Gazeta de Sud, august 2005 (Anul 11, nr. 3177-3203)

2005-08-01 / nr. 3177

2 PAGINA CITITORILOR Hanul „Puțureanu“ - un monument din care se fură cu bucățica Am mai scris despre distrugerea monumentelor de arhitectură din Craiova, un fenomen care continuă în cele mai diferite forme. Demolarea fără autorizație a Casei „Coțofeanu“ în anul 1993 a fost urmată de un proces, iar „vinovatul“ C. Palea, proprietarul casei, s-a ales cu o condamnare cu suspendare, fără obligația de a reface monumentul, așa cum prevede legea. în 2004, după zece ani de „democrație și libertate“, Casa „Ormán“ este demolată tot fără autorizație. De această dată, proprietar este chiar statul, Primăria Craiova, cea care eliberează autorizații de demolare și construcție în orașul nostru, dar „nu știe nimic“ de această demolare. Demolatorul este C. Roșu, proprietarul hotelului Green House, care are nevoie de terenul de sub Casa „Orman“ pentru a se extinde și care, după demolarea neautorizată, demarează lucrarea de construire tot fără autorizație. Se întocmește un dosar la Procuratură, dar pînă la urmă totul se îngroapă în tăcere și uitare. Nimeni nu pățește nimic. Legea 50/1991, privind autorizarea de construcție/desființare ca și Legea 422, din 18 iulie 2001, privind protejarea monumentelor istorice, și toate celelalte legi, decrete, hotărîri sunt povești pentru oamenii care au bani și care fac ce doresc în acest oraș. Dezamăgiți de lupta fără rezultat și de lipsa de reacție a autorităților, dar și a opiniei publice, acei cîțiva care au avut „tupeul“ să reacționeze în fața acestor abuzuri au devenit excepții de la regula generală a municipiului Craiova și persoane indezirabile, care probabil trebuie să emigreze, dacă nu vor să moară de inimă rea, rămînînd în acest oraș. Fac acest preambul sumbru al prezentului și viitorului construcțiilor aflate pe lista de monumente istorice și de arhitectură ale județului Dolj, respectiv municipiul Craiova, ca urmare a ultimei întîmplări pe care mi-a fost dat să o constat cu uimire la față locului, hanul „Puțureanu“ se fură cu bucățica. De această dată au fost furate toate stucaturile aflate pe parapeții ferestrelor de la etaj de pe fațada principală, spre strada Matei Basarab. Aparent este o distrugere de mai mică amploare, care poate trece neobservată pentru craioveanul grăbit și neatent la aceste detalii, pierdute pe o fațadă și așa foarte degradată de trecerea a zeci de ani de neintervenție din partea statului, care a fost proprietar al hanului, din ’49 pînă în ’96, luînd chirie chiar și de la proprietarii de drept, deveniți peste noapte chiriași în propria casă, în urma unei hotărîri judecătorești din 1996, primăria a trebuit să restituie casa proprietarului, cu mare supărare („luați-o și spălați-vă pe cap cu ea“) după aproape 50 de ani de încasat chirii fără a face nici o reparație, fapt care a adus-o în ruină. Hanul „Puțureanu“ este o construcție din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, specifică pentru tîrgul Craiovei, a cărei frumusețe plastică și pitoresc balcanic au atras atenția arhitectului Constantin Joja, cel care s-a și ocupat cu stabilirea statutului de monument istoric și de arhitectură pentru această casă. Mă întreb cine a avut nevoie să fure toate plăcile decorative, bine prinse pe fațadă, greu accesibile, fiind la etaj, la cinci metri înălțime, cum a procedat (cu scară, cu schelă), de ce nu l-a văzut nimeni (poliția nu știe nimic) și, în final, pentru ce le-a luat? își construiește oare o casă după modelul hanului sau le-a luat pur și simplu pentru a le pune „bine“, undeva într-o magazie, pentru că „nu se știe cînd ai nevoie de așa ceva“. în eventualitatea în care hanul „Puțureanu“ se va restaura vreodată, dispariția acestor elemente și a altora va complica foarte tare problema. Dar poate acest lucru nu trebuie să se întîmple în orașul nostru, iar mîine, poimîine sau cel tîrziu luna viitoare un „întreprnzător“, așa cum este C. Roșu, va demola într-o noapte și hanul „Puțureanu“ (ajuns o ruină goală), avînd experiența de la Casa „Ormán“, pentru ca apoi să ne tragă un „han nou“, așa cum știe el, din alucobond și termopane („să moară lumea!