Gazeta de Sud, ianuarie 2006 (Anul 12, nr. 3306-3330)

2006-01-28 / nr. 3328

Doina Trică, de 36 de ani Gazul DISTRIGAZ a ucis 0 conductă s-a fisurat de bătrânețe, avea 40 de ani, a cuprins-o rugina și bolovanii au apăsat-o prea tare. După ce joi ne aburea cu „acumulări inexplicabile de gaze“, ieri, directorul Ciocănescu ne trimitea la traficul greu și la constructori de mult trecuți în neființă. Vinovate sunt „gazele care au luat-o razna“. După Domnia sa, rămașii în viață, cei care trebuia să verifice, să întrețină și să înlocuiască, pentru că noi plătim, nu au nici o vină. Dar neglijența criminală a omorât un om și a stricat viața câtorva mii. DISTRIGAZ, ca societate comercială, crede că s-a spălat pe mâini, oferind sprijin material și reduceri la factură celor afectați. Femeia moartă nu mai poate beneficia de acestea. De aceea, pentru ce s-a întâmplat, așteptăm să plătească toți cei care, ascunși în dosul firmei, fiind prea ocupați cu propriile afaceri paralele sau tocmai prin acestea, au contribuit la dezastru. Avem răbdare și avem un Dumnezeu. (A.V.) de Cezar AVRAMESCU Așa spune o veche vorbă românească. Dar la noi au venit parcă prea multe. Inundații, gripa aviară. Apoi gerul acesta cumplit, cu atâția oameni morți de frig. Și acum nenorocirea petrecută la Craiova. Fără îndoială, nu putem învinui plenar pe cineva de toate aceste lucruri, deși poate ar trebui să ne amintim de faptul că lucrările de amenajări hidrotehnice au fost încredințate unei aceeași firme care a reușit totuși să construiască vile solide pentru conducătorii ei. Dar nu putem să nu remarcăm cu năduf că toate aceste nenorociri au lovit oamenii sărmani, nu pe cei cu vite; pe țărani, care mâncau și ei pasărea din curte, nu caviar. Mă gândesc la cei din Craiova, ale căror apartamente au fost avariate; sunt oameni cu venituri modeste, de aia stau la bloc. De unde scot ei bani pentru reparații când de abia le ajung pentru întreținere și mâncare? Pensionarii sau alți locatari din blocurile avariate n-au venituri de 70 de milioane pe lună ca recenții magistrați, care și-au cerut pensionarea deoarece se află sub urmărire penală, le rămâne doar să dea un anunț la ziar: „schimb cinci mătuși pensionare contra una mătușă milionară în dolari".Apropo de aceasta, se spune că e necesar ca magistrații să aibă salarii mari pentru a nu fi tentați de corupție, dar atunci profesorii, medicii etc. au dreptul să fie corupți. Adevărul este că moralitatea nu se cumpără cu bani, o ai sau n-o ai. Să remarcăm și faptul că salariul președintelui țării este de 45 de milioane). Mircea Geoană n-a pierdut prilejul să apară la televizor și să le promită că le va da ceva de pomană. A venit și domnul Tăriceanu, care a promis ajutor din partea statului. Dar ajutorul va fi mic, motivația, eternul refren, nu sunt bani. Dar unde sunt banii? Aceasta este întrebarea, vorba lui Hamlet. Un răspuns parțial îl pot da cei (prea puțini) chemați să-și justifice averile. Nu trebuie să cădem în greșeala de a-i acuza pe toți cei care s-au îmbogățit; mai sunt și din aceia, lucru de mirare, care s-au îmbogățit în mod cinstit și care nu sunt bugetari. Dar și aici lucrurile nu sunt totdeauna cușer. Astfel, cum să ne explicăm că nu sunt bani pentru construirea unui stadion la standardele europene, dar samsarii care roiesc în jurul fotbalului sunt plini de bani... Recent, un post de televiziune a declanșat o anchetă printre telespectatori pe tema „cum poți deveni bogat“. Răspunsul îl putem afla din dosarele aflate în anchetă sau care ar trebui să se afle. Dar încercările timide de a descâlci averile unora sunt vehement contrate de cei care se tem, afirmându-se că sunt manevre politice. Dragi tovarăși, lăsați-vă de prostii. Hoția nu are culoare politică, e și liberală, și pedistă și mai ales pedeseristă. Așa că mai bine căutați-vă urgent niște mătuși sau niște mame ori soacre. Ancheta amintită mi se pare un pic inoportună, fiindcă alterează ordinea de priorități actuale; nu de bogăție avem nevoie în primul rând, ci de moralitate și justiție. în 1989, oamenii au ieșit în stradă de sărăcie. Se mai spune azi că Ceaușescu asigura locuințe și locuri de muncă. Aceleași lucruri le-a făcut și Hitler pentru poporul german. Dar viața pe care o aveam noi era modestă; în același timp, muncitorii exploatați din iadul capitalist câștigau de zeci de ori mai mult, aveau locuințe confortabile, case de vacanță, mașini, bunuri casnice de bună calitate, pașapoarte etc. La noi a cumpăra un televizor color, un refrigerator era un lucru greu de realizat. Unii dintre noi au sperat să trăiască mai bine, dar n-a fost să fie așa. Am schimbat teroarea securității și spaima închisorilor