Gazeta de Sud, ianuarie 2010 (Anul 16, nr. 4526-4549)

2010-01-15 / nr. 4536

GA2.ETA de SUD Vineri, 15 ianuarie 2010 ACTUALITATE După ce au arat o parte dintre rampele de gunoi „neconforme“, primarii din Dolj îi sfătuiesc pe oameni să-și depoziteze resturile în curți sau la „capul locului" până la aplicarea proiectului de gestiune a deșeurilor. Intre timp, alte mormane de deșeuri apar la marginea satului. IP Marian BĂDÎRCI Doljul se laudă de ceva vreme cu un proiect de gestionare a deșeurilor finanțat european, estimat la 40 de milioane de euro, cum alte județe n-au: stații de sortare și compost, rampe în toate comunele, serviciu de transport specializat, depozitare în rampa ecologică de la Mofleni, ba chiar și sisteme individuale de compost, pe care doljenii le pot utiliza în curte. Până la derularea acestuia însă, localitățile județului au ajuns cum alte județe nu sunt! Cele mai multe rampe de gunoi neconforme erau încă folosite aici la sfârșitul anului trecut, iar pe lângă acestea au apărut și altele. Unele primării le-au mai camuflat, conform legii și de frica amenzilor Gărzii de Mediu, dar nu au construit nimic și nici nu au încercat soluții în afara programului deocamdată virtual al gestionării deșeurilor, sfătuiți să aștepte aplicarea acestuia. Cu mici excepții. Astfel, ceea ce în vara trecută părea greu de crezut, la începutul noului an chiar se întâmplă: oamenii sunt înștiințați oficial să-și țină gunoiul în gospodărie, să-l pună la fermentat, să-l folosească în diverse treburi, cum ar fi „focul la cazan“ ș.a.m.d. „Am închis platformele pe care le aveam. Oamenii duc o parte din gunoi la câmp, la capul locului, cu căruțele sau cu remorcile și îl împrăștie. Alții îl fac compost și îl țin să-l folosească la grădini. Acum, mai sunt peturile alea și alte ambalaje. Pe alea pot să le folosească la foc, la cazan. Și gata! La țară gunoiul are întrebuințări“, povestește primarul din Bârca, Marin Popa. Care ne mai școlește cu procesul obținerii pământului hrănitor pentru plante, din coji de cartof, frunze și alte resturi vegetale puse la fermentat. „Stăm pe loc! Ce să facem cu gunoiul, unde să-l ducem? Oamenii și-l țin în curți. Noi o s-o rezolvăm cumva, că suntem în Zona Metropolitană“, a spus primarul Marin Marcu, de la Breasta. „Am avut ședință. Le-am comunicat oamenilor să-l depoziteze în gospodării până la noi ordine. Am înțeles că vor veni niște bani, pentru pubele“, a spus primarul Dumitru Diaconu, din Amărăștii de Sus. „Am arat platformele, gata! Le-am spus oamenilor să-și țină gunoiul în gospodării, că anul ăsta vine masterplanul. Așa ni s-a spus la Consiliul Județean“, a declarat Marin Cioc, primarul din Castranova. „Le-am trimis oamenilor adrese să nu mai arunce gunoiul aiurea. Să-l depoziteze în curte, să ardă deșeurile, dar fără să deranjeze vecinii etc. Așteptăm să facem contractele cu societățile de profil, dar asta când se va aplica masterplanul. Am acoperit rampania veche, că noi avem utilaje. Mai încearcă unii să ducă gunoiul pe acolo, dar îi «ardem». Despre masterplan? E cam în umbră...