Gazeta de Sud, ianuarie 2010 (Anul 16, nr. 4526-4549)

2010-01-28 / nr. 4547

21 EVENIMENT Complexul „Natura“ din zona montană Rânca, Gorj, compus din șase cabane de lux, evaluate la un milion de euro, a ars în totalitate. Pompierii au avut nevoie de câteva ore să ajungă la locul incendiului, două autospeciale din Novaci defectăndu-se pe drum. Deși sunt peste 600 de pensiuni, vile și hoteluri în zonă, la Bănca nu există un pichet de pompieri. Eugen MĂRUȚĂ Mihaela FLOROIU Șase cabane din material lemnos, situate în apropierea pârtiei de schi din zona montană Rânca, au ars în totalitate în noaptea de marți spre miercuri. Focul a izbucnit în jurul orei 21.00, la una dintre cabane, dar, din cauza faptului că toate cele șase construcții erau foarte apropiate una de alta, iar vântul bătea destul de puternic, incendiul s-a extins cu repeziciune și la celelalte cinci imobile. Mai bine de opt ore, 38 de subofițeri și ofițeri ai Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Gorj s-au luptat cu flăcările pentru a nu cuprinde și alte imobile. Intensitatea focului a fost foarte mare, acest incendiu fiind cel mai grav care a avut loc în ultima vreme în zonele montane din România și cel mai puternic petrecut vreodată la Rânca. Ghinionul a făcut ca două dintre autospecialele pompierilor de la Detașamentul Novaci să se defecteze pe drum și să nu mai ajungă la locul incendiului... Martor și ajutor Elena Udrescu, cabanier la Rânca, a mers la Complexul „Natura“ exact în momentul în care s-a aprins și cea de-a doua cabană. Martora a declarat că abia după două ore a sosit și prima mașină de pompieri. Femeia a ajutat la scoaterea câtorva bunuri din două cabane, restul pierind în flăcări. „Când am ajuns, focul ajunsese și la cea de-a doua cabană. Nu era apă. Dacă era o mașină de pompieri, patru cabane erau salvate. De la cabanele de sus focul s-a extins la cele de jos, din care am salvat o canapea și câteva obiecte. Când au venit pompierii, după două ore și ceva, le-am spus să dea cu apă pe cabanele de jos, dar au zis că nu le ajunge furtunul. Am ajutat și noi cum am putut. Erau flăcări de peste zece metri înălțime“, a povestit martora. Alexandru Negruți, cel care avea grijă de cabane, a menționat că nu se afla în cadrul complexului când a izbucnit incendiul, ci la o pensiune învecinată. „Toate erau încălzite electric și aveau centrale. Erau pornite la limita înghețului. Când am ajuns la prima cabană, focul era deja mare. Am folosit două furtunuri cu apă, dar a fost prea puțin. Sunt prieten cu proprietarul și le supravegheam. Nu știu de la ce ar fi putut izbucni focul. Nici măcar nu apucaseră să intre în circuitul turistic. Erau încă în faza de promovare“, a declarat Alexandru Negruți. Proprietarul privea disperat grămezile de scru. Patru dintre imobile îi aparțineau omului de afaceri Maxim Tănase, din Pitești, iar două - unul asociat de-al acestuia, din București. Doar trei cabane erau asigurate. Maxim Tănase plecase marți din Pitești și se afla la Horezu, Vâlcea, când a fost anunțat de izbucnirea incendiului la cabane. Omul de afaceri povestește că a ajuns înaintea pompierilor la Rânca și consideră că focul ar fi putut fi pus de o mână criminală, însă așteaptă finalizarea anchetei poliției. „Sunt descumpănit. Nu știu ce să mai cred. Nu îmi dau seama cum am putut să ajung eu din Vâlcea la Rânca înaintea pompierilor din Gorj. Ar putea să fie și o mână criminală, dar să vedem ce stabilește poliția. Lemnul din care au fost făcute cabanele era ignifugat și puteai să ții lampa cu flacără pe el și nu se aprindea. Dar