Gazeta de Sud, ianuarie 2013 (Anul 19, nr. 5430-5453)

2013-01-15 / nr. 5439

SOCIETATE J Marți, 15 ianuarie 2013 • Gazeta de Sud EUROPA SUB ZĂPADĂ Ninsorile care au afectat Europa în ultimele zile au perturbat traficul feroviar și rutier în Ungaria și au generat o avalanșă în Bulgaria, în timp ce în Marea Britanie și Franța meteorologii au lansat avertizări pentru regiuni extinse. Uciși și răniți pe drumurile publice Peste 400 de persoane au căzut victime accidentelor rutiere produse în anul 2012 pe drumurile din județul Dolj, 70 dintre ele pierzându-și viața. Cei mai mulți șoferi care au produs accidente rutiere grave au fost bărbați, cu vârsta cuprinsă între 26 și 45 de ani, care au circulat cu viteză excesivă. fe Aldezir Marinaldezir.marin@gds.ro Deși polițiștii Serviciului Rutier din cadrul Inspectoratului de Poliție al Județului (IPJ) Dolj au făcut peste o mie de acțiuni în trafic în 2012, numărul accidentelor de circulație grave a rămas aproximativ același ca în anul 2011. în 2012, pe drumurile din județul Dolj au fost înregistrate 269 de accidente grave, soldate cu 70 de morți, 246 de persoane rănite grav și 87 ușor. Pe parcursul anului 2011, au fost înregistrate 270 de accidente grave, în care au pierit 74 de persoane, iar alte 234 au fost rănite grav și 115 ușor. Și anul trecut, dar și în 2011, numărul accidentelor de circulație a fost mai mare decât în 2010, când pe șoselele din județul Dolj și-au pierdut viața 64 de persoane, iar 218 au fost rănite grav și 95 ușor. Potrivit reprezentanților IPJ Dolj, în ultimii doi ani, principalele cauze ale producerii accidentelor rutiere grave au rămas aceleași: viteza neadaptată la condițiile de drum, traversarea neregulamentară a pietonilor și neacordarea de prioritate pietonilor. Vitezomanii sunt cei care au produs cele mai multe accidente grave - 70, soldate cu 18 morți și 109 răniți grav și ușor. Pe locul doi se află pietonii care au traversat aiurea și care au căzut victime în 45 de accidente grave. Rezultatul. 11 pietoni au decedat, 34 au fost răniți grav și numai unul a suferit leziuni ușoare. Alți 24 de pietoni au fost răniți și unul și-a pierdut viața din cauza șoferilor care nu leau acordat prioritate atunci când încercau să traverseze strada regulamentar. SUNT TÂNĂR ȘI MĂ GRĂBESC Datele centralizate de polițiștii de la Rutieră arată că, în 2012, cele mai multe accidente de circulație au fost provocate de șoferi cu vârsta până în 45 de ani. Astfel, 101 accidente au fost produse de șoferii cu vârsta cuprinsă între 26 și 45 de ani, iar șoferii cu vârsta între 18 și 25 de ani au provocat alte 59 de accidente, în alte 94 de accidente rutiere, responsabilitatea a fost a șoferilor de peste 46 de ani. Dacă numărul accidentelor produse de șoferii cu vârsta până în 25 de ani a scăzut în 2012 la 59, față de 70 în 2011, numărul celor produse de șoferii de peste 45 de ani a crescut de la 80 la 94. Polițiștii doljeni au mai stabilit că, anul trecut, șoferii bărbați au fost implicați în 227 de accidente grave, în timp ce șoferițele au fost implicate în 42 de accidente rutiere. în ceea ce privește zilele săptămânii în care s-au înregistrat cele mai multe accidente grave, sâmbăta și duminica este cel mai puțin sigur să circulați pe drumurile din județul Dolj, în zilele de duminică ale anului 2012 au fost înregistrate 51 de accidente grave, soldate cu zece morți și 71 de răniți, iar în cele de sâmbătă - 48 