Gazeta de Sud, octombrie 2003 (Anul 9, nr. 2614-2640)

2003-10-14 / nr. 2625

» Avion doborît în semn de bucurie Mai mulți invitați care participau la o nuntă din Serbia au reușit să doboare un avion, după ce au tras cîteva focuri de armă, în onoarea tinerilor căsătoriți, informează cotidianul german Berliner Morgenpost. Avionul cu două locuri zbura deasupra localității Kraljevo, din Serbia centrală, cînd a fost lovit în partea dreaptă, luînd foc; în cădere, avionul a rămas prins în mai multe cabluri de electricitate. Cei doi pasageri au fost internați la spital în stare foarte gravă. Tradiția sîrbă de a trage focuri în aer în timpul nunților a provocat de-a lungul timpului cîteva zeci de victime. (C.N.) Baronul Mischie ocupă locul 11 în topul corupților publicat pe internet „îi bag în mă-sa pe ăia care au făcut topul și pe ăia care se interesează de treaba asta!“ Pierdută dispensar, neglijentului recompensă un dosar penal Conducerea Spitalului Municipal din Băilești ar putea fi acuzată de omor din culpă în cazul celor doi copii striviți sub dărîmăturile vechiului dispensar din Corlate Avere la canapea n austriac, victimă a unor inundații care au afectat regiunea sa, a descoperit o comoară ascunsă în spatele canapelei sale, informează site-ul Ananova. Reședința bărbatului, din regiunea Oberoösterreich, a avut de suferit de pe urma inundațiilor, majoritatea mobilierului fiind distrus. Cînd a încercat să usuce canapeaua veche, austriacul a descoperit 700.000 de șilingi austrieci pe care i-a schimbat la Banca Națională Austriacă în 50.871 de euro. (Click News)  ..................................... îngrijorarea guvernului că lumea nu va veni să voteze la referendum e îndreptățită. Și, din păcate, alarma a apărut cam tîrziu. Absenteismul este, așadar, pericolul care ne paște. Lumea nu e împotriva noii Constituții. Dar nu e motivată de nimic să se ostenească în week-end. Nu se dă nimic, nu se „bagă" carne, pîine sau mai știu cu ce. Mai bine stă capul de locuitor la circiumă și bea una mică, împreună cu amicii. Sau prin ogradă, că e multă treabă de făcut. Și televizorul e o ocupație bună. In fond, plătim cu toții practica politicienilor din ultimii 13 ani de a ține lumea departe de dezbaterile tranziției. Acum, cînd e nevoie ca lumea să fie prezentă, constatăm că această societate românească nu e interesată nici de lucrurile care ii servesc binele. E clar că, fără să trecem Constituția, procesul de integrare în NATO și UE e întîrziat, ca să nu zic compromis. Or, așa cum știm, la toate sondajele, poporul român dă procente mai mari de 30. E, așadar, favorabil ideii. Uneori îl ia entuziasmul și face peste 90%. Ca pe vremuri. Cînd comuniștii falsificau voturile. Acum e chiar pe bune, românii vor în Occident. Ei văd în această integrare un miracol, ceva absolut necesar ca să ieșim din sărăcie, să fim în rîndul lumii. Un prilej de a se elibera de complexe. E de mirare această teamă de absenteism la referendum. Omul vrea în NATO și UE și își va manifesta dorința mergînd la vot. Ar fi simplu dacă ar fi așa. Pentru că, neavînd nimic de cîștigat direct și netrebuind să-l voteze pe nea Costica împotriva lui nea Vasile pentru senator, deputat sau primar, nu vede de ce s-ar duce. E greu să îi arăți că jocul are o miză mare. Chiar mai mare decit niște biete alegeri, cînd, oricine iese, e tot aia. De data asta, dacă nu sînt 51% din votanți sau dacă avem un NU, ne ia dracu’ pe toți. In general, clasa politică s-a comportat bine în aceste împrejurări. Dă-mi mintea românului de pe urmă. Sînt și intervenții care critică proiectul de Constituție și referendumul. Dar nu o fac decit pentru a ieși în față. Cîrcotași de serviciu și vechi metehne politicianiste. In afară de România Mare, care se opune din calculul politic, PRM e consecvent cu el însuși. Adepții lui Corneliu Vadim Tudor se disting acum printr-o critică antisistem, tipică partidelor extremiste. In rest, la ceilalți politicieni nu văd decît niște jalnice atitudini circumstanțiale. Vor și ei să fie băgați în seamă de unii, de alții. Așa, poate își va aminti electoratul de ei la anul. Dacă referendumul nu iese bine, vor putea pretinde că lumea i-a urmat pe ei. Fals ! Adevărul este că lumea a fost puțin atrasă de dezbaterea din jurul Constituției. Cauza: politicienii s-au obișnuit prea mult să discute numai între ei și să ignore societatea. S-ar putea ca prețul plătit să fie tocmai o prezență scăzută la vot sîmbătă și duminică. Referendumul este un bun prilej de a analiza cit s-a trezit societatea românească în ultimul deceniu și ceva. Nu poți face bine cuiva cu anasina. Dacă nu vrea, dacă nu participă, dacă nu se consideră fi cute-Tmete în joc europji prin ppiQj plece iAB să faci. Poate capul de locuitor vrea să rămînă în praful drumurilor de țară. Poate vrea să rămînă „în afara istoriei", cum zice cineva. Nu știu cîți înțeleg diferența între „garantarea proprietății" și „ocrotirea" ei, cum era în vechiul text. Sau ce înseamnă să fie explicit formulat principiul separației puterilor în stat. Pe temele astea s-au zbătut din 1991 pînă azi cîțiva intelectuali și jurnaliști lucizi. Tîrziu, forțele politice au convenit că ei, cei puțini, au avut dreptate în 1991. Au refăcut Constituția, prevăzînd ce îi lipsea atunci. De ce așa de tîrziu nu știm. Poate nici acum nu cred în niște vorbe pe hîrtie. Poate se supun doar comandamentelor Bruxelles-ului. Nici asta nu știm. Fiecare cu conștiința lui. Dar e sigur că sîmbătă și duminică dăm cu toții un examen. Examenul î • r^mTA «Ica’» - COTII IIAA AI. OCITAI MIlî Lili PISTIT* AJ ICAI Telefoanele redacției: Crama*Man-CRî^T De astăzi, căldură Din cauza temperaturilor scăzute din ultima perioadă, Regia Autonomă de Termoficare Craiova a decis ca școlile, grădinițele și creșele care nu sînt racordate cu blocurile de locuințe să primească de astăzi căldură. în această situație se află mai mult de 80 la sută din unitățile școlare din oraș. Reprezentanții Regiei Autonome de Termoficare spun că, dacă vremea se va răci, și craiovenii vor primi căldură în cel mai scurt timp și așa se va rezolva și problema unităților școlare care încă nu sînt încălzite. (C.N.) ^M»n»aieai»**........«aj,...mbri?.. ■x • . . ■ ■ ss* _ J