Gazeta Învățământului, 1955 (Anul 7, nr. 300-351)

1955-01-08 / nr. 300

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VAL Organ al Ministerului Invățămîntului și al Comitetului Central al Sindicatului Muncitorilor din Invățămînt ANUL VII Nr. 3004 PAGINI, 25 BANI Sîmbătă 8 ianuarie 1955 Să întărim educația comunistă a elevilor Caracterul unitar al procesului instructiv-educativ cere din partea pedagogilor grija permanentă ca prin toate zoanele de activitate cu elevii, în școală și în afară de școală, să se realizeze in același timp instruirea și educarea lor. Consfătuirile raionale ale cadrelor didactice care se desfășoară acum în întreaga țară arată limpede că nivelul pregătirii elevilor este ridicat în școlile în care munca educativă este bine organizată și că, dimpotrivă, situația la învățătură este slabă acolo unde problemele educative sunt neglijate. In multe școli munca educativă s-a întărit și se îmbunătățește continuu. Trebuie însă ca în toate școlile noastre să crească în așa măsură nivelul de conștiință al pedagogilor, nncit toți pedagogii să înfăptuiască cu succes, prin întreaga lor activitate, educația comunistă a elevilor. O contribuție însemnată la întărirea activității educative în școli trebuie să constituie aplicarea măsurilor prevăzute în Ordinul ministrului Invățămîntului cu privire la întărirea disciplinei și îmbunătățirea muncii educative în instituțiile de învățămînt și de educație care depind de sfaturile populare. Ordinul arată că munca instructiv-educativă trebuie astfel organizată nncit elevii să fie educați în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului proletar, al dragostei pentru muncă și pentru oamenii muncii, al dragostei pentru Partidul Muncitoresc Român, al grijii pentru bunurile obștești, al conștiinței răsunderii pentru acțiunile și faptele lor, emtru însușirea cu succes a cunoștințelor , respectarea strictă a normelor moralei comuniste. Ordinul precizează îndatoririle ce revin cadrelor didactice în legătură cu întărirea disciplinei și căile pe care trebuie să fie îmbunătățită munca educativă în toate instituțiile de învățămînt și de educație care depind de sfaturile populare. Principala cale pe care poate fi întărită munca educativă este îmbunătățirea conținutului educativ al lecțiilor. Fiecare lecție predată elevilor trebuie să contribuie la întărirea educației lor comuniste. O lecție de geografie, bunăoară, în care li se vorbește elevilor despre natura patriei dar nu li se insuflă dragostea activă pentru patre, nu are o valoare educativă. Tot astfel o lecție de biologie care nu trezește interesul elevilor pentru munca practică și care nu contribuie la dezvoltarea dragostei lor pentru agricultură, trebuie considerată slabă. Sunt tot mai mulți praesorii care dau un adine conținut educativ lecțiilor. Profesorul Gh. Marinescu de la școala medie „I. L. Caragiale“ din București, de exemplu, predînd la clasa a IX-a , o lecție de geografie despre populația Angliei a scos în evidență exploatarea la care este supus proletariatul englez. Folosind diagrama care arată că 55% din bogăția țării este însușită — în condițiile imperialismului — de o minoritate infimă de 4% bogătași, profesorul a ajutat pe elevi să înțeleagă exploatarea clasei muncitoare din Anglia, și lupta acesteia pentru eliberare. Pentru ca elevii să-și însușească normele și principiile moralei comuniste, pedagogii trebuie să folosească în instruirea și educarea lor exemple vii, fapte concrete, care au o influență puternică asupra sentimentelor și a gîndirii copiilor și tinerilor. In această privință au o mare însemnătate excursiile la locul de producție, legăturile nemijlocite cu oamenii muncii, cunoașterea la locul de producție a disciplinei lor în muncă și a eforturilor pe care le fac pentru sporirea producției. In multe școli se folosesc cu succes astfel de mijloace în activitatea educativă. De exemplu, cadre didactice din Baia Mare au dat adeseori elevilor prilejul să