Gazeta Sibiului, 1946 (Anul 13, nr. 1-25)

1946-01-01 / nr. 1

T*x» poștală plătită la numerar ocrat aprob *1». Q-raîe P. T. T. ord. Nr 3101-270—1046 Dtrecîo» proprietari VASILE ISACO Inserts la Tribunale 1 8tbin Nr. 2/1940 AIUL XIII. — Nr. 1 — Sibiu — ANUL NOU 1946 APARE SĂPTĂMÂNAL REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Albia, stead« Sagnns Nr. 9 — Telefon B72 Locuinjai Telefon 907 Număr special de Anul Nou Lei IOC Abonamentul pe un ani Funcționari, meseriași, agricultori, muncitori . 6*1*0 r-Gomevetanjt, liberi profesionisti, faae|HOHori superiori, meseriași patroni .............................Lat 2£08‘AntorbAti, institutii, bănet, speletăp. Industrii . Let 8000*De sprijin...................................................................Let 1000®" Sa mai dus încă unul... Sa mai dus încă unul... Şi când ne gândim că tot din zilele noastre se curmă mereu câte un an, ne trece parcă bucuria schimbării anului. In definiţii de ce să fim trişti sau veseli, gândindu-ne că sorocul schimbării anului nu-i ceva deosebit în viala noastră„ Cu deosebirea doar că la început de an nou, ne urăm unul altuia ma mulţi ani“ şi ne legăm speranțe noi de prima zi a anului ce se însemnează un calendar cu 1 Ianuarie. De câţiva arc ne legăm mereu nădejdi de mai bine de acest 1 Ianuarie, însă la sfârşitul fiecărui an am constatat că nu a fost unul mai breaz decât celălalt. Ci din contră. Parcă-i o făcătură în omenirea aceasta ca răul să nu-şi mai aibă sfârşit. iar binele să stea mereu după orizont. De exenplu: ce mulţumiri ne-a adus anul 1945? Doar una singură şi cea mai importantă pentru întreaga suflare omenească: sfârşitul războiului. Acest eveniment se va însemna de cronicari, încolo anul 1945 na putut să ofere lumii mai mult. Dar ce să mai vorbim de trecut. L-am trăit cu toții, așa că nu are niciun rost să-l mai desvăluim. Anul 1946 ? De el încercăm din nou să ne legăm speranțe. Va fi oare el mai bun la suflet decât ceilalţi? Va fi în stare oare anul 1946 ca să aducă pacea definitivă pe pământ ? Va avea oare el curajul ca să pună capăt tuturor nedreptăţilor şi tuturor apucăturilor josnice ale multora? El nu el oare în stare să aducă pe pământ înţelegerea şi fraternitate între oameni ? Iată câteva întrebări ce ni le punem astăzi când începem filă de calendar nou. De sigur că răspunsul 11 vom putea avea abia la 31 Decemvrie 1946, ultima zi a anului. Acum când pornim pe drum de an nou nebătătorit ne-am formulat mai sus câteva întrebări și de sigur că fiecare dintre noi ar vrea ca ele să aibă o rezolvare firească. Odată cu acestea se cuvine însă să ne consultăm conştiințele noastre şi abia după aceasta să vedem dacă suntem pregătiţi şi în stare să răspundem dorinţelor mai sus enumerate. Ne-ar plăcea tuturor să fie bine în lume, iar treburile fiecăruia să-i meargă pe plac, însă de multe ori nu vrem să ştim că noi suntem acela care ajutăm la realizarea a tot ce este mai bun pe pământ. Ne uităm de multe ori că avem apucături ce nu ne fac cinste, uităm cu uşurinţă suferinţele după cum suntem nepăsători la răul altuia. Ne întrebăm de multe ori de ce atâta diferenţă între om şi om şi dece atâta patimă între clase şi clase. Uităm că şi noi am fost odată mici şi neputincioşi şi că buna situafie în care Providenţa ne-a dat-o unora, uşor ne poate fi retrasă. Ooare cum putem aştepta bine când mulţi dintre noi se desfată numai atunci când poate face un rău semenului său ? De aceia, este bine ca înainte de a aştepta , văl de fericire să vină peste noi, să ne pregătim pentru a fi vrednici de al primi. Să lăsăm patimile, să lăsăm ura şi părtinirea, şi înlăturăm din inimile noastre duşmănia politică şi ceasocială, fiindcă toate acestea nu ne aduc decât numai discordie şi înrăutățirea situaţiei grele in care ne aflăm. Deageaba ne vom ura unul altuia ma mulți ani“ pentru ca după ce ne despărfim să ne vorbim prietenul Tu, an nou, ce ne vesteşti?Veşti din străinătate — Generalissimul Stalin a împlinit vârsta de6 ani. — Comisia Interaliată de control din Berlin a hotărît desfiinţarea tuturor organizaunilor sportive din Germania, pentru ca sub masca lor să nu mai renasci militarismul german. — După declaraţiile ziaristului american