Gazeta de Sud, octombrie 2002 (Anul 8, nr. 2308-2334)

2002-10-14 / nr. 2319

2 ACTUALITATE Polițiști obligați să spargă o casă de amanet O patrulă de poliție care se afla sîmbătă dimineață în centru municipiului Tîrgu Jiu a fost nevoită, pentru a stinge un incendiu, să spargă geamul unei case de amanet. Focul a distrus o noptieră, un aparat de radio, dar și un suport din plastic care conținea contracte de amanet pentru bijuterii, aparținînd societății WINSERV SRL Pompierii chemați să stingă incendiul au descoperit că acesta s-a produs din cauza suprasolicitării unei instalații electrice de la care se alimentau mai mulți consumatori. Valoarea pagubelor este de patru milioane de lei. (E.M.) Mihai Dima, reales președinte al Sindicatului Liber din Invățămînt Mehedinți Federația Sindicatelor Libere din Invățămînt (FSLI), filiala Mehedinți, și-a ales președintele, la sfîrșitul săptămînii trecute, în cadrul primei conferințe organizate în ultimii patru ani, cu participarea liderului FSLI, Aurel Cornea. Mihai Dima a fost reales în această funcție, el remarcîndu-se în ultimii ani ca un apărător fervent al drepturilor sindicaliștilor din învățămîntul mehedințean. La lucrările conferinței au participat reprezentanți ai administrației publice locale, precum și sindicaliști din județele Dolj și Gorj. Cu această ocazie, a fost prezentat un raport de activitate, precum și raportul economic pentru această perioadă, fiind stabilite și obiectivele pentru perioada următoare. (F.L.) Monografia unei așezări romane rurale Singura lucrare monografică a unei așezări romane rurale ar putea fi realizată, în aproximativ doi ani, în județul Mehedinți. Arheologii cercetează de peste nouă ani stațiunea de epocă romană de la Gîrla Mare, pentru a cunoaște modul de viață al locuitorilor acestei așezări, de la începutul secolului al ll-lea. Pe 16 dintre vasele descoperite a fost găsit același tip de ștampilă, care a condus la concluzia că este vorba de un mic atelier de olărit. De asemenea, a fost constatată prezența elementelor creștine, încă de la mijlocul secolului al Il-lea, dar pentru finalizarea cercetărilor și alcătuirea unei monografii, arheologii au nevoie de alocarea unor fonduri suplimentare. (F.L) Legea nu poate fi aplicată Persoanele care au efectuat stagiul militar în detașamentele de muncă în cadrul Direcției Generale a Serviciului Muncii, în perioada 1950 -1961, vor primi o indemnizație de 15.000 de lei pentru fiecare lună de stagiu militar efectuată. De asemenea, soția celui decedat va beneficia de o indemnizație lunară egală cu 50% din suma ce i s-ar fi cuvenit soțului decedat. Beneficiarii Legii 309/2002 mai au și alte drepturi precum: asistență medicală și medicamente gratuite atît în ambulatoriu, cît și timpul spitalizării, precum și scutirea de la plata taxei de abonament pentru radio și televizor. Pînă în prezent, la Casa Județeană de Pensii Dolj, au fost depuse 6.000 de dosare. Dintre acestea, doar 2.000 au fost analizate, însă nu a fost nici unul soluționat deoarece nu au apărut formele metodologice de aplicare a Legii 309/2002. (N.E.) Valea lui Dinu va fi concesionată Consilierii severineni s-au întrunit, la sfîrșitul săptămînii trecute, în cea mai scurtă ședință din acest an. In numai zece minute, au fost aprobate, în unanimitate, cele două puncte de pe ordinea de zi. Consilierii au fost de acord cu solicitarea Primăriei Drobeta Turnu Severin, privind transmiterea în proprietatea publică a municipiului a cazărmii fostei unități militare de artilerie, care a fost desființată, dar și cu oportunitatea concesionării, prin licitație publică, a zonei turistice și de agrement Valea lui Dinu. Fostul contract, dintre primărie și o firmă româno-olandeză, constructoare de mici ambarcațiuni, care se angajase să investească în această zonă de agrement, a fost reziliat cu acordul ambelor părți. (F.L.) Patronii nu se grăbesc să intre în legalitate Firmele mehedințene care nu și-au preschimbat documentele de funcționare sînt amenințate cu dizolvarea. Pînă în prezent, doar 4.600 din cele 8.000 de societăți din Mehedinți au primit noul cod unic de înregistrare și funcționează legal. Camera de Comerț și Industrie Mehedinți primește dosarele firmelor, pentru preschimbarea certificatelor de înmatriculare la