cunoască munca din întreprinderi, să stea de vorbă cu muncitorii. Aceasta a contribuit mult la creșterea dragostei elevilor pentru muncă, a stimei și a dragostei pentru oamenii muncii. Educația comunistă a elevilor se întărește atunci când elevii aplică n practica învățăturile trase din exemplele vii pe care le cunosc. Nu-i suficient să le vorbești elevilor despre muncă, să-i ajuți să cunoască roadele elanului constructiv al muncitorilor, ci trebuie ca ei înșiși să muncească, să-și îndeplinească cu strictețe obligațiile, învățînd temeinic, pregătind cu grijă lucrările acasă, să lucreze cu dragoste în laborator și pe parcela școlară, să îndeplinească sarcini obștești etc. Nu-i destul ca elevii să știe în teorie ce este ajutorul tovărășesc. Pedagogii au datoria să organizeze astfel colectivul de elevi incit aceștia să dea dovadă că sunt buni tovarăși, că știu să se ajute reciproc. In această privință este încă slabă activitatea educativă a unor școli. O serie de pedagogi se mulțumesc să țină discursuri moralizatoare, se vorbesc elevilor despre tovărășie, prietenie etc., dar nu-i învăță pe copii și pe tineri să se comporte in viața lor de fiecare zi conform normelor de conduită ale moralei comuniste folosind în acest scop fiecare preser care se ivește in viata zilnică de școală, luînd poziție hotărta pentru combaterea greșelilor, dovedind exigenta in întregul proces de formare, de pregătire a elevilor, nu numai atunci cind controlează munca lor. Trebuie să urmărim cu mai multă grijă Ca regulie morale, convingerile să devină deprinderi și obișnuințe. Ordinul ministrului Invățămîntului,punînd accent deosebit pe întărirea disciplinei conștiente a elevilor, stabilește îndatoririle elevilor, regulile de purtare pe care ei sînt obligați să le respecte, măsurile de evidențiere și pedepsele ce li se pot aplica elevilor. El îi face atenți pe pedagogi asupra datoriei lor de a ține seama în fiecare caz concret, atunci cind aplică sancțiuni, de condiții ei,nu are fost săvîrșită abaterea, de gravitatea ei, a de particularitățile individuale ale elevului și de dorința lui de a se îndrepta. Sarcini dintre cele mai însemnate în realizarea educației comuniste, a elevilor îi revin dirigintelui, care trebuie să organizeze astfel viata colectivului clasei incit acesta să exercite o influența educativă justă și puternică. Munca dirigintelui pentru organizarea colectivului trebuie să fie întemeiată pe cunoașterea fiecărui elev în parte și a întregii clase. Discuțiile pe teme educative ale diriginților cu elevii aduc o mare contribuție la formarea unor convingeri sănătoase. La unele școli din Arad, de exemplu, a fost folosită cu mult succes această formă de educare a elevilor. Discuțiile educative aveau ca temă diferite probleme ridicate de elevi pe marginea cărților citite, a vizitelor în producție, a întîmplărilor petrecute în școală. Astfel, elevii clasei a X-a de la școala medie nr. 3 cu limba de predare maghiară din acest oraș au purtat discuții în legătură cu cărțile „Schițe din Stalingrad“ de Vasili Grossmann. Intr-o discuție cu diriginta lor, elevele școlii medii nr. 2 din Arad au vorbit cu admirație despre eroismul Zoiei Kosmodemianskaia. Asemenea discuții au contribuit mult la educarea elevilor în spiritul patriotismului socialist și al internaționalismului proletar. In școlile unde se organizează însă astfel de discuții fără a avea în vedere nivelul de înțelegere al clasei,sau discuțiile sunt neinteresante, seci, elevii nu pot trage învățăminte. Multiplele probleme ale muncii educative nu se pot rezolva bine în școală decit în strânsă colaborare cu organizația de tineret. Aceasta o arată limpede practica școlilor noastre. Elevii clasei a VII-a A de la școala nr. 1 de băieți din Craiova, a căror dirigintă știe să folosească just ajutorul organizației de pionieri și îndrumează activitatea instructorilor, au un nivel ridicat de cunoștințe și sunt disciplinați. Acolo însă unde conducerea școlii și cadrele