Gazeta de Sud, mai 2021 (Anul 27, nr. 7716-7735)

2021-05-05 / nr. 7717

LOCAL Miercuri, 5 mai 2021 • Gazeta de Sud Scandal pentru paza stadionului de atletism Paza stadionului de atletism din Craiova a ajuns motiv de dispută între firmele care asigură astfel de servicii. De paza acestui obiectiv s-a ocupat ultima dată firma Fort Security, care a obținut contractul în februarie, în urma unei licitații. Primăria Craiova a mers pe varianta cumpărării directe a serviciilor de pază la „Complex Sportiv Craiova - Stadion de Atletism cu capacitatea de peste 5.000 locuri“ și a acceptat oferta Fort Security de 13,95 lei/ oră (fără TVA). Pentru 64 de zile de contract, municipalitatea urma să plătească suma de 21.427,20 lei (fără TVA) pentru paza non stop a stadionului de atletism. Asta după ce oferta inițială a celor de la Fort Security, înaintată în ianuarie, nu a fost acceptată de primărie. E drept că prima ofertă depășea 29.000 de lei, fără TVA. După expirarea termenului din contract, Primăria Craiova a lansat din nou procedura de achiziție publică a serviciilor de pază a stadionului de atletism. A mers tot pe varianta achiziției directe, a postat anunțul în data de 22 aprilie și a dat tot un termen de cinci zile pentru primirea ofertelor. Valoarea estimată a achiziției a fost aceeași cu cea din contractul precedent: 13,95 lei/oră (fără TVA). Durata de prestare a serviciilor: de la data semnării contractului până la 31 iulie 2021. Municipalitatea susține că pentru paza permanentă a stadionului de atletism și a bunurilor materiale din incinta lui este nevoie de un singur post. „Se va crea un dispozitiv compus dintrun singur post permanent de pază, neînarmat, mobil, cu executarea serviciului în tot perimetrul obiectivului, 7 zile pe săptămână cu program de 24 de ore / zi", se precizează în caietul de sarcini. Asta ar însemna că pentru paza non stop a stadionului de atletism ar fi nevoie zilnic de trei oameni, care să lucreze în ture de 8 ore. De data asta, atribuirea contractului nu a mai avut loc, pentru că a apărut o contestație. TARIFUL ORAR/AGENT DE PAZĂ,CONTESTAT în ultima zi de primire a ofertelor, Primăria Craiova s-a trezit cu o contestație formulată împotriva procedurii de achiziție. Una dintre firmele participante la licitație a solicitat Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) anularea procedurii pe motiv că „încalcă principiul liberei concurențe și al utilizării eficiente a fondurilor publice“. Mai exact, firma a contestat tariful orar/agent de pază de 13,95 lei: „înțelegem să contestăm valoarea estimată de 13,95 lei, reprezentând tariful orar/agent de pază, având ca efect încălcarea principiului liberei concurențe, respectiv asigurarea condițiilor pentru ca orice furnizor de produse, executant de lucrări sau prestator de servicii, indiferent de naționalitate, să aibă dreptul de a deveni, în condițiile legii, contractant. Valoarea estimată constituie un reper care produce efecte juridice și autoritatea este ținută de lege să aprecieze valoarea contractului luând în considerare toate costurile pe care aceasta le presupune și pe care, ulterior, le va suporta chiar ea prin plățile către prestator, iar ofertanții sunt nevoiți să se raporteze la valoarea estimată, întrucât propunerea unui preț al ofertei cu depășirea acesteia poate avea drept consecință respingerea ofertei“, se arată în contestația depusă la CNSC. FIRMA CONTESTATOARE SUSȚINE CĂ TARIFUL CORECT AR FI DE 16,90 LEI/ORĂ în continuare, firma contestatoare a prezentat o formulă de calcul care „trebuie să stea la baza oricărei firme de pază în vederea calculării tarifului orar pentru prestarea serviciilor de pază“. Astfel, socotind salariul de bază din 2021, sporul de noapte, sporul de week-end, orele suplimentare, concediul de odihnă, adăugând și contribuția asiguratorie, cheltuielile cu echipamentele, alte cheltuieli, plus profitul, firma a ajuns la un tarif total orar de pază/agent de 16,90 lei. „Față de toate considerentele de fapt și de drept prezentate, vă solicităm admiterea contestației formulate și, pe cale de consecință, să dispuneți anularea procedurii“, solicită firma de pază. Aceasta mai susține că „a solicitat clarificările în timp util și răspunsul autorității contractante a fost postat în afara programului de lucru“. La solicitarea de clarificare la care face referire firma, în care a expus aceleași aspecte ca și în contestația adresată CNSC, Primăria Craiova a răspuns scurt: „la stabilirea tarifului orar, autoritatea contractantă s-a raportat la tariful orar practicat în cadrul unui contract similar, având ca obiect servicii de pază pentru stadionul de atletism“. Cu alte cuvinte, municipalitatea a mers pe aceeași valoare ca în contractul de pază anterior derulat de Fort Security: 13,95 lei/oră (fără TVA). Reamintim că dispute aprise au fost, în 2018, și pentru paza stadionului „Ion Oblemenco“, obiectivul de 55 de milioane de euro din patrimoniul Craiovei. După inaugurarea arenei, mai multe firme s-au luptat pentru obținerea contractului privind paza acestui obiectiv. Până la urmă, a ieșit așa cum alesese primăria. Firma Protect NPG Pază SRL a fost cea care a preluat pazatadionului de fotbal în baza unui acord-cadru, după ce instanța a respins definitiv, ca nefondat, recursul făcut de o altă firmă participantă la licitație, care a contestat procedura de atribuire. Marian Apipie Pentru paza stadionului de atletism din Craiova ar fi nevoie de trei oameni, pentru a fi asigurată supravegherea permanentă a obiectivului DE OBLIGAȚII ARE FIRMA DE PAZA Firma care asigură paza stadionului de atletism din Craiova trebuie să protejeze obiectivul împotriva accesului neautorizat sau a ocupării abuzive și împotriva furturilor, distrugerilor și a altor acțiuni producătoare de pagube materiale. Agenții de pază mai trebuie să detecteze substanțele, armele sau materialele de orice natură care pot provoca o pagubă. Dacă este vorba de infracțiuni flagrante, el va trebui să oprească și să predea Poliției pe făptuitor, precum și bunurile care fac obiectul infracțiunii sau altor fapte ilicite. De asemenea, în caz de avarii la rețelele edilitare din perimetrul obiectivelor păzite, agentul este obligat să anunțe de urgență persoanele în drept să ia măsuri. „Pe lângă activitatea de pază cu efective umane, prestatorul se obligă să asigure și intervenția rapidă, cu un echipaj de intervenție, la solicitarea agentului aflat în postul de pază și care trebuie să aibă un timp de intervenție de maxim 16 minute pe timp de zi și de maxim 7 minute pe timp de noapte“, se mai solicită prin caietul de sarcini. Tot la obligațiile firmei de pază apare și aceea că prestatorul trebuie să garanteze pentru producerea unor pagube (furturi, degradări din vandalism) din gestiunea achizitorului, valorile de despăgubire fiind cele actuale de pe piață, a bunurilor similare cu cele distruse sau furate.