Theodor Andrica, care este de origine etnică română, peste000 de români din Statele Unite au luptat ca voluntari în războiul ce s’a sfârşit acum câteva luni. Foart mulţi dintre ei au fost decoraţi cu ordine mari, pentr bravurile lor. — D-l Dr. Karl Renner, a fost ales președinte al Austriei. Noul președinte este în vârsta de 67 ani. — D-l W. Churchill, fost prim ministru al Anglie a plecat în vacanță în Statele Unite. D-sa va rămân aci până în luna Martie. — Comisia pregătitoare a Națiunilor Unite a acceptat Mărfi după amiază propunerea reprezentantului Statelor Unite ca reuniunea Adunării Generale a Națiunilor Unite să aibă loc la 14 ianuarie în loc d 10 cum se hotărîse de curând. Dup' atâţi răi secoli negri de dureri, de vijelie Ce au trecut fără 'ncetare peste biata Românie Ta, om nou, ce ne vesteşti? Vii s’aduci patriei mele, ca o dreaptă răsplătire, Pace, glorie, putere, libertate, fericire, Indurările cereşti? Din noianul veşniciei eşti tu soi de mângâiere ? Trebue ca semn de moarte sau ca semn de înviere Să te blastem, să te-admir ? Eşti amic, sau tu faci parte din cumpliţii ani de rele Ce-au depus un al lor treacăt peste fruntea ţării mele, O coroană de martir? Ori ne-a fi a ta menire, ne găsi poporul tere înfruntând lovirea soartei cu-o puternică răbdare, Şi cu suflet de Român; Căci Românul e întocmai precum stâncile măreţe Care ’n valurile mării furtunate şi semeţe. Neclintite 'n veci rămân. Sunt destule-atâteea chinuri! Adă ziua mult dorito Ei de pace, de tărie şi de glorie iubită, Pentru-acest sărman popor, Pentru naţie creştină care poartă un mare nume Şi nu sufletu-i presimte că-i chemat in astă lume, Ea un falnic viitor. Fă ca anul care vine să aducă-un mândru soare Să deschid o cale nouă de mari fapte roditoare Pentru neamul românesc. Căci el are din vechime o menire strălucită. El a fost şi vrea să fie sentinelă neclintită Pe pământul strămoşesc 1 V. ALEXANDRI Concertul Corului funcţionarilor putici Corul funcţionarilor publici din Sibiu, condus de eminentul profesor de muzică Iile Micu, a organizat , la 19 Decemvrie 1945, un prea frumos concert de co-linde în sala Teatrului Municipal. Numerosul public care a ținut să ia parte la acest concert a putut încă odată să admire corul profesorului Micu, convingându-se de puterea de muncă şi creaţie a acestui tânăr. Programul a cuprins cele mai frumoase colinde, iar executarea lor a întrecut orice aşteptare. sau cunoscutul de rău. Şi deageaba vom striga pe toate căile dă-ne Doamne pace, iar pe de altă parte noi nu suntem în stare să ne făurim o pace în casa noastră. Cu aceste gânduri să pornim în anul 1946, desbrăcafi de patimi şi ură, încercând a ne face haină nouă din dragostea către aproapele şi din buna ințelegere cu toți cei din jurul nostru. Și, atunci să fim siguri că la finele anului ce azi îl începem, vom putea incresta pe răbojul nostru cuvinte cu mai multă bucurie decât cele pe cari le-am schițat mai sus. Nicu Isacu Festival muzical Muzica Militară a Centrului de Instincție a Cavaleriei din Sibiu, de sub măiastră baghetă a Capitenului Dimitrie Eremia, a organizat la 16 Decemvri 1945, sub patronajul d-lui General R. Dimitriu, un mare concert, care a făcut o bună impresie publiculu sibian. La acest concert şi-a dat concursul şi Muzici Şcoalei Militare de Ofiţeri Infanterie de sub comanda d-lui Col. I. Gheorghiu. Programul prezentat şi executat a fost un program din autorii cei mai iubiţi din toată lumea melomană şi cei mai înţeleşi de toţi iubitorii muzicei. începutul concertelor muzicilor militare a stârni un viu interes în oraşul nostru şi sperăm că în cu rum ele se vor produce din răstimp în răstimp. Serbarea pomului de Crăciun la Penitenciarul Sibiu In ziua de 24 Decemvrie 1945, a avut loc la Penitenciarul Sibiu serbarea pomului de Crăciun. Programul s'a început printr’o cuvântare ocazională rostită de d-l director Borescu, după care cora Penitenciarului a cântat multe și frumoase colinde. A urmat apoi sceneta „Obiceiuri de Crăciun“. La sfârşit s’au cântat cântări pentru serbarea pomului. Atmosfera din acest Institut s’a schimbat unul dela venirea noului director şi sperăm că noua conducere va aduce îmbunătăţiri în toate domeniile.