s-a făcut scrum tot. De atâția ani de când se construiește la Rânca, nu există măcar o mașină de pompieri aici! Sigur mai salvam ceva. Este lipsă de interes a autorităților“, a spus Maxim Tănase, care privea ieri-dimineață temeliile pline de scrum ale fostelor cabane. Tot ieridimineață, în jurul orei 11.00, lemnele încă fumegau. Doi polițiști au folosit o sticlă cu apă pentru a stinge focul. La ora respectivă, în zona fostului complex nu se mai afla nici o mașină de pompieri, autospecialele coborând de la Rânca, întrucât pompierilor li se terminase schimbul... Justificări... Poliția și pompierii încă încearcă să determine cauza incendiului, însă nu s-au pronunțat în legătură cu acest lucru. Potrivit pompierilor, „vina“ pentru intervenția cu întârziere la locul evenimentului aparține mașinilor, al căror gabarit era prea mare... „Inițial, după anunțarea incendiului prin numărul de urgență, două autospeciale ale Detașamentului Novaci și una de la Târgu Jiu au pornit spre Rânca. Din păcate, din cauza gabaritului, a gerului și a condițiilor de trafic, cele două autospeciale din Novaci s-au defectat și pompierii au fost în imposibilitatea de a mai participa la stingerea focului. Autospeciala de la Târgu Jiu a ajuns în stațiune, la scurt timp sosind la fața locului încă două mașini de la Târgu Jiu. 38 de pompieri și trei autospeciale au intervenit la stingerea incendiului“, a spus Mihai Avramescu, purtătorul de cuvânt al ISU Gorj. Sabin Cornoiu, șeful Serviciului Salvamont Gorj, a precizat că au luat foc unele dintre cele mai frumoase cabane din zonă. „Cred că erau unele dintre cele mai frumoase cabane din Ranca. Erau foarte moderne, fiind dotate chiar și cu jacuzzi. Focul s-a extins cu repeziciune. Erau șase cabane la fel în locul respectiv. Nu știu de la ce au luat foc, pentru că erau încălzite de la o centrală electrică. Probabil a fost vreun scurtcircuit“, a declarat șeful Salvamont Gorj. Prefectul de Gorj a sunat adunarea Prefectul județului Gorj, Liviu Andrei, a solicitat ieri membrilor Comitetului Județean pentru Situații de Urgență să demareze o anchetă pentru stabilirea cauzelor care au dus la producerea incendiului care a distrus în totalitate șase cabane din lemn. Prefectul a afirmat că va dispune să se ia toate măsurile pentru ca de săptămâna viitoare o autospecială a Inspectoratului pentru Situații de Urgență Gorj să fie permanent în stațiune pentru a interveni în cazul în care se mai produc astfel de evenimente. „Am cerut Serviciului Control, Calitate, Lucrări de Construcții ITC Sud- Vest Oltenia numărul 2 Gorj să verifice modul în care au fost eliberate autorizațiile de construcție a cabanelor din zona Rânca. De asemenea, și reprezentanții SC CEZ Distribuție trebuie să controleze consumul de curent electric din stațiune. Vreau să se verifice de către personalul abilitat dacă închirierea cabanelor către turiști se face în mod legal. Trebuie să existe o mai bună gestionare a situațiilor de urgență în stațiune, să nu se mai întâmple așa ceva“, a declarat Liviu Andrei. Colonelul Liviu Dumitrașcu, inspector-șef al ISU Gorj, a declarat că, încă din 30 martie 2009, a solicitat primarului orașului Novaci, Pantelimon Todea, și primarului comunei Baia de Fier, Constantin Mihuțescu, prezentarea unui raport, în cadrul Comitetului Județean pentru Situații de Urgență, cu privire la gestionarea situațiilor de urgență în zona turistică Rânca, dar, până în prezent, aceste măsuri nu au fost comunicate Comitetului Județean pentru Situații de Urgență Gorj. Lupta cu morile de vânt La rândul lor, primarii