didactice subapreciază activitatea organizațiilor U.T.M. și de pionieri, nu se sprijină în alcătuirea planului de muncă, în organizarea adunărilor și a altor acțiuni, colectivul pedagogic este lipsit de sprijinul principal în realizarea educației comuniste a elevilor. O mare influentă asupra dezvoltării elevilor o are familia. De aceea școala trebuie să întărească neîncetat legăturile ei cu părinții elevilor. Vizitele în familie, discuțiile cu părinții contribuie la realizarea unității de vederi între școală și familie, la consecvență și continuitate în munca educativă. Folosind mai departe cu pricepere, în mod creator experiența sovietică și experiența școlilor noastre fruntașe, învățătorii și profesorii sunt datori să depună toată străduința pentru a întări munca educativă în școli. Măsurile concrete care vor fi trecute în planul de muncă al școlii pentru etapa de activitate care începe trebuie să fie permanent în grija directorului, care răspunde, de felul cum înfăptuiesc cadrele didactice educația comunistă a elevilor. Organele invățămîntului și cabinetele pedagogice au datoria sa cerceteze și să popularizeze continuu experiența înaintată în această privință. Cabinetele pedagogice trebuie să analizeze faptele concrete din practica activității educative pentru a valorifica tot ceea ce este pozitiv și a desrădăcina metodele înapoiate. u întărirea muncii educative în școli cere să crească spiritul de răspundere al fiecărui profesor și învățător, al fiecărui om care muncește în învățămînt. Numai așa școala iși va îndeplini sarcina ei de cinste și de răspundere — aceea de a crește oameni culți, pătrunși de ideologia comunistă. Vacanță plăcută Elevii și pionierii se află in vacanță. Aproape în fiecare seară, in diferite școli elementare și medii din Capitală au loc carnavaluri ale pionierilor sau ale elevilor. De asemenea, au loc spectacole teatrale cu prețuri reduse pentru copii, pionieri școlari. Astfel, se reprezintă piese ca „Floașirea purpurie“ la Teatrul National,I. L. Caragiale“, „David Copperfield“ la Teatrul Tineretului, „Mașenka“ la Teatrul Armatei, opereta „N-a fost nuntă mai frumoasă“ la Teatrul de Stat de Operetă etc. Teatrul de Operă și Balet prezintă pentru tineret băietul „Copelia“, iar orchestra simfonică la Filarmonicii de Stat a dat un concert în ceara zilei de 6 ianuarie. Au loc spectacole pentru tineret și la Circul de Stat, Teatrul Țăndărică, Teatrul de Estradă etc. Cinematografele prezintă în această perioadă o serie de filme pentru copii și tineret ca „Echipa de pe strada noastră“, „Centru înaintaș“, „Epoleții purpurii“ etc. Cu sprijinul Consiliului Central al Sindicatelor s-ia organizat în această perioadă o tabără pentru 400 copii la Sinaia și una la Tudnád, pentru elevi din școlile medii. Secția de învățămînt a sfatului popular regional și Comitetul regional U.T.M. București s-au îngrijit să creeze din timp elevilor condiții cit mai bune de odihnă. Astfel, peste 600 de pionieri și 100 de elevi din școlile regiunii își petrec vacanța în pitoreștile stațiuni de munte: Poiana Țapului, Sinaia, Tușnad și altele. Alți pionieri și elevi își petrec vacanța în tabere organizate in cadrul școlilor, la casa pionierului, la casele de cultură etc. In fiecare tabără s-a organizat Pomul de iarnă, unde Moș Geriă a împărțit daruri elevilor sirguincioși. De asemenea, elevii și pionierii iau parte la manifestări artistice prezentate de echipele artistice locale de amatori, la convorbiri literare și competiții sportive, fac excursii, vizite la fabrici și unități socialiste din agricultură, unde stau de vorbă cu muncitori și colectiviști fruntași etc. în raionul Buzău De la trimisul nostru special. La consfătuirea din raionul Buzău participă peste 700 de învățători și profesori din școlile elementare, de 7 ani și medii ale orașului și raionului. De asemenea, participă și cadre didactice de la școlile speciale, precum și directorii și educatorii caselor de copii. Lucrările consfătuirii