Gazeta Învățământului, 1963 (Anul 15, nr. 689-735)

1963-01-04 / nr. 689

Organ al Ministerului Invâțâmîntului și al Comitetului Central al Uniunii Sindicatelor din Instituțiile de învâțâmint și Cultura Anul XIV nr. 689 vineri 4 ianuarie 1963 8 pagini 25 bani La cercul „mîini îndemînatice“ de la Casa pionierilor din orașul Baia Mare Consfătuiri privind experimentul de la clasele I—IV In aceste zile, în toate regiunile țării au loc consfătuiri ale cadrelor didactice din școlile în care se experimentează predarea pe obiecte, cu profesori specialiști, la clasele I—IV. Pornind atît de la datele cuprinse în dările de seamă privind organizarea și rezultatele experimentului în prima etapă a anului școlar, cît și de la observațiile din referatele privind munca educativă, cadrele didactice poartă la aceste consfătuiri dezbateri largi, menite să pună în lumină diverse aspecte ale acestui nou sistem de predare, fac propuneri pentru îmbunătățirea activității din școlile experimentale. Sunt multiple problemele care învățătorii și profesorii pe le iau în discuție cu acest prilej. Ei arată cum reușesc să asigure conținutul științific și ideologic al lecțiilor, ce metode și procedee de predare utilizează, cum leagă cunoștințele predate de viață, de practică, cum folosesc materialul didactic, în ce măsură reușesc să asigure elevilor o mai bună pregătire. De asemenea, se discută despre felul cum urmăresc profesorii înfăptuirea sarcinilor educative prin predarea lecțiilor și ce rezultate obțin ei în această muncă în comparație cu învățătorii care predau la clasele de control, ca și măsura în care reușesc să desfășoare o acțiune unitară pentru realizarea disciplinei conștiente, pentru înarmarea copiilor cu noțiuni și convingeri morale, cu deprinderi și obișnuințe de comportare civilizată. în mod deosebit sînt analizate rezultatele obținute la învățătură la sfîrșitul trimestrului I, la toate disciplinele, de către elevii claselor experimentale în comparație cu cele obținute de către elevii claselor de control. Un loc aparte în această analiză îl ocupă rezultatele sondajului efectuat cu ajutorul lucrărilor de control date elevilor din școlile unde se efectuează experimentul în perioada 10—12 decembrie 1962, la principalele obiecte din planul de învățământ. De asemenea, se dă atenție studierii situației la învățătură a elevilor din clasa a V-a proveniți din clasele a IV-a experimentale în comparație cu situația elevilor din celelalte clase a V-a. O altă problemă care se dezbate amănunțit la consfătuiri este aceea a muncii la clasele I și II în care se experimentează predarea tuturor obiectelor de învățămînt de către profesori specialiști. Se analizează cum s-au adaptat aceste clase la noul sistem de organizare a muncii didactice, rezultatele obținute, greutățile ivite și mijloacele folosite pentru înlăturarea lor, se arată cum apreciază cadrele didactice și părinții elevilor predarea pe obiect.Suscită multe discuții și problema activității educative a diriginților de la clasele I—IV. Se discută despre planurile lor de muncă, despre măsura în care reușesc să coordoneze activitatea cadrelor didactice de la clasele de care răspund, ca și despre măsura în care izbutesc să cunoască particularitățile elevilor și să realizeze supravegherea și îndrumarea permanentă a clasei pentru asigurarea disciplinei. Dezbaterea tuturor acestor aspecte urmărește să arate dacă dirigintele de la clasele I—IV poate înlocui cu succes munca învățătorului care se găsește în permanență în contact cu elevii. Tot în legătură cu munca dirigintelui se discută despre tematica orelor de dirigenție, despre felul cum se organizează se desfășoară acestea, despre asspectele pozitive și lipsurile existente în conținutul și metodica orelor de dirigenție. Dezbaterile din consfătuiri