Gazeta de Sud, aprilie 2008 (Anul 14, nr. 3992-4016)

2008-04-08 / nr. 3998

r Copiii șterg urmele părinților în cadrul acțiunii Luna Pădurii, derulate de Direcția Silvică Dolj în perioada 15 martie -15 aprilie, 150 de elevi de la Școala nr. 33 din Craiova împreună cu profesori și învățători s-au deplasat în pădurea Bucovăț, pentru a o curăța de gunoaie. „Este prima dată când vin la astfel de acțiuni, deși știu că școala noastră a mai fost la adunat de gunoaie din pădure. Sunt în clasa a lll-a și vreau și eu să ajut mediul, pentru a fi mai curat“, a spus unul dintre copii. pagina Copiii au strâns gunoaiele aruncate de cei de vârsta părinților lor Dosarul Zambaccian, în care este acuzat fostul premier Adrian Năstase, va fi restituit procurorilor anticorupție pentru refacerea actelor procedurale potrivit Legii răspunderii ministeriale. Decizia este definitivă și a fost luată ieri de completul de nouă judecători al instanței supreme, care a respins contestația Direcției Naționale Anticorupție, în dosarul Zambaccian, Năstase este acuzat de luare de mită și obținere de foloase necuvenite, infracțiuni de pe urma cărora fostul premier ar fi luat, în total, suma de 4.811.621.0938 lei (1.370.324,69 euro). Fostul premier ar fi obținut mită de la Irina Jianu pentru menținerea acesteia în funcția de inspector general de stat la ISC și de a o numi pe acest post după ce instituția a trecut în subordinea guvernului. Anchetatorii au stabilit că, în perioada 2002-2004, soții Năstase ar fi introdus în România ilegal, prin intermediul societății Vertcon SA din Bacău, 12 containere cu bunuri achiziționate din China - materiale de construcție, obiecte și instalații sanitare, piese de mobilier, articole electrice și electrocasnice, dar și obiecte de decor și uz casnic pentru dotarea imobilelor situate în București, str. Muzeul Zambaccian nr. 16 și str. Cristian Tell nr. 15, precum și pentru casa din comuna Cornu - județul Prahova. Mărfurile au fost cumpărate din bazare și introduse în România de firma băcăuană pentru a ascunde identitatea reală a beneficiarilor și pentru a crea aparența că importurile se efectuează cu respectarea legislației vamale. Irina Jianu ar fi întocmit documente false - facturi, certificate de calitate și conformitate, pe baza cărora mărfurile respective au fost aduse și vămuite în România. Adrian DINU Dosarul Zambaccian, restituit la DNA COMENTARIU Decizia BNR, din martie, de a majora dobânda sa de politică monetară de la 9 la 9,50%, s-a reflectat, mai rapid decât de obicei, în evoluția dobânzilor practicate de băncile comerciale atât la depozitele atrase, cât și la credite. Hotărârea BNR țintește în primul rând evoluția inflației, care de la 8%, în prezent, ar trebui să scadă, conform analiștilor, la sfârșitul anului, la 5,5 - 6,2%, în timp ce culoarul dorit de banca centrală este de 3,8 plus minus 1%. în al doilea rând se dorește o reducere a ritmului de majorare a creditării, având în vedere că valoarea creditării din 2007 a celor mai importante cinci bănci a fost anul trecut de 90,61 miliarde de lei, în timp ce ele au atras în depozite doar 85,06 miliarde de lei. Iar o știre de ultimă oră arată că agenția de rating Fitch a inclus România printre statele cu cel mai ridicat grad de vulnerabilitate în 2007 la riscurile sistemice care vizează sectorul bancar, din cauza creșterii prea rapide a creditării și volatilității mari a cursului de schimb. România a fost retrogradată din clasa de risc „2“ în clasa „3“ după indicatorul macroeconomic atribuit de Fitch pentru a măsura potențialele riscuri sistemice. Nu trebuie uitat riscul nerambursării creditelor, care se va reflecta direct în creșterea costurilor la care se realizează împrumuturile, prin mărirea de către băncile comerciale a provizioanelor. Bancherii vor majora provizioanele pentru a acoperi eventuale pierderi provocate de clienții care nu-și mai pot rambursa datoriile, cele mai vulnerabile fiind creditele de consum acordate fără garanții. Ar apărea, la fel ca în SUA, efectele negative ale creditării realizate anul trecut, datorită euforiei care apăruse pe fondul aprecierii importante a leului și a scăderii de către BNR a dobânzii sale de politică monetară până la 7%. Se vor afla în pericol atât companiile mici și mijlocii, cât și numeroase proiecte imobiliare care au fost lansate pe baza finanțărilor atrase de la bănci, care acum se scumpesc și pun în pericol finalizarea, în timp ce aceia care au achiziționat locuințe nu mai pot să își achite ratele. Creșterea