Gazeta de Sud, ianuarie 2009 (Anul 15, nr. 4224-4246)

2009-01-05 / nr. 4224

Moare și Doljchim Jumătate din angajații Doljchim, aproximativ 600 de persoane, vor fi trimiși acasă, după ce Petrom a decis să închidă fabrica de amoniac pentru a economisi cele 1,2 milioane de metri cubi de gaze naturale pe care le consuma zilnic. Hotărărea a fost luată la cererea Ministerului Economiei, care s-a temut că disputa dintre Rusia și Ucraina pe tema furnizării gazelor va afecta consumul populației din România. Oricum, Petrom dorea să închidă temporar combinatul din cauza crizei economice mondiale. Celelalte fabrici din cadrul Doljchim vor continua să funcționeze. pagina. Războiul gazului și criza mondială aduc nori negri la Doljchim Românii pot obține pașapoarte electronice România este singurul stat din lume care emite un model de pașaport electronic ce cuprinde, chiar de la momentul introducerii, ambele elemente de identificare, respectiv imaginea facială și impresiunile digitale, informează MAI, printr-un comunicat remis Agenției NewsIn. Centrul Național Unic de Personalizare a Pașapoartelor Electronice a introdus, începând cu anul 2009, noul model de pașaport biometric, care, conform Ministerului Administrației și Internelor, are 50 de elemente de siguranță, cu 18 mai multe decât actele actuale. Elementul de noutate al pașaportului biometric este introducerea mediului electronic de stocare, cipul, care include datele personale în fila informatizată, fapt care face ca țara noastră să fie singurul stat din lume care emite un model de pașaport electronic ce cuprinde, chiar de la momentul introducerii, ambele elemente de identificare, respectiv imaginea facială și impresiunile digitale. Ministrul administrației și internelor, Gabriel Oprea, a apreciat că pașapoartele electronice reprezintă doar unul dintre pașii pe care îi face în direcția îndeplinirii obiectivului României de a intra în spațiul Schengen în anul 2011. Newsln jiggj* . Probabil ați început deja să simțiți briza crizei, dacă nu, cu siguranță vă gândiți la ea și la cum o veți întâmpina. Problema e că nimeni ,nu știe mare lucru despre asta,devȘi sunt destui care încă au ambiția de a face prognoze. Le recomand The Economist, probabil cea mai bună publicație economică din lume, care și-a recapitulat previziunile pe 2008 și, după ce a recunoscut că n-a „ghicit“ mai nimic, a ajuns să se întrebe, autoironie, cui i-ar mai folosi cele pe 2009. Pentru că da, vorba nu știu cui, nici viitorul nu mai e ce-a fost. Asta nu înseamnă însă că nu se poate spune chiar nimic despre 2009. Știm că vom avea, spre exemplu, încă două rânduri de alegeri, europarlamentare prin iunie și prezidențiale la sfârșitul anului. Dar nu mi-aș permite să prognozez nici măcar că Traian Băsescu ar câștiga un nou mandat, în ciuda faptului că nimic în acest moment nu-i amenință prima șansă. Nu, n-o să fac această greșeală, îmi iau așadar toate precauțiile de rigoare și mă voi mărgini să vorbesc nu despre ce cred că se va întâmpla, ci, dimpotrivă, despre ce e mai probabil să nu se întâmple, iată o listă cu astfel de non întâmplări. 1. Cu siguranță, în 2009, tot mai mulți dintre noi vom deveni mai economi. Și nu e vorba doar de restrângerea creditului bancar, ceea ce e deja în fapt, ci de presiunea crescândă asupra bugetelor curente. Vom cheltui mai puțin chiar și pe produse de strictă necesitate. Deci, nu consumului! lată una dintre devizele anului 2009. 2. Mai ușor spre deloc cu măririle de salarii și de pensii. Dacă în 2008 încă auzeam de sectoare întregi, începând cu construcțiile și terminând cu IT&C-ul, care se plângeau de un deficit de forță de muncă, în 2009 nu va mai fi cazul. Va fi tot mai greu să refuzi un loc de muncă pe motiv de salariu, în schimb, mulți nu se vor da înapoi nici de la a-și mai lua un job în plus. Dacă vor avea unde. 3. Președintele Traian Băsescu nu va mai putea da vina ușor pe guvern pentru ce nu merge bine în țară. Deci, nu vom mai avea scandaluri de genul „războiul Palatelor“. Dar asta nu înseamnă că politica va fi o oază de liniște și consens. Dimpotrivă. Fiind un an mai greu, unii spun cu mult mai greu decât oricare dintre ultimii patru, nevoia de vinovați va fi cu atât mai mare. Se califică, pentru început, opoziția liberală. Țara merge mai prost și pentru că fosta guvernare n-a făcut ce trebuie, pentru că a furat, pentru că a mințit în legătură cu starea economiei, iată alt refren al lui 2009. Nu va dura prea mult însă, pentru că nici treaba cu „greaua moștenire“ nu mai e ce-a fost. 4. Nu vom