au fost deschise de către tovarășul Gheorghe Vărzaru, șeful secției de învățămînt a raionului Buzău, care a prezentat referatul „Lupta cadrelor didactice și a organelor de învățământ pentru ridicarea nivelului învățămintului și pentru îmbunătățirea conținutului acestuia. Rezultatele primelor două pătrare și sarcinile pentru a doua jumătate a anului școlar“. In referat au fost analizate realizările și lipsurile din activitatea cadrelor didactice, subiniindu-se străduința acestora de a-și îmbunătăți continuu activitatea prin pregătirea sistematică pentru lecții, prin legarea cunoștințelor de viață, prin folosirea din plin al materialului didactic în predare etc. Tovarășa Clotilda Voinea, directoarea școlii medii de fete nr. 2 din orașul Buzău, a prezentat apoi referatul „Lupta pentru îmbunătățirea muncii educative și întărirea disciplinei la școli“. M. MARIN In acest număr: © E Perovschi: Verificarea cunoștințelor elevilor în școala sovietică. (pag. 2-a) • F. Vigdorova: Școala și familia. (pag. 2-a) • V. Liubimova: După lecții. _ (pag. 2-a) • VIATA DE PARTID IN INSTITUȚIILE DE ÎNVĂȚĂMÎNT. — Gh. Ibănescu: Pentru ridicarea nivelului la învățătură al elevilor. (pag. 3-a) • E. Mănac, V. Popovîci: Crește preocuparea școlilor pentru problemele muncii educative. . (pag. 3-a) • L. Popovici: Lucări practice la coltul naturii vii. (pag. 3-a) • Pentru unitatea de acțiune a cadrelor didactice din întreaga lume. (pag. 4-a) • O importantă contribuție la întărirea păcii. (pag. 4-a) Au început consfătuirile raionale ale cadrelor didactice în raionul Brăila De la trimisul nostru special. — Ajutate îndeaproape de către organele locale partid și de stat, serta de învățâmînt de și comitetul sindical al muncitorilor din învățămînt din raionul Brăila au manifestat o deosebită preocupare pentru buna organizare a consfătuirilor raionale. In dimineața de 6 ianuarie, tov. Panait Nicolae, șeful secției de învățămînt, a prezentat referatul privitor la rezultatele muncii didactice în prima jumătate a anului școlar. A urmat apoi expunerea referatului intitulat: „Lupta pentru îmbunătățirea muncii educative și întărirea disciplinei în școli“, ținut de tov. inspector Ion Stoian. Referatele și discuțiile desfășurate în prima zi a consfătuirii au arătat că învățătorii și profesorii din raion au desfășurat o muncă susținută și rodnică. Discuțiile purtate la consfătuire au dat învățătorilor și profesorilor din raionul Brăila prilejul să învețe unii din munca altora, să-și îimpărtășească experiența. Luînd cuvîntul la discuții, tov. Nicolae Furtună, directorul școli de 7 ani din satul Sinistraru, comuna Traian Sat, de pildă, a arătat munca depusă de cadrele didactice de la școala sa pentru îmbunătățirea procesului de învățămînt, pentru culturalizarea maselor. Analizînd cu seriozitate realizările obținute și, în special, lipsurile din munca desfășurată pe primele două pătrare, cadrele didactice din raionul Brăila și-au maniestat hotărîrea ca prin activitatea lor de viitor să contribuie la ridicarea nivelului învățămîntului ,pe o treaptă mai înaltă. M. ZAHARIA Consfătuirea raională a fost așteptată cu vin interes de toate cadrele didactice din raionul Stalin al orașului București. Cuvîntul de deschidere a fost rostit de tovarășul Șerban Popa Gheorghe, președintele Sfatului popular al raionului Stalin. Tovarășul Gh. Gonda, secretar al Comitetului raional P.M.R., a rostit cuvîntul de salut al Comitetului raional P.M.R. După expunerea tovarășului Ervin Glaser cu privire la situația internațională, tovarășa Maria Tecuceanu, șefa secției de învățămînt a raionului, a prezentat referatul „Lupta cadrelor didactice și a organelor invățămîntului pentru ridicarea nivelului învățământului și îmbunătățirea acestuia. Rezultatele primelor două pătrare și sarcinile pentru a doua jumătate a anului școlar“. Referatul a subliniat, printre altele, succesele obținute în ridicarea nivelului la învățătură al elevilor de către cadrele didactice de la