se ocupă de asemenea de unele chestiuni privitoare la metodica urmăririi experimentului și la mijloacele prin care se culeg observații cu privire la eficiența lui. Scoțînd la iveală aspecte importante ale muncii în cadrul experimentului, consfătuirile vor contribui de bună seamă la îmbunătățirea desfășurării lui în viitoarele trimestre ale anului școlar. I * P v Proletari din toate țările, uniți-văz i Carnet de vacanță Carnetul acestei vacanțe, ca și ale tuturor minunatelor vacanțe pe care le trăiesc în anii aceștia copiii patriei noastre, e plin de însemnări care vorbesc despre mulțimea acțiunilor organizate pentru elevi, despre bogăția conținutului lor, despre farmecul unor ceasuri și zile pline de voioșie. Iată cîteva din aceste însemnări. ...In zori de zi, la Bușteni. Grupuri, grupuri, tineri de la Școala sportivă de elevi nr. 1 din Capitală se îndreaptă în „fir indian“ către Gura Dihamului. Stăm de vorbă cu unul din profesorii elevilor sportivi, tov. N. Dumitrașcu. — Am dorit — ne spune acesta — ca elevii școlii, prezenți aici în număr de peste 400, să se bucure cît mai mult de aceste zile de vacanță. De aceea am alcătuit un program foarte variat, care cuprinde concursuri și întreceri sportive, excursii și drumeții, seri cultural-educative. Elevii noștri au vizitat Fabrica de hîrtie din localitate, cabanele din împrejurimi, au fost la Sinaia — la muzeul Peleș, au făcut plimbări cu telefericul. In serile culturale au fost evocate înfăptuirile din anii Republicii. ...Pe Clăbucetul Predealului, pîrtiile sînt arhipline. Elevi din București, Constanța, Brașov, Iași și din multe alte orașe ale țării fac primii pași în schi. Au venit să petreacă o parte a vacanței în decorul de basm al Bucegilor, să-și împrospăteze forțele în vederea unui nou trimestru de muncă. ...Suntem sus, la Cota 1400, cu elevii de la Școala medie „Nicolae Bălcescu“ din Capitală. Așteptăm, în ordine, rîndul la teleferic. Vom urca la Vîrful cu Dor. Pînă atunci, răsfoim traseul de munte al elevilor de la „Bălcescu": Piatra Arsă, Peștera, Padina. La Padina au petrecut elevii și sărbătoarea revelionului. Pentru acest eveniment, echipa artistică a școlii a pregătit un program pe cît de variat, pe atît de interesant ...In această vacanță, regiunea Brașov a primit mii de vizitatori din București, din regiunile Dobrogea, Banat, Crișana. Pentru aceștia gazdele au asigurat peste 1200 de locuri la bazele turistice din internatele școlilor din Brașov, Sibiu, Făgăraș și Mediaș, precum și aproape 1000 de locuri în taberele de la Bran, Săliște, de pe Valea Timișului, de la Zizin, Budila și Olteni. Pentru cei mai mici dintre elevi au fost create orășele ale copiilor la Brașov, Predeal, Zărnești, Rîșnov, Copșa Mică și în alte zece localități din regiune. Afișele cu întrebarea „Cum vă petreceți vacanța ?“ și cu indicații privind diferitele manifestări cultural-sportive la care pot participa elevii, au fost așezate la loc vizibil în aproape fiecare școală. La Sibiu au fost organizate pentru elevi excursii la Cluj, la Alba Iulia, la Hunedoara, pe Valea Prahovei. Pe lângă școlile medii din Brașov au luat ființă cluburi care, pe lângă programul cultural obișnuit, organizează și drumeții de o zi în împrejurimile orașului. Pe lângă școlile medii nr. 2 și nr. 3 au fost amenajate patinoare pe care au loc concursuri de patinaj. Pentru elevii claselor I-VIII se desfășoară în zilele vacanței, la Poiana Brașov, concursuri de săniuțe, iar pentru cei din clasele VIII-XI, un concurs de schi la Piatra Mare. De asemenea, în toate orașele regiunii se prezintă în matineu cicluri de filme pentru copii. ...Zile vesele, zile însorite de vacanță... Ele dau elevilor amintiri de neuitat și totodată, forțe proaspete pentru munca pe care o vor reîncepe în curînd. T. MIRCEAJ Lecție de patmar