“). Cred că atunci singura șansă să se mai afle ceva în viitor, ceva despre Craiova veche va fi, paradoxal, tocmai hoțul de azi, care a furat stucaturile de la hanul „Puțureanu“, le-a ascuns și într-o zi o să le readucă să le punem la Muzeul „Craiova de odinioară“ sau „Craiova dispărută“. Asta dacă nu sunt deja expuse la „Muzeul RSR“, o altă „minune“ care a răsărit pe meleagurile noastre și va dăinui peste timp să arate viitorimii ce soi de olteni deștepți am fost. Noi cu sila, Dumnezeu cu mila! • Arh. Cristian Cioma, președintele Asociației pentru protejarea monumentelor din Oltenia „Podul lui Apollodor“ Hanul „Puțureanu“ se fură cu bucățica, stucaturile aflate pe parapeții ferestrelor de la etaj de pe fațada principală au dispărut Polițiștii, la fel de timizi ca și în septembrie 2003 La doi ani de la evenimentele din Fața Luncii „Țiganiada“ a reizbucnit în Craiovița Nouă Familia de țigani Radu a vrut să linșeze trei agenți de pază de la Federal Guard, pentru că au avut „tupeul“ să calce prin cartierul „lor“ La nici doi ani de la „țiganiada“ din Fața Luncii, cînd chestorul Constantin Codiță a fost la un pas de a-și pierde scaunul de comandant al poliției doljene, pentru că n-a știut să preîntîmpine conflictul dintre bandele de țigani din Craiova, o nouă „țiganiadă“ a izbucnit în municipiu, în noaptea de vineri spre sîmbătă. De această dată, în cartierul Craiovița Nouă, la o aruncătură de băț de Secția 5 Poliție Craiova. Scandalul s-a iscat între familia de țigani Radu și trei agenți de pază de la Federal Guard, pornind de la faptul că agenții de pază avuseseră „tupeul“ să nu-i lase pe țigani să intre în anumite discoteci din Craiova. Nici intervenția zecilor de polițiști și a mascaților nu a avut darul de a liniști întru totul apele, spre nefericirea cetățenilor care încearcă să-și vadă liniștiți de treabă. Familia Radu face legea în Craiovița Trei agenți de pază de la Federal Guard, aflîndu-se în serviciu de patrulare pe strada Castanilor din Craiovița Nouă, au fost blocați în trafic în noaptea de vineri spre sîmbătă, în jurul orei 1.00, de.Daniel Radu, de 28 de ani, în timp ce coborau din autoturismul de serviciu, marca Fiat Aldea, agenții de pază au fost înjurați „ca la ușa cortului“ de Daniel Radu, care le-a reproșat ceva de genul: „Pentru că nu ne lăsați să intrăm în discoteci, nici voi n-aveți ce căuta în cartierul nostru!“. în acel moment și-a făcut apariția, într-un Mercedes decapotabil, și Marian Radu, de 26 de ani, fratele lui Daniel, care, ca să arate cît e el de „tare“, a izbit Fiatul cu Mercedesul personal. Au intervenit apoi Vasile și Constanța Radu, de 50, respectiv 30 de ani, tatăl și sora celor doi frați care,se luaseră deja barbățftș prin agenții de pază. Zeci de țigăni, înarmați cu bite, cuțite și săbii, și-au făcut apariția la fața locului, agenții de pază fiind nevoiți să ceară ajutor colegilor de la Federal Guard și poliției, pentru a scăpa de linșaj. Cum polițiștii de la Secția 5, sosiți în scurt timp pentru a aplana conflictul, nu făceau față, a fost nevoie de intervenția „mascaților“ pentru a preîntîmpina extinderea conflictului. Spiritele s-au liniștit tîrziu în noapte, însă conflictul mocnește, riscînd să izbucnească și mai puternic, dacă poliția craioveană nu va lua măsuri drastice. Deocamdată, oamenii legii le-au întocmit dosar penal pentru ultraj contra bunelor moravuri și distrugere tuturor țiganilor care au luat parte la acest conflict, însă tot cei care au pornit scandalul s-au declarat „victime“, mai mulți țigani prezentîndu-se în aceeași noapte la Spitalul de Urgență Craiova pentru a primi îngrijiri medicale. • Adrian DINU Ușile GUNTEBalOBE fef/tac 0251/595.847 0251/485.667 Metrii. 0744/S28.4S0 fti plătim deținerea ! Familia ta poate fi una dintre cele trei norocoase! Completează cît mai multe taloane și vino cu ele la redacția GAZETA de SUD sau trimite-le prin poștă, pînă la 16 august la adresa: GAZETA de SUD, str. Cîmpia Islaz, nr. 97 A, 200420, Craiova, Dolj, în urma tragerii la sorți, ce va avea loc pe data de 12 august, GAZETA de SUD va plăti întreținerea pe luna iulie pentru trei familii. Etalon DE PARTICIPARE CONCURS "îți plătim întreținerea" I Nume...........................................Prenume.................................................... . Adresă ............................................................................................................................................. 