localităților Novaci și Baia de Fier au cerut în primăvara anului trecut înființarea unui Comandament pentru Situații de Urgență la Rânca. Stațiunea, aflată la 18 kilometri de orașul Novaci, nu are un sediu pentru pompieri. Constantin Mihuțescu, edilul comunei Baia de Fier, a declarat că încă din anul 2008 a trimis mai multe memorii Ministerului Apărării, în care a solicitat cedarea unui teren din fosta unitate militară din Rânca. „Am trimis la Ministerul Apărării o cerere pentru a prelua 5.000-6.000 de metri pătrați din terenul fostei unități militare. Nu am primit nici un răspuns. Am cerut acel teren pentru a face acolo pichetul de pompieri. Nu am primit răspuns la acele memorii. Se pare că nu vor să ne dea acel teren. Cred că preferă să îl închirieze vara altora decât să nu-l dea nouă pentru a face pichetul de pompieri. Terenul are aproximativ 12 hectare, a spus Constantin Mihuțescu. Edilul crede că prin atragerea unor fonduri europene, în valoare de câteva sute de mii de euro, problema unui pichet de pompieri ar fi rezolvată. Anul trecut, o cabană a ars în întregime, pentru că pompierii au ajuns prea târziu la fața locului din cauza drumului anevoios și înzăpezit. In ciuda eforturilor de a rezolva situația, este clar faptul că gestionarea incendiilor nu se poate face conform legii. Garda de Intervenție de la Novaci nu are dotările corespunzătoare, fiind nevoie de intervenția autospecialelor de la Târgu Jiu, astfel timpul de intervenție se dublează din cauza distanței și a drumului anevoios. „Trebuie luate măsuri în ceea ce privește înființarea unui pichet de pompieri. Când se va realiza canalizarea și Rânca va deveni stațiune, atunci va fi administrare permanentă și se va înființa și o asociație intracomunitară“, a afirmat și Ion Călinoiu, președintele CJ Gorj. Edilul Pantelimon Todea nu a putut fi constactat. " Pompierii gorjeni, deficitari la dotări Angajații ISU Gorj folosesc tehnică depășită sau insuficientă, gradul de dotare fiind asigurat în proporție de numai 65%. Lipsa bazei materiale este suplinită prin pregătirea personalului. Aproape la toate~întâi capitolele, tehnica din dotarea pompierilor și a personalului responsabil cu protecția civilă are de suferit, peste 80% dintre dotări fiind depășite. Cele mai multe probleme sunt înregistrate la mijloacele de transport, unde deficitul este de peste 80%. Nici la înzestrarea cu autospecialele care intervin la stingerea incendiilor, Inspectoratul pentru Situații de Urgență nu stă bine, deficitul fiind de 35%. „Cea mai nouă autospecială a fost achiziționată în anul 2006 și are o capacitate de 5.000 de litri. Mai avem o autospecială din 2005, care are capacitatea de 2.500 de litri. Restul autospecialelor de stu^f incendii sunt vechi, încă denainte de 1995. Cea mai mare autospecială, de 10.000 de litri, este foarte veche, de aproximativ 30 de ani. Este în dotarea Detașamentului de la Novaci, cea care care s-a defectat și nu a putut interveni la Ranca marți noapte. Autospeciale cu apă de stins incendii avem 16, din care două sunt noi“, a declarat Mihai Avramescu, purtătorul de cuvânt al ISU Gorj. Șase cabane din Rânca s-au făcut scrum . Din cabane a rămas cenușa întrebarea zilei la www.gds.ro Credeți că este oportună preluarea 60% de către Primăria Craiova a cinematografelor RADEF? NU: 40% ft/platí**® întreținerea ! Familia ta poate fi una dintre cele trei norocoase! Dacă locuiești la bloc completează cât mai multe taloane și vino cu ele la redacția GAZETA de SUD sau trimite le prin poștă, până pe 9 februarie 2010 la adresa: GAZETA