de accidente în care au murit 15 persoane, iar alte 57 au fost rănite. Pe locul trei se află lunea, zi în care s-au produs 42 de evenimente rutiere grave, soldate cu 14 morți și 45 de răniți. Drumurile pe care au murit și au fost rănite cele mai multe persoane în 2012 sunt: DN 6 (care străbate județul Dolj pe o distanță de 83 de kilometri, de la limita cu județul Olt, până la cea cu județul Mehedinți), DN 55, Craiova - Bechet, DN 56, Craiova - Calafat și DN 54A, Bechet - Dăbuleni. TRAGEDII PE ȘOSELE Primele două accidente din anul 2012 au fost înregistrate chiar în dimineața zilei de 1 ianuarie. Unul a fost produs la ora 4.00, în comuna Podari, de un șofer care s-a răsturnat cu Dacia Logan în afara drumului, iar altul în jurul orei 6.00, pe Calea Severinului din Craiova. Robert Coandă, de 19 ani, din Craiova, în timp ce conducea un Volkswagen Passat, a lovit violent din spate un Matiz al cărui șofer a virat stânga pentru a intra în parcarea hipermarketului Succes, în urma impactului au fost rănite două persoane din Matiz, șoferul și soția acestuia. în noaptea de 20 spre 21 ianuarie, o tânără de 17 ani și-a pierdut viața după ce mașina în care se afla s-a răsturnat. Polițiștii de la Rutieră au stabilit atunci că Andrei Găină, de 19 ani, din Băilești, în timp ce conducea un Ford Mondeo pe strada Gabroveni din localitate, nu a adaptat viteza la condițiile de drum și a pierdut controlul direcției. Mașina a lovit o bordură și s-a răsturnat, după care a retezat un stâlp pe marginea drumului. Pasageri de pe locul dreapta față al mașinii, o elevă de 17 ani din localitate, a murit pe loc, în septembrie, doi șoferi, un bărbat din Slatina și un cetățean bulgar, și-au pierdut viața după ce mașinile pe care le conduceau s-au tamponat violent pe DE 574, în comuna doljeană Pielești. Alte trei persoane - pasagerii celor două vehicule - au fost rănite în urma accidentului. O lună mai târziu, pe 24 octombrie 2012, un bărbat și-a pierdut viața și alți trei au fost răniți grav în urma unui accident de circulație produs pe DN6, în apropiere de localitatea doljeană Beharca. Șoferul unei autoutilitare VW Transporter a încercat să evite un câine, a intrat pe contrasens și a lovit frontal o Dacia Logan care circula regulamentar: în noiembrie, doi tineri din Băilești au murit după ce Fordul Mondeo cu care circulau pe DN 56 a intrat pe contrasens și a fost lovit în plin de un tir care circula regulamentar din sensul opus. Alți doi pasageri din Ford, doi tineri de 23, respectiv 26 de ani, au fost răniți și traiați la Spitalul din Calafat. Doi tineri din Băilești au murit pe 17 noiembrie 2012, după ce mașina cu care circulau pe DN 56 a intrat pe contrasens și a fost lovită în plin de un tir Doi șoferi au murit și trei pasageri au fost răniți grav în urma unui accident violent produs în localitatea doljeană Pielești . O persoană a murit, iar alte trei au fost rănite grav în urma unui accident produs pe 24 octombrie 2012 FOTO. Arhiva Gazetei de Sud ULTIMUL ACCIDENT Ultimul accident de circulație a fost înregistrat sâmbătă, la ora 14.00, pe DN 56, în comuna doljeană Calicea Mare. Polițiștii de la Rutieră au stabilit că Florin Nicola, de 44 de ani, din Calafat, în timp ce conducea un VW Tigran, a lovit-o și accidentat-o mortal pe Margareta Putere, de 76 de ani, din localitate, care s-a angajat în traversarea drumului prin loc nepermis și fără să se asigure. FOTO: Arhiva Gazetei de Sud