cu teroarea sărăciei și spaima mizeriei. Am câștigat unele drepturi democratice, este drept, dar ele sunt diminuate de dreptul la sărăcie și umilință. Și asta nu din cauza sistemului capitalist care s-ar fi instalat la noi, ci din cauza unor nemernici care ne-au furat cu nerușinare. Tov. Iliescu acum s-a trezit că există o polarizare stridentă între o pătură foarte bogată și o majoritate foarte săracă. Dar până acum de ce n-ați observat? Doar ați fost atâta amar de ani stăpânul absolut al țării. Cine i-a protejat pe escroci? Ați demascat vreun corupt, ați cerut deschiderea unor dosare? Din contră, ați cerut închiderea unora. Ați intervenit în justiție în problema caselor naționalizate, lucru care ne-a costat milioane de euro. Ați telefonat procurorului-șef, lucru pe care din păcate l-aț făcut și cei aflați azi la putere; numai că dumneavoastră n-ați pățit nimic, nici n-ați fost atacat prea tare în presă, nici nu vi s-a cerut demisia. Dumneavoastră n-aveți nici un drept să judecați moralitatea altora. Știți bine de ce. Cel puțin actuala putere încearcă, timid, cu multe bâjbâieli și greșeli, să deznoade niște lucruri; ar trebui s-o sprijinim în ceea ce face bine, la fel cum o criticăm când greșește. Și faptul că sunt anchetați doi din arcul puterii și doi din opoziție este un element pozitiv. O să amintesc din nou de inscripția de pe frontispiciul balamucului din Madrid: „Nu toți care sunt se află aici, și nu toți care se află sunt“. Nu toți care sunt anchetați pot fi vinovați. Și nu toți vor putea fi dovediți; și din cauză că sunt prea mulți și prea sus. Dar putem să le spunem tuturor celor care ne-au furat cu nerușinare, ne-au sărăcit țara și ne umilesc cu averea lor, „să vă fie rușine“. Atâta putem face, doar dacă nu cumva justiția nu se va hotărî să devină ceea ce ar trebui să fie. O nenorocire nu vine niciodată singură 1 Titlurile zilei ECONOMIE/ PAGINA G Cartelul lui Monolea Directorul ELECTROPUTERE a purtat discuții cu oameni de afaceri locali pentru a avansa o ofertă de cumpărare a uzinei. Asocierea acestora ar fi girată de salariații membri ai ELPAS Trei oferte pentru cumpărarea fierului vechi de la CET Târgu Jiu Potrivit ultimului raport de evaluare comandat de consiliul local, la CET este o cantitate de 4.400 de tone de fier vechi pe care primăria încearcă să-l vândă cu cel puțin 119 miliarde de lei ADMINISTRAȚIE ȘI POLITICĂ/ PAGINA 7 Giugea și Groza, salarii micșorate Dacă în 2005 indemnizația lunară a prefectului era de 43,8 milioane de lei vechi, de anul acesta Nicolae Giugea primește un salariu de bază de 33,3 milioane de lei vechi Deputații doljeni, bugetari de peste 20 de miliarde Protejați ai sorții, parlamentarii au primit, pe lângă salariile și privilegiile pe care și le-au votat singuri, anumite facilități la cazare sau la diurnă SPORT/PAGINA 14 Coșmarul portocaliu în preliminariile CE 2008, România a fost repartizată în grupa G, unde se va reîntâlni cu Olanda, selecționată care ne-a învins de două ori în încercarea de a ajunge la CM 2006 SPORT/ PAGINA 16 Universitatea a debutat cu victorie în Cipru Singurul gol al partidei a fost marcat de Orac în minutul 64’, iar Dina, Alex. Pițurcă, Săceanu și frații Costea au ratat majorarea scorului Bani din șut pentru echipa Pandurii Minerii din Oltenia au cotizat cu 22 de miliarde de lei vechi la echipa lui Condescu Anchetă internă la DISTRIGAZ Compania franceză de distribuție a gazului, acționar majoritar la SC Distrigaz Sud SA, a anunțat începerea unei anchete proprii. Serge Delaunay, directorul general adjunct al Distrigaz Sud, a declarat: „A fost pusă la punct o anchetă internă, ministrul economiei a pus la punct altă comisie, iar comisia noastră va pune la dispoziția celeilalte toate datele pe care le culegem“. Conducerea Distrigaz Sud nu crede însă în posibilitatea ca societatea să fie răspunzătoare pentru accidente de acest gen, dar nu a negat că sunt destule probleme cu rețeaua de distribuție. „S-au analizat toate locurile din rețea în care ar fi necesare investiții și nu sunt de vină numai conductele, sunt și posturi de livrare care trebuie reamenajate“, a menționat Serge Delaunay. Pe de altă parte, compania de gaze a decis să îi ajute financiar și pe răniți și să le ofere acestora o reducere de 50 la sută pentru factura aferentă lunii februarie. De această reducere vor beneficia și locatarii celor 926 de apartamente afectate de exploziile de joi. (F.L.) [^ÎIDIUCERE economisești UJHAR DETALII ÎN lxCMCIHATOS PAC.MAM IOaQ performant pagina m ă» iox îoo „ _ 5 « /ÖLEI NOI LEI NOI 15 GAZETA de SUD angajează DISTRIBUITORI ABONAMENTE (zonele Lăpuș - Plaiul Vulcănești, George Enescu) Relații la telefon: 0251/412.253