de SUD, str. Câmpia Islaz, nr. 97 A, 200 420, Craiova, Dolj, în urma tragerii la sorți, ce va avea loc pe data de 11 februarie 2010, GAZETA de SUD va plăti întreținerea pe luna ianuarie pentru trei familii care locuiesc la bloc. La extragere participă doar taloanele corespunzătoare lunilor ianuarie-februarie (l-F), decupate pe linia punctată și completate cu albastru. TALON DE PARTICIPARE CONCURS "îți plătim întreținerea" I Nume..........................................Prenume ...................... I Ocupație......................................................................6.1. 1. Adresă Vârstă ......................................Telefon . ► ► ► Primești ziarul în fiecare dimineață în cutia poștală Participi automat la Tombola Abonaților dacă te abonezi prin sistemul de distribuție al Gazetei de Sud Economisești 58% față de prețul de la chioșc Pentru a participa la Tombola Abonaților, abonații prin Poșta Română sau Rodipet trebuie să trimită dovada plății prin poștă, pe adresa redacției. Costul include și distribuția prin rețelele proprii: 0,6 RON. Preț abonament: numai 17 lei” Grâu sechestrat pentru datorii ia stat Polițiștii din Arad au sechestrat șase tiruri cu grâu ale unei firme din Craiova, care nu și-a achitat datoriile la stat. Se pare că acțiunea a debutat în urma unei sesizări a comisarilor de la Garda Financiară Dolj, care i-au anunțat pe colegii lor din Arad cu privire la un mare transport cu grâu ce urma să sosească din Ungaria pentru firma SC GFE SPEED SRL din Craiova. Cele șase tiruri încărcate cu 144 de tone de grâu au fost lăsate să intre în țară prin Punctul de Trecere a Frontierei Nădlac, apoi au fost urmărite și trase pe dreapta la intrarea în municipiul Arad de polițiștii Biroului de Ordine Publică pentru Mediu Urban, împreună cu comisari ai Gărzii Financiare Arad. Cele șase tiruri cu grâu au fost sechestrate de autorități, fiind sigilate și lăsate în custodie la SC COMCEREAL SRL Arad. Oficial, măsura ar fi fost instituită în vederea recuperării unei datorii de 150.000 de lei pe care societatea craioveană o are la bugetul de stat. „Din verificările efectuate, în urma cooperării cu Garda Financiară Dolj, s-a aplicat decizia de instituire a măsurilor asigurătorii pentru satisfacerea unor creanțe bugetare restante în valoare de 150.000 de lei“, se arată într-un comunicat al Inspectoratului de Poliție al Județului Arad. 4 Contactați în mai multe rânduri, ieri, de redactorii noștri, reprezentanții Gărzii Financiare Dolj au refuzat să ofere orice fel de amănunte despre acest eveniment. Firma SC GFE SPEED SRL are un capital de 200 de lei. Administratorul societății este chiar unicul asociat: Florentina Gugu, de 29 de ani, din Craiova. Adrian DINU w» br fpTiwj 1 Unum . Eiinirvn1 111 é * J* * Dtarfbtflf, Sfl BLOftlANA nmm fOTOACHI AWDR&A nrrrowAN AUEWDIDmj RADU MTc GAt» xurrr. NOU! , MICA PUBLICITATE ! ÎN GAZETA DE SUD PRIN POȘTA ROMÂNĂ! Acum poți trimite anunțul tău publicitar de la 40 de oficii poștale din Oltenia. Adaugă anunțuri în Gazeta de Sud la oficiile poștale din: DOLJ, Craiova, Băilești, Filiași, Calafat, GORJ, Târgu Jiu, Târgu Cărbunești, Motru, Rovinari, OLT, Slatina, Balș, Caracal, Corabia, Scornicești, VÂLCEA, Râmnicu Vâlcea, Drăgășani, Horezu, Ocnele Mari, Călimănești, Brezoi. MEHEDINȚI, Drobeta Turnu Severin, Strehaia, Orșova, Vânju Mare Abonează-te la Gazeta de Sud cu 58% reducere! O251/412.146 TELEFON ABONARE casuii mu s nhhmu wmsm» îaww TUTOUBiC ticna .ktbwiW 7 ifi« •ra GA, KTA de SITI) Cotidian al oltenilor de pretutindeni [Pe nte GîMfl [Mfats IISE I 1