că nu le-au fost soluționate revendicările, profesorii și învățătorii membri ai SIP Dolj au hotărît să nu mai treacă note sau calificative în cataloage începînd de astăzi • MEC consideră că această formă de protest este ilegală, mai cu seamă că negocierile dintre guvern și sindicatele din învățămînt nu s-au încheiat . Președintele SIP Dolj și al Federației „Spiru Haret“ le-a recomandat dascălilor să amîne protestul cu două zile, pînă după ultima întîlnire cu reprezentanții guvernului Protestul cadrelor didactice doljene programat să înceapă astăzi - care consta în netrecerea în cataloage a notelor obținute de elevi - a pus pe jar Ministerul Educației și Cercetării (MEC). Conducerea MEC a reacționat prompt, cum nu s-a întîmplat și în privința soluționării revendicărilor salariaților din învățămînt, precizînd într-un comunicat de presa că această acțiune contravine legii de Adrian DINU „Decizie în afara prevederilor legale" „Termenul de 30 de zile stabilit de comun acord cu reprezentanții Alianței sindicatelor din învățămînt pentru rezolvarea revendicărilor nu a expirat. Conform calendarului stabilit, dialogul continuă în vederea soluționării conflictului de interese; în acest context, acțiunea prevăzută a se desfășura în școlile din județul Dolj încalcă prevederile Legii nr.168/1999 privind soluționarea conflictelor de muncă, art. 47, care precizează faptul că în perioada în care revendicările formulate de salariați sunt supuse medierii, aceștia nu pot declara conflicte de muncă, în conformitate cu Regulamentul de organizare și funcționare a unităților de învățămînt preuniversitar, art. 49 și 52, evaluarea rezultatelor la învățătură se realizează în mod ritmic, iar notele sau calificativele se comunică elevilor, se trec în catalog și în carnetul de elev de către profesorul/învățătorul care le acordă“, se precizează: în comunicatul MEC. în acest context, ministerul de resort consideră că decizia luată de conducerea Sindicatului învățămîntului Preuniversitar Dolj de a nu mai fi trecute note sau calificative în cataloage „se înscrie în afara prevederilor legale“. Protestul seamină Prof. Dumitru Chilom, președintele Federației „Spiru Haret“ și al Sindicatului Învățămîntului Preuniversitar Dolj, consideră că acest comunicat al MEC nu este decît „o încercare de intimidare“. „Conducerea ministerului a socotit greșit termenul de 30 de zile dat premierului Adrian Năstase de Alianța federațiilor sindicale din învățămînt pentru soluționarea pe cale amiabilă a revendicărilor noastre. N-ar strica să mai calculeze o dată cînd expiră cele 30 de zile acordate pe 20 martie“. Cît despre categorisirea drept „ilegală“ a acestei forme de protest, prof. Dumitru Chilori le-a recomandat cadrelor didactice doljene să amîne cu două zile declanșarea acțiunii de protest: „Marți, 23 aprilie, va avea loc ultima întîlnire dintre reprezentanții guvernului și cei ai Alianței federațiilor sindicale din învățămînt. Dacă nici atunci nu se vor găsi căi concrete de rezolvare a revendicărilor noastre salariale, protestul poate fi considerat pe deplin legal și justificat. Nu înțeleg însă de ce MEC a luat atitudine doar împotriva dascălilor doljeni, nu și împotriva profesorilor din alte județe, unde o astfel de acțiune se derulează deja“. Senatorul Ion Sîrbulescu este nemulțumit că directorul Finanțelor Publice Mehedinți și-a pus numele pe instituție Senatorul liberal de Mehedinți, Ion Sîrbulescu, l-a atacat vineri, în termeni duri, pe actualul director al Direcției Generale a Finanțelor Publice (DGFP) Mehedinți, Petrică Petre, care a montat o placă de identificare a sediului Finanțelor, pe care și-a trecut numele, însușindu-și, în mod eronat, abuziv și nemeritat, realizarea exclusivă a construcției. Ion