Gazeta de Sud, ianuarie 2009 (Anul 15, nr. 4224-4246)

2009-01-28 / nr. 4244

Director: Adrian VOINEA Nr. 4244 | 12+16 pagini | www.gds.ro | Miercuri, 28 ianuarie 2009 | Preț: 1,2 lei l Brestei, canalizat Cartierul craiovean Brestei intră în trepidații de la 1 februarie, când vor începe lucrările la canalizare. Strada principală va fi închisă cel mai târziu pe 1 martie, urmând ca traficul greu să fie deviat pe Centura de Nord. Constructorii canalizării din cartierul Brestei intenționează să amenajeze rețelele pe strada principală până la sfârșitul lunii august. Potrivit estimărilor specialiștilor de la Hidroconstrucția SA, de la toamnă, pe strada Brestei nu se vor mai forma bălți la fiecare inundație, așa cum se întâmplă de două-trei ori pe an. Primele șantiere vor fi deschise pe 1 februarie pe drumurile secundare, urmând ca până pe 15 februarie toate efectivele și utilajele să fie la lucru. „Am evaluat strategia pentru a ne încadra în termene cu amenajarea canalizării conform programului ISPA. Ca să reușim, trebuie ca pe 15 februarie, cel târziu, să lucrăm la capacitate maximă, în privința străzii Brestel, am fixat termenul de 31 august. După punerea în funcțiune a noului sistem, apreciem că nici această stradă, dar nici adiacentele nu vor mai fi inundate“, a spus șeful de lucrări al Hidroconstrucția SA, Dumitru Hornoiu. Acesta a precizat că pe strada Brestei vor fi amplasate conducte de preluare a apelor pluviale suficient de mari în diametru pentru a face față debitului ploilor torențiale. în această vară, traficul greu de pe străzile Râului Brestei - Pelendava va fi deviat din pricina lucrărilor de canalizare, care se vor executa pe Brestei inclusiv pe tronsonul dintre intersecțiile cu bulevardul Râului și strada Pelendava. Conform unui studiu preliminar, autoritățile intenționează să devieze traficul greu de pe această rută de la 1 martie. „Cel mai probabil, de la 1 martie traficul greu se va desfășura pe traseul Aleea 2 Bechet - strada Bucura - strada Potelu - strada Caracal - bulevardul Decebal - Calea București - Centura de Nord. O decizie definitivă se va lua în aceste zile și va fi comunicată publicului", a precizat Carmen Licu, purtătoarea de cuvânt a Primăriei Craiova. Marian BĂDÎRCI Autoritățile promit că nu vor mai fi inundații pe strada Brestei AV. După ce a parafat și binecuvântat actul de constituire a actualei coaliții de guvernare, președintele Băsescu a făcut o afirmație cel puțin ciudată, peste care însă s-a trecut cam ușor cu aderea. Spunea el atunci, într-un interviu, că e conștient că, fiind de acord cu alianța dintre PD-L și PSD, și-a pierdut „80 la sută din propriul electorat“. Luni seară, în interviul dat postului public de televiziune, președintele mai aruncă în noi cu o frază care pare scoasă din aceeași pălărie. „Dacă voi ajunge la concluzia că, deși există o majoritate foarte puternică în parlament, îmi voi reproșa că nu voi putea fi parte a succesului acestei majorități sau, în cazul în care criza economică îi va afecta pe români mai mult decât ar trebui ca urmare a condițiilor pe care noi le avem, sigur că analizez și posibilitatea să nu mai candidez încă o dată“. Puse cap la cap, cele două afirmații ne dau deja imaginea unui președinte ușor îngrijorat de viitorul său. Sigur, afirmația cu „pierderea a 80 la sută din propriul electorat“ e puțin exagerată. Ar însemna, conform unui simplu calcul, că în acest moment popularitatea lui Traian Băsescu ar trebui să se afle undeva între 15 și 20 la sută. Ceea ce e, cu siguranță, imposibil. Există o inerție puternică în percepția opiniei publice asupra oricărui politician, iar când vorbim de Traian Băsescu, ea e cu atât mai importantă. O mai fi scăzut poate până pe la 45-50 la sută (în ultimul sondaj avea aproape 60), dar exagerarea președintelui are totuși sens. Ea ne anunță mai degrabă despre ceea ce crede Domnia sa că ar putea să se întâmple decât despre ceea ce crede că s-a întâmplat deja. E mai mult expresia unei îngrijorări decât a unei realități. Una confirmată, de altfel, tocmai prin ceea ce spune acum legat de posibilitatea de a nu mai candida încă o dată pentru funcția de președinte. Să admitem așadar că nici prima afirmație, nici cea de-a doua, de luni seară, nu sunt deloc întâmplătoare și că președintele chiar e conștient de un pericol în ceea ce-l privește. Iar din acest punct, ceea ce ne interesează sau ar trebui să ne intereseze sunt posibilele consecințe, iată cele pe care le intuiesc eu în acest moment. Când Traian Băsescu e îngrijorat de ceva e musai să-l vedem, la un moment dat, acționând în forță. E genul de om și de politician care nu prea lasă lucrurile la voia