1 ..Telefon....................................................... JA Craiova, Calea Severintului Nr. 37 (vis-a-vis de BERE Craiova) GAZETA de SfrUDI, Luni, 1 august 2005 „Oare cît vom mai suporta presiunile acestor indivizi?“ Un fidel cititor al ziarului nostru, martor ocular la „ Țiganiada“ din Craiovița Nouă, ne-a trimis pe e-mail o scrisoare pentru a-și exprima opinia despre amintitul eveniment. Vă redăm mai jos această scrisoare și așteptăm răspuns din partea poliției craiovene la întrebările pe care le pune cititorul nostru, întrebări pe care ar vrea, de fapt, să le pună mult prea îngăduitorilor oameni ai legii orice cetățean cinstit (A.D.) Azi noapte (n.r. în noaptea de vineri spre sîmbătă) s-a întîmplat ceva șocant la mine în zonă și acest lucru m-a determinat să vă scriu. Locuiesc în cartierul Cornițoiu, în zona transformatoarelor. Aici pînă în '89 au fost blocuri în care au fost mutați țigani (rromi). Aici e zona în care își băgau caii în casă, făceau focul în apartamente, mizeria era cruntă. După revoluție și-au vîndut apartamentele. Eu stau aici din ’98, dar blocul meu e mai vechi și nu au stat țigani aici. De cîțiva ani încoace, în acele blocuri au început să revină țiganii, dar de data aceasta erau inși cu mulți bani, cu ifose, cu tupeu și obrăznicie. Probabil sínt din cei plecați în Italia sau mai știu eu unde și au venit cu bani grămadă (nu știu cum i-au făcut). Au început să apară mașini de lux, decapotabile, chefuri monstruoase pînă dimineața cu muzică dată la maximum, scandaluri etc. Sunt cîțiva tipi care pur și simplu ne sfidează. Unul are un Mercedes decapotabil de zeci de mii de euro. In fiecare zi face curse pe străduțele din cartier cu 100 km/h sau mai mult și face diverse acrobații și manevre „spectaculoase“. Ce să zic, mi-e scîrbă de astfel de manifestări în afara legii! Poliția chiar nu poate să oprească acele chefuri țigănești făcute afară, în fața blocului? Azi noapte s-a întîmplat ceva ce m-a făcut să mă întreb dacă nu e bine să mă mut din zonă. Pe la 11.00 și ceva seara, cînd ațipisem, am auzit un scandal imens afară, în intersecția dintre blocuri se vedeau cîteva mașini tamponate. Din cauza unor plopi din fața blocului, nu am văzut clar ce s-a întîmplat, dar ce m-a frapat a fost războiul ce se declanșase. Brusc au apărut în stradă cîteva zeci de „luptători“, majoritatea fiind țigani. Au început să apară săbii, bite etc., nu se vedea prea bine ce erau. Se țipa, se înjura vîrtos, se dădeau pumni și picioare etc. Era clar un război între două clanuri țigănești din zonă. Pur și simplu nu credeam că se poate întîmpla așa ceva în zona noastră. Scandalul a continuat pînă tîrziu. A apărut poliția destul de repede. Chiar m-am gîndit să sun la poliție, dar au apărut destul de repede. După ceva timp au apărut și mascații. Țiganii respectivi erau puși pe omor. Se vedeau clar cele două tabere, iar sarcina polițiștilor a fost foarte grea, recunosc. Nu am crezut că se poate întîmpla așa ceva în oraș. Am citit în ziarul dumneavoastră despre bătăliile din Romanești, Catargiu etc. Am văzut cu ochii mei ce înseamnă mizeria umană, promiscuitatea, violența primitivă. Oare țiganii sunt mai tari decit noi? Dacă unul dintre ei lovește pe cineva cu mașina din culpa lui, apar automat zeci de „susținători“ care hotărăsc cine e de vină. Am o cunoștință care, acum trei ani, circula cu mașina regulamentar și a fost lovită puternic de un puști țigan, de 15 ani, care nu a dat prioritate (bineînțeles, nu avea carnet de șofer). Avea o mașină tare, în cîteva minute au apărut „prietenii“ ce i-au spus doamnei să dispară și să nu facă reclamație că îi e în pericol viața. Doamna respectivă a procedat cum i s-a zis, pentru că așa se întîmplă în Craiova. Oare cît vom mai suporta presiunile acestor indivizi? Poliția nu face nimic? Din păcate sînt mulți români în aceste clanuri sau familii, căci puterea și banii unesc. Ce am văzut azi noapte parcă era luat dintr-un film despre Africa, junglă, război civil, mafie etc. Nu sunt rasist, în nici un caz, dar se pare că în orașul nostru inșii cu tupeu mult sunt cei mai tari și fac legea. Azi noapte, poliția și mascații nu au intervenit deloc hotărît. Cred că niște bastoane i-ar fi liniștit mai repede pe turbulenți. Sincer, am fost dezamăgit de ceea ce s-a întîmplat, violența îmi repugnă. Unde va ajunge orașul nostru? Cît vom mai trăi cu această frică? Totuși, sintem în 2005 în România - țară europeană... • Adrian CIOBANU