Sîrbulescu, fost director al DGFP Mehedinți, pînă la preluarea mandatului de senator, a declarat că recepția finală a lucrărilor sediului s-a realizat în 8 mai 1998, cînd se afla încă în funcția de director la Finanțe: „Suprinderea mea a fost cînd am găsit această placă, unde este trecut domnul Petrică Petre drept omul care a făcut această clădire. Dacă eu doream să-mi pun o placă din asta, ca la cimitir, o făceam la inaugurare, pe 8 mai 1998, cînd eram director. Eu peste un an și jumătate, cînd voi reveni, chiar și pentru o lună, o să fac placa asta bucățele“. Potrivit senatorului liberal, anterior datei de 8 mai, a mai existat o recepție, dar nu definitivă. „Meritele, cred eu, sînt în primul rînd ale primului director, Vizdei Nicolae, care a reușit să obțină sursa de finanțare a acestei investiții. Din 1991 pînă în 1997 a fost director Petre Petrică, pînă cînd am venit eu. A fost o recepție, dar nu definitivă. Greșeala mea a fost aceea că nu am inventariat lucrările, deoarece după cîteva luni, toate holurile erau crăpate și sparte și ploua prin terase. Cînd am venit eu, se cheltuiseră pe betoane opt miliarde de lei. în șase luni, pînă în 8 mai 1998, cînd sediul a fost inaugurat efectiv, am mai cheltuit patru miliarde de lei pe constricții montaj, adică 50% din ceea ce se cheltuise în șapte ani. La cele patru miliarde lei se pot adăuga alte aproximativ patru miliarde de lei, pentru dotările interioare“. Petre Petrică îndeplinește funcția de director pe o perioadă determinată, pînă la revenirea pe post a lui Ion Sîrbulescu. • Florin LORDĂ COTIDIAN 5 O femeie a fost bătută măr cu aracul N icola Gheorghița, de 46 de ani, din satul Ipotești, comuna Milcov - Olt, a ajuns ieri la Spitalul Județean din Slatina cu capul spart și cu un picior rupt. Pacienta a spus că soțul ei, Ilie Gheorghița, o bătuse cu o seară înainte fără un motiv anume, doar pentru că venise beat de la crîșmă: „Cum a ajuns acasă m-a și luat la bătaie. Două ore a dat în mine cu pumnii, cu picioarele... Nu se mai oprea. Degeaba plîngeam și îl rugam să nu mai dea în mine. Mai rău se întărîta..." Nicola își amintește că, după ce a căzut la pămînt după primele lovituri, Ilie a început să o bată cu un atac. Loviturile primite i-au provocat acesteia o fractură de femur stîng și un traumatism cranio-cerebral acut închis. Abia ieri-dimineață Nicola a putut să anunțe o rudă, care a chemat salvarea. Victima a fost internată la spitalul slătinean, unde va sta cel puțin trei săptămîni. (M.M.) încă un copil mușcat de cîine Alex lonuț Cotucu, de doi ani și jumătate, din Galicea Mare - Dolj, a fost mușcat sîmbătă de binele maidanez al familiei, Ionuț și cei doi frați ai săi au fost lăsați de părinții lor, plecați la săpat de vie, în grija străbunicii de 74 de ani. In timp ce bătrîna stătea pe scară, Alex împreună cu fratele său mai mare, de cinci ani, s-au dus după căruța unde era legat cîinele. Animalul s-a năpustit asupra celui mic și l-a mușcat de buza inferioară, desprinzînd-o. Băiețelul a fost dus de urgență la Spitalul Clinic nr.1 Craiova, unde i-a fost cusută la loc buza. Tatăl lui Alex, supărat de cele întîmplate, a omorît cîinele cu două lovituri de topor. (M.N.) Un pistol în fîntîna sfințită a bisericii Preotul din Cioroiași - Dolj a găsit un pistol în timp ce curăța fîntîna bisericii, Ionuț Mugur Gîrleanu, preot la biserica din Cioroiași, a decis cu cîteva zile în urmă că fîntîna din curtea bisericii trebuie curățată, pentru că apa nu mai era îndestulătoare. Mare i-a fost mirarea cînd, o dată cu mîlul scos de pe fundul puțului, a ieșit la iveală și un pistol. Arma era într-o stare atît de avansată de degradare încît nici măcar nu i se putea stabili marca, dormite seria și numărul, zăcînd acolo încă din timpul