Registrul Comerțului, pînă la 31 decembrie. Instituția a făcut și o programare a întîrziaților, iar cererile se primesc pînă la sfîrșitul lunii noiembrie. (F.L.) GA5META de SUD, Luni, 14 octombrie 2002 Reexaminare în stilul:, Chircan 12 corigente au trecut proba laptelui cu profesoarele de „Legume-fructe“ și „Panificație“ O profesoară a sesizat Inspectoratul Școlar Județean Dolj că directorul Grupului Școlar de Industrie Alimentară „Ilie Murgulescu“ din Craiova a făcut tot posibilul să promoveze pe nedrept 12 eleve care ar fi meritat să rămînă repetente de Adrian DINU Cornelia Zaharia, cadru didactic la Grupul Școlar de Industrie Alimentară (GSIA) „Ilie Murgulescu“ din Craiova, a trimis zilele trecute o sesizare Inspectoratului Școlar Județean Dolj, prin care menționa că un grup de eleve de la școala profesională - pe care le lăsase repetente pentru că nu învățaseră suficient - ar fi trecut anul după ce o comisie formată de director lea reexaminat în condiții suspecte. „Faceți ce vreți! Eu știu cum să procedez pentru a promova aceste eleve!" Conflictul dintre prof. Cornelia Zaharia și directorul Ion Chircan a debutat încă din perioada susținerii corigențelor, la începutul lunii septembrie. Atunci, 12 eleve din anul II profesională au fost picate la examenul de „Tehnologia prelucrării laptelui“. „Deși știau că sînt în pericol să rămînă repetente, nu au învățat nimic pentru examenul de corigență din 4 septembrie. Unele nu au scris nici un cuvînt la proba scrisă și nu au putut să răspundă la nici o întrebare la proba orală. Chiar mai mult, una dintre eleve, pe nume Cristina Nicola, nu a fost în stare nici măcar să repete după mine întrebarea pe care i-am pus-o: «Cum se prepară untul?»“, spune Cornelia Zaharia. Profesoara susține că, deși l-a informat pe directorul Ion Chircan despre nivelul foarte scăzut de pregătire al elevelor, „mi-a răspuns: «Faceți ce vreți! Eu știu cum să procedez pentru a promova aceste eleve!»“. „Tehnologia laptelui" susținută cu profesoarele la materiile „Panificație" și „Legume-fructe" Zis și făcut! Cele 12 eleve au fost picate la corigență, fiind ca și repetente. Doar că, pe ultima sută de metri, au solicitat o reexaminare, aprobată imediat de directorul Ion Chircan. Susținută abia pe 12 septembrie și nu în termen de cel mult trei zile de la data examenului de corigență, așa cum o cere regulamentul, reexaminarea s-a dovedit mană cerească, pentru că toate cele 12 eleve au promovat miraculos. „Reexaminarea la «Tehnologia laptelui» a fost făcută de colegele mele Elena Păsărin și Daniela Toporan, specializate în «Panificație», respectiv «Legume-fructe». Toate elevele au fost promovate. Țin să sesizez maniera neonorantă în care a procedat domnul director și văditul său dispreț pentru actul de evaluare școlară și pentru calitatea pregătirii elevilor, în condițiile în care, pentru a promova, elevul nu trebuie să învețe nimic, care mai este obiectivul activității de predare?“, se întreabă Prof. Zaharia. „Dacă rămîneau repetenți toți corigenții, trebuia să desființăm clasele" Directorul GSIR „Ilie Murgulescu“ susține că, în situația în care cele 12 eleve ar fi rămas repetente, cele două clase de profesională s-ar fi desființat, nemaiavînd numărul minim de elevi: „La clasa 2A, unde profesoara Zaharia era și dirigintă, a lăsat 12 corigenți din cei 24 de elevi, iar la clasa 2B, alți nouă corigenți din 20 de elevi. Dacă rămîneau repetenți toți, am fi fost nevoiți să desființăm clasele, ori asta nu puteam să concep. De aceea am aprobat reexaminarea celor care picaseră la examenul de corigență. Eu am conștiința împăcată, am procedat corect și cinstit, aplicînd litera regulamentului. Am numit ca examinatori profesori din specialități înrudite, care au considerat că elevele au suficiente cunoștințe pentru a promova dovadă stau lucrările de la proba scrisă. Nu puteam să o cooptez și în comisia de reexaminare pe profesoara care le picase pe eleve“. Despre profesoara Cornelia Zaharia, directorul Chircan are, în general, o părere bună. Dar nu în totalitate: „Părinții mi-au reclamat-o, deseori, că intră peste alți profesori la ore și le reproșează că nu notează corect, că ar trebui să fie mai drastici. Are impresia că numai ea face școală în liceul ăsta, iar toți ceilalți taie frunză