școlile de 7 ani nr. 15 de fete și nr. 15 de băieți, de la școala medie de fete nr. 8, de la școala medie nr. 9 cu limba de predare maghiară. De asemenea, au obținut rezultate bune în munca de alfabetizare cadrele didactice de la școlile nr. 9 mixtă, nr. 10 de fete, nr 15 de fete, nr. 12 de băieți etc. Subliniind lipsurile din munca instructiveducativă, referatul a arătat că în școlile din raion mai sunt cadre didactice care manifestă formalism în pregătirea și predarea lecțiilor, pedagogi care nu luptă suficient pentru ridicarea nivelului pregătirii lor politico-ideologice și profesionale. După expunerea și discutarea referatului privitor la problemele muncii educative, lucrările consfătuirii continuă in secții. In raionul Stalin din Capitală , In orașul Constanța Prin telefon de la trimisul nostru. — La Casa de Cultură a Sindicatelor din orașul Constanța s-au întrunit învățătorii și profesorii din școlile elementare și medii. Sînt aici cadre didactice din toate școlile. Printre ei se numără pedagogi cu experiență, care lucrează de mulți ani pe ogorul școlii, ca tovarășul Petre Caragea, profesor de limba romînă la școala medie de băieți nr 1. El muncește de peste 20 de ani în învățămînt și a obținut succese deosebite în predarea limbii române, desfășurind în același timp și o bogată activitate metodică. Se află de asemenea la consfătuire tovarășa Matiüța Vutnăreanu, Învățătoare cu peste 20 de ani de muncă în școală, care sprijină cercul pedagogic, tovarășa Gabriela Pîslaru, profesoara de matematici, care acordă Un ajutor însemnat cadrelor didactice ce studiază fără frecvență, precum și mulți alți învățători și profesori. Ei au prilejul să-și expună în cadrul consfătuirii bogata lor experiență. Alături de ei se află pedagogi tineri, ca tovarășul Puiu Enache, tovarășa Eugenia Cucui etc. Ascultînd referatele prezentate în ședințele plenare, cadrele didactice din Constanța au putut aprecia rezultatele muncii instructiv-educative desfășurate în școlile din orașul lor. Discuțiile care au loc pe marginea acestor referate, ca și lucrările în secții, constituie prilejul unui larg schimb de experiență, care va ajuta, pedagogilor , să ridice nivelul muncii lor în cea de a doua jumătate a anului școlar. V. SAPUNA Un aspect de la consfătuirea cadrelor didactice din raionul din Capitală Tudor Vladimirescu în raionul Cîmpina Prin telefon de la corespondentul nostru. La școala profesională metalurgică nr. 1 din orașul Cîmpina, unde au loc consfătuirile raionale ale cadrelor didactice, s-au adunat în ziua de 6 ianuarie un mare număr de învățători și profesori. Cu tot timpul nefavorabil, datorit zăpezii abundente care a căzut în ultimele zile, cadrele didactice din cele mai îndepărtate comune ale raionului — cum sunt satele Aricești, Săliștea Dealului etc. — sînt prezente la consfătuire. Referatul expus la consfătuire de șeful secției de invățămînt, tov. Gheorghe Izbășoiu, a arătat că obiectivul principal al muncii cadrelor didactice în prima jumătate a anului școlar î-a constituit ridicarea calității învățămintului. Datorită eforturilor depuse de învățători, majoritatea elevilor din școlile elementare citesc curent, expresiv și conștient. Rezultate bune în această privință au obținut învățătorii de la școlile din Filipeștii de Pădure, din Mărgineni, din Cîmpina etc. Referatul a subliniat faptul că majoritatea cadrelor didactice din raion și, în special, profesorii de științe naturale, au luptat cu succes pentru legarea teoriei cu practica, pentru cultivarea dragostei elevilor față de munca în agricultură. Au fost date ca exemplu școala din Poiana, școala medie din Cîmpina și școala medie din Breaza, ai căror elevi au desfășurat o rodnică activitate pe parcelele experimentale. In referatul privitor la munca educativă, prezentat de Iov. Ion Uță, inspector raional, s-au dat o serie de exemple concrete care au ilustrat grija pedagogilor pentru educarea comunistă a elevilor, pentru întărirea disciplinei în