întâmplării, iar când acestea îl afectează direct devine chiar agresiv, în sens bun sau în sens rău, asta depinde de cum o percepe fiecare dintre noi. Ce-ar putea însemna asta în condițiile date? După părerea mea, președintele are în față următoarele alternative de acțiune. Dacă alianța dintre PD-L și PSD nu-și va confirma viabilitatea în următoarele două-trei luni, Traian Băsescu va face tot posibilul s-o destrame. Cu orice risc. O guvernare care nu funcționează, dată fiind situația de criză în care ne aflăm, e mult mai nocivă pentru cel ce a girat-o decât orice criză politică pe care ar declanșa-o întreruperea ei. Traian Băsescu nu e omul căruia să-i fie frică de crize, dar e, cu siguranță, politicianul care nu se simte deloc confortabil, cu situațiile ambigue, dimpotrivă. Or, o alianță care scârțâie la fiecare mișcare pe care o face și care mai dă și rateuri din când în când, asta fiind doar varianta oarecum optimistă, nu-l poate lăsa sub nici o formă indiferent pe președintele Băsescu. Slăbiciunea ei, a guvernării, devine, în ochii opiniei publice, slăbiciunea sa, iar un Traian Băsescu perceput drept slab e o eroare. Pe care n-are cum s-o tolereze. Cum va rezolva această problemă, în cazul, destul de probabil de altfel, în care va apărea, rămâne de văzut. Ceea ce mi se pare acum important e semnalul pe care ni l-a dat. Și anume că e conștient de pericolul care-l vizează și că e deja pregătit de o acțiune majoră. Evident, în stilul Traian—Băsescu. Adică pe cât de imprevizibil ca moment, pe atât de impresionant din punct de vedere al consecințelor. Criza lui Băsescu. Ce urmează? EDECA GROUP Str. Doljului, nr. 1B cele mai bune prețuri din Craiova 92.000 lei 0351.420.178 - 0733.100.422 0770.871.242 - 0761.940.007 I Titlurile zilei EVENIMENT / PAGINA 2 Arestat pentru că a condus băut și fără permis Un craiovean care nu a avut niciodată permis de conducere a fost arestat preventiv luni, după ce a fost prins de polițiștii doljeni de șase ori conducând diferite autoturisme pe drumurile publice, de trei ori fiind și sub influența băuturilor alcoolice ACTUALITATE / PAGINA 3 Zidul discordiei Peste 1.000 de romi, dintre care aproape 200 de copii, din cartierul severinean Crihala trăiesc în condiții mizere într-un oraș european. Autoritățile, în loc să-i ajute, i-au izolat SOCIETATE/PAGINA 5 Explozie de viroze respiratorii la copii Sute de copii au ajuns zilele acestea la medic cu viroze respiratorii, în secțiile Spitalului de Urgență Craiova, micii pacienți stau și câte doi în pat (d 355%)' Ministerul Sănătății primește sesizări și pe internet Nemulțumirile românilor față de sistemul medical au blocat linia telefonică gratuită a Ministerului Sănătății. Ieri, numărul de Telverde 0800.800.885 pus la dispoziție pentru sesizări, cu numai o zi în urmă, a fost imposibil de apelat. Pentru descongestionarea liniei telefonice, ministerul a fost nevoit să adauge și o adresă de email: corectoare@ms.ro. Acum, pacienții și medicii pot semnala problemele cu care se confruntă în sistemul medical la telefon sau prin e-mail, cele două instrumente funcționând simultan. Linia telefonică gratuită este disponibilă de luni până vineri, între orele 8.00 - 18.00, și este deservită de o echipă operativă din minister, care înregistrează apelurile și selectează problemele în funcție de specific, pentru a fi ulterior transmise direcțiilor specializate. Potrivit Ministerului Sănătății, toate apelurile vor fi înregistrate și orice formă de abuz, de genul injuriilor sau apelurilor multiple nejustificate, va fi sesizată autorităților competente. Simona TUDOR Majorarea pensiilor, „probabil“ în două tranșe Ministrul muncii, Marian Sârbu, a declarat ieri că majorarea punctului de pensie până la 45% din salariul mediu brut este încă sustenabilă, dar că, probabil, va fi efectuată în două trepte în decursul acestui an. „Vom găsi niște soluții acceptabile și pentru pensionari, și pentru buget în ansamblu, pentru stabilitate, adică ținta de 45% a punctului de pensie rămâne una sustenabilă și politic, și economic. Probabil că va fi cumva partajată în decursul anului. Din punct de vedere al bugetului de asigurări sociale, chiar cu subvenția pe care o va primi de la bugetul de stat, se poate ajunge anul acesta la 45%, poate în două trepte“, a explicat el. Ministrul muncii a mai spus că va cere aproximativ 7% din PIB pentru ministerul său. „Probabil că cifra totală se va situa în jur de 7% pentru fondul de pensii. S-a discutat în permanență de nevoia unor reduceri ale altor cheltuieli pentru a face cheltuieli sociale. Reducerile de personal au ca scop și acoperirea altor cheltuieli sociale“, a adăugat el. Newsln