la cîini“. Rămîne de văzut care este și opinia ISJ Dolj despre inedita situație de la Grupul Școlar „Ilie Murgulescu“. Dar asta, după ce se vor încheia verificările, Grupul Școlar de Industrie Alimentară „Ilie Murgulescu“ HDI: VIBRAȚII SAU ZGOMOT? REGRETĂM. OPȚIUNI INDISPONIBILE. SIMOOE - CONCESIONAU PEUGEOT, Calea București, Bl. A2I-22. Craiova, tel. 0251/411.055 •prin TVA PEUGEOT 406. ELEGANȚĂ IMPLICITĂ . H.l.t. S3 ««a Începând data 12.605* EURO. leasing 3 ani. • 196* EURO/luni • 3.782* EURO avans • 2.521* EURO valoare reziduală 406* PEUGEOT Dublă tentativă de omor la Cetate Unul dintre tinerii înjunghiați susține că agresorul l-a urmărit pas cu pas timp de mai multe zile, înainte de a acționa Doi tineri din comuna Cetate au fost înjunghiați, în noaptea de sîmbătă spre duminică, în momentul în care ieșeau de la discoteca din localitate. Laurențiu Enea, de 26 de ani, și prietenul său, Pretorian Novac, de 27 de ani, s-au dus să petreacă la discoteca de la Căminul cultural din Cetate. Acolo, băieții s-au distrat dansînd și consumînd băuturi alcoolice pînă în jurul orei 1.00, cînd au vrut să plece. La ieșire au dat nas în nas cu o mai veche cunoștință, Felix Crăciun, care, fără nici un avertisment, a scos un cuțit și i-a înjunghiat pe amîndoi. „L-a tăiat mai întîi pe Laurențiu la braț și pe burtă, apoi mi-a înfipt cuțitul în spate. Totul s-a petrecut atît de repede, încît nu am avut timp să ne apărăm. Și, chiar dacă am fi avut timp, nu cred că am fi reușit să ne opunem pentru că eram beți și eu, și Laurențiu“, a recunoscut Pretorian Novac. După ce și-a făcut treaba, agresorul a dispărut. Niște tineri care tocmai părăsiseră discoteca în acel moment au dus victimele la Spitalul din Cetate. Medicii au constatat că tăieturile nu erau doar superficiale, nefiind exclusă posibilitatea existenței unor leziuni interne, motiv pentru care pacienții au fost transferați la Spitalul de Urgență Craiova, unde au fost supuși imediat unei intervenții chirurgicale. Agresorul a fost prins Pretorián Novac este acum în afara oricărui pericol. Prietenul său însă a ajuns pe masa de operație cu leziuni la nivelul intestinelor și unuia dintre rinichi. Deși a rezistat intervenției chirurgicale, șansele lui de supraviețuire sunt incerte. Pretorian crede că o parte din vină pentru cele întîmplate la discotecă o poartă polițiștii din localitate: „Felix Crăciun a promis mai demult că o să ne omoare pe amîndoi, din cauza unui incident petrecut acum aproape o lună într-un nonstop. Ne duseserăm acolo să bem o bere, cînd tatăl lui Felix, aflat la una dintre mese, a început să arunce cu sticle în noi. A ieșit un scandal de a trebuit să intervină poliția, care l-a dus la secție, dar i-a dat drumul imediat, deși noi am insistat să fie reținut în continuare pentru că nebunul a amenințat că o să se răzbune pe noi“, a spus Pretorian. Tînărul susține că Felix Crăciun îi urmărea pas cu pas de mai multe zile, căutînd să ducă la îndeplinire promisiunea făcută de tatăl său. La puțin timp după agresiune, polițiștii din Cetate au reușit să-l prindă pe Felix Crăciun. Acesta a fost reținut pentru cercetări, urmînd ca să fie prezentat Parchetului de pe lîngă Tribunalul Dolj, în vederea emiterii mandatului de arestare. • Simona TUDOR Pretorian Novac, una dintre victimele lui Crăciun Ginerele i-a plătit polița cu pumnii și cu picioarele Un bătrîn din comuna Robănești - Dolj a fost snopit în bătaie de ginerele său, pentru șapte milioane de lei. In drum spre circiumă, Constantin Nistor, de 88 de ani, s-a întîlnit cu ginerele său, Dumitru Neagoe, de 67 de ani, pe care l-a invitat să-i țină companie, promițînd că va da el de băut. După ce au consumat cîte două țuici, bărbații au luat-o în zigzag spre casă. La un moment dat, Constantin și-a adus aminte că Neagoe avea să-i dea vreo șapte milioane încă de acum doi ani, cînd îl ajutase cu un împrumut pentru construirea casei, și s-a gîndit că acum ar fi momentul să-i ceară înapoi. Auzind una cu asta, ginerele i-a făcut foc. L-a trîntit pe bătrîn într-un șanț de pe marginea drumului, apoi l-a lovit cu pumnii și cu picioarele. „Dacă nu săreau atunci niște oameni, cred că mă omora“, a spus Constantin Nistor, de pe patul de spital unde a ajuns ieri-dimineață pentru îngrijirea mai multor coaste fisurate. Bătrînul nu vrea să depună plîngere la poliție împotriva ginerelui său, chiar dacă în felul acesta este posibil să-și recupereze și datoria: „Sunt prea bătrîn ca să mă mai țin de procese. Dă-i încolo de bani!