dobânzilor în lei ar putea împinge însă românii spre creditele în valută, în dauna celor în lei, primele depășind deja ca volum pe cele în monedă națională. Iar aceasta fiindcă Rezerva Federală americană practică o dobândă de 2,25%, care se așteaptă să fie coborâtă și mai jos, iar Banca Centrală Europeană, una de 4%. Situația s-ar putea înrăutății și mai mult pentru creditele luate în lei, în cazul în care banca centrală va decide noi majorări ale dobânzii sale de politică monetară. Astfel, până la finalul anului, analiștii de la Barclays văd o dobândă de 11%, iar cei de la Citibank, una de 10%, de Radu GEORGESCU Analiștii de la Barclays și Citibank susțin că sunt necesare creșteri succesive ale dobânzii de politică monetară, pentru ca BNR să țină în frâu inflația, care să se apropie de ținta de 3,8%, de nevoia de finanțare externă și presiunile cererii interne. Analiștii români consideră însă că nivelul de 9,5% pentru dobânda de politică monetară are șanse să rămână maximul acestui an, o majorare peste acest nivel având darul de a aprecia prea mult leul, care ar putea suferi, apoi, o corecție majoră în cazul reinflamării tensiunilor de pe piețele financiare internaționale, unde se anticipează un al doilea val al crizei subprime declanșate la jumătatea anului trecut. Riscurile creșterii creditării > / 'P ' f* V 1 Titlurile zilei EVENIMENT/ PAGINA 2 Alcoolemie pe bani Dacă ai condus băut în zona Dăbuleni, pregătește-te să scoți 80 de lei din buzunar! Oricât ar suna de ciudat, Spitalul din Dăbuleni este singurul din județ care percepe taxă pentru stabilirea alcoolemiei. Situația este neclară pentru autoritățile sanitare din Dolj ACTUALITATE/ PAGINA 3 Bobii fermecați îți spun de bărbați Și-au schimbat portul, își cumpără Coca Cola de la magazinul de pe ulița pietruită, au alimentare cu apă și canalizare în comună, dar încă aleargă la bătrânele satului să le descânte pruncilor când nu se mai opresc din plâns sau să le dea cu bobii când vor să afle pe unde se umblă ursitul SOCIETATE/ PAGINA 5 Oltenia se reprofilează pe chirii Scumpirea apartamentelor determină mulți locuitori din Dolj, Vâlcea, Gorj și Olt să stea cu chirie. Cele mai scumpe chirii sunt în Târgu Jiu, iar cele mai ieftine, în Slatina. Piața de profil evoluează lunar ECONOMIE/PAGINA 6 Blocaj pe piața imobiliară Ioana Maria Vlas, judecată în libertate Curtea de Apel București a respins ieri recursul procurorilor, menținând sentința dată pe 2 aprilie de Tribunalul București, care a decis să înlocuiască arestul preventiv cu interdicția de a părăsi țara, în cazul Ioanei Maria Vlas, acuzată de înșelăciune în dosarul FNA. Hotărârea instanței este definitivă. Magistrații Tribunalului București vor lua o decizie pe 9 aprilie și asupra fondului cauzei ce are ca obiect prăbușirea Fondului Național de Acumulare (FNA). Tribunalul a decis de mai multe ori înlocuirea măsurii preventive pentru Vlas, dar procurorii au făcut de fiecare dată recurs la Curtea de Apel București, care a menținut starea de arest pentru fosta administratoare a SC SOV Invest și, implicit, a FNA. Adrian DINU Amendă de 5.000 de lei pentru Vântu Curtea de Apel București a decis ieri să-l amendeze cu 5.000 de lei pe Sorin Ovidiu Vântu, pe motiv că, deși era a patra oară când a fost citat în procesul Fondului Național de Investiții (FNI), nu s-a prezentat pentru a fi audiat. Magistrații au considerat că Vântu avea cunoștință de termen, poliția transmițându-i mandatul de citare, însă omul de afaceri a refuzat să se prezinte. Totodată, judecătorii vor emite alt mandat de aducere pentru termenul următor al procesului. Cea care a cerut audierea lui Sorin Ovidiu Vântu a fost Ioana Maria Vlas, care a motivat că omul de afaceri a fost scos de sub urmărire penală în acest caz, deși ar fi fost beneficiarul unor sume importante din fondul de investiții. Vlas a mai susținut că Vântu ar trebui să aibă cel puțin calitatea de instigator sau de complice. Ioana Maria Vlas, fosta administratoare a SOV Invest, a fost condamnată la 13 ani de închisoare pentru înșelăciune, fals în înscrisuri și abuz în serviciu în formă calificată, iar Nicolae Popa - fost director al grupului de firme Gelsor și membru al Consiliului de încredere al SOV Invest - la 15 ani de închisoare, pentru înșelăciune și fals în înscrisuri. Adrian DINU De ce să te abonezi prin rețeaua de distribuție a dună acum la 0251/412.146 și un agent te va vizita pentru abonare în cel mai scurt timp. GAZETA de SUD și Cotidian al oltenilor de pretutindeni J0