școli. Referatul a arătat sarcinile de seamă ale cadrelor didactice în vederea îmbunătățirii muncii educative. TRAIAN POPESCU în raionul Sighișoara De la trimisul nostru special. — în crul ședinței plenare care a avut loc caîn prima zi a consfătuirii, învățătorii și profesorii din raionul Sighișoara au discutat despre rezultatele pe care le-au obținut in prima jumătate a anului școlar. In referatul secției de învățămînt s-a arătat că, In general, în acest an școlile au funcționat in condiții bune. Elevii și-au însușit cunoștințe temeinice la limba romînă și limba maternă, s-au făcut progrese în ceea ce privește înarmarea lor cu deprinderi de scriere și exprimare corectă. De asemenea, în școlile raionului s-au creat condiții bune în vederea înarmării elevilor cu cunoștințe agricole practice. Referatul a subliniat și lipsurile existente în activitatea didactică. Astfel, în raion au rămas neșcolarizați un număr de copii de virstă școlară. De asemenea, mai există elevi rămași în urmă la învățătură. Lucrările consfătuirii raionale vor contribui într-o măsură însemnată la lichidarea acestor lipsuri, ele constituind un prilej însemnat pentru înarmarea cadrelor didactice cu metodele înaintate de muncă folosite de pedagogii fruntași. V. ALECU Folosind experiența anilor trecuți, cadrele didactice de la Centrul școlar mediu de energie electrică și electrotehnică „Iosif Rangheț“ din București au început încă din cursul lunii noiembrie pregătirile pentru examenele semestriale. In ultimele săptămâni dinaintea examenelor, in școală s-a făcut simțit un ritm accelerat al activității, datorită faptului că in această perioadă s-a împletit munca de pregătire a examenelor cu desfășurarea colocviilor. In cadrul unei ședințe a consiliului pedagogic s-a făcut o analiză minuțioasă a rezultatelor obținute la învățătură pe primul semestru. Ținindu-se seama de aceste rezultate, s-au luat unele hotărîri in legătură cu pregătirea examenelor, insistîndu-se în special asupra materiilor la care există un număr de elevi rămași in urmă la învățătură Cadrele didactice au organizat lecții de repetare a materiei, legării cunoștințelor dînd o deosebită atenție teoretice de practică. In această perioadă s-au organizat, de asemenea, ore de consultații, fără insă a se stinjeni pregătirea elevilor la celelalte materii. In etapa premergătoare examenelor, cadrele didactice au ajutat elevilor să-și organizeze mai bine timpul, i-au Îndrumat in ceea ce privește studiul individual, le-au dat indicații amănunțite cu privire la folosirea materialului didactic, cu prilejul pregătirii și al desfășurării examenelor, în special la materiile de specialitate. Pregătindu-se din vreme pentru examene, majoritatea elevilor au reușit să-și aprofundeze și să-și consolideze cunoștințele, examenele care se desfășoară acum înseamnă un adevărat bilanț și o încununare a muncii pe care elevii și profesorii au desfășurat-o in primul semestru al anului școlar. Studenții din anul IV istorie de la Universitatea al Facultății de „C. I. Parkon“ dau examen la disciplina „Istoria Chinei" Rind pe lună, ei vorbesc despre trecutul de robie al marelui popor chinez, despre lupta sa necurmată împotriva exploatatorilor din țără și de peste hotare, despre istorica sa luptă de eliberare, desfășurată sub conducerea Partidului Comunist Chinez, despre viața nouă pe care și-o făurește astăzi poporul chinez de 600.000.000 de oameni, liber și stăpin in patria sa Este examinat studentul Constantin Căzănișteanu. Munca sistematică pe care a depus-o el pentru pregătirea examenului se oglindește in siguranța și priceperea cu care își dezvoltă subiectul. cele trei războaie purtate Fl vorbește despre un trecut de Anglia, ajutată de Franța, împotriva Chinei, pentru a-i impune acesteia din urmă să importe opium din Anglia. Studentul Căzănișteanu arată că China a fost silită să importe opium din Anglia. Același tratat care prevedea importul de opium a prevăzut și import de țesături din