celui de-al doilea război mondial, după cum au precizat polițiștii băileșteni care au ridicat-o. (A.D.) Scăpa mai ieftin dacă plătea cursa n doljean a ajuns la poliție pentru că nu și-a achitat plimbarea cu taxiul. Marius Slăvoiu, de 27 de ani, din comuna Malu Mare - Dolj, a fost sîmbătă protagonistul unei dispute cu un taximetrist al firmei HORION. După ce s-a plimbat cu taximetrul, el n-a vrut să achite cursa, ba chiar s-a luat la harfă cu șoferul, înjurîndu-l cum i-a venit la gură și spărgîndu-i caseta publicitară de pe mașină. Taximetristul Răzvan Licurici, de 23 de ani, a fost nevoit să ceară prin stație ajutorul colegilor săi de breaslă, împreună conducîndu-l pe clientul năbădăios - de această dată gratuit - la Secția 2 Poliție Craiova. Aici, oamenii legii i-au aplicat lui Marius Slăvoiu o amendă contravențională pentru scandalul provocat, întocmindu-i și dosar penal pentru distrugere. (A.D.) După ce și-a omorît consăteanul, un mehedințean a adormit n scandal izbucnit în noaptea de 18 spre 19 aprilie, între doi consăteni din localitatea Căzănești - Mehedinți, s-a finalizat cu o crimă oribilă. Florin Munteanu, de 36 de ani, a fost lovit de mai multe ori în cap, cu o bîtă de către Virgil Negrea, de 46 de ani, pe fondul consumului de băuturi alcoolice. în seara de 18 aprilie, cei doi au jucat table la locuința lui Ianoși Dumitru, din aceeași localitate. Cei doi au plecat spre casele lor înainte de miezul nopții. Virgil Negrea susține că Florin Munteanu a intrat peste el în casă, în timp ce dormea, ceea ce l-a înfuriat: „Eu eram supărat pentru că mi se furase vaca, în urmă cu două săptămîni. L-am întrebat ce caută peste mine în casă și el mi-a cerut de băut. Aveam o bîtă lîngă mine și l-am lovit cu ea. Apoi m-am pus în pat și m-am culcat". Victima a mai făcut cîțiva pași și s-a prăbușit în curte, unde a a doua zi a fost găsită de criminal. Virgil Negrea i-a destăinuit fapta sa lui Ianoși Dumitru,care a anunțat poliția. Sîmbătă, procurorii mehedințeni i-au emis lui Virgil Negrea un mandat de arestare preventivă pentru 30 de zile, el riscînd între zece și 20 de ani închisoare pentru săvîrșirea infracțiunii de omor. (F.L.) U U Viitorul înseamnă un pas înainte, un pas înspre profesionalism. Calculatoarele Fujitsu Siemens îți oferă profesionalismul de care ai nevoie. Bucură-te de performanță și mobilitate cu Lifebook-urile de la Fujitsu Siemens Computers, cu Mobile Intel* Pentium ® III processor-M mai mobil LIFEBOOK ® C-6637 Mobile Intel ® Pentium ® III Processor 1.0 GHz-M ca niciodată Ecran LCD 14,1 TFT XGA, Memorie 128 Mb SDRAM 133 MHz, Video Intel GMCH2-Monboard 12 Mb dinamic Hard Disk 20 Gb, DVD-ROM 8x Modem 56 Kbps + LAN 10/100 integrate Audio AC Compliant Codec Sigmates STA9721 Microfon + 2 boxe stereo integrate,Baterie Li-Ion Microsoft Windows ® 98 SE/Me, Words Works EUR 1734 LIFEBOOK ® S-5582 Mobile Intel ® Pentium ® III Processor 800 MHz-M Ecran LCD 13,3* TFT XGA Memorie 256 Mb SDRAM 133 MHz Video ATI Mobility 8 Mb video RAM Hard Disk 20 Gb, DVD-ROM 8x Modem 56 Kbps + LAN 10/100 integrate Audio AC Compliant Codec Sigmates STA9721 Microfon + 2 boxe stereo integrate,Baterie Li-Ion Microsoft Wndows® XP Home Edition EUR 2222 Preturile nu conțin TVA. Oferta este valabila în limita stocului disponibil Pentium * and the fotel Inside togo are trademarks óf registered trademarks of Intel Corporation or its subsidiaries in the United Slates and other countries Ait hardware and software names are trade names and/or registered trademarks of the respective manufacturer Calculatoarele Fujitsu-Siemens au prpmstatat Microsoft Windows original www.microsoft.com/piracy,1howtotell FUJITSU COMPUTERS SIEMENS NETIX CRAIOVA,STR. ROMANIA MUNCITOARE NR.106 TEL/FAX: 051-413467, 418952 srmr