Gazeta Sibiului, 1939 (Anul 6, nr. 69-119)

1939-01-01 / nr. 69

Redacţia şi Administraţia: Silaim. Strad.a. Lianei 2STr. 2.3 Director: Proprietar: VASILE ISACU Prim redactor: NICU ISACU-TOPÂRCEANU ■ * Anul VI. - Nr. 69 - Sibiu, 1 Ianuarie 1939 Înscrisă la Tribunalul Sibiu Nr. 2/1938 2 Apare săptămânal Abonamente: Pe un an ... ......................................................... Pentru autorităţi şi societăţi................................. Prețul unui exemplar 3 Lei - Abonamente de sprijin Lei 180 — . 300-„ 1000 — La început de an Iată-ne că am ajuns şi la capătul anului 1938, deşi a fost un an de mare siucium politic, intern şi extern. Intr'adevăr, de la începutul lui şi până aproape de sfârşit evenimentele de sensaţie au triumfat, ţinând lumea încordată. Marele eveniment săvârşit la noi în cursul anului 1938 a fost elaborarea nouii constituţii „Regele Carol II". Această lege de temelie, pe care se sprijine ţara românească a fost votată în luna Februarie de întreg poporul românesc. Rezultatul a fost încântător, 99 la sută au fost pentru şi abia 1 procent au fost contra. Tot anul 1938 a adus şi moartea partidelor politice din România cari în ultimul timp au ajuns a se înmulţi ca ciupercile după ploaie. Nu mai vorbesc de coruperea societăţii provocată de aceste asociaţi de exploatare a poporului şi a ţării.Astăzi, datorită politicei sănătoase dirijată de uniţii»I. S. Regele, lucrurile s’au schimbat cu totul. Să avem numai o mică asemănare între Crăciunul din 937 şi cel din 1938. In 1937 chiar în sfintele sărbăori, lupta electorală a partidelor era în toi şi câte bătăi , omoruri nu s'au petrecut fără să mai vorbesc de nvidia şi ura ce era intre fraţi şi prieteni pentru crezuri politice. Crăciunul din 1938 a fost liniştit, fără lupte politice şi fără ură de partid. Creştinii şi-au strâns cu drag mâinile urându-şi fiecare sărbători fericite şi la mulţi ani. Iată o operă regală care va rămâne pe veci înscrisă în istoria României. Un mare şi important eveniment al anului 1938 a fost vizita M. S. Regelui şi Marelui Voevod Mihai de Alba-Iulia la Londra, Paris şi Germania. Marele nostru ambasador, care este M. S. Regele a întărit cu această ocazie legăturile noastre de prietenie şi amiciţie cu ţările unde a fost un oaspe aşa de bine primit. Evenimente mai importante petrecute în ţara noastră ar mai fi împărţirea administrativă a ţării, modificarea unor regii de mare importanţă şi întreaga activitate a actualului regim, care a schimbat structura politică a României, făcând din acest popor răzleţit în zeci de grupări un popor demn şi conştiincios. N'aş putea trece cu vederea ca să nu amintesc evenimentul cel mai nou, şi anume înfiinţarea unicei organizaţii politice „Frontul Renaşterii Naţionale", unde se vor strânge toţi cetăţenii iubitori de Ţară şi Rege. In politica externă s’au petrecut multe în anul 1938. Notăm cazul Cehoslovaciei binecunoscut de toată lumea. In acele grele momente, trupurile tuturor erau cuprinse de fiori reci, pentrucă puţin lipsea până să izbucnească un măcel nemaipomenit în istorie până acum ! Dar am scăpat... până când nu ştim... In Spania luptele au fost necontenite, în tot cursul anului. Aceiaş situaţie dăinueşte şi acum. Când se va termina, Domnul ştie. Lupte groaznice s'au dat în 1938 între Japonezi şi Chinezi. Dar pace nu e nici acolo. Ciocniri sângeroase s-au produs în Palestina între arabi şi evrei şi e foarte interesant de ştiut care va fi sfârşitul în ţara sfântă. Ar mai fi multe de spus despre întâmplările anului 1938 însă la ce să mai desgropăm morţii când şi aşa nu ne poate ajuta la nimic. Mai bine să ne întoarcem privirile spre noul an 1939 şi cu zâmbetul pe biîST sâ-i zicem: „Birie ai venit“! Dar oare ce-am putea cere de la tinerelul an 1939? Şi ce-ar fi realizabil? Noi am avea multe de cerut, însă se pune întrebarea, o fi vrând şi el ? Dar să nu ne fie ruşine şi să începem cu rugăminţile : 1. Pierde-i pe acei ceferişti ce nu-şi fac serviciul, pentru ca să nu se mai întâmple catastrofe ca cele din Ajunul Crăciunului, când s-a înregistrat peste 100 de morţi şi 200 de răniţi. 2. Moare inima conducătorilor de trusturi şi carteluri pentru ca să mai ieftinească articolele de mare consum. 3. Roagă pe cei de sus ca să îndulcească salariile funcţionarilor şi muncitorilor, căci altfel vieaţa lor este încontinuu un chin. 4. Seamănă pace şi iubire în inimile tuturor, căci numai atunci vom putea scăpa de pericolul răsboiului. 