mai avea mari scandaluri de corupție. Asta nu înseamnă o reducere a fenomenului, aș zice, și aici, dimpotrivă. Coaliția PD-L - PSD, girată de președintele țării, e cea mai bună formulă de îmblânzire a luptei cu corupția. Unii analiști prognozează deja un soi de cartelizare a administrației, cele două mari partide guvernamentale urmând săși împartă frățește zonele de influență, cu condiția „neamestecului în treburile interne“ ale celuilalt. Foarte posibil, dar ceea ce, după părerea mea, va ține sub control anticorupția e un lucru mai puțin evident în acest moment. E vorba de o lecție pe care președintele pare să o fi învățat în ultimii doi ani, și anume faptul că orice scandal de corupție funcționează, pe termen scurt, ca un bumerang. Câtă vreme rezultatele anticorupției nu se simt la bază, mai exact în buzunarele oamenilor de rând, și n-au cum, precum bine știm, decât pe termen lung, aceasta se întoarce împotriva celui ce o încurajează. Așa că mai ușor cu anticorupția, că dăunează grav guvernării. 1 Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Omorâți în taxi Un taximetrist și clientul său și-au pierdut viața jos, după ce un microbuz condus de un tânăr fără permis a lovit Mauizul cu care aceștia se deplasau ACTUALITATE / PAGINA 3 La Mulți Ani de negură! Mii de craioveni au orbecăit prin case în Ajunul Crăciunului din cauza unei avarii la rețeaua de distribuție a energiei electrice. Alții au pățit-o însă și mai rău, petrecându-și pe întuneric Revelionul SOCIETATE /PAGINA 5 Revelion cu peripeții la Salvare Peste 600 de apeluri au înroșit liniile telefonice ale Serviciului de Ambulanță Dolj în primele patru zile din noul an. Cele mai multe solicitări au venit de la pacienții care au mâncat prea mult de Revelion sau de la tinerii care s-au luat la bătaie, încinși de aburii alcoolului consumat SPORT / PAGINA 12 Ion Crăciunescu: Sunt lucruri grave In fotbalul românesc Fostul președinte al Universității afirmă că stenogramele DNA sunt un fel de jocuri de artificii, iar un „moment zero“ în fotbalul românesc este un basm, deoarece încă se petrec multe lucruri grave Craiova explozivă Craiovenii au umplut până la refuz centrul multicolor al orașului de Revelion pentru a asista la concertul celebrei Bonnie Tyler și la focul de artificii la trecerea dintre ani. Mulțimea a început să se reverse pe străzile din buricul Craiovei cu două, trei ore înainte de concert, înarmați cu petarde și sticle de șampanie, craiovenii nu au ținut cont de frigul năprasnic și au ieșit să sărbătorească în stil oltenesc. Părinți cu copii, tineri puși pe distracție au venit să uite pentru câteva ore de griji și de criza economică. Apariția pe scenă a lui Bonnie Tyler i-a dezmorțit pe petrecăreți, înghețați de atâta așteptare, au început să danseze pe ritmurile celebrei cântărețe. Din când în când, câte unul întreba: „Cât mai e până la 12? Ah, mai e. Ce bine!“ și își vedea mai departe de distracție: „Ce mișto e! Abia aștept focul de artificii. Sper ca la anu’ să fie mai bine“, zbiera un tânăr pe la 30 de ani, ținânduse strâns de o sticlă de șampanie. „La mulți ani a anuiiiiiii!“, țipau câțiva tineri care începuseră Revelionul cu câteva ore înainte. Și a venit și numărătoarea inversă. „4...3...2...1. La mulți ani 2009!“, a vuit centrul Craiovei, iar spectacolul artificiilor a început. Timp de un sfert de oră, cerul orașului s-a luminat ca de ziuă, sub privirile fascinate a mii de oameni. Petardele au răsunat asurzitor, sticlele de șampanie au pocnit, iar mâinile febrile întindeau paharele pentru a celebra momentul. Cunoscuți sau nu, oamenii s-au îmbrățișat, cuprinși de emoția momentului. Cei în vârstă s-au tras deoparte și priveau cu nostalgie dezlănțuirea de tinerețe. Unii, mai curajoși, și-au turnat șampanie în cap, sfidând frigul care îngheța aproape instantaneu orice picătură de apă. „Noi petrecem Revelionul la un bar din centru, dar nu puteam să nu ieșim să vedem focul de artificii. Este foarte frumos! Dacă vor face în fiecare an așa, o să venim mereu“, spunea cu voce răgușită o tânără atârnând de brațul unui băiat, care și el avea ceva probleme cu menținerea echilibrului. Treji sau amețiți de euforie, oamenii s-au prins în hore, chiuind în timp ce dădeau pe gât pahar după pahar. La o jumătate de oră după miezul nopții, centrul a început să se golească, fiecare îndreptându-se către casă sau locul unde sărbătoarea Revelionul. Acolo aveau să continue petrecerea. Valentin TUDOR Bonnie Tyler i-a încălzit pe craioveni înainte de trecerea dintre ani FOTO: Valentin Tudor