“, a spus primarul Ilie Dumitru, din Coșoveni. Mulți edili ne-au dat aceleași explicații, alții ne-au spus că sunt chemați la Consiliul Județean Dolj pentru discuții în vederea menținerii curățeniei până la demararea masterplanului etc. închise, dar... deschise Gropile de gunoi ale Doljului, care nu sunt construite și gestionate după normele europene, trebuia închise încă din vara anului trecut. Numai că închiderea unei rampe, în sensul tehnic, înseamnă altceva decât tasarea, aratul sau acoperitul cu două remorci de pământ. închiderea înseamnă, potrivit legii, servicii specializate pe mulți bani în urma cărora rampa se transformă în veritabilă zonă verde. Mulți primari doljeni au îngrădit locurile în care ființau gropile și au încercat să acopere mizeria. Asta nu a rezolvat nimic. Sătenii au găsit repede alte locuri în care să arunce reziduurile. La Podari, de pildă, gunoiul din vechea rampă a fost împins până la marginea albiei unui pârâu, care se scurge în Jiu. E drept, zona e închisă, însă la câteva sute de metri marginea altui drum se pierde sub muntele de gunoi. Iar astfel de situații se regăsesc în mai toate comunele Doljului, unde, acum, în loc de două-trei puncte de poluare, se regăsesc cinci-șase. Termen necunoscut Debandada a început anul trecut odată cu împlinirea termenului de închidere a gropilor de gunoi neecologice. în Dolj, este însă o situație specială, întrucât majoritatea primarilor au acceptat să intre în Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Gestiunea Deșeurilor Ecodoly. Beneficiară a masterplanului de gestiune a deșeurilor, administrația doljeană poate accesa proiectele din masterplan numai prin Ecodolj. Implicit, primarii parteneri sunt condiționați în orice acțiune care vizează salubrizarea de Ecodolj. Așa se face că, după ce au cosmetizat gropile, edilii au salubrizat localitățile prin inacțiune, așteptând masterplanul. Președintele consiliului județean, Ion Prioteasa, spune că este foarte posibil ca într-o lună să semneze contractul pentru aplicarea proiectelor, adică să poată demara procedurile de atribuire a lucrărilor pe sectoarele specifice. Totuși, implementarea masterplanului va dura câțiva ani. Prioteasa a precizat că aproape cinci milioane de euro sunt prevăzute numai pentru astuparea rampelor de gunoi neecologice. „Nici una dintre acestea nu sunt închise“, a spus președintele CJ despre rampele pe care primarii le-au ascuns sub pământ. Doljul va beneficia din acest masterplan de mai multe stații de sortare și compost ale deșeurilor, dintre care două - una de compost și una de sortare, în valoare totală de 11 milioane de euro - ar trebui construite la Craiova. Județul urmează să fie împărțit în șase zone de colectare și compost a deșeurilor, în jurul stațiilor. Tot în masterplan mai este inclusă achiziționarea mai multor autocompactoare, construirea rampelor comunale de depozitare temporară, dar și a unor aparate de compost de gospodărie, a mai arătat Ion Prioteasa. Serviciul public județean de colectare și transport trebuie scos la licitație. Potrivit președintelui CJ, primarii ar dori să existe mai mulți operatori, pentru fiecare zonă câte unul, pentru că așa ar merge mai repede treaba. Prioteasa a mai afirmat că discuțiile cu primarii și cu consultanții de masterplan vor continua pentru alegerea celor mai bune soluții. Doljenii, gunoieri de nevoie Rampă „proaspătă“ la Podari Rampă neecologică, „închisă“ la Podari Ford Fiesta, 1.2582 CP. Consum combustibil (1/100 km) mixt: 5.7 conform directivei CEE 1999/100/EC; emisiile de CO, (g/km): 133. Pachet de opționale Next Trend Noua Fiesta continuă să uimească. Liniile unui design din viitor și tehnologia de mâine, împreună cu pachetul de opționale Next Trend, fac prețul de 10.290 Euro cu TVA inclus să pară rămas undeva în urmă. Cea mai bine vândută mașină din Europa, în clasa sa, este dotată cu aer condiționat, computer de bord, radio CD și multe altele pentru o călătorie confortabilă și sigură prin