Anglia — fapt care a dus la ruinarea economiei țărănești din China. — S-a mai petrecut un caz similar In vreoară din lume? întreabă examinatorul. — Da — răspunde studentul — importul de țesături din Anglia de către India a avut același rezultat: ruinarea economiei casnice, sute de mii și chiar milioane de oameni rămași fără lucru. Și studentul arată mai departe că Anglia n-ar fi reușit nici in China și nici in India să distrugă economia națională dacă nu ar fi avut ajutorul latifundiarilor și al tuturor elementelor exploatatoare din interior. ...Orele trec. Serie după serie, studenții se prezintă in fața examinatorului. Cei mai mulți dintre ei dau răspunsuri juste, care dovedesc că și-au însușit cunoștințe temeinice, că s-au pregătit serios in vederea examenului. In amfiteatrul Facultății de pediatrie a Institutului medico-farmaceutic din București examenul este in soi. Grupa a 2-a a anului IV are astăzi primul examen din sesiune, examenul de economie politică. Studenții știu că nu pot deveni buni specialiști in domeniul pentru care se pregătesc dacă nu-și vor însuși, pe lingă cunoștințele de specialitate, și cunoștințe temeinice din domenii științelor sociale. Tocmai de aceea ei s-au pregătit cu multă sirguință pentru acest examen. In decursul celor 3 semestre de predare a economiei politice, ei au studiat conștiincios, au conspectat materialul bibliografic indicat, așa incit azi se prezintă cu încredere la examen. ...Răspunde studentul Silviu Poenaru. Prima problemă din biletul său o constituie „Particularitățile acțiunii legilor economice în socialism. Deosebirea dintre legile economice ale socialismului și legile economice ale capitalismului". Studentul face întri o scurtă expunere teoretică, bine argumentată. El insistă apoi mai ales asupra necesității cunoașterii de către statul socialist a acțiunii acestor legi pentru elaborarea unei politici economice juste, care să permită realizarea sarcinilor mari ce-i stau in față și, in primul rind, pentru a asigura continua îmbunătățire a nivelului de trai al celor ce muncesc, sarcină exprimată în înseși cerințele legii economice fundamentale a socialismului Studentul cunoaște bine hotăririle partidului și ale guvernului nostru care reflectă politica economică a statului nostru in etapa anuală. Pentru felul in care a munci in timpul anului și pentru răspunsurile pe care le-a dat la examen, studentul Silviu Poenaru a primit calificativul „foarte bine". De altfel, el este unul dintre studenții fruntași ai facultății, indeplinindu-și cu multă conștiinciozitate atît sarcinile profesionale cit și cele obștești. Rind pe rtidl răspund apoi studenții Elena Popa. J udiih Arde’eanu, Teodor Sben ghe. Pentru cunoașterea temeinică a problemelor studiate și pentru felul in care leagă cunoștințele lor teoretice de situația actuală de la noi din țară, ei primesc de asemenea calificativul ,,foarte bine". Răspunsuri de psrb tire bune dă la examen studenta Paula Săvești premiatvă a omului IV, studentă fruntașă pe facilitate Ea face o cuprinzătoare expunere la un nivel teoretic înalt a principiilor fundamentale și a cerințelor legii dezvoltării planice proporționale a economiei nationale. Un loc important ocupă in răspunsul său legătura dintre legea dezvoltării planice proportionale a economiei naționale și planificarea socialistă., Fiecare principiu, fiecare teză teoretică este legată fresc de practica construirii socialismului in tara noastră. Pentru activitatea ei din timpul anului, pentru cunoașterea aprofundată a materialului, studenta Paula Săvescu a fost evidențiată de tovarășul conferențiar. Examenul de economie politică a dovedit cu prisosință faptul că grupa a 2-a de la Facultatea de pediatrie este o grupă fruntașă pe facultate. Dintre cei 9 studenți prezenți la examen, 8 au obținut calificativul „foarte bine" și un singur student calificativul „suficient". La Institutul de mine din București. Studenții anului 1 dau examen la Geometrie descriptivă „