5. Fă-i să înebunească toţi aceia cari se ocupă cu invenţii pentru obiecte şi articole de răsboiu. Şi fă simpatica pe an 1939 tot ce crezi că e bine căci noi te vom recunoaşte. Şi-acum când unul pleacă şi altul vine, bine este, ca şi noi să ne transformăm, bine este ca să lăsăm cele rele la o parte şi cu inima curată să păşim în noul an. Numai faptele bune şi numai gândurile curate ne duce la izbândă sigură. Cuvine-se deci, să uităm totul ce-a fost rău în anul ce l-am îngropat şi să ţinem mereu întipărit în memoria şi inima noastră faptele bune. Nicu Isacu-Topopeeanu  Chemarea d-lui Grigore Gafencu la conducerea ministerului de externe prin încrederea M. S. Regelui, a fost comentată, cu elogioase cuvinte, de presa streină și românească. Noul ministru al afacerilor streine este o figură foarte apreciată și simpatizată, în toate cercurile politice de peste hotare şi de la noi. O figură, în adevăr, bine cunoscută în streinătate, iar la noi foarte larg preţuită. Profund cunoscător al problemelor externe, a dovedit, atât pe câmpul de luptă unde a fost un brav — este decorat cu Ordinul Mihai Viteazul, — cât şi în câmpul ziaristicei unde luptă de peste două decenii fără întrerupere, acelaş patriotism. Om de tact, spirit -timpănit şi drept, ştie să păstreze justa măsură şi va idme desigur în noua sa sferă de activitate, un spirit de conciliaţiune, ce va determina o binevenită destindere, în aceste momente de încordare, de sbucium pe globul întreg. Dl Gr. Gafencu are seninătatea omului înţelept şi cult, care nu e surprins de problemele ce vin să fie rezolvate, seninătate comunicativă. Este identificat de totdeauna cu marile aspiraţiuni ale poporului nostru şi cu ideea de ordine în Stat. Un luptător pentru pace, un om cinstit şi vrednic, animat de sentimente curat româneşti, care l'au făcut să apere totdeauna interesele de seamă ale poporului nostru, cuprins în hotare neclintite. In conducerea departamentului politicii externe a României, dl Gafencu va aduce aceste îndrumări ce decurg din însuşirile şi credinţele sale statornice. Un om tânăr, cu vederi largi, un admirabil cunoscător al stărilor de azi din toate ţările, cu cauzele lor adânci şi cu ceea ce pot să determine în viitorul Europei. Elogiile unanime ale presei streine şi românești sunt așadar pe deplin justificate. Rodnicul bilanţ al cârmuirei actuale Regimul instaurat în România la 10 Febr. 1938 a venit în numele unor hotărîte principii de acţiune şi a fost impus de însăşi cerinţele adânci ale vieţii noastre naţionale. Ce a fost înainte ? ştim. Şi vom face bilanţul trist al unor guvernări deficitare sub toate raporturile. Năzuinţa noastră este alta. Aceia de a rezuma înfăptuirile nouii cârmuiri de stat, care graţie spiritului activ şi creator al M. S. Regelui Carol II a izbutit să aducă modificări, reforme şi multiple redresări pe marea linie a comandamentelor. Aceste zece luni trecute de nou duh guvernamental închee un ciclu de rodnice eforturi şi deschide vaste posibilităţi de continuare, aceluia care va urma în viitor. Este adică o etapă în care zelul frenetic al reorganizării n'a cunoscut niciun ceas de repaus. Se simţea profund nevoia altor îndrumări şi altor afirmări în câmpul politicei. Aproape că totul a trebuit să pornească de la început. Ritmul a fost mereu dinamizat de aprigele îndemnuri ale Suveranului. De aceia logic era ca răstimpul acesta de mărturisire vreri reformatoare să se soldeze cu cele mai fecunde contribuţii în toate domeniile. Opera de consolidare, evident, nu putea să se termine într’un interval de vreme atât de limitat. Dar s'au desţelenit orizonturi şi s'au aşezat durabile temelii construcţiilor viitoare. Să recunoaştem, menirea guvernului M. S. Regelui a fost din cele mai grele. Felurite probleme care priveau existenţa Statului român se impuneau grabnic soluţionate. Dar pentru asta era trebuinţa absolută de o limpezire a situaţiei, de o precizare a sensului înspre care să se orienteze râvnele energice. Drumul a fost croit cu o excepţională siguranţă vizionară de Suveran. Iar membrii guvernului au mers decişi pe această dâră de lumină. La fiecare departament s'au rostit din primele zile normele călăuzitoare. In modul acesta s’a creat iniţial o unitate de concepţii şi o activitate pe care niciun sistem n'a avut-o. Interesele supreme ale Statului şi ale Naţiunii s'au susţinut necontenit dincolo de secete adversităţi personale. Un singur imperativ s'a ascultat şi se ascultă: binele obştei. Iată într’o oarecare măsură explicat succesul celor zece luni de conducere regală în spiritul Constituţiei salvatoare. Pentru a nu cădea în păcatul frazeologiei sterpe care a trăit o glorioasă epocă în trecutul demagogiei electorale, să înfăţişăm realizările izbutite. Un lucru trebue să se ştie: fundamentalul argument de susţinere al actualului regim este fapta — fapta creatoare, nu cuvântul uneori gol de orice conţinut. Deci să înşirăm faptele determinate toate de superioarele raţiuni naţionale. La Ministerul de Interne s-a desfăşurat o acţiune fermă de rezolvare a chestiunii privitoare la străinii pripăşiţi în ţară. Concomitent o severă poliţie a frontierelor s'a organizat pentru a zădărnici eventualele încercări de pătrundere a unor elemente indezirabile, care ar fi stingherit buna desvoltare a vieţii noastre economice cât şi a aceleia sufleteşti. La Ministerul de Justiţie s'a împlinit un vechiu deziderat: reorganizarea corpului magistraţilor. In posturile rămase libere s'au plasat numeroşi tineri titraţi, efectuindu-se astfel, un act de efectivă înlăturare a şomajului intelectual. De asemenea, la acelnş departament, s'au luat serioase măsuri referitoare la identificarea tuturor acelor cari au reuşit să-şi câştige certificatele de cetăţenie în chip fraudulos. (Continuare în pagina 2-a)