viitor. Ofertă valabilă în limita stocului disponibil. Autoturismul din imagine este cu titlu de prezentare. FordFiesta Feel the difference Plusauto Craiova - Str. Caracal, nr. 254, Tel. 0251.414.577 Orșova riscă să fie invadată de resturi menajere Faptul că Orșova nu mai are depozit de colectare a deșeurilor a băgat zâzanie între primărie și operatorul privat. Societatea Floricola a anunțat miercuri Primăria Orșova că nu va mai colecta gunoiul de la populație și de pe străzi pe motiv că nu are unde să îl depoziteze. „Reprezentanții Floricola ne-au transmis o adresă prin care ne informează că nu vor mai colecta gunoiul din lipsa unui depozit; în baza contractului de gestiuni, operatorul și-a asumat întreaga activitate de colectare și depozitare a gunoiului, deci nu primăria are obligația să asigure curățenia. Până pe 31 ianuarie, Floricola este obligată să ducă gunoiul la Strehaia. Am luat legătura cu directorul Flaps Strehaia și acesta mi-a răspuns că nu condițiile meteo au fost motivul pentru care nu s-a mai adus gunoiul, ci faptul că rampa este arhiplină“, a declarat primarul din Orșova, Constantin Brăgaru. „Insistăm ca primăria să ne ajute“ în cadrul unei conferințe de presă ce a avut loc miercuri, în sala mare a primăriei, atât edilul, cât și alți funcționari au adus acuzații grave la adresa societății Floricola. „Am primit o adresă de la firma depozitului din Strehaia, prin care ne informează că sunt în continuare dispuși să depoziteze gunoiul, așa că nu este nici o problemă“, a declarat un funcționar; în replică, directorul societății Floricola dă vina pe primărie. „Nu este prima dată când comunicăm primăriei întreruperea activității de colectare a gunoiului, deoarece, conform Hotărârii de Guvern nr. 349/2005, depozitul din Orșova și-a sistat activitatea în 2009. Ne-am adresat singurului depozit care mai funcționează în județ, Strehaia, am încheiat un contract cu acea firmă, apoi consiliul județean a stabilit tarifele. Am încheiat un contract și cu Primăria din Moldova Nouă, dar pe clisură a nins și nu am mai mers acolo, în această perioadă am depozitat gunoiul la Șantierul Naval, pe o rampă betonată, însă Garda de Mediu nu ne-a dat voie. Vom trimite altă adresă către firma din Strehaia ca să ne spună când putem începe din nou depozitarea gunoiului. Insistăm ca Primăria Orșova să ne ajute să găsim o soluție“, a declarat Valentina Voicu, director SC Floricola SA. Alin GHICIULESCU Frumusețea pielii tale este acum în mâinile specialiștilor Dr. Simona lanoși, medic primar dermatolog, doctor în medicină Dr. Gabriel Ianoși, medic primar chirurgie generală DERMATOLOGIE CHIRURGIE - consultații și tratament dermatologie - consultații și tratamente chirurgie - tratamente profesionale cu laser, IPL - tratamentul complex al varicelor și radiofrecvență (scleroterapie, laser, chirurgie) - tratament antiacnee și anticozacee - tratamentul incontinenței urinare - tratamentul tumorilor cutanate de efort la femei DERMATOLOGIE ESTETICĂ epilare definitivă tratamentul ridurilor (laser, acid hialuronic, toxină botulinică) contur și mărire de buze tratamentul transpirației excesive tratamente cosmetice profesionale Adresa: Str. Caracal, 28, Craiova Telefon: 0351.178.448. 0251.414.700 0723.736.475 www.drianosi.ro - peeling chimic - reîntinerirea pielii, feței, decolteului, mâinilor - tratamentul petelor vasculare (cuperoză, teleangiectazii) - tratamentul petelor pigmentare (pistrui, pete solare, keratoze) CEA MAI NOUĂ TEHNOLOGIE LASER DIN LUME, ACUM ȘI ÎN OLTENIA! l