“ (S.T.) Constantin Nistor Rochiile, cablul și untul la mare căutare în Olt Un raport întocmit de Direcția de Statistică Olt privind evoluția industriei județului în cursul lunii august relevă faptul că economia olteană a înregistrat cele mai mari creșteri față de lunile precedente la capitolul producție de rochii de femei și fete (48%). S-au înregistrat, de asemenea, creșteri cuprinse între 0,2 % și 6,1 % la fire bloc și tip bumbac, la țevi din oțel nealiat laminate, aluminiu și aliaje din aluminiu și la energie termică produsă în centrale. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut însă, s-au înregistrat rezultate superioare semnificative la unt (300%), la cabluri electrice cu conductori din aluminiu (392%), țevi din oțel nealiat, laminate (119%) și la table și benzi din aluminiu (36%). Economia județului Olt a înregistrat însă și rezultate inferioare față de lunile precedente la producția de făină, lapte neconcentrat și pasteurizat, rulmenți cu bile și garnituri din lemn pentru sufragerii, iar față de aceeași perioadă a anului trecut, la rulmenți cu bile, făină albă, articole de îmbrăcăminte. Oltenii au salarii mai mari decât media pe țară Pentru analiza nivelului salarial, la nivelul județului Olt au făcut obiectul cercetării 149 de societăți comerciale care au peste trei salariați, acest eșantion nefiind însă considerat reprezentativ. Din cercetarea datelor obținute însă de la acești agenți economici a rezultat că în cursul lunii august s-a obținut un cîștig salarial mediu net de 4.581.705 lei, mai mare cu peste 100.000 față de luna precedentă și cu 683.000 de lei mai mare decît cîștigul mediu net pe țară. în același timp, la începutul lunii septembrie, la nivelul județului Olt erau înregistrați la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă 19.563 de șomeri. Numărul acestora a fost în scădere față de luna precedentă cu aproape 2.300 de persoane, dar a fost în creștere cu 4.777 de persoane față de aceeași perioadă a anului trecut. 37,8 % dintre șomerii din Olt erau femei. Cel mai mult s-au scumpit apa, salubritatea, ouăle, țigările și citricele în luna august, prețurile în județul Olt au suferit în medie cele mai mari creșteri la grupa servicii (2%), fiind urmată de grupa mărfurilor nealimentare (1%) și de cea a alimentelor (0,8%). Din aceste grupe însă, cele mai mari creșteri le-au înregistrat următoarele produse: apă, canal și salubritate (6,8%), ouă (5,6%), țigări (5,5%), citrice și alte fructe meridionale (5,5%). Creșteri cuprinse între 1,5 și 4% s-au înregistrat la transportul urban, chirii, lacuri și vopsele, frigidere și congelatoare, brînză de oaie și de vacă, margarină, vin, fasole boabe și alte leguminoase. Economia județului Olt a înregistrat și scăderi de prețuri, la legume și conserve de legume cu 5,5%, fructe proaspete cu 12,3% și la serviciile telefonice cu 0,2%. Singurele prețuri care nu au suferit modificări au fost cele ale gazelor, energiei electrice, termice și ale tarifelor la transportul interurban, CFR și abonamente CFR. Tot statisticile arată că de la începutul acestui an, producția de carne a județului Olt a fost de 7.981 de tone, din care 99,8 procente au provenit din sectorul privat, iar 75% au fost reprezentate de carnea provenită de la bovine și păsări. Tot în județul Olt s-au produs 772.657 hi de lapte și 121.020.000 de ouă. Efectivele de animale existente în județul Olt la începutul lunii septembrie erau mai mari față de aceeași perioadă a anului trecut la bovine, cu peste 5.100 de capete, iar la porcine - cu 18.632 de capete, la ovine și caprine cu peste 26.000 de capete și la păsări - cu 193 .000 capete. Toate păsările, ovinele și caprinele din județul Olt se află în sectorul privat, doar la porcine și bovine existînd 0,5%, respectiv 0,9% din efective în colectivități de stat. Conform statisticilor, de la începutul acestui an au venit pe lume peste 25.000 de viței și malaci, aproximativ 40.000 de purcei și 147.500 de miei și iezi, dar au murit 66 de bovine, 970 de porcine și